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  1. Fremdenfeindliche Wahlplakate in Deutschland, Österreich und der Schweiz
    Autor*in: Groß, Mona
    Erschienen: 2014

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Dissertation
    Format: Online; Druck
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Österreich; Deutschland; Schweiz; Wahlplakat; Fremdenfeindlichkeit <Motiv>;
    Umfang: 95 S., Ill.
    Bemerkung(en):

    Zsfassung dt. u. engl.

    Wien, Univ., Mag.-Arb., 2014

  2. Physicians' incentives, patients' characteristics, and quality of care
    a systematic experimental comparison of fee-for-service, capitation, and pay for performance
    Erschienen: 2021
    Verlag:  Ruhr-Universität Bochum (RUB), Department of Economics, Bochum, Germany

    This paper systematically studies how performance pay, complementing either baseline feefor-service or capitation, affects physicians' medical service provision and the quality of care. Using a series of controlled experiments with physicians and... mehr

    Zugang:
    Verlag (kostenfrei)
    Resolving-System (kostenfrei)
    Resolving-System (kostenfrei)
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 10
    keine Fernleihe

     

    This paper systematically studies how performance pay, complementing either baseline feefor-service or capitation, affects physicians' medical service provision and the quality of care. Using a series of controlled experiments with physicians and students, we test the incentive effect of performance pay at a within-subject level. A discrete bonus is granted if a quality threshold is reached, which varies with the patients' severity of illness. We find that performance pay significantly reduces non-optimal service provision and enhances the quality of care. Effect sizes depend on the patients' severity of illness and whether the baseline is fee-for-service or capitation. Health policy implications, including a cost benefit analysis of introducing performance pay, are discussed. In diesem Beitrag wird systematisch untersucht, wie sich eine leistungsbasierte Vergütung (Pay-for-Performance), die entweder ergänzend zur Einzelleistungsvergütung oder zur Kopfpauschale eingeführt wird, auf die medizinische Leistungserbringung von Ärzten und die Qualität der Versorgung auswirkt. Insbesondere testen wir auf Basis kontrollierter Experimente mit Ärzten und Studenten den Anreizeffekt der leistungsbasierten Vergütung unter Verwendung eines Within-Subject Designs. Die Bonuszahlung wird gewährt, sobald die Versorgungsqualität einen bestimmten Schwellenwert erreicht hat, der mit dem Schweregrad der Erkrankung der Patienten variiert. Wir beobachten, dass durch die leistungsbasierte Vergütung die nicht-patientenoptimale Leistungserbringung reduziert wird und die Qualität der Versorgung steigt. Die Stärke der Effekte hängt dabei von dem Schweregrad der Erkrankung der Patienten und der zugrundeliegende Vergütungsform (Einzelleistungsvergütung oder Kopfpauschale) ab. Gesundheitspolitische Implikationen einschließlich einer Kosten-Nutzen-Analyse der Einführung von Leistungsvergütungen werden diskutiert.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783969730799
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/243148
    Schriftenreihe: Ruhr economic papers ; #923
    Schlagworte: Fee-for-service; capitation; pay for performance; heterogeneous patients; artefactual field experiment; laboratory experiments
    Umfang: 1 Online-Ressource (circa 56 Seiten), Illustrationen
  3. Heterogeneity in health insurance choice
    an experimental investigation of consumer choice and feature preferences
    Erschienen: [2023]
    Verlag:  Hamburg Center for Health Economics, Hamburg, Germany

    We investigate heterogeneity in patterns of preferences for health insurance features using health insurance choice data from a controlled laboratory experiment. Within the experiment, participants make consecutive insurance choices based on choice... mehr

    Zugang:
    Verlag (kostenfrei)
    Resolving-System (kostenfrei)
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 381
    keine Fernleihe

     

    We investigate heterogeneity in patterns of preferences for health insurance features using health insurance choice data from a controlled laboratory experiment. Within the experiment, participants make consecutive insurance choices based on choice sets that vary in composition and size. We keep the health risk constant and equal for everyone. In addition, we implement a treatment that entails a feature-based insurance filter, allowing us to validate feature preferences. We also account for individually elicited risk preferences. On aggregate, we find that there is considerable heterogeneity in consumer choice. Participants differ particularly (a) in their willingness to pay to insure themselves against illnesses that differ in terms of their probability of occurrence and the size of the losses to be covered and (b) in their preference to forgo deductibles. However, if we measure the quality of individuals' decisions based on risk preferences, the heterogeneity among participants disappears. Our results suggest that heterogeneity in health insurance choices is not reflected in decision quality when we assume a rank-dependent expected utility model of risk preferences.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/273394
    Schriftenreihe: Research paper / Hamburg Center for Health Economics ; no: 29 (2023)
    Schlagworte: health insurance; consumer preferences; heterogeneity; laboratory experiment; risk preferences
    Umfang: 1 Online-Ressource (circa 56 Seiten), Illustrationen
  4. P4P, reputation and the reduction of costly overprovision
    Erschienen: 2012
    Verlag:  RWI, Bochum

    Ruhr-Universität Bochum, Fakultät für Wirtschaftswissenschaft, Bibliothek
    B 1070 / 1 :331
    keine Fernleihe
    Universitäts- und Landesbibliothek Düsseldorf
    pfl/d6746(13)
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitäts- und Landesbibliothek Münster
    2K 12164
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    ISBN: 9783867883801
    Schriftenreihe: Ruhr economic papers ; 331
    Schlagworte: Motivation; Medizinische Versorgung; Altruismus; Theorie; Arzt; Prestige
    Umfang: 17 S., graph. Darst.
  5. P4P, reputation and the reduction of costly overprovision
    Erschienen: 2012
    Verlag:  RUB, Dep. of Economics [u.a.], Bochum

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 9783867883801
    Schriftenreihe: Ruhr economic papers ; 331
    Schlagworte: Arzt; Ärztin; Prestige; Medizinische Versorgung; Altruismus; Motivation
    Weitere Schlagworte: (stw)Ärzte; (stw)Reputation; (stw)Gesundheitsversorgung; (stw)Altruismus; (stw)Motivation; (stw)Theorie
    Umfang: 17 S., graph. Darst., 24 cm
    Bemerkung(en):

    Literaturangaben

  6. P4P, Reputation and the Reduction of Costly Overprovision
    Erschienen: 2012
    Verlag:  Rheinisch-Westfälisches Institut für Wirtschaftsforschung, Essen

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783867883801
    Weitere Identifier:
    Schriftenreihe: Ruhr Economic Papers
    Schlagworte: Arzt; Ärztin; Prestige; Medizinische Versorgung; Altruismus; Motivation
    Weitere Schlagworte: (stw)Ärzte; (stw)Reputation; (stw)Gesundheitsversorgung; (stw)Altruismus; (stw)Motivation; (stw)Theorie
    Umfang: Online-Ressource
  7. P4P, reputation and the reduction of costly overprovision
    Erschienen: 2012
    Verlag:  RWI, Bochum

    Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitäts- und Landesbibliothek Düsseldorf
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitäts- und Landesbibliothek Münster, Zentralbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 9783867883801
    Schriftenreihe: Ruhr economic papers ; 331
    Schlagworte: Arzt; Prestige; Medizinische Versorgung; Altruismus; Motivation; Theorie
    Umfang: 17 S. : graph. Darst.
  8. Quality provision in competitive health care markets
    individuals vs. teams
    Erschienen: January 2020
    Verlag:  Universität Duisburg-Essen, Department of Economics, Essen, Germany

    We investigate the quality provision behavior and its implications for the occurrence of collusion in competitive health care markets where providers are assumed to be altruistic towards patients. For this, we employ a laboratory experiment with a... mehr

    Zugang:
    Verlag (kostenfrei)
    Resolving-System (kostenfrei)
    Resolving-System (kostenfrei)
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 10
    keine Fernleihe

     

    We investigate the quality provision behavior and its implications for the occurrence of collusion in competitive health care markets where providers are assumed to be altruistic towards patients. For this, we employ a laboratory experiment with a health care market framing where subjects decide on the quality levels for one of three competing hospitals respectively. We vary whether quality decisions within hospitals are made by individuals or teams. Realized monetary patient benefits go to real patients outside the lab. We find that degrees of cooperation quickly converge towards negative values implying absence of collusion and patient centered quality choices. Moreover, hospitals treat qualities as strategic complements and adjust their quality choice in the same direction as their competitors. The response magnitude for team markets is weaker. This is driven by the non-cooperative, or altruistic teams which tend to set qualities strategically independent. Wir untersuchen das Bereitstellungsverhalten von Qualität in wettbewerblichen Gesundheitsmärkten mit Anbietern, die altruistisch den Patienten gegenüber sind. Hierfür verwenden wir ein gesundheitsökonomisches Laborexperiment mit Märkten, in denen die Teilnehmer über das Qualitätsniveau als eines von drei im Wettbewerb stehenden Krankenhäusern entscheiden. Wir variieren, ob Entscheidungen im Krankenhaus individuell oder im Team getroffen werden. Die monetarisierten Patientennutzen gehen an reale Patienten außerhalb des Labors. Wir finden, dass der Grad an Kooperation schnell gegen negative Werte geht, was impliziert, dass es keine Kollusion und patientenorientierte Qualitätsentscheidungen gibt. Darüber hinaus behandeln Individuen Qualität als strategisches Komplement und passen ihre Qualitätswahl an die ihrer Wettbewerber in gleicher Richtung an. Das Ausmaß dieser Reaktion ist schwächer für Teammärkte. Dieser Effekt wird durch nicht-kooperative oder altruistische Teammärkte getrieben, die dazu neigen, ihre Qualitäten strategisch unabhängig zu wählen.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783867889728
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/213859
    Schriftenreihe: Ruhr economic papers ; #839
    Umfang: 1 Online-Ressource (circa 44 Seiten), Illustrationen
  9. How do non-monetary performance incentives for physicians affect the quality of medical care?
    a laboratory experiment ; conference paper
    Erschienen: 2014
    Verlag:  ZBW, [Kiel

    In recent years, several countries have introduced non-monetary performance incentives for health care providers to improve the quality of medical care. Evidence on the effect of non-monetary feedback incentives, predominantly in the form of public... mehr

    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
    keine Fernleihe

     

    In recent years, several countries have introduced non-monetary performance incentives for health care providers to improve the quality of medical care. Evidence on the effect of non-monetary feedback incentives, predominantly in the form of public quality reporting, on the quality of medical care is, however, ambiguous. This is often because empirical research to date has not succeeded in distinguishing between the effects of monetary and non-monetary incentives, which are usually implemented simultaneously. We use a controlled laboratory experiment to isolate the impact of non-monetary performance incentives: subjects take on the role of physicians and make treatment decisions for patients, receiving feedback on the quality of their treatment. The subjects decisions result in payments to real patients. By giving either private or public feedback we are able to disentangle the motivational effects of self-esteem and social reputation. Our results reveal that public feedback incentives have a significant and positive effect on the quality of care that is provided. Private feedback, on the other hand, has no impact on treatment quality. These results hold for medical students and for other students.

     

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    Volltext (Einzellizenz)
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783867884693
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/100583
    Schriftenreihe: Array ; V2
    Ruhr economic papers ; 414
    Umfang: Online-Ressource (27 S.), graph. Darst.
  10. How do non-monetary performance incentives for physicians affect the quality of medical care?
    a laboratory experiment
    Erschienen: 2013
    Verlag:  RWI, Essen

    In recent years, several countries have introduced non-monetary performance incentives for health care providers to improve the quality of medical care. Evidence on the effect of non-monetary feedback incentives, predominantly in the form of public... mehr

    Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen
    keine Fernleihe
    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
    keine Fernleihe
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 10 (414)
    keine Fernleihe

     

    In recent years, several countries have introduced non-monetary performance incentives for health care providers to improve the quality of medical care. Evidence on the effect of non-monetary feedback incentives, predominantly in the form of public quality reporting, on the quality of medical care is, however, ambiguous. This is often because empirical research to date has not succeeded in distinguishing between the effects of monetary and non-monetary incentives, which are usually implemented simultaneously. We use a controlled laboratory experiment to isolate the impact of nonmonetary performance incentives: subjects take on the role of physicians and make treatment decisions for patients, receiving feedback on the quality of their treatment. The subjects’ decisions result in payments to real patients. By giving either private or public feedback we are able to disentangle the motivational effects of self-esteem and social reputation. Our results reveal that public feedback incentives have a significant and positive effect on the quality of care that is provided. Private feedback, on the other hand, has no impact on treatment quality. These results hold for medical students and for other students. -- Laboratory experiment ; quality reporting ; feedback ; treatment quality ; performance incentives In den vergangenen Jahren wurden in mehreren Ländern nicht-monetäre Leistungsanreize für Anbieter medizinischer Leistungen eingeführt, um die medizinische Versorgungsqualität zu verbessern. Die Wirkung nicht-monetärer Feedback-Anreize, vorwiegend in Form von öffentlichen Qualitätsberichten implementiert, ist jedoch nicht eindeutig belegt. Dies ist häufig darauf zurückzuführen, dass es in empirischen Studien bisher nicht gelang, die Effekte monetärer und nicht-monetärer Anreizen – in der Praxis meist gemeinsam implementiert – voneinander zu trennen. Wir führen ein kontrolliertes Laborexperiment durch, um den Einfluss von nicht-monetären Leitungsanreizen zu isolieren: Teilnehmer nehmen die Rolle eines Arztes ein und treffen Behandlungsentscheidungen für Patienten, wobei sie Feedback über die Qualität ihrer Behandlung erhalten. Die Entscheidungen der Teilnehmer führen zu Zahlungen an reale Patienten. Indem wir entweder privates oder öffentliches Feedback geben, können wir die Motivationseffekte von Selbstwertgefühl und sozialer Reputation voneinander trennen. Unsere Ergebnisse zeigen, dass öffentliche Feedback-Anreize einen signifikant positiven Effekt auf die bereitgestellte Behandlungsqualität haben. Privates Feedback hingegen hat keinen Einfluss auf die Behandlungsqualität. Diese Resultate gelten für Medizinstudenten sowie andere Studenten.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783867884693
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/73681
    Schriftenreihe: Ruhr economic papers ; 414
    Umfang: Online-Ressource (27 S.), graph. Darst.
    Bemerkung(en):

    Zsfassung in dt. Sprache

  11. Altruism heterogeneity and quality competition among healthcare providers
    Erschienen: 2014
    Verlag:  RWI, Essen

    New empirical evidence shows substantial heterogeneity in the altruism of healthcare providers. Spurred by this evidence, we build a spatial quality competition model with altruism heterogeneity. We find that more altruistic healthcare providers... mehr

    Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen
    keine Fernleihe
    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
    keine Fernleihe
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 10 (507)
    keine Fernleihe

     

    New empirical evidence shows substantial heterogeneity in the altruism of healthcare providers. Spurred by this evidence, we build a spatial quality competition model with altruism heterogeneity. We find that more altruistic healthcare providers supply relatively higher quality levels and position themselves closer to the center. Whether the social planner prefers more or less horizontal differentiation is in general ambiguous and depends on the level of altruism. The more altruistic healthcare providers are, the more likely it is that the social planner prefers greater horizontal differentiation to offset costly quality competition. Neue empirische Evidenz für Leistungsanbieter im Gesundheitswesen zeigt, dass es erhebliche Heterogenität im Grad des Altruismus gibt. Auf Basis dieser neuen Evidenz entwickeln wir ein räumliches Wettbewerbsmodell, in dem Leistungsanbieter mittels Qualität konkurrieren und das für Heterogenität im Grad des Altruismus erlaubt. Wir finden, dass Leistungsanbieter, die durch einen relativ höheren Grad an Altruismus gekennzeichnet sind, auch höhere Qualitäten anbieten und sich zentraler allokieren (niedrigere horizontale Differenzierung). Ob aus der sozialen Perspektive mehr oder weniger horizontale Differenzierung bevorzugt wird, hängt von dem Grad des Altruismus ab. Je höher der Grad des Altruismus, desto wahrscheinlicher ist es, dass der Sozialplaner mehr horizontale Differenzierung bevorzugt, um den Qualitätswettbewerb einzuschränken.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783867885829
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/103314
    Schriftenreihe: Ruhr economic papers ; 507
    Umfang: Online-Ressource (29 S.), graph. Darst.
    Bemerkung(en):

    Zsfassung in dt. Sprache

  12. P4P, reputation and the reduction of costly overprovision
    Erschienen: 2012
    Verlag:  RWI, Essen

    We investigate the effect of reputational motivation on output in a scenario of overprovision of medical treatment. We assume that physicians differ in their degree of altruism, enjoy being perceived as good but dislike being perceived as greedy. We... mehr

    Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen
    keine Fernleihe
    Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung Halle, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
    keine Fernleihe
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 10 (331)
    keine Fernleihe

     

    We investigate the effect of reputational motivation on output in a scenario of overprovision of medical treatment. We assume that physicians differ in their degree of altruism, enjoy being perceived as good but dislike being perceived as greedy. We show that better reputational motivation unambiguously reduces the costs of healthcare provision and the magnitude of overprovision which in turn rises patient benefits. -- Altruism; performance; motivation Wir untersuchen den Effekt von Motivation durch Reputation in einem Szenario der Überversorgung von medizinischen Leistungen. Wir nehmen an, dass Ärzte sich in ihrem Grad an Altruismus unterscheiden. Ärzte schätzen es als gut, jedoch nicht als gierig angesehen zu werden. Wir zeigen, dass bessere Motivation durch Reputation eindeutig die Kosten der Bereitstellung von Gesundheitsleistungen und das Ausmaß an Überversorgung reduziert, was wiederum die Patientennutzen steigert.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783867883801
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/61461
    Schriftenreihe: Ruhr economic papers ; 331
    Schlagworte: Ärzte; Reputation; Gesundheitsversorgung; Altruismus; Motivation; Theorie
    Umfang: Online-Ressource (PDF-Datei: 17 S., 513 KB), graph. Darst.
    Bemerkung(en):

    Zsfassung in dt. Sprache

  13. Quality competition and hospital mergers
    an experiment
    Erschienen: March 2016
    Verlag:  Universität Duisburg-Essen, Department of Economics, Essen, Germany

    Based on a Salop model with regulated prices, we investigate quality provision behavior of competing hospitals before and after a merger. For this, we use a controlled laboratory experiment where subjects decide on the level of treatment quality as... mehr

    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 10 (609)
    keine Fernleihe

     

    Based on a Salop model with regulated prices, we investigate quality provision behavior of competing hospitals before and after a merger. For this, we use a controlled laboratory experiment where subjects decide on the level of treatment quality as head of a hospital. We find that the post-merger average quality is significantly lower than the average pre-merger quality. However, for merger insiders and outsiders, average quality choices are significantly higher than predicted for pure profit maximizing hospitals. We show that the upward deviation is potentially driven by altruistic behavior towards patients. Furthermore, we find that in case sufficient cost synergies are realized by the merged hospitals, this yields a significant increase in average quality choices compared to the scenario without synergies. Finally, we find that our results do not change when comparing individual to team decisions. Auf Grundlage eines Salop-Modells mit regulierten Preisen wird in dieser Arbeit das Qualitätssetzungsverhalten konkurrierender Krankenhäuser vor und nach einer Fusion untersucht. Hierfür wird ein kontrolliertes Laborexperiment verwendet, in welchem die Probanden in der Rolle eines Leiters eines Krankenhauses über die Behandlungsqualität entscheiden. Dabei finden wir nach der Fusion einen signifikanten Rückgang in der durchschnittlichen Höhe der bereitgestellten Qualität im Vergleich zur Wettbewerbssituation vor der Fusion. Jedoch setzen die Markakteure nach der Fusion – unabhängig davon, ob sie zu den fusionierten Krankenhäusern gehören oder als allein operierendes Krankenhaus agieren – durchschnittlich eine signifikant höhere Marktqualität als die für profitmaximierende Krankenhäuser vorhersagte. Wir zeigen, dass man diese Abweichung nach oben auf altruistische Motive gegenüber den Patienten zurückführen kann. Des Weiteren finden wir in einem Vergleichsszenario mit hinreichend starken Kostensynergien auf Seiten der fusionierten Krankenhäuser signifikant höhere Qualitäten als im Fall ohne Kostensynergien. Unsere Resultate bleiben auch robust, wenn Gruppenentscheidungen statt Individualentscheidungen betrachtet werden.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783867887069
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/129931
    Schriftenreihe: Ruhr economic papers ; # 609
    Umfang: 1 Online-Ressource (circa 40 Seiten), Illustrationen
  14. Physician performance pay
    evidence from a laboratory experiment
    Erschienen: October 2016
    Verlag:  Universität Duisburg-Essen, Department of Economics, Essen, Germany

    We present causal evidence from a controlled experiment on the effect of pay for performance on physicians' behavior and patients' health benefits. At a within-subject level, we introduce performance pay to complement either fee-for-service or... mehr

    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 10 (658)
    keine Fernleihe

     

    We present causal evidence from a controlled experiment on the effect of pay for performance on physicians' behavior and patients' health benefits. At a within-subject level, we introduce performance pay to complement either fee-for-service or capitation. Performance pay is granted if a health care quality threshold is reached, and varies with the patients' severity of illness. We find that performance pay significantly reduces overprovision of medical services due to fee-for-service incentives, and underprovision due to capitation; on average, it increases the patients' health benefit. The magnitude of these effects depends, however, on the patients' characteristics. We also find evidence for a crowding-out of patient-regarding behavior due to performance pay. Health policy implications are discussed. Mit Hilfe eines kontrollierten Experiments präsentieren wir kausale Evidenz zur Wirkung einer leistungsbasierten Vergütung (Pay-for-Performance) auf das Arztverhalten und den Patientennutzen. Auf individueller Ebene führen wir Pay-for-Performance entweder basierend auf einer Einzelleistungsvergütung oder einer Kopfpauschale ein. Die leistungsbasierte Vergütung, die an den Schweregrad der Erkrankung angepasst ist, wird ausgezahlt, sobald die Behandlungsqualität einen bestimmten Schwellenwert erreicht. Wir beobachten, dass Pay-for-Performance die mit der Einzelleistungsvergütung verbundene Überversorgung und die mit der Kopfpauschale verbundene Unterversorgung signifikant reduziert sowie die Patientennutzen im Durchschnitt erhöht. Die Stärke dieser Effekte variiert jedoch mit den Patientencharakteristika. Darüber hinaus finden wir Hinweise darauf, dass Pay-for-Performance Patienten-orientiertes Verhalten verdrängen kann. Implikationen für die Gesundheitspolitik werden diskutiert.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783867887649
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/148309
    Schriftenreihe: Ruhr economic papers ; # 658
    Umfang: 1 Online-Ressource (circa 50 Seiten), Illustrationen
  15. How do non-monetary performance incentives for physicians affect the quality of medical care?
    a laboratory experiment ; conference paper
    Erschienen: 2014
    Verlag:  ZBW, [Kiel

    In recent years, several countries have introduced non-monetary performance incentives for health care providers to improve the quality of medical care. Evidence on the effect of non-monetary feedback incentives, predominantly in the form of public... mehr

    Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen
    keine Fernleihe
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DSM 13
    keine Fernleihe

     

    In recent years, several countries have introduced non-monetary performance incentives for health care providers to improve the quality of medical care. Evidence on the effect of non-monetary feedback incentives, predominantly in the form of public quality reporting, on the quality of medical care is, however, ambiguous. This is often because empirical research to date has not succeeded in distinguishing between the effects of monetary and non-monetary incentives, which are usually implemented simultaneously. We use a controlled laboratory experiment to isolate the impact of non-monetary performance incentives: subjects take on the role of physicians and make treatment decisions for patients, receiving feedback on the quality of their treatment. The subjects decisions result in payments to real patients. By giving either private or public feedback we are able to disentangle the motivational effects of self-esteem and social reputation. Our results reveal that public feedback incentives have a significant and positive effect on the quality of care that is provided. Private feedback, on the other hand, has no impact on treatment quality. These results hold for medical students and for other students.

     

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    Volltext (kostenfrei)
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783867884693
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/100583
    Schriftenreihe: Array ; V2
    Ruhr economic papers ; 414
    Umfang: Online-Ressource (27 S.), graph. Darst.
  16. Sorting into physician payment schemes
    a laboratory experiment
    Erschienen: 2014
    Verlag:  RWI, Essen

    Most common physician payment schemes include some form of traditional capitation or fee-for-service payment. While health economics research often focuses on direct incentive effects of these payments, we demonstrate that the opportunity to sort... mehr

    Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen
    keine Fernleihe
    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
    keine Fernleihe
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 10 (529)
    keine Fernleihe

     

    Most common physician payment schemes include some form of traditional capitation or fee-for-service payment. While health economics research often focuses on direct incentive effects of these payments, we demonstrate that the opportunity to sort into one’s preferred payment scheme may also significantly affect medical treatment. Our study is based on an experiment testing individual sorting into fee-for-service and capitation payment under controlled laboratory conditions. A sequential design allows differentiating between sorting and incentive effects. We find a strong preference for fee-for-service payment, independent of subjects’ prior experience with one of the two payment schemes. Our behavioral classification reveals that subjects who select into capitation deviate less from patient-optimal treatment than those who prefer fee-for-service payment. Moreover, comparing subjects’ behavior before and after introducing the choice option, we find that subjects preferring fee-for-service become even less patient-oriented after this introduction. As a result, the opportunity to choose a payment scheme does not improve, but - if at all - worsens patient treatment in our experiment. Our findings stress the importance of acknowledging potential sorting and incentive effects in the analysis of physician payment schemes. Die meisten der heutzutage verwendeten Arztvergütungen basieren auf der klassischen Einzelleistungsvergütung oder der Kopfpauschale. Während die gesundheitsökonomische Forschung häufig auf die direkten Anreizwirkungen dieser Vergütungssysteme fokussiert, wird hier gezeigt, dass auch die Möglichkeit, die eigene Vergütungsform frei zu wählen, die Behandlungsqualität signifikant beeinflussen kann. Die Studie basiert auf einem Experiment, in dem die Selektion in die Einzelleistungsvergütung und die Kopfpauschale unter kontrollierten Laborbedingungen getestet wird. Mit Hilfe eines sequentiellen Designs kann zwischen Anreiz- und Selektionseffekten differenziert werden. Zudem werden die beiden Vergütungsformen so gestaltet, dass sie identische Gewinnmöglichkeiten bieten. Die Ergebnisse offenbaren eine starke Präferenz für die Einzelleistungsvergütung – unabhängig von den vorherigen Erfahrungen der Teilnehmer mit den beiden Vergütungsformen. Die Analyse des Verhaltens vor der Einführung der Auswahlmöglichkeit zeigt, dass die Teilnehmer, die sich später in die Einzelleistungsvergütung selektieren, stärker von der patienten-optimalen Behandlung abweichen als die Teilnehmer, die sich später in die Kopfpauschale selektieren. Zudem nimmt bei den Teilnehmern, die die Einzelleistungsvergütung wählen, die Behandlungsqualität nach der Einführung der Auswahlmöglichkeit weiter ab. Im Ergebnis beobachten wir bei der Einführung einer Auswahlmöglichkeit zwischen Kopfpauschale und Einzelleistungsvergütung keine Verbesserung, sondern – wenn überhaupt – eine signifikante Verschlechterung der Behandlungsqualität. Die Befunde weisen darauf hin, dass bei der Beurteilung von Vergütungssystemen sowohl Anreizeffekte als auch potentielle Selektionseffekte zu berücksichtigen sind.

     

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    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783867886062
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/105444
    Schriftenreihe: Ruhr economic papers ; 529
    Umfang: Online-Ressource (21 S.), graph. Darst.
    Bemerkung(en):

    Zsfassung in dt. Sprache