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  1. A Close and Distant Reading of Shakespearean Intertextuality - Appendix
    Autor*in: Molz, Johannes
    Erschienen: 2019

    This is a collection of all references found in a study of Shakespearean Intertextuality. I collected references to Shakespeare and his works in the complete works of 11 contemporary British writers. The corpus includes several hundred contemporary... mehr

     

    This is a collection of all references found in a study of Shakespearean Intertextuality. I collected references to Shakespeare and his works in the complete works of 11 contemporary British writers. The corpus includes several hundred contemporary British texts, most of which were novels. A few graphic novels, collections of short stories and autobriographies make up the rest of the texts. All references are given with their context, the original line they quote, the texts they pertain to and a score that counts the verbatim referencing words in the contemporary texts. The appendix contains further references not discussed in the study, a full list of all works examined and further metadata. ; Zur Publikation: Molz, Johannes: A Close and Distant Reading of Shakespearean Intertextuality: Towards a Mixed Method Approach for Literary Studies. München, Universitätsbibliothek Ludwig-Maximilians-Universität, 2020. ISBN 3959251351, 9783959251358, 9783959251365. Online-Version: doi.org/10.5282/oph.4 unter Creative Commons Lizenz CC BY 4.0

     

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    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Bibliotheks- und Informationswissenschaften (020); Englische, altenglische Literaturen (820)
    Schlagworte: Fakultät für Sprach- und Literaturwissenschaften
    Lizenz:

    cc-by-sa

  2. Ideologiekritik als retro- und prospektive Fähigkeit. Ein Unterrichtsversuch zur Behandlung eines NS-Romans im Geschichtsunterricht
    Erschienen: 2019

    Das niedersächsische Kerncurriculum Geschichte sieht für die Jahrgänge 5-10 nicht vor, ideologiekritisches Arbeiten zu ermöglichen. Erst in der Oberstufe sind solche Arbeitsweisen vorgesehen. Doch sind jüngere Schülerinnen und Schüler nicht in der... mehr

     

    Das niedersächsische Kerncurriculum Geschichte sieht für die Jahrgänge 5-10 nicht vor, ideologiekritisches Arbeiten zu ermöglichen. Erst in der Oberstufe sind solche Arbeitsweisen vorgesehen. Doch sind jüngere Schülerinnen und Schüler nicht in der Lage dazu? Oder hat bisher niemand versucht, ideologiekritische Verfahrensweisen explizit im Unterricht anzuwenden, wo doch die Geschichtsdidaktiker Michael Sauer und Klaus Bergmann durchaus darauf hinweisen? Die vorliegende Arbeit widmet sich der Frage, ob es Schülerinnen und Schülern einer 10. Gymnasialklasse gelingt, Textauszüge eines belasteten NS-Romans ideologiekritisch zu analysieren, Ideologeme herauszuarbeiten, Textstellen und Sprache zu untersuchen und ihr Vorgehen metakognitiv zu hinterfragen. Die Arbeit runden ausführliche Arbeitsmaterialien ab, mithilfe derer das unmittelbare Arbeiten im Unterricht ermöglicht wird. Dabei können die Materialien sowohl im Deutsch- als auch Geschichtsunterricht angewendet werden.

     

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    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Literaturen germanischer Sprachen; Deutsche Literatur (830)
    Schlagworte: Ideologiekritik; Geschichtsunterricht; Deutschunterricht; NS-Literatur; Hochschuldidaktik
    Lizenz:

    Attribution-NonCommercial 3.0 Germany ; creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/de/

  3. Kabbala und Romantik. Die jüdische Mystik in der deutschen Geistesgeschichte von Schelling zu Scholem
    Erschienen: 1992
    Verlag:  Humboldt-Universität zu Berlin

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    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Unbestimmt
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Literatur und Rhetorik (800)
    Schlagworte: Rhetorik; Literaturwissenschaft
  4. Tischgesellschaften und Tischszenen in der Romantik
    Erschienen: 1992
    Verlag:  Humboldt-Universität zu Berlin

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    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Unbestimmt
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Literatur und Rhetorik (800)
    Schlagworte: Rhetorik; Literaturwissenschaft
  5. François Villon, Eustache Deschamps und Paris. Zur ästhetischen Innovation im "Testament"
    Erschienen: 1992
    Verlag:  Humboldt-Universität zu Berlin

    Abstract ; François Villon hat keine Gedichte über das Thema Paris, sondern aus der Perspektive eines "enfant de Paris" eine vom gutmütigen Spott bis zum bitteren Hohn reichende Satire über die Einwohner der Stadt und ihr Zusammenleben verfasst.... mehr

     

    Abstract ; François Villon hat keine Gedichte über das Thema Paris, sondern aus der Perspektive eines "enfant de Paris" eine vom gutmütigen Spott bis zum bitteren Hohn reichende Satire über die Einwohner der Stadt und ihr Zusammenleben verfasst. Diejenigen, die im Testament nicht verhöhnt und degradiert, sondern mit freundlichem Spott bedacht oder sogar gewarnt werden, vertreten gesellschaftliche Randgruppen. Im Unterschied zu einem seiner Vorgänger, Eustache Deschamps, hat Villon das Leben in Paris der Darstellung von Arm und Reich untergeordnet. Villon hat die Gemeinplätze, die seinen Versen und den Werken von Deschamps zugrunde liegen, in Emblemata transformiert und deren Bildelemente der Stadt Paris entnommen; für die Ständesatire hat er die Personifizierung besonders kunstvoll eingesetzt. Deschamps hat seine Gedichte über Tugenden und Laster aus der Perspektive einer strengen Rechtssprechung verfasst; der Sprecher des Testament hat eine verkehrte Welt aus der Perspektive eines Unterprivilegierten, eines Vertreters der Randgruppen dargestellt.

     

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    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Unbestimmt
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Literatur und Rhetorik (800)
    Schlagworte: François Villon; Eustache Deschamps; Paris; Rhetorik; Literaturwissenschaft
  6. Cognitive load of academic writing in L2 English vs. in L1 plus translation
  7. Thinking with the computer : how do new writing tools influence higher-order cognition?

    In the age of cloud computing and machine learning, innovative writing technologies appear to offer promising new ways of influencing thought processes and higher-order cognition of writers. These new tools support writers by helping them manage the... mehr

     

    In the age of cloud computing and machine learning, innovative writing technologies appear to offer promising new ways of influencing thought processes and higher-order cognition of writers. These new tools support writers by helping them manage the complex interrelation between thinking, language use, communication, and text production. We will offer a short synopsis of the principal technological solutions and picture what their pedagogical impact on the teaching and learning of writing might be. Then, we will give three different examples of how new tools try to support the thinking behind writing.

     

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    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Rhetorik, Sammlungen von Literatur (808)
    Lizenz:

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  8. Digitalization of writing : do we really understand how much writing is changing? : and do we react properly to the challenges, digitization poses on teaching and research?

    Although all members of EATAW will have their own thoughts on digitalization and, recently, more publications are devoted to this topic, we miss coherent discourses and feel that other contexts (mainly from the IT disciplines) have taken the lead in... mehr

     

    Although all members of EATAW will have their own thoughts on digitalization and, recently, more publications are devoted to this topic, we miss coherent discourses and feel that other contexts (mainly from the IT disciplines) have taken the lead in these discussions. For future EATAW conferences, we suggest placing a strong emphasis on digitalization and would like to discuss which aspects of it should be stressed most. For a first step, it would be great to initiate an exchange on hot issues in teaching and research related to digitalization and explore ideas for future collaboration. Christian Rapp and Otto Kruse will give an introduction to the session and explain the idea of it with a short input about some problems connected to the challenges of new digital tools for the teaching of writing and the question of whether and how much writing teachers should take over control and ownership of the new technology or leave it to the IT and E-Learning disciplines. Kalli Benetos will talk about the need for researchers and educators to put DESIGN and intent before technology in adopting more design-based research approaches to drive technology development and uses, instead of being led by "market forces". Chris Anson will address the following question: What are the consequences - ethical, developmental, rhetorical, and interpersonal - of having computers “read” and evaluate student writing?

     

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    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Rhetorik, Sammlungen von Literatur (808)
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  9. Wissenstexte zwischen Anonymität und Autorschaft
    Autor*in: Steiner, Felix
    Erschienen: 2019

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    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Literatur und Rhetorik (800)
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  10. "Irgendwie bin ich immer am Schreiben” : vom Sinn transdisziplinärer Analysen der Textproduktion im Medienwandel
    Autor*in: Perrin, Daniel
    Erschienen: 2019
    Verlag:  Leibniz-Institut für Deutsche Sprache

    Transdisciplinary research is research not only on, but also for and, most of all, with practitioners. In the research framework of transdisciplinarity, scholars and practitioners collaborate throughout research projects with the aim of mutual... mehr

     

    Transdisciplinary research is research not only on, but also for and, most of all, with practitioners. In the research framework of transdisciplinarity, scholars and practitioners collaborate throughout research projects with the aim of mutual learning. This paper shows the value transdisciplinarity can add to media linguistics. It does so by investigating the digital literacy shift in journalism: the change, in the last two decades, from the predominance of a writing mode that we have termed focused writing to a mode we have called writing-by-the-way. Large corpora of writing process data have been generated and analyzed with the multimethod approach of progression analysis in order to combine analytical depth with breadth. On the object level of doing writing in journalism, results show that the general trend towards writing-by-the-way opens up new niches for focused writing. On a meta level of doing research, findings explain under what conditions transdisciplinarity allows for deeper insights into the medialinguistic object of investigation.

     

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    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Rhetorik, Sammlungen von Literatur (808)
    Lizenz:

    creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

  11. Einen Artikel für eine wissenschaftliche Zeitschrift schreiben
    Erschienen: 2019

    Die wichtigsten Schritte für das Einreichen eines Manuskripts: Thema eingrenzen, Journal auswählen, Autorenrichtlinien anwenden, Struktur und Inhalt eines Artikels: IMRAD-Schema und Reporting Guidelines (EQUATOR Network), gute wissenschaftliche... mehr

     

    Die wichtigsten Schritte für das Einreichen eines Manuskripts: Thema eingrenzen, Journal auswählen, Autorenrichtlinien anwenden, Struktur und Inhalt eines Artikels: IMRAD-Schema und Reporting Guidelines (EQUATOR Network), gute wissenschaftliche Praxis und ethische Aspekte, Sprache eines wissenschaftlichen Artikels (write to educate, not to impress), Prozess: vom ersten Entwurf bis zum perfekten Manuskript, das Manuskript einreichen, Letter to the Editor; der Reviewprozess: Manuskript überarbeiten und Änderungen dokumentieren.

     

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    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Rhetorik, Sammlungen von Literatur (808)
    Schlagworte: Wissenschaftliches Schreiben; Publizieren
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  12. Leveraging corpus linguistic methods to provide writing aids

    The ThesisWriter tool (https://thesiswriter.zhaw.ch/) provides a component that offers linguistic help to users. We describe the compilation of the corpus and the procedures used to automatically identify typical language use in scientific writing,... mehr

     

    The ThesisWriter tool (https://thesiswriter.zhaw.ch/) provides a component that offers linguistic help to users. We describe the compilation of the corpus and the procedures used to automatically identify typical language use in scientific writing, that build the backbone of this module.

     

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    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Rhetorik, Sammlungen von Literatur (808)
    Schlagworte: Korpuslinguistik; Schreibforschung; Digitale Linguistik
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  13. Schreiben in digitalen Räumen : Zukunft des Schreibens - oder bereits Gegenwart?
    Erschienen: 2019

    Die Digitalisierung hat in den letzten vierzig Jahren alles auf den Kopf gestellt, was die Gutenberg-Ära uns an Schreibtechniken, Literalitätsformen und Textwelten hinterlassen hat. Nicht allein die Schreibprogramme in unseren Computern waren für... mehr

     

    Die Digitalisierung hat in den letzten vierzig Jahren alles auf den Kopf gestellt, was die Gutenberg-Ära uns an Schreibtechniken, Literalitätsformen und Textwelten hinterlassen hat. Nicht allein die Schreibprogramme in unseren Computern waren für diese Revolution verantwortlich, sondern auch die Flut an Innovationen, die im Gefolge von Internet & Co. entstanden sind. Zusammen mit den Neuerungen des Cloud-Computings und Machine Learnings haben wir jetzt Maschinen zur Verfügung, die nicht einfach Schreibmedium sind, sondern das Denken und Formulieren beim Schreiben aktiv unterstützen oder sogar selbst die Textproduktion übernehmen.Wir werden die Entwicklung der Digitalisierung des Schreibens kurz rekonstruieren und dann mit Thesis Writer ein eigenes Tool vorstellen, das zeigt, welche Möglichkeiten die neue Technologie heute bietet. Thesis Writer enthält einen neu gestalteten, virtuellen Arbeitspatz für Schreibende, der eine ganze Serie unterstützender Tools in Klickweite bereithält. Prozessunterstützung, rhetorische Hilfen, Kooperations- und Feedbackmöglichkeiten, Projektmanagement und einiges mehr sind so in den Arbeitsplatz integriert, dass sie den Schreibfluss unterstützen, ohne die Schreibenden allzu sehr im Denken zu unterbrechen.In diesem Beitrag werden wir auch darauf eingehen, welche Dimensionen diese digitalen Neuerungen angenommen haben und wie wir uns in der Schreibdidaktik der Auseinandersetzung mit ihnen stellen können. Wir werden, um in der Metapher des Räumlichen zu bleiben, den Seamless-Learning-Ansatz bemühen, um zu zeigen, wie sich die Kontexte verschoben haben und weiter verschieben, in die studentisches Schreiben eingebunden ist.

     

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    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Rhetorik, Sammlungen von Literatur (808)
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  14. Good practice verdichten : Gastkapitel mit Daniel Perrin
    Erschienen: 2019
    Verlag:  Springer

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    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Rhetorik, Sammlungen von Literatur (808)
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  15. Interventionen verbinden : Gastkapitel mit Daniel Perrin
    Erschienen: 2019
    Verlag:  Springer

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    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Rhetorik, Sammlungen von Literatur (808)
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  16. Kreativität wider sich : zur Poetik des Schaffens in C. F. Meyers "Sistina"
    Erschienen: 1992
    Verlag:  Peter Lang

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    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Literatur und Rhetorik (800)
    Schlagworte: Literaturwissenschaft
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  17. Keynote : Ethics in financial communication : an Applied Linguistics perspective on the language of numbers
    Erschienen: 2019
    Verlag:  Groupe d’Étude et de Recherche en Anglais de Spécialité (GERAS)

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    Invited keynote

     

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    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Rhetorik, Sammlungen von Literatur (808)
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  18. Going deep, reaching far : facing the methodological challenges of finding sustainable solutions to socially relevant problems of text production : lecture held at Jyväskylä University, Finland, 18 January 2019
    Erschienen: 2019
    Verlag:  Jyväskylä University

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    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Rhetorik, Sammlungen von Literatur (808)
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  19. Seamless writing : how the digitisation of writing transforms thinking, communication, and student learning
    Erschienen: 2019
    Verlag:  Springer

    This chapter extends the scope of the term ‘seamless learning’ to include writing as one of the most prominent learning activities in education. The seamless learning concept is used to analyse the ongoing flow of digital innovation with respect to... mehr

     

    This chapter extends the scope of the term ‘seamless learning’ to include writing as one of the most prominent learning activities in education. The seamless learning concept is used to analyse the ongoing flow of digital innovation with respect to the changing instructional and intellectual positioning of writing in its various contexts. The term ‘seams’ is interpreted as frictions or barriers in the writer’s experience, and the concept of ‘seamlessness’ refers to coherence in the practice and learning of writing. In order to understand the impact of digitisation on writing, this chapter recaps on the major development steps of digital writing technology, before offering an example of an integrated learning platform for the writing of academic theses which intends to offer students a seamless writing experience. The results indicate that the term seamlessness in the context of writing should not be directly associated with mobile learning or to the ubiquitous learning opportunities which are qualities that writing technologies have already offered for some time. Other more recent technological changes have provided considerably greater impact on what the authors term as ‘seamless writing’.

     

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    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Rhetorik, Sammlungen von Literatur (808)
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  20. The bilingual academic phrasebook : can it support writers? And how?
    Erschienen: 2019

    This presentation reports on the creation of a bilingual academic phrasebook (or two corresponding phrasebooks in English and German), which is based on two corpora of 20,000 English and 16,000 German documents, as a work in progress. Built on the... mehr

     

    This presentation reports on the creation of a bilingual academic phrasebook (or two corresponding phrasebooks in English and German), which is based on two corpora of 20,000 English and 16,000 German documents, as a work in progress. Built on the Manchester Phrasebank methodology, the present project focuses on collecting phrases and examining connections between the two languages. What we refer to as a phrasebook is a collection of expressions used to perform the most important speech acts in academic papers. As an inventory of frequently used expressions in research articles and theses, the collection is a representation of the functional aspects of academic language and, as such, may be viewed as a rhetoric for academic texts. In the presentation, we describe how phrases are selected and organized along the IMRD sequence in order to correspond with the composition process. We also outline a theoretical framework grounded in genre theory, rhetoric and linguistics to provide the basis for the phrasebook’s planned pedagogical uses, as well as lay some foundations for this branch of research. In addition, we demonstrate how the phrases may be used to support authors in a digital learning environment called Thesis Writer, in which the phrases are available to writers when their papers demand certain speech acts. The most important part of our presentation will be a reflection on the parallelism of German and English expressions, with a brief overview of some of the similarities and differences in frequencies found when comparing the two languages. While the phrasebook is a key component in the structure of Thesis Writer, our intention is to make it available as a separate digital tool to be used independently. Concluding, we summarize our experience thus far with the uses and limitations of academic phrases in the teaching of academic writing, both in L1 and L2.

     

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    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Rhetorik, Sammlungen von Literatur (808)
    Schlagworte: Academic writing
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  21. EFL placement testing for engineering students with automated essay scoring : new applications for natural language processing
    Erschienen: 2019

    The implementation of internationalisation strategies by higher education policymakers has led to a steady increase in English-taught programmes (Wächter & Maiworm 2014). The recognition of English as an economic (Ehrenreich 2010) and academic... mehr

     

    The implementation of internationalisation strategies by higher education policymakers has led to a steady increase in English-taught programmes (Wächter & Maiworm 2014). The recognition of English as an economic (Ehrenreich 2010) and academic (Ljosland 2011) lingua franca also applies to Engineering, where the proficient use of English is highly valued (Minsch et al. 2017), and practical skills, such as the writing of technical reports, are expected outcomes from engineering students' university level education (Karras et al., 2015: 8-13). In spite of its importance, the placement testing of writing skills, regrettably, tends to be avoided on the grounds that it is too time-consuming. This is especially true when large numbers of new students are involved. However, advancements in computerized text analysis in the form of Automated Essay Scoring (AES) show great promise in responding to this need. This paper describes the design, results and further development of an AES tool and CEFR-level prediction algorithm that was created and experimentally implemented at a major University of Applied Sciences in Switzerland as part of an online English placement test for first-year engineering students. In line with current research in AES, the algorithm was developed employing a prediction-accuracy pseudo-black box approach (see Vanhove et al. 2019, Yannakoudakis 2013) using a small training corpus of texts with known CEFR levels (N=50). The tool's advantages will also be discussed. Written and run entirely in an R environment (R Core Team 2017, version 3.4.3) using the koRpus package (Michalke 2017) as the tool's workhorse, the user has complete control over the tool's implementation, and can integrate it with other advanced text analyses possible in R (e.g., text mining, word embedding). The algorithm requires a minimum of resources, is simple to use and is cost-effective. As the tool can handle bulk grading of large numbers of texts, it is ideal for placement testing. Further, the AES algorithm is efficient. In ...

     

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    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Rhetorik, Sammlungen von Literatur (808)
    Schlagworte: Automated essay scoring; Placement testing for writing; computerized assessment; EFL writing assessment
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  22. Digital support for academic writing : a review of technologies and pedagogies

    This paper presents a review of the technologies designed to support writing instruction in secondary and higher education. The review covers tools to support first and second language writers and focuses on instructional affordances based on their... mehr

     

    This paper presents a review of the technologies designed to support writing instruction in secondary and higher education. The review covers tools to support first and second language writers and focuses on instructional affordances based on their technological specifications. Previous studies in this field centred on Automated Writing Evaluation, Automated Essay Scoring and the rarer Intelligent Tutoring Systems, addressing mainly essay writing needs in US secondary school instruction. With technology-enhanced learning becoming more ubiquitous and widespread, new technologies and tools catering to a broader range of genres, pedagogical settings, and approaches are emerging. We present a systematic analysis of 44 tools across 26 quantitative and qualitative features related to writing processes, pedagogical approaches, feedback modalities and technological specifications. The results uncover an imbalance of available tools with regard to supported languages, genres, and pedagogical focus. While a considerable number of tools support argumentative essay writing in English, other academic writing genres (e.g., research articles) and other languages are under-represented. With regard to the pedagogical focus, automated support for revising on the micro-level targeting factual knowledge (e.g., grammar, spelling, word frequencies) is well represented, whereas tools that support the development of writing strategies and encourage self-monitoring to improve macrolevel text quality (e.g., argumentative structure, rhetorical moves) are infrequent. By mapping the state of the art and specifying direction for further research and development, this review is of interest to researchers, policymakers, tool developers, and practitioners of writing instruction in higher and secondary education institutions.

     

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    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Rhetorik, Sammlungen von Literatur (808)
    Schlagworte: Distance education and telelearning; Evaluation of CAL system; Interactive learning environment; Pedagogical issue
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  23. Zitierleitfaden
    Erschienen: 2019
    Verlag:  ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften

    KORRIGENDA: Die Seitenbereiche sind typographisch falsch ausgewiesen: Der Seitenbereich einer Publikation wird nicht mit einem kurzen, sondern mit einem längeren Bindestrich (Halbgeviertstrich) und ohne Abstand zwischen Zahl und Strich angegeben... mehr

     

    KORRIGENDA: Die Seitenbereiche sind typographisch falsch ausgewiesen: Der Seitenbereich einer Publikation wird nicht mit einem kurzen, sondern mit einem längeren Bindestrich (Halbgeviertstrich) und ohne Abstand zwischen Zahl und Strich angegeben (z.B. «S. 379–393» und nicht «S. 379 – 393» oder «S. 379-393»). Eine aktualisierte Version des Zitierleitfadens, der diese Korrektur enthält ist unter folgender URL aufrufbar: www.zhaw.ch/storage/sml/institute-zentren/zid/upload/18_A5_Zitierleitfaden_2019_Online.pdf

     

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    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Rhetorik, Sammlungen von Literatur (808)
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  24. Citation guide
    Erschienen: 2019
    Verlag:  ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften

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    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Rhetorik, Sammlungen von Literatur (808)
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  25. T - Z
    Beteiligt: Lange, Wolf-Dieter (Hrsg.)
    Erschienen: 1984-2010
    Verlag:  Narr, Tübingen

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    Quelle: Leibniz-Zentrum für Literatur- und Kulturforschung
    Beteiligt: Lange, Wolf-Dieter (Hrsg.)
    Medientyp: Unbestimmt
    Übergeordneter Titel:
    Umfang: Loseblatt-Ausg.