Ergebnisse für *

Zeige Ergebnisse 1 bis 4 von 4.

  1. Negotiations of Race and Gender in Ralph Ellison's 'Invisible Man'
    Autor*in: Kerpen, Beate
    Erschienen: 2016

    1.The Discursive Construction of Black Masculinity: Intersections of Race, Gender, and Sexuality 1.1.The Plight of Black Men: A History of Lynchings and Castrations 1.2.The Discursive Construction of the Black Man as Otherrn 1.3.Black Corporeality... mehr

     

    1.The Discursive Construction of Black Masculinity: Intersections of Race, Gender, and Sexuality 1.1.The Plight of Black Men: A History of Lynchings and Castrations 1.2.The Discursive Construction of the Black Man as Otherrn 1.3.Black Corporeality and the Scopic Regime of Racism 2. Ralph Ellison's 'Invisible man' 2.1.Invisible Black Men: Between Emasculation and Hypermasculinityrn 2.2.Transcending Invisibility ; Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit der Konstruktion schwarzer Männlichkeit in Ralph Ellison- Roman Invisible Man (1952). Wie sein Titel bereits andeutet, behandelt der Roman die problematische Sichtbarkeit schwarzer Männer in der von Rassismus und Segregation geprägten Gesellschaft der Vereinigten Staaten vor der Bürgerrechtsbewegung, in welcher "der Neger" einerseits einen Zustand politischer und ökonomischer Unsichtbarkeit fristet, während er andererseits in der kollektiven Wahrnehmung als Stereotyp, etwa als brutaler Vergewaltiger, unterwürfiger Onkel Tom, oder als komischer Belustiger, übermäßig sichtbar ist " was erneut dazu führt, dass sein Wesen und seine Individualität unsichtbar bleiben. Der erste Teil der vorliegenden Arbeit erörtert, wie westliche Diskurse seit der Aufklärung essentialistische Vorstellungen von Rasse und Geschlecht strategisch miteinander verquickt haben, um den schwarzen Mann in den europäischen und amerikanischen Machthierarchien auf einen Platz der Dominierung und Abhängigkeit zu verweisen. Weiterhin ist das Bestreben nach Herrschaft eng verknüpft mit Zuschreibungsmechanismen, durch welche die dominante Ordnung "das Andere" zur Projektionsfläche ihrer eigenen verborgenen Ängste und Phantasien im Bezug auf Rasse, Geschlecht und Sexualität macht, wie es unter Anderem der Mythos des schwarzen Vergewaltigers sowie die daraus resultierende ambivalente Doppelrolle des schwarzen Mannes als "hypersexuell" und gelyncht/kastriert belegt. Der zweite Teil der Arbeit untersucht Ralph Ellison- Umgang mit den tradierten Wahrnehmungen und Modellen schwarzer Männlichkeit. Durch die ...

     

    Export in Literaturverwaltung
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Masterarbeit
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Amerikanische Literatur in in Englisch (810)
    Schlagworte: Rasse; Geschlecht; Sexualität; Rassenmischung; Vergewaltigung; Bürgerrechtsbewegung; Männlichkeit; Amerikanische Literatur in in Englisch
    Lizenz:

    info:eu-repo/semantics/openAccess

  2. Wiping the slate? : Margaret Atwood’s "MaddAddam" trilogy and challenges to the concept of cultural memory
    Erschienen: 2016
    Verlag:  Universität Siegen ; Fakultät I Philosophische Fakultät

    This paper deals with memory cultures, identity formation, and the challenges of establishing a continuous history. In Margaret Atwood’s MaddAddam trilogy these factors are dramatised via the extinction of almost all carriers of memory, leaving the... mehr

     

    This paper deals with memory cultures, identity formation, and the challenges of establishing a continuous history. In Margaret Atwood’s MaddAddam trilogy these factors are dramatised via the extinction of almost all carriers of memory, leaving the remaining survivors in charge of cultural memory. Beginning from there, this paper looks at the importance of a recipient for necessary identity formation in the novels. With the help of Maurice Halbwachs’ and Jan and Aleida Assmann’s research the mechanisms and dynamics of cultural memory are examined as well as the influence of sites of memory, looked at with Pierre Nora’s concept of lieu de mémoire. Major challenges of the post-apocalyptic situation and their influence on memory creation are considered as well as the subsequent establishing of a new canon. Memory as an open system is subjected to constant change from a multitude of agents, rooted in the social dimension of memory formation. Underlying structures of censorship which find their place in oral and written narratives are highlighted and offer a recipient-driven view of memory.

     

    Export in Literaturverwaltung
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Masterarbeit
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Amerikanische Literatur in in Englisch (810)
    Schlagworte: Erinnerungskulturen; Lieu de mémoire; Schriftkultur; Cultural memory; MaddAddam; Orality; Ritual; Trauma; Atwood; Margaret; Mündlichkeit
    Lizenz:

    info:eu-repo/semantics/openAccess ; dspace.ub.uni-siegen.de/static/license.txt

  3. "A Walk in the Night" ou l’Espoir ? ; De la souffrance à l’engagement
    Autor*in: Amor, Anis Ben
    Erschienen: 2004
    Verlag:  Humboldt-Universität zu Berlin, Philosophische Fakultät III

    Die Arbeit hat einen der wichtigsten Romane der frühen Anti-Apartheids-Literatur zum Gegenstand, Alex La Guma´s “A Walk in the Night“. Dieses Werk reflektiert die frühe Phase des literarischen Schaffens von Alex La Guma und ist ein relevantes... mehr

     

    Die Arbeit hat einen der wichtigsten Romane der frühen Anti-Apartheids-Literatur zum Gegenstand, Alex La Guma´s “A Walk in the Night“. Dieses Werk reflektiert die frühe Phase des literarischen Schaffens von Alex La Guma und ist ein relevantes Beispiel der „littérature engagée“ aus Südafrika der 1950er und 1960er Jahre. Die vorliegende Arbeit stützt sich zum größten Teil auf einem „Close Reading“ des erwähnten Romans von Alex La Guma und beschreibt die literaturpolitische Landschaft sowie den Standpunkt schwarzer Schriftstellerinnen und Schriftsteller der sogenannten „Drum Generation“ unter der Apartheid. ; This work treats one of the most important novels of the Anti-Apartheid Literature, “A Walk in the Night” by the author Alex La Guma. This work reflects the early stages of the literary creation of Alex La Guma and presents a significant example of the “littérature engagée” from South Africa during the 1950s and 1960s. Furthermore, this paper is based mainly on a close reading of the mentioned novel of Alex La Guma and treats the South African literary history as well as the standpoint of the Black writers of the so called “Drum generation” under the Apartheid.

     

    Export in Literaturverwaltung
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Französisch
    Medientyp: Masterarbeit
    Format: Online
    DDC Klassifikation: Literaturen anderer Sprachen (890)
    Schlagworte: Alex La Guma; Anti-Apartheids-Literatur; Engagierte Literatur; Drum Autoren; Südafrikanische Literatur; Anti-Apartheid Literature; Committed Literature; Drum Writers; South-African Literature
    Lizenz:

    Namensnennung - Keine kommerzielle Nutzung - Keine Bearbeitung ; creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/de/

  4. Spaces of Memory in Giorgio Bassani, Ruth Klüger and W.G. Sebald
    Erschienen: 2004

    At the core of this paper is the interrelation of space and memory. Pierre Nora s term lieux de mémoire suggests a spatial component, or at least a specific frame of time and space for remembering. The three authors I am examining all use space as a... mehr

     

    At the core of this paper is the interrelation of space and memory. Pierre Nora s term lieux de mémoire suggests a spatial component, or at least a specific frame of time and space for remembering. The three authors I am examining all use space as a major element for the organization of their books, and all address the problem of commemorating the past without abandoning its memory to fixed structures. They use space as an aid to retrieve memories but make clear that, ultimately, space alone cannot contain these memories for us. All three authors, in one way or the other, insist that remembering has to be active, dialogic, interpretative, intertextual, intermedial; it is a process that continues to engage people in a confrontation with the past. For each author, writing about memory and remembering is either an open and experimental process, or an unfinished work-in-progress that will be modified as time passes. Each of the books I examine is an example of what I describe as the ideal memorial: It causes the readers to interact with the past, to modify their opinions, and encourages dialogue with other books and other readers. And each book commemorates people and places that have been lost in official records and forgotten in public commemorations. Giorgio Bassani has remained closest to the site of his own and his characters suffering and has centered his entire oeuvre on this site: the city of Ferrara. Like no other author he has created his own city of collective memory, which is composed of and developed through the various layers of memory of its inhabitants. W.G. Sebald s characters are all emigrants in one way or another: far from home, they are displaced and nomadic people who experience space as refuge and prison at the same time. Some are absorbed by the structures of cities, where they try to unearth a past that is lost for them or that has been repressed. Austerlitz and Die Ausgewanderten perhaps come closest to a kind of modern memory book, as they commemorate people in a documentary style ...

     

    Export in Literaturverwaltung