Filtern nach
Letzte Suchanfragen

Ergebnisse für *

Zeige Ergebnisse 1 bis 25 von 5960.

  1. Europa sieht Deutschland: Europa und das Vergessen
    Autor*in: Muschg, Adolf
    Erschienen: 2018

    Festvortrag am Tag der Deutschen Einheit, 3. Oktober 2015, im Rahmen der Osnabrücker Friedensgespräche mehr

     

    Festvortrag am Tag der Deutschen Einheit, 3. Oktober 2015, im Rahmen der Osnabrücker Friedensgespräche

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Literatur und Rhetorik (800); Politikwissenschaft (320)
    Schlagworte: Europapolitik; Flüchtlingspolitik
    Lizenz:

    Namensnennung 3.0 Unported ; creativecommons.org/licenses/by/3.0/

  2. Europa sieht Deutschland: »Der deutsche Mensch als Symptom«
    Autor*in: Menasse, Robert
    Erschienen: 2018

    Festvortrag am Tag der Deutschen Einheit, 3. Oktober 2017, im Rahmen der Osnabrücker Friedensgespräche mehr

     

    Festvortrag am Tag der Deutschen Einheit, 3. Oktober 2017, im Rahmen der Osnabrücker Friedensgespräche

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Literaturen germanischer Sprachen; Deutsche Literatur (830); Politikwissenschaft (320)
    Schlagworte: Europapolitik; Robert Musil
    Lizenz:

    Attribution 3.0 Germany ; creativecommons.org/licenses/by/3.0/de/

  3. The Semiotics of Djudeo-Espanyol in Recent Works by Myriam Moscona
    Erschienen: 2018
    Verlag:  iMex. México Interdisciplinario / Interdisciplinary Mexico

    The present essay examines the semiotics of Djudeo-Espanyol in the novel Tela de sevoya (2012) and the poetry collection Ansina (2015) by Myriam Moscona. While in some of her previous volumes of poetry Moscona explores her Sephardic identity –in part... mehr

     

    The present essay examines the semiotics of Djudeo-Espanyol in the novel Tela de sevoya (2012) and the poetry collection Ansina (2015) by Myriam Moscona. While in some of her previous volumes of poetry Moscona explores her Sephardic identity –in part through language– in these two recent works Djudeo-Espanyol takes center stage not only as a marker of identity, but as integral to the process of liteary creation. In both the autobiographical novel and the volumen of poetry, the use and function of Djudeo-Espanyol in conjunction with Spanish, or as the sole language (as is the case with Ansina), communicates and indeed performs language in unique ways. The objective of the essay is to explore the mulitple ways in which Djudeo-Espanyol, as a language of creation and as affective linguistic register, transfers meaning to the reader.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Spanische, portugiesische Literaturen (860)
    Schlagworte: Portuguese literatures; literatura mexicana; Mexican Literature; Djudeo-Espanyol; Myriam Moscona; Sephardic identity; Tela de sevoya; Ansina
    Lizenz:

    Attribution-ShareAlike 4.0 International ; creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0

  4. Game of Thrones und die Macht der Vergangenheit. Vom Versuch, mehr zu wissen als Jon Schnee
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Heidelberg University Library

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Unbestimmt
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Englische, altenglische Literaturen (820); Geschichte anderer Gebiete (990)
  5. Der amüsante Lehrmeister ; Entertainment als ästhetisches Regime
    Autor*in: Clemens, Manuel
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Graduate School Practices of Literature

    Abstract ; Marcel Clemens setzt sich in seiner Antwort auf den Artikel »Smart Science. Die Vortragsreihe Vorlesung mal anders« aus Textpraxis # 10 (1.2015) von Ingo Irsigler und Gerrit Lembke mit Möglichkeiten zeitgemäß und unterhaltsam zu Unterricht... mehr

     

    Abstract ; Marcel Clemens setzt sich in seiner Antwort auf den Artikel »Smart Science. Die Vortragsreihe Vorlesung mal anders« aus Textpraxis # 10 (1.2015) von Ingo Irsigler und Gerrit Lembke mit Möglichkeiten zeitgemäß und unterhaltsam zu Unterricht auseinander. Unter Rekurs auf Jaques Rancières »Der unwissende Lehrmeister« und zeitgenössische US-Amerikanische Politsatire reflektiert er die Vor- und Nachteile eines zum ästhetischen Regime geratenen Anspruchs auf Entertainment auseinander.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Unbestimmt
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Literatur und Rhetorik (800)
    Schlagworte: Rhetorik; Literaturwissenschaft
    Lizenz:

    CC BY 4.0 ; creativecommons.org/licenses/by/4.0/

  6. Editorial
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Humboldt-Universität zu Berlin

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Andere germanische Literaturen (839)
  7. Editorial
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Humboldt-Universität zu Berlin

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Andere germanische Literaturen (839)
  8. „Und ich denke mich auch brav in den Parasiten hinein“ ; Parasitäre Bewegungen bei Kathrin Röggla
    Autor*in: Meis, Verena
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Graduate School Practices of Literature

    Abstract ; Der Parasit ist laut dem französischen Philosophen Michel Serres ein Phänomen, das Ereignisse des Aufeinandertreffens, Eroberns, Besetzens generiert und die Inbesitznahme und Überbordung akustisch bemerkbar macht. Der Beitrag spürt... mehr

     

    Abstract ; Der Parasit ist laut dem französischen Philosophen Michel Serres ein Phänomen, das Ereignisse des Aufeinandertreffens, Eroberns, Besetzens generiert und die Inbesitznahme und Überbordung akustisch bemerkbar macht. Der Beitrag spürt einesteils Kathrin Rögglas parasitär zu nennendem Schreibverfahren nach und fragt zudem nach Grenzziehung und -verwischung, nach Parasit und Wirt in Rögglas literarischem wie dramatischem Werk. In ihrem Essay Stottern und Stolpern. Strategien einer literarischen Gesprächsführung sind es »Aneignung, Affirmation, feindliche Übernahme«, die Kathrin Röggla als »die Bewegungen, die Strategien unserer Zeit« bezeichnet: »es wird konsumiert, subsumiert. Eingemeindet, aufgesaugt und aufgebraucht.« Und in »Über das Anlegen von Katastrophenquellen« rät ihr der Soziologe: »Man müsse sich nur einmal einen Augenblick in einen Parasiten reindenken«.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Unbestimmt
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Literatur und Rhetorik (800)
    Schlagworte: Rhetorik; Literaturwissenschaft
    Lizenz:

    CC BY 4.0 ; creativecommons.org/licenses/by/4.0/

  9. Guillén de Lamport. Su relación y apoyo a los judaizantes en el siglo XVII en la Nueva España
    Erschienen: 2018
    Verlag:  iMex. México Interdisciplinario / Interdisciplinary Mexico

    Abstract ; This article aims to give an overview of the life of an Irish accused by the Court of the Inquisition in Mexico, in the seventeenth century, considered a heretic and a rebel seeking independence from New Spain. His captivity for 17 years,... mehr

     

    Abstract ; This article aims to give an overview of the life of an Irish accused by the Court of the Inquisition in Mexico, in the seventeenth century, considered a heretic and a rebel seeking independence from New Spain. His captivity for 17 years, from 1642 until his death in 1659, made his prison known to the Viceroy and the King in Spain. In it he found the Judaizers who had arrived in that city from Portugal in search of economic improvements and freedom of worship. Coincided the years of 1642 to 1649 with these Crypto-Jews in jail and wrote a lawsuit against the Inquisitors for the bad treatment that was given to the prisoners and especially to them. Guillén de Lampart or Lamport as some called him was the defender of these Crypto-Jews, which came out in the four autos de fe of that 17th century, ending with the presence of the Judaizers in New Spain.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Spanisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Spanische, portugiesische Literaturen (860)
    Schlagworte: literatura mexicana; Mexican Literature; Inquisition; Crypto-Jews; processes; heresies; Mexico; Guillén de Lampart
    Lizenz:

    Attribution-ShareAlike 4.0 International ; creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

  10. La memoria en la construcción de la identidad
    Erschienen: 2018
    Verlag:  iMex. México Interdisciplinario / Interdisciplinary Mexico

    Abstract ; The construction of the memory of immigrants from the Middle East went through several stages. Lebanese Maronites and Jews from the region left their places of origin to "make America" without a national identity; the latter emerged in... mehr

     

    Abstract ; The construction of the memory of immigrants from the Middle East went through several stages. Lebanese Maronites and Jews from the region left their places of origin to "make America" without a national identity; the latter emerged in exile. It developed with the events that took place in the territories that expelled them.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Spanisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Spanische, portugiesische Literaturen (860)
    Schlagworte: literatura mexicana; Mexican Literature; Memory; Exile; Middle East; National Identity
    Lizenz:

    Attribution-ShareAlike 4.0 International ; creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

  11. Procesos micro-económicos en el negocio de la intermediación financiera (1928-1956). Narrativas de integración al entorno nacional de un inmigrante judío sirio
    Erschienen: 2018
    Verlag:  iMex. México Interdisciplinario / Interdisciplinary Mexico

    Abstract ; This article aims to build the biographical narrative of Aslan, a Jew from Aleppo origin, who immigrated to Mexico at the beginning of the 20th Century. In this story, personal, family, community, local and national aspects converge, whose... mehr

     

    Abstract ; This article aims to build the biographical narrative of Aslan, a Jew from Aleppo origin, who immigrated to Mexico at the beginning of the 20th Century. In this story, personal, family, community, local and national aspects converge, whose organizing axis is the economic itinerary in the context of the growth of the urban capitalism in Mexico City. It seeks to characterize the ethos of the life world of Aslán, that is, that cultural nucleus that is related to social identities, with systems of shared representations, with collective consciousness, with worldviews and other habits, through the description of the business of financial intermediation and the particularities of the economic interactions that took place in that context. Aslan's life story unfolds and unravels in family succession and business legacy. Finally, a reflective note is elaborated on the achievements and limitations of their experience from the diverse positions of those who were part of that history and from the interpretative perspective of the researcher. To remember, deconstruct and co-construct the experience of Aslán tries not only to present an individual biography, but to recreate an epoch, a world of life where one's experience makes sense in the ethos of the intersubjective context in which it is inserted.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Spanisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Spanische, portugiesische Literaturen (860)
    Schlagworte: literatura mexicana; Mexican Literature; Aleppo Jewish immigrant; financial intermediation; intersubjective context; family; community
    Lizenz:

    Attribution-ShareAlike 4.0 International ; creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

  12. Margo Glantz: razón y corazón a un tiempo
    Erschienen: 2018
    Verlag:  iMex. México Interdisciplinario / Interdisciplinary Mexico

    Abstract ; Journey through the work of the Mexican writer Margo Glantz in search of the influence of her family and cultural environment –as a child of Jewish immigrants in Mexico City at the end of the second decade of the last century– in her ample... mehr

     

    Abstract ; Journey through the work of the Mexican writer Margo Glantz in search of the influence of her family and cultural environment –as a child of Jewish immigrants in Mexico City at the end of the second decade of the last century– in her ample literary production, considered from the perspective of one of her distinctive features: her constant trips through the world and the narrative emanated from them.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Spanisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Spanische, portugiesische Literaturen (860)
    Schlagworte: literatura mexicana; Mexican Literature; genealogy; culture; migration; identity; literature
    Lizenz:

    Attribution-ShareAlike 4.0 International ; creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

  13. Figuraciones y fulguraciones mexicanas en textos de Esther Seligson
    Erschienen: 2018
    Verlag:  iMex. México Interdisciplinario / Interdisciplinary Mexico

    Abstract ; Figures and images of Colonia Condesa in Todo aquí es polvo (2010), posthumous book of memories by Esther Seligson, as well as in other fiction texts where she recovers moments of her urban family life during childhood and adolescence, but... mehr

     

    Abstract ; Figures and images of Colonia Condesa in Todo aquí es polvo (2010), posthumous book of memories by Esther Seligson, as well as in other fiction texts where she recovers moments of her urban family life during childhood and adolescence, but without the intention of writing ethnic neighborhood literature, nor to compose a city-text of Mexico City. In the second part, the Seligsonian strategy of revealing a deep and open Mexico in a syncretic semantic field where narrative and lexical voices of the Nahuatl legacy, Talmudic Judaism and Kabbalist, as well as the sacred culture of Tibet and Hinduism, are analyzed.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Spanisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Spanische, portugiesische Literaturen (860)
    Schlagworte: literatura mexicana; Mexican Literature; Esther Seligson; memories; Todo aquí es polvo; Colonia Condesa; cultural syncretism
    Lizenz:

    Attribution-ShareAlike 4.0 International ; creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

  14. The Semiotics of Djudeo-Espanyol in Recent Works by Myriam Moscona
    Erschienen: 2018
    Verlag:  iMex. México Interdisciplinario / Interdisciplinary Mexico

    Abstract ; The present essay examines the semiotics of Djudeo-Espanyol in the novel Tela de sevoya (2012) and the poetry collection Ansina (2015) by Myriam Moscona. While in some of her previous volumes of poetry Moscona explores her Sephardic... mehr

     

    Abstract ; The present essay examines the semiotics of Djudeo-Espanyol in the novel Tela de sevoya (2012) and the poetry collection Ansina (2015) by Myriam Moscona. While in some of her previous volumes of poetry Moscona explores her Sephardic identity –in part through language– in these two recent works Djudeo-Espanyol takes center stage not only as a marker of identity, but as integral to the process of liteary creation. In both the autobiographical novel and the volumen of poetry, the use and function of Djudeo-Espanyol in conjunction with Spanish, or as the sole language (as is the case with Ansina), communicates and indeed performs language in unique ways. The objective of the essay is to explore the mulitple ways in which Djudeo-Espanyol, as a language of creation and as affective linguistic register, transfers meaning to the reader.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Spanische, portugiesische Literaturen (860)
    Schlagworte: literatura mexicana; Mexican Literature; Djudeo-Espanyol; Myriam Moscona; Sephardic identity; Tela de sevoya; Ansina
    Lizenz:

    Attribution-ShareAlike 4.0 International ; creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

  15. Einleitung. Autor und Werk: Dynamik eines (un-)problematischen Verhältnisses
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Graduate School Practices of Literature

    Abstract ; Autor und Werk wurden von Michel Foucault als eine »grundlegende Einheit« in der Literatur bezeichnet und stehen nach einer Krise wieder im Mittelpunkt der Forschung. Wie interagiert das Werk mit dem Autor / der Autorin? Wie wird es zu... mehr

     

    Abstract ; Autor und Werk wurden von Michel Foucault als eine »grundlegende Einheit« in der Literatur bezeichnet und stehen nach einer Krise wieder im Mittelpunkt der Forschung. Wie interagiert das Werk mit dem Autor / der Autorin? Wie wird es zu einem Schauplatz literarischer Wechselbeziehungen: zwischen Autor_innen und Leser_innen, zwischen Struktur und Prozess, zwischen Subjektivität, Medialität und Materialität der Literatur? Vorgeschlagen wird das Konzept eines dynamischen Kraftverhältnisses, das zwischen Konkurrenz und Interdependenz in seinem Vollzug oszilliert und als Modell an mehrere Wechselbeziehungen im Spannungsfeld um das literarische Werk angewandt werden kann.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Unbestimmt
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Literatur und Rhetorik (800)
    Schlagworte: Rhetorik; Literaturwissenschaft
    Lizenz:

    CC BY 4.0 ; creativecommons.org/licenses/by/4.0/

  16. Ideen zu einer poststrukturalistischen Philosophie der Philologie
    Autor*in: Pieper, Vincenz
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Graduate School Practices of Literature

    Abstract ; Man kann den Poststrukturalismus als eine Theorie begreifen, die sich zugleich vom Strukturalismus und vom Intentionalismus abgrenzt. Zwar ist die Analyse eines Textes die Analyse einer schriftstellerischen Praxis. Der Geist des Autors... mehr

     

    Abstract ; Man kann den Poststrukturalismus als eine Theorie begreifen, die sich zugleich vom Strukturalismus und vom Intentionalismus abgrenzt. Zwar ist die Analyse eines Textes die Analyse einer schriftstellerischen Praxis. Der Geist des Autors wird jedoch nicht als Quelle der Bedeutung aufgefasst. Der Poststrukturalismus verbindet eine verhaltensorientierte Sprachauffassung mit einer Entpsychologisierung der Psychologie: Dass ein Wort eine Bedeutung hat, heißt nicht, dass es mit einer Bedeutung verbunden ist, sondern dass es einen Zweck oder Wert im Kontext des Verhaltens hat. Einen Geist zu haben, heißt nicht, dass man Zugang zu einem inneren Ort hat, wo sich die Gedanken und Gefühle befinden, sondern dass man eine Reihe von Fähigkeiten besitzt.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Unbestimmt
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Literatur und Rhetorik (800)
    Schlagworte: Rhetorik; Literaturwissenschaft
    Lizenz:

    CC BY 4.0 ; creativecommons.org/licenses/by/4.0/

  17. Ambiguität der Autor-Werk-Herrschaft (Bosse, Luhmann, Jean Paul)
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Graduate School Practices of Literature

    Abstract ; Dieser Beitrag plädiert für die Symmetrisierung der Beziehung von Autor und Werk. Ausgehend von Heinrich Bosses Ausführungen zur ›Werkherrschaft‹ nehme ich zunächst die Faktoren in den Blick, die für die Destabilisierung der auktorialen... mehr

     

    Abstract ; Dieser Beitrag plädiert für die Symmetrisierung der Beziehung von Autor und Werk. Ausgehend von Heinrich Bosses Ausführungen zur ›Werkherrschaft‹ nehme ich zunächst die Faktoren in den Blick, die für die Destabilisierung der auktorialen Herrschaft über das Werk sorgen (u.a. Schrift, Abwesenheit des Autors). Anschließend erläutere ich Niklas Luhmanns wenig beachtetes Konzept der »Selbstprogrammierung des Kunstwerks«, um schließlich am Beispiel von Jean Pauls »Ankündigung der Herausgabe meiner sämtlichen Werke« (1822) die Ambiguität der Autor-Werk-Herrschaft auszuloten. Werkherrschaft bedeutet demnach nicht nur die Herrschaft des Autors über sein Werk, sondern auch die Herrschaft des Werkes über seinen Autor.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Unbestimmt
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Literatur und Rhetorik (800)
    Schlagworte: Rhetorik; Literaturwissenschaft
    Lizenz:

    CC BY 4.0 ; creativecommons.org/licenses/by/4.0/

  18. Die Geste als Denkfigur ; Dynamische Konzepte vom Werk im Prager Strukturalismus (Jan Mukařovský und Milan Jankovič) und in der Posthermeneutik (Dieter Mersch)
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Graduate School Practices of Literature

    Abstract ; Der Prager literaturwissenschaftliche Strukturalismus Jan Mukařovskýs und seines Schülers Milan Jankovič sowie die von Dieter Mersch formulierte Posthermeneutik entwerfen das Werk als prozesshaft und dynamisch. Beide operieren dabei mit... mehr

     

    Abstract ; Der Prager literaturwissenschaftliche Strukturalismus Jan Mukařovskýs und seines Schülers Milan Jankovič sowie die von Dieter Mersch formulierte Posthermeneutik entwerfen das Werk als prozesshaft und dynamisch. Beide operieren dabei mit dem Begriff der Geste: In Mukařovskýs Ästhetik stellt die ›semantische Geste‹ ein Kernkonzept dar, mit dem er eine Appellstruktur des Werks fasst; für Dieter Mersch steht die Geste für die Prozesshaftigkeit eines sich immer wieder entziehenden Sinns. Die Parallellektüre beider Modelle gilt auch dem Gestus, mit dem literaturtheoretische Bezugnahmen erfolgen: Bedingt durch den Eisernen Vorhang blieb die wechselseitige Rezeption westlicher und ostmitteleuropäischer Theorie lange verborgen oder auch schlicht aus.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Unbestimmt
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Literatur und Rhetorik (800)
    Schlagworte: Rhetorik; Literaturwissenschaft
    Lizenz:

    CC BY 4.0 ; creativecommons.org/licenses/by/4.0/

  19. Multiple Autorschaft als digitales Paradigma und dessen Auswirkungen auf den Werkbegriff
    Autor*in: Nantke, Julia
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Graduate School Practices of Literature

    Abstract ; Die Vervielfältigung von Autorschaft bildet ein zentrales Paradigma digitaler Literaturproduktion in Opposition zu dem seit der Moderne tradierten Verhältnis von Autor und Werk. Der Beitrag differenziert verschiedene Formen der... mehr

     

    Abstract ; Die Vervielfältigung von Autorschaft bildet ein zentrales Paradigma digitaler Literaturproduktion in Opposition zu dem seit der Moderne tradierten Verhältnis von Autor und Werk. Der Beitrag differenziert verschiedene Formen der Multiplikation von Autorschaft in der digitalen Literatur und analysiert die dadurch erzeugten Verschiebungen im Verhältnis von Autor und Werk. Im Fokus stehen die Konsequenzen für die literaturwissenschaftliche Perspektivierung dieser Parameter. Alternative Konzepte der Kohärenzstiftung in digitalen Werken sowie ein gewandelter wissenschaftlicher Blick auf literarische Produktionsprozesse werden als wesentliche Auswirkungen der dargestellten Verschiebungen beschrieben.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Unbestimmt
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Literatur und Rhetorik (800)
    Schlagworte: Rhetorik; Literaturwissenschaft
    Lizenz:

    CC BY 4.0 ; creativecommons.org/licenses/by/4.0/

  20. Wir Menschen der Zukunft?
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Humboldt-Universität zu Berlin

    Abstract ; Im ersten Teil des Beitrags wird eine Zusammenführung der Begriffe »Utopie« und »Biopolitik« aus historischer und theoretischer Perspektive versucht. Es werden zudem zwei Begriff eingeführt, die »Heterotopie« und die »Figur des Dritten«,... mehr

     

    Abstract ; Im ersten Teil des Beitrags wird eine Zusammenführung der Begriffe »Utopie« und »Biopolitik« aus historischer und theoretischer Perspektive versucht. Es werden zudem zwei Begriff eingeführt, die »Heterotopie« und die »Figur des Dritten«, anhand derer im zweiten Teil gezeigt wird, wie es aktuellen Utopien / Dystopien gelingt, die eigene Zeit nicht nur kritisch zu beleuchten, sondern auch positives Zukunftspotenzial freizulegen. Im Mittelpunkt des zweiten Teils steht eine Auswahl von Texten, die als beispielhaft für das in den letzten Jahren im Norden populäre Genre des utopischen / dystopischen Romans verstanden werden kann, und anhand derer deutlich wird, welche Rolle Biopolitik in dieser Gattung spielt. ; Abstract ; In the first part of this article the concept of utopia and the field of bio-politics are brought together from a historical and a theoretical perspective. In addition to that, two terms are discussed: »heterotopia« and »the figure of the third«. With help of these terms, it is possible to show how recent utopian / dystopian literature succeeds not only to criticise its own time but also to reveal a positive potential for the future. In the second part I focus on a choice of texts which can be seen as good examples for the genre of utopia / dystopia that is popular in recent Nordic literature. Furthermore, these texts are useful in giving an impression of the relevance of bio-politics for this literary genre.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Andere germanische Literaturen (839)
    Schlagworte: Skandinavien; Nordeuropa; Literatur; Dystopie; Heterotopie; Identitäten; Europe; Literature; Identities
  21. Editorial: Escrituras del cuerpo y saberes de género: la literatura mexicana del nuevo milenio
    Erschienen: 2018
    Verlag:  iMex. México Interdisciplinario / Interdisciplinary Mexico

  22. Repensar la escritura: cuerpo, sexualidad y usos amorosos del siglo XXI en la poesía de Maricela Guerrero
    Erschienen: 2018
    Verlag:  iMex. México Interdisciplinario / Interdisciplinary Mexico

    Abstract ; Mi propuesta es que la poesía de Maricela Guerrero (1977) permite visualizar cuáles son algunas de las estrategias discursivas que propone la lírica mexicana del presente, y en qué medida la autora mencionada sugiere un descentramiento ya... mehr

     

    Abstract ; Mi propuesta es que la poesía de Maricela Guerrero (1977) permite visualizar cuáles son algunas de las estrategias discursivas que propone la lírica mexicana del presente, y en qué medida la autora mencionada sugiere un descentramiento ya de los discursos heteropatriarcales o falogocéntricos, ya de los usos amorosos, estableciendo con ello lo que propongo llamar una nueva política de escritura y un nuevo horizonte de lectura en el contexto de la poesía mexicana actual. Esto es, en mi trabajo mostraré de qué manera Maricela Guerrero realiza una poesía de los límites y crea nuevas tesituras del lenguaje en tanto propone una reinvención y reimaginación del cuerpo, la sexualidad, los usos amorosos y la identidad, y sugiere una nueva manera de habitar la escritura.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Spanisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Spanische, portugiesische Literaturen (860)
    Schlagworte: literatura mexicana; Mexican Literature; Maricela Guerrero; poesía mexicana; descentramiento; legalidad; legibilidad
    Lizenz:

    Attribution-ShareAlike 4.0 International ; creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

  23. "Todo lo perdido regresa travestido": los anexos de La sodomía en la Nueva España de Luis Felipe Fabre
    Erschienen: 2018
    Verlag:  iMex. México Interdisciplinario / Interdisciplinary Mexico

    Abstract ; ¿How does one re-member the histories of those whose sex has been denied by History, or, in the words of Judith Butler, "the sex that cannot be thought, a linguistic absence and opacity" (Butler 1999: 13)? This essay explores this question... mehr

     

    Abstract ; ¿How does one re-member the histories of those whose sex has been denied by History, or, in the words of Judith Butler, "the sex that cannot be thought, a linguistic absence and opacity" (Butler 1999: 13)? This essay explores this question in the two poems annexed to “El retablo de sodomitas novohispanos” and incorporated into La sodomía en la Nueva España (2010) by the Mexican poet, Luis Felipe Fabre: 'Villancicos del Sto. Niño de las Quemaduras' and 'El monumento fúnebre a Gerónimo Calbo'. More specifically it demonstrates how, through a combination of intertextual parody and ekphrastic writing, the two texts activate an anti-heteronormative, transgressive, irreverent, and simultaneously poignant reflection focused on the burning at the stake of fourteen persons for the sin of sodomy in Mexico City on the 6th of November of 1658. Through this story of persecution from the era of Colonial Mexico, finally, the essay argues, the poems invite consideration of the persistence of the same repressive heteronormative powers in the present that determined the horrors of the past.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Spanisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Spanische, portugiesische Literaturen (860)
    Schlagworte: literatura mexicana; Mexican Literature; villancico; poesía mexicana; Mexican Poetry; Luis Felipe Fabre; ekphrasis
    Lizenz:

    Attribution-ShareAlike 4.0 International ; creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

  24. Traces of Lesbianism in Cristina Rivera Garza’s La cresta de Ilión (2002) and Valeria Luiselli’s Los ingrávidos (2011)
    Erschienen: 2018
    Verlag:  iMex. México Interdisciplinario / Interdisciplinary Mexico

    Abstract ; Much research has been done regarding male queer narratives in contemporary Mexican literature. However, lesbianism has been greatly neglected by criticism. Although works such as Rosamaría Roffiel’s Amora (1989) or Sara Levi Calderón’s... mehr

     

    Abstract ; Much research has been done regarding male queer narratives in contemporary Mexican literature. However, lesbianism has been greatly neglected by criticism. Although works such as Rosamaría Roffiel’s Amora (1989) or Sara Levi Calderón’s Dos mujeres (1990) have garnered some academic attention, little has been written about subsequent narratives. This article moves beyond those works whose main focus is lesbianism in order to understand how peripheral same-sex desire serves to undermine heteronormative patriarcal notions. I analyze Cristina Rivera Garza’s La cresta de Ilión (2002) and Valeria Luiselli’s Los ingrávidos (2011). Because these narratives are not associated with depictions of lesbianism, my work shows how transgressive female desire pervades contemporary Mexican literature.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Spanische, portugiesische Literaturen (860)
    Schlagworte: literatura mexicana; Mexican Literature; lesbianism; queerness; same-sex desire
    Lizenz:

    Attribution-ShareAlike 4.0 International ; creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

  25. Género(s) y sadomasoquismo: la novela Los esclavos de Alberto Chimal
    Erschienen: 2018
    Verlag:  iMex. México Interdisciplinario / Interdisciplinary Mexico

    Abstract ; The present article offers an interpretation of Alberto Chimal’s first novel, The Slaves, published by this Mexican author in 2009, a novel proposing an analysis of sadomasochistic sexual relations. In the center of the narration, we... mehr

     

    Abstract ; The present article offers an interpretation of Alberto Chimal’s first novel, The Slaves, published by this Mexican author in 2009, a novel proposing an analysis of sadomasochistic sexual relations. In the center of the narration, we encounter two couples, both homosexual, acting out various sadomasochistic practices ‒ some of them of an extreme nature: On the one hand, two women, one of them already older (Marlene) and (supposedly) the director of pornographic movies, and the other, almost still a girl (Yuyis) live a relation of dominance and submission with the noteworthy complication that Marlene could even be the mother of her "slave girl". The second couple is formed by two men: Golo, a decadent millionaire, and his "slave" nicknamed "Mundo" ('World') who is frequently reduced to something like a dog or even an unanimated object. The whole novel consists of various sequences narrating what the two couples experience in their sex life until a final turning point is reached with the forced separation in both cases. Due to a narrative structure that makes as understand that we as readers depend completely on an unreliable narrator, even the most brutal atrocities tend to dissipate in the fog of probably fictitious games showing us the trompe-l'œil of a monstrous storyline of serial sex crimes. With this peculiar narrative structure in mind, I emphasize the 'ludic' character of sadomasochistic 'plays' narrated all through the novel, trying to understand what 'sadomasochism' means as a sexual practice or identity and what consequences could be drawn from these practices with regard to the construction of different genders (in the case of this novel: masculine and feminine).

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Spanisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Spanische, portugiesische Literaturen (860)
    Schlagworte: literatura mexicana; Mexican Literature; Alberto Chimal; sadomasochism; Gender Studies
    Lizenz:

    Attribution-ShareAlike 4.0 International ; creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/