Filtern nach
Letzte Suchanfragen

Ergebnisse für *

Zeige Ergebnisse 1 bis 25 von 39.

  1. Österreichische Riviera
    Wien entdeckt das Meer ; [Wien-Museum Karlsplatz, 14. November 2013 bis 30. März 2014]
    Beteiligt: Rapp, Christian (Hrsg.); Göttche, Astrid (Hrsg.)
    Erschienen: 2013
    Verlag:  Czernin, [Wien]

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Rapp, Christian (Hrsg.); Göttche, Astrid (Hrsg.)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 9783707604795; 9783707604788
    Weitere Identifier:
    9783707604788
    RVK Klassifikation: LL 11100
    DDC Klassifikation: Geschichte und Geografie (900)
    Schriftenreihe: Sonderausstellung des Wien-Museums ; 393
    Schlagworte: Österreich-Ungarn; Adriaküste; Tourismus; Geschichte 1870-1914; Ausstellung; Wien <2013>; ; Österreich; Kunst; Adriaküste <Motiv>; Geschichte; Ausstellung; Wien <2013>;
    Umfang: 303 S., zahlr. Ill., graph. Darst., Kt., 28 cm
    Bemerkung(en):

    Zsfassungen in engl. Sprache

  2. Österreichische Riviera
    Wien entdeckt das Meer ; [14. November 2013 bis 30. März 2014]
    Beteiligt: Rapp, Christian (Hrsg.)
    Erschienen: 2013
    Verlag:  Czernin, Wien

    Leibniz-Institut für Ost- und Südosteuropaforschung, Bibliothek
    keine Ausleihe von Bänden, nur Papierkopien werden versandt
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Rapp, Christian (Hrsg.)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    ISBN: 9783707604788
    Weitere Identifier:
    9783707604788
    DDC Klassifikation: Zeichnung, angewandte Kunst (740); Künste; Bildende und angewandte Kunst (700); Geografie, Reisen (910)
    Schriftenreihe: Sonderausstellung des Wien-Museums ; 393
    Schlagworte: Grafik; Tourismus; Adriaküste <Motiv>; Malerei
    Umfang: 303 S., zahlr. Ill., 29 cm
  3. Österreichische Riviera
    Wien entdeckt das Meer ; [Wien-Museum Karlsplatz, 14. November 2013 bis 30. März 2014]
    Beteiligt: Rapp, Christian (Hrsg.); Göttche, Astrid (Hrsg.)
    Erschienen: 2013
    Verlag:  Czernin, Wien

    Universitätsbibliothek Augsburg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Bayerische Staatsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Zentralinstitut für Kunstgeschichte, Bibliothek
    keine Ausleihe von Bänden, nur Papierkopien werden versandt
    Universitätsbibliothek Würzburg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Rapp, Christian (Hrsg.); Göttche, Astrid (Hrsg.)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    ISBN: 9783707604795; 9783707604788
    Weitere Identifier:
    9783707604788
    RVK Klassifikation: LL 11100 ; NP 5907
    DDC Klassifikation: Geschichte und Geografie (900)
    Auflage/Ausgabe: 2. Aufl.
    Schriftenreihe: Sonderausstellung des Wien-Museums ; 393
    Schlagworte: Grafik; Malerei; Adriaküste <Motiv>; Tourismus
    Umfang: 303 S., zahlr. Ill. , Kt., 280 mm x 220 mm
  4. Österreichische Riviera
    Wien entdeckt das Meer ; [14. November 2013 bis 30. März 2014]
    Beteiligt: Rapp, Christian (Herausgeber)
    Erschienen: 2013
    Verlag:  Czernin, Wien

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Rapp, Christian (Herausgeber)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 9783707604788
    Weitere Identifier:
    9783707604788
    Schriftenreihe: Sonderausstellung des Wien-Museums ; 393
    Schlagworte: Tourismus; Malerei; Grafik; Adriaküste <Motiv>; Museum; Ausstellung; Festival; Museumsführer; Vedute; Architekturbild
    Weitere Schlagworte: (Produktform)Hardback; (VLB-WN)1559: Hardcover, Softcover / Geschichte/Kulturgeschichte
    Umfang: 303 S., zahlr. Ill., 29 cm
  5. Österreichische Riviera
    Wien entdeckt das Meer ; [Wien-Museum Karlsplatz, 14. November 2013 bis 30. März 2014]
    Beteiligt: Rapp, Christian (Hrsg.); Göttche, Astrid (Hrsg.)
    Erschienen: 2013
    Verlag:  Czernin, Wien

    Stiftung Deutsches Historisches Museum, Bibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Rapp, Christian (Hrsg.); Göttche, Astrid (Hrsg.)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    ISBN: 9783707604795; 9783707604788
    Weitere Identifier:
    9783707604788
    RVK Klassifikation: LL 11100 ; NP 5907
    DDC Klassifikation: Geschichte und Geografie (900)
    Auflage/Ausgabe: 2. Aufl.
    Schriftenreihe: Sonderausstellung des Wien-Museums ; 393
    Schlagworte: Grafik; Malerei; Adriaküste <Motiv>; Tourismus
    Umfang: 303 S., zahlr. Ill. , Kt., 280 mm x 220 mm
  6. Österreichische Riviera
    Wien entdeckt das Meer ; [Wien Museum Karlsplatz, 14. November 2013 bis 30. März 2014]
    Beteiligt: Rapp, Christian (Herausgeber)
    Erschienen: 2013
    Verlag:  Czernin, Wien

    Städel Museum, Bibliothek
    XA/WIEN/2013a
    keine Fernleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Rapp, Christian (Herausgeber)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 3707604780; 3707604799; 9783707604788; 9783707604795
    Weitere Identifier:
    9783707604788
    RVK Klassifikation: LL 11100
    DDC Klassifikation: Geografie, Reisen (910); Zeichnung, angewandte Kunst (740); Künste; Bildende und angewandte Kunst (700)
    Auflage/Ausgabe: 2. Auflage
    Schriftenreihe: Sonderausstellung des Wien-Museums ; 393
    Schlagworte: Tourismus; Malerei; Grafik; Adriaküste <Motiv>
    Umfang: 303 Seiten, Illustrationen, Karten, 28 cm
    Bemerkung(en):

    Literaturangaben

  7. Österreichische Riviera
    Wien entdeckt das Meer; [Wien-Museum Karlsplatz, 14. November 2013 bis 30. März 2014]
    Beteiligt: Rapp, Christian (Hrsg.); Göttche, Astrid (Red.)
    Erschienen: 2013
    Verlag:  Czernin, [Wien]

    Württembergische Landesbibliothek
    64a/1404
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Rapp, Christian (Hrsg.); Göttche, Astrid (Red.)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 9783707604795; 9783707604788
    Schriftenreihe: Sonderausstellung des Wien-Museums ; 393
    Schlagworte: Österreich-Ungarn; Adriaküste; Tourismus; Geschichte 1870-1914; ; Österreich; Malerei; Grafik; Adriaküste <Motiv>; Geschichte 1870-1914;
    Umfang: 303 S., zahlr. Ill., Kt., 28 cm
    Bemerkung(en):

    Zsfassungen in engl. Sprache. - Literaturangaben

  8. Österreichische Riviera
    Wien entdeckt das Meer; [Wien-Museum Karlsplatz, 14. November 2013 bis 30. März 2014]
    Beteiligt: Rapp, Christian (Hrsg.); Göttche, Astrid (Red.)
    Erschienen: 2013
    Verlag:  Czernin, [Wien]

    Badisches Landesmuseum, Bibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Germanisches Nationalmuseum, Bibliothek
    keine Ausleihe von Bänden, nur Papierkopien werden versandt
    Saarländische Universitäts- und Landesbibliothek
    4 2014-353
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Rapp, Christian (Hrsg.); Göttche, Astrid (Red.)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 9783707604795; 9783707604788
    Weitere Identifier:
    9783707604788
    Auflage/Ausgabe: 2. Aufl.
    Schriftenreihe: Sonderausstellung des Wien-Museums ; 393
    Schlagworte: Österreich-Ungarn; Adriaküste; Tourismus; Geschichte 1870-1914; ; Österreich; Malerei; Grafik; Adriaküste <Motiv>; Geschichte 1870-1914;
    Umfang: 303 S., zahlr. Ill., Kt., 28 cm
    Bemerkung(en):

    Zsfassungen in engl. Sprache. - Literaturangaben

  9. Writing and thinking : what changes with digitalization?
    Erschienen: 2021

    In this contribution, we draw on methodology from key logging and writing analytics to offer a fresh look at formulation processes. Key logging captures the inscription processes of writers and by analysing and visualizing them, we can draw... mehr

     

    In this contribution, we draw on methodology from key logging and writing analytics to offer a fresh look at formulation processes. Key logging captures the inscription processes of writers and by analysing and visualizing them, we can draw inferences on decision making strategies during formulation. At the current stage of our work, we are experimenting with qualitative and quantitative evaluation methodologies. Many of our insights concern formulation patterns that seem typical for digital writing and which make it necessary break new theoretical ground relating formulation to technology use and thinking. Our access point to writing processes is the analysis of texts written within Thesis Writer, a tool that allows writing processes to be tracked visually through a time slider, and to be analysed incrementally and statistically. We follow a writing analytics approach that draws on ongoing writing projects stretching across several months rather than artificial writing assignments for research purposes. We selected nine bachelor theses for analysis. Approximately 2,500 logging data events per text with timestamps and incremental text versions were gathered, processed and analysed in an R environment. We present time slider visualizations of text development and provide qualitative and quantitative evidence demonstrating that thinking and writing in digital contexts connect differently than previously assumed. Our data also demonstrates that writers use far more words than remain in final texts. Revision appears to outweigh planning and idea development as writers are caught in continuous re-writing and rearrangement cycles. We see a tendency away from linear writing to patchwork writing, where chunks of words are placed on screen and rearranged until idea development stops. Text progress also appears connected to growing lexical density, showing that new words needed to develop a text are added in successive revision cycles, and that idea development necessarily connects to this lexical enrichment.

     

    Export in Literaturverwaltung
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Rhetorik, Sammlungen von Literatur (808)
    Lizenz:

    Licence according to publishing contract

  10. Wider die Macht
    die Kunstsammlung des Dokumentationsarchivs des österreichischen Widerstandes
    Beteiligt: Rapp, Christian (Hrsg.); Schwarz, Ursula (Hrsg.)
    Erschienen: [2022]
    Verlag:  Residenz Verlag, Salzburg-Gnigl

    Über 150 Grafiken, Zeichnungen und Ölgemälde aus der Kunstsammlung des DÖW erzählen von Verfolgung, Krieg und Widerstand zwischen 1934 und 1945. Erstmals wird die einzigartige Kunstsammlung des DÖW umfassend präsentiert: Sie enthält Werke von Adolf... mehr

     

    Über 150 Grafiken, Zeichnungen und Ölgemälde aus der Kunstsammlung des DÖW erzählen von Verfolgung, Krieg und Widerstand zwischen 1934 und 1945. Erstmals wird die einzigartige Kunstsammlung des DÖW umfassend präsentiert: Sie enthält Werke von Adolf Frohner, Anselm Grand, Carry Hauser, Trude Waehner, Alfons Walde u.a. Es sind Bilder vom Leben in Lagern und von Gewalt gegen Regimegegner, aber auch vom Kampf gegen Faschismus und Nationalsozialismus. Einige Arbeiten machen sichtbar, wie Verfolgte und Menschen im Widerstand nach 1945 ihre traumatischen Erfahrungen zu verarbeiten versuchten – manche in drastischen Darstellungen, manche in abstrakten Formen. Oft wollten Künstler*innen künftige Generationen warnen, damit sich die Geschichte nicht wiederhole. Der Band enthält Beiträge zur Geschichte des österreichischen Widerstands und beleuchtet die Werke aus biographischer, kunsthistorischer und zeitgeschichtlicher Sicht.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Rapp, Christian (Hrsg.); Schwarz, Ursula (Hrsg.)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 9783701735594
    RVK Klassifikation: LH 39600 ; LH 65820 ; LH 61100 ; LH 60230
    DDC Klassifikation: Bibliotheks- und Informationswissenschaften (020); Künste; Bildende und angewandte Kunst (700)
    Körperschaften/Kongresse:
    Dokumentationsarchiv des Österreichischen Widerstandes
    Schlagworte: Drittes Reich; Österreich; Österreich; Widerstand; Drittes Reich; Sankt Pölten
    Umfang: 303 Seiten, 27 cm
    Bemerkung(en):

    Enthält Literaturangaben

    Impressum: Ausstellung, "Wider die Macht. Die Kunstsammlung des Dokumentationsarchivs des österreichischen Widerstandes", 26. Februar 2022-15. Jänner 2023, Haus der Geschichte im Museum Niederösterreich, St. Pölten

  11. Wider die Macht
    die Kunstsammlung des Dokumentationsarchivs des österreichischen Widerstandes
    Beteiligt: Rapp, Christian (Herausgeber); Schwarz, Ursula (Herausgeber)
    Erschienen: 2022
    Verlag:  Residenz Verlag, Salzburg-Gnigl, Österreich

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Rapp, Christian (Herausgeber); Schwarz, Ursula (Herausgeber)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 9783701735594; 370173559X
    Weitere Identifier:
    9783701735594
    Schlagworte: Künstler; Nationalsozialismus; Widerstand; Politische Verfolgung; Kunst
    Weitere Schlagworte: (Produktform)Paperback / softback; (Produktform (spezifisch))With flaps; (VLB-WN)1953: Hardcover, Softcover / Sachbücher/Kunst, Literatur/Bildende Kunst
    Umfang: 303 Seiten, 27 cm
  12. What writers do with language : inscription and formulation as core elements of the science of writing
    Erschienen: 2023
    Verlag:  WAC Clearinghouse

  13. Thinking with the computer : how do new writing tools influence higher-order cognition?

    In the age of cloud computing and machine learning, innovative writing technologies appear to offer promising new ways of influencing thought processes and higher-order cognition of writers. These new tools support writers by helping them manage the... mehr

     

    In the age of cloud computing and machine learning, innovative writing technologies appear to offer promising new ways of influencing thought processes and higher-order cognition of writers. These new tools support writers by helping them manage the complex interrelation between thinking, language use, communication, and text production. We will offer a short synopsis of the principal technological solutions and picture what their pedagogical impact on the teaching and learning of writing might be. Then, we will give three different examples of how new tools try to support the thinking behind writing.

     

    Export in Literaturverwaltung
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Rhetorik, Sammlungen von Literatur (808)
    Lizenz:

    Licence according to publishing contract

  14. Thesis writer : supporting writing processes in real time using a web-based digital learning platform

    Thesis Writer is a newly created online learning environment, supporting students in mastering the various organizational, cognitive, social and linguistic demands of thesis writing. Users of Thesis Writer are offered tutorials and organizational... mehr

     

    Thesis Writer is a newly created online learning environment, supporting students in mastering the various organizational, cognitive, social and linguistic demands of thesis writing. Users of Thesis Writer are offered tutorials and organizational aids to anticipate, prepare, plan and write their theses. Conceptually, Thesis Writer has been designed in such a way to initiate self-governed and self-organized learning processes, coupled with peer and tutored feedback, if required. Discipline-specific support can be provided when Thesis Writer is integrated into a particular degree program. New tools have been created to support the formulation process by integrating large discipline-specific corpora from which users can derive linguistic support through an integrated IMS Corpus Work Bench. The demonstration will offer insights into the construction principles and will allow participants to try out the functionality of the main tools. So far, Thesis Writer has been tested by a limited number of individuals, but preparations for use within study programs are now under way. Languages available on Thesis Writer are English and German, but others may subsequently be added. It is hoped that Thesis Writer will help optimize one of the most demanding learning processes by guiding students through the challenging task of creating their first extended scientific or scholarly paper.

     

    Export in Literaturverwaltung
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Rhetorik, Sammlungen von Literatur (808)
    Schlagworte: Digital learning
    Lizenz:

    Licence according to publishing contract

  15. Thesis writer : a system for supporting academic writing
    Erschienen: 2015
    Verlag:  ACM

    Learning to write in academic contexts is a challenging task faced by many students, and no less challenging is the instruction and tutoring of student writers. The most demanding paper students have to write is their thesis, which is equally an... mehr

     

    Learning to write in academic contexts is a challenging task faced by many students, and no less challenging is the instruction and tutoring of student writers. The most demanding paper students have to write is their thesis, which is equally an important part of their learning program as it is for graduation requirements. This new online support system aids thesis writing through a variety of tools and tutorials, guiding students through the writing process from initial idea to completed thesis. Based on an extended version of the well-established IMRD (Introduction, Methods, Results, Discussion) scheme, a flexible structure is provided which fits most academic and scholarly papers. Students are provided with numerous short tutorials which instruct them in choosing a topic and developing a manageable concept for their dissertation project. New tools have been created to facilitate the formulation process by integrating large discipline-specific corpora from which users can derive linguistic support through an integrated open source corpus analysis tool. The system also supports collaborative processes between writers, peers, tutors, and supervisors. The initial version will aid thesis writing in defined degree programs and facilitate communication within these disciplinary communities.

     

    Export in Literaturverwaltung
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Rhetorik, Sammlungen von Literatur (808)
    Schlagworte: Technology enhanced learning; Thesis writing; Academic writing; Support
    Lizenz:

    Licence according to publishing contract

  16. Thesis writer 2.0 : a system supporting academic writing, its instruction and supervision
    Erschienen: 2020
    Verlag:  Waxmann

    In this demonstration we present a bilingual writing platform called Thesis Writer (TW), designed to help student writers with their first or second thesis and its supervision. TW responds to problems arising of the Bologna reform with a first... mehr

     

    In this demonstration we present a bilingual writing platform called Thesis Writer (TW), designed to help student writers with their first or second thesis and its supervision. TW responds to problems arising of the Bologna reform with a first research-based paper due after only three years where students often are not sufficiently prepared yet. Thesis Writer provides a digital workspace that combines a word editor with several help functions, such as Tutorials, Examples, Phrase-books, Corpus search tools, an Outline function, Note cards, and a Reference Manager. It has been implemented as Software as a Service (SaaS), enabling a significant number of users to work simultaneously and even collaboratively.

     

    Export in Literaturverwaltung
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Rhetorik, Sammlungen von Literatur (808)
    Lizenz:

    creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

  17. Thesis Writer : eine Web-basierte Lernumgebung zur Unterstützung von Schreibenden in Deutsch und Englisch (L1 und L2)
    Erschienen: 2016

    Thesis Writer (TW) ist eine Web-gestützte Lernumgebung, die derzeit an der ZHAW in Winterthur/Schweiz entwickelt und eingesetzt wird. TW hat die Funktion, Schreibende auf dem BA und MA Niveau beim Verfassen ihrer Abschlussarbeiten zu unterstützen.... mehr

     

    Thesis Writer (TW) ist eine Web-gestützte Lernumgebung, die derzeit an der ZHAW in Winterthur/Schweiz entwickelt und eingesetzt wird. TW hat die Funktion, Schreibende auf dem BA und MA Niveau beim Verfassen ihrer Abschlussarbeiten zu unterstützen. Dazu bietet TW den Usern ein Schreibprogramm an, das mit verschiedenen integrierten Tools dabei hilft, Abschlussarbeiten zu verstehen, planen, strukturieren und zu gestalten. Zu diesen Hilfen gehören u.a. ein Planungstool, ein Proposal Wizard und eine grosse Zahl an kurzen Tutorials mit Instruktionen für die Aufgaben, die in jedem Stadium des Schreib-/ Forschungsprozesses anstehen. Weiterhin gibt es sprachliche Unterstützungstools, die u.a. aus einer Sammlung von Beispielen, einem Phrasebook und einem Korpus-gestützten Suchinstrument zur Analyse des Sprachgebrauchs bestehen. TW kann individuell genutzt werden, hat aber auch eine Funktion zum kooperativen Schreiben mit der mehrere Schreibende gleichzeitig am Text arbeiten können. TW ist zweisprachig Deutsch/ Englisch angelegt und kann in jeder der beiden Sprachen von L1 und L2 Schreibenden genutzt werden. TW ist besonders dazu geeignet eine grosse Anzahl von Studierenden gleichzeitig anzuleiten und kann für einzelne Fächern adaptiert werden. Die Intention des Systems ist, die Anleitung für forschendes Handeln, wissenschaftliches Denken, Genreverständnis und Sprachgebrauch so miteinander zu verzahnen, dass ein tieferes Verständnis des Schreibens möglich wird. Für uns ist es auch ein Tool der Schreibforschung, das viele Daten über den Schreibprozess liefern kann. Wir werden die wichtigsten Funktionen von TW demonstrieren und dann genauer auf die sprachliche Unterstützung für L1 und L2 Schreibende eingehen. Wir werden unsere ersten Erfahrungen im Einsatz des Tools berichten und geplante Verbesserungen bzw. Erweiterungen ansprechen.

     

    Export in Literaturverwaltung
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Rhetorik, Sammlungen von Literatur (808)
    Lizenz:

    Licence according to publishing contract

  18. Thesis Writer : digitale Anleitung zum wissenschaftlichen Arbeiten, Schreiben und Denken
    Erschienen: 2022
    Verlag:  Springer

    Dieser Beitrag beschreibt die Entwicklung der Schreibplattform „Thesis Writer“, die Studierende beim Verfassen ihrer Abschlussarbeit und Lehrende bei deren Anleitung unterstützt. Der Beitrag erläutert zunächst, vor welchen Problemen Studierende... mehr

     

    Dieser Beitrag beschreibt die Entwicklung der Schreibplattform „Thesis Writer“, die Studierende beim Verfassen ihrer Abschlussarbeit und Lehrende bei deren Anleitung unterstützt. Der Beitrag erläutert zunächst, vor welchen Problemen Studierende stehen, wenn sie erstmals eine wissenschaftliche Arbeit selbständig verfassen müssen und nach welcher Logik die gewählte digitale Anleitung aufgebaut ist. Der Beitrag bietet einen Überblick über die Vorarbeiten, auf denen das Projekt beruht und stellt einige Schritte des design-based Ansatzes dar, die zu seiner heutigen Form geführt haben. Struktur und Aufbau des Tools werden ausführlich dargestellt, ebenso wie die Hilfsfunktionen, die zusätzlich zu dem Word Editor angeboten werden. Zwei Pilotstudien, die der Evaluation und Weiterentwicklung der Plattform dienen, werden vorgestellt, ehe ein letztes Kapitel darauf eingeht, vor welche Probleme ein solches Tool die Entwicklerinnen und Entwickler stellt, nachdem es fertig ist.

     

    Export in Literaturverwaltung
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Rhetorik, Sammlungen von Literatur (808)
    Lizenz:

    creativecommons.org/licenses/by/4.0/

  19. The impact of writing technology on conceptual alignment in BA thesis supervision
    Erschienen: 2020
    Verlag:  Waxmann

    A thesis is the capstone writing experience of almost all degree programs. With the Bologna reform, a BA thesis is required already after three years of study, often leaving students inadequately prepared. In contrast to PhD thesis supervision, BA... mehr

     

    A thesis is the capstone writing experience of almost all degree programs. With the Bologna reform, a BA thesis is required already after three years of study, often leaving students inadequately prepared. In contrast to PhD thesis supervision, BA thesis supervision has attracted limited scholarly attention to date. Advances in computational linguistics and informatics in recent years have led to the rapid development of systems that support various types of writing, as well as numerous sub-processes. Using conceptual alignment as a framework, this study reports the preliminary results of a larger research project on (a) how students and supervisors at the BA level reach agreement regarding a thesis proposal concept, and (b) the impact of new technology on this process.

     

    Export in Literaturverwaltung
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Rhetorik, Sammlungen von Literatur (808)
    Lizenz:

    creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

  20. Seamless writing : how the digitisation of writing transforms thinking, communication, and student learning
    Erschienen: 2019
    Verlag:  Springer

    This chapter extends the scope of the term ‘seamless learning’ to include writing as one of the most prominent learning activities in education. The seamless learning concept is used to analyse the ongoing flow of digital innovation with respect to... mehr

     

    This chapter extends the scope of the term ‘seamless learning’ to include writing as one of the most prominent learning activities in education. The seamless learning concept is used to analyse the ongoing flow of digital innovation with respect to the changing instructional and intellectual positioning of writing in its various contexts. The term ‘seams’ is interpreted as frictions or barriers in the writer’s experience, and the concept of ‘seamlessness’ refers to coherence in the practice and learning of writing. In order to understand the impact of digitisation on writing, this chapter recaps on the major development steps of digital writing technology, before offering an example of an integrated learning platform for the writing of academic theses which intends to offer students a seamless writing experience. The results indicate that the term seamlessness in the context of writing should not be directly associated with mobile learning or to the ubiquitous learning opportunities which are qualities that writing technologies have already offered for some time. Other more recent technological changes have provided considerably greater impact on what the authors term as ‘seamless writing’.

     

    Export in Literaturverwaltung
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Rhetorik, Sammlungen von Literatur (808)
    Lizenz:

    Licence according to publishing contract

  21. Schreibwissenschaft - eine neue Disziplin
    Diskursübergreifende Perspektiven
  22. Schreibwissenschaft - eine neue Disziplin
    diskursübergreifende Perspektiven
  23. Schreiben in digitalen Räumen : Zukunft des Schreibens - oder bereits Gegenwart?
    Erschienen: 2019

    Die Digitalisierung hat in den letzten vierzig Jahren alles auf den Kopf gestellt, was die Gutenberg-Ära uns an Schreibtechniken, Literalitätsformen und Textwelten hinterlassen hat. Nicht allein die Schreibprogramme in unseren Computern waren für... mehr

     

    Die Digitalisierung hat in den letzten vierzig Jahren alles auf den Kopf gestellt, was die Gutenberg-Ära uns an Schreibtechniken, Literalitätsformen und Textwelten hinterlassen hat. Nicht allein die Schreibprogramme in unseren Computern waren für diese Revolution verantwortlich, sondern auch die Flut an Innovationen, die im Gefolge von Internet & Co. entstanden sind. Zusammen mit den Neuerungen des Cloud-Computings und Machine Learnings haben wir jetzt Maschinen zur Verfügung, die nicht einfach Schreibmedium sind, sondern das Denken und Formulieren beim Schreiben aktiv unterstützen oder sogar selbst die Textproduktion übernehmen.Wir werden die Entwicklung der Digitalisierung des Schreibens kurz rekonstruieren und dann mit Thesis Writer ein eigenes Tool vorstellen, das zeigt, welche Möglichkeiten die neue Technologie heute bietet. Thesis Writer enthält einen neu gestalteten, virtuellen Arbeitspatz für Schreibende, der eine ganze Serie unterstützender Tools in Klickweite bereithält. Prozessunterstützung, rhetorische Hilfen, Kooperations- und Feedbackmöglichkeiten, Projektmanagement und einiges mehr sind so in den Arbeitsplatz integriert, dass sie den Schreibfluss unterstützen, ohne die Schreibenden allzu sehr im Denken zu unterbrechen.In diesem Beitrag werden wir auch darauf eingehen, welche Dimensionen diese digitalen Neuerungen angenommen haben und wie wir uns in der Schreibdidaktik der Auseinandersetzung mit ihnen stellen können. Wir werden, um in der Metapher des Räumlichen zu bleiben, den Seamless-Learning-Ansatz bemühen, um zu zeigen, wie sich die Kontexte verschoben haben und weiter verschieben, in die studentisches Schreiben eingebunden ist.

     

    Export in Literaturverwaltung
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Rhetorik, Sammlungen von Literatur (808)
    Lizenz:

    Licence according to publishing contract

  24. Scaling Academic Writing Instruction: Evaluation of a Scaffolding Tool (Thesis Writer)
  25. Online support for academic writing : a review of technologies with special attention to the needs of non-native writers

    We present a review of technologies designed to support writing instruction in higher and secondary education that was carried out by an international team of researchers within the European Literacy Network (funded by COST Action IS1401;... mehr

     

    We present a review of technologies designed to support writing instruction in higher and secondary education that was carried out by an international team of researchers within the European Literacy Network (funded by COST Action IS1401; www.is1401eln.eu/en/working-groups/working-group-3/). The review covers tools to support both native and non-native writers and focuses primarily on instructional affordances, thus broadening the scope of previous research in this field that was organised according to technological specifications. In this vein, Allen, Jacovina, and McNamara (2015) proposed a distinction between Automated Writing Evaluation (AWE), Essay Scoring (ES) and Intelligent Tutoring Systems (ITS). Our review shows that, with technology enhanced learning becoming more ubiquitous and widespread, new technologies and tools catering to a broader range of pedagogical settings and approaches are emerging. Method Data collection was done through an extensive literature and database search in six European languages and an online survey sent out to the expert community via mailing lists. Of the 89 tools that were collected in this way, we retained 44 tools for further analysis, after applying exclusion criteria (e.g., appropriate target group, emphasis on writing activities). For a comprehensive and systematic overview, a coding framework consisting of 40 qualitative and quantitative descriptors was developed. Next to general information about e.g. supported languages and technological specifications, the descriptors cover features related to writing processes, pedagogical approaches, feedback modalities and interaction support. Results In this presentation, we will briefly outline the major results of our analysis. Next to expanding the existing classification by adding other forms of learning technology, e.g., interactive tutorials, the results uncover an imbalance. While automated support for revision on the micro-level targeting factual knowledge is well represented, tools that support the development ...

     

    Export in Literaturverwaltung
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Unbestimmt
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Rhetorik, Sammlungen von Literatur (808)
    Lizenz:

    Licence according to publishing contract