Ergebnisse für *

Zeige Ergebnisse 1 bis 25 von 41.

  1. Art in Progress : A Philosophical Response to the End of the Avant-Garde
    Erschienen: 2003
    Verlag:  Amsterdam University Press

    In this challenging and erudite philosophical essay, the author argues that in art, belief in progress is still relevant, if not essential. The radical freedoms of postmodernism have had a crippling effect on art - more than ever before, art is in... mehr

     

    In this challenging and erudite philosophical essay, the author argues that in art, belief in progress is still relevant, if not essential. The radical freedoms of postmodernism have had a crippling effect on art - more than ever before, art is in danger of becoming meaningless. Art can only acquire meaning through context, and the concept of progress is ideal as the primary criterion for establishing that context. History of art can be seen as a process of constant accumulation. Works of art comment on each other, enriching each other's meanings. These complex interrelationships lead to progress in both the sensibility of the observer and the significance of the works of art. Alles in de kunst is in beweging. Tegelijkertijd lijkt met het eind van de avantgarde de grote stilstand te zijn ingetreden. Het veelbesproken einde van de kunst en het postmodernisme roepen veel twijfels op. In dit helder geschreven betoog onderzoekt de auteur een begrip dat door de tot cliche geworden afschaffing van de Grote Verhalen onzichtbaar is geworden: het vooruitgangsidee. Hij laat zien hoe dat idee in de achttiende eeuw opkomt, allesbepalend is tijdens de avantgarde en met het eind van de avantgarde ten onder gaat. Maarten Doorman pleit voor een kritische herwaardering van vooruitgangsbegrippen om de als zorgeloosheid vermomde vrijblijvendheid van het postmodernisme het hoofd te bieden. Arthur Danto: The end of art does not entail that there has not been genuine progress in the philosophy of art. Maarten Doorman's challenging and valuable study contributes to that progress, whether or not progress in art itself remains, as he argues, a tenable idea.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9789053565858
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: History of art / art & design styles; Philosophy; Philosophy: aesthetics
    Weitere Schlagworte: philosophy; kunst en kunstgeschiedenis; filosofie; historical treatment of fine and decorative arts
    Umfang: 1 electronic resource (181 p.)
  2. Bourdieu lesen : Einführung in eine Soziologie des Unterschieds. Mit einem Nachwort von Loïc Wacquant
    Erschienen: 2003
    Verlag:  transcript Verlag, Bielefeld

    Pierre Bourdieu (1930-2002) war einer der produktivsten zeitgenössischen Denker der Soziologie. Seine internationale Anerkennung beschränkt sich jedoch nicht allein auf den Bereich der Wissenschaft: Als weltweit engagierter Intellektueller hat... mehr

     

    Pierre Bourdieu (1930-2002) war einer der produktivsten zeitgenössischen Denker der Soziologie. Seine internationale Anerkennung beschränkt sich jedoch nicht allein auf den Bereich der Wissenschaft: Als weltweit engagierter Intellektueller hat Bourdieu - wie wohl kein anderer - soziologische Erkenntnis als politische Aufklärung der Alltagspraxis wirksam gemacht. Zentrale Begriffe der Soziologie Bourdieus wie etwa »Habitus«, »Kapital« oder »Feld« werden heute in einer Vielzahl von sozial- und kulturwissenschaftlichen Untersuchungen verwendet. Was aber hält diese Begriffe zusammen? Welche immanente Logik führt zu ihren Bedeutungen? Und wie werden diese miteinander verknüpft? Kurz: Worin liegen die erkenntnistheoretischen Voraussetzungen von Bourdieus Werk? Die vorliegende »Einführung in eine Soziologie des Unterschieds« versteht sich als Versuch, Bourdieu unter dieser Fragestellung zu lesen. Sie sieht im Begriff des »Unterschieds« das Grundprinzip seiner Erkenntnistheorie, in der »Unterschied« als Machtbeziehung konzipiert wird.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN; transcript Open Access
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783839401026; 9783899421026
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Cultural studies; Social mobility; Social theory
    Weitere Schlagworte: Pierre Bourdieu; Soziologische Theorie; Gesellschaft; Sozialität; Soziale Ungleichheit; Kultursoziologie; Soziologie; Einführung; Sociological Theory; Society; Social Relations; Social Inequality; Sociology of Culture; Sociology; Introduction
    Umfang: 1 electronic resource (122 p.)
  3. British cinema of the 1950s : A celebration
    Erschienen: 2003
    Verlag:  Manchester University Press

    This book offers a startling re-evaluation of what has until now been seen as the most critically lacklustre period of the British cinema. Twenty writers contribute essays that rediscover and reassess the productions of the Festival of Britain... mehr

     

    This book offers a startling re-evaluation of what has until now been seen as the most critically lacklustre period of the British cinema. Twenty writers contribute essays that rediscover and reassess the productions of the Festival of Britain decade, during which the vitality of wartime film-making flowed into new forms. Topics covered include genres such as the B-film, the war film, the woman's picture, the theatrical adaptation and comedy; also social issues such as censorship and the screen representation of childhood. The book includes fresh assessments of maverick directors such as Pat Jackson, Robert Hamer and Joseph Losey, and even of a maverick critic, Raymond Durgnat. There are also three personal views from people individually implicated in 1950s cinema: Corin Redgrave on Michael Redgrave, Isabel Quigly on film reviewing, and Bryony Dixon of the British Film Institute on film archiving and preservation. In its evocation and coverage of a fascinating time when the national cinema enjoyed an unprecedented popularity amongst home audiences, this volume offers the most exhilarating survey yet of 1950s British film. In its provocative challenge to conventional wisdom about this decade's movies, the book will prove indispensable to students of the cinema at all levels and a stimulating companion for the critic and the historian.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781526137272
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Films, cinema
    Weitere Schlagworte: cinema; film; british; Cinema of the United Kingdom
  4. Camera Obscura, Camera Lucida : Essays in Honor of Annette Michelson
    Beteiligt: Turvey, Malcolm (Hrsg.); Allen, Richard (Hrsg.)
    Erschienen: 2003
    Verlag:  Amsterdam University Press

    Annette Michelson's contribution to art and film criticism over the last three decades is unparalleled. This volume honors Michelson's unique legacy with original essays by some of the many scolars that have been influenced by her work. Some continue... mehr

     

    Annette Michelson's contribution to art and film criticism over the last three decades is unparalleled. This volume honors Michelson's unique legacy with original essays by some of the many scolars that have been influenced by her work. Some continue her efforts to develop theoretical frameworks for understanding modernist art, while others practice her form of interdisciplinary crtiticism in relation to avant-garde and modernist art works and artists. Still others investigate and evaluate Michelson's work itself. All in some way pay homage to het extraordinary contribution and demonstrate its continued centrality to the field of art and film criticism. De bijdrage aan de kunst- en filmkritiekdie Annette Michelson afgelopen drie decennia heeft geleverd, is ongeëvenaard. In dit boek wordt door filmcritici die door haar werk zijn beïnvloed de erfenis van Michelson besproken . Duidelijk wordt dat sommigen haar inspanningen voortzetten om een theoretisch kader te vormen om modernistische kunst te begrijpen, terwijl anderen haar vorm van interdisciplinaire kritiek met betrekking tot de avant-gardistische en modernistische kunstwerken en kunstenaars verder ontwikkelen. Iedereen brengt, in losse essays, op de één of andere manier hulde aan de buitengewone bijdrage die Michelson heeft geleverd en toont aan dat de door haar ontwikkelde kennis nog steeds actueel is.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Beteiligt: Turvey, Malcolm (Hrsg.); Allen, Richard (Hrsg.)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9789053564943
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Film, TV & radio
    Weitere Schlagworte: motion pictures; film
    Umfang: 1 electronic resource (296 p.)
  5. Changing Scenes: Encounters between European and Finnish Fin de Siècle
    Beteiligt: Lyytikäinen, Pirjo (Hrsg.)
    Erschienen: 2003
    Verlag:  Finnish Literature Society / SKS, Helsinki, Finland

    "Six articles in Changing scenes represent the ongoing reassessment of fin de siècle literature in Finnish research. The period was seen in earlier research as something of a national renaissance or golden age and interpreted in the light of its... mehr

     

    "Six articles in Changing scenes represent the ongoing reassessment of fin de siècle literature in Finnish research. The period was seen in earlier research as something of a national renaissance or golden age and interpreted in the light of its national symbols and meanings. Only recently has more attention been paid to its international dimensions and its role in the modernisation of Finnish culture. In particular the spotlight has been trained on the reflection in Finnish literature of manifestations of the degeneration thinking so common in Europe at that time. Research has also picked out works and writers that featured less in earlier studies. One modernist Finnish poet, Neustadt Prize-winning Paavo Haavikko, is also examined in an article representing the latest Finnish research in this field.

    "

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Beteiligt: Lyytikäinen, Pirjo (Hrsg.)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9517466129; 9789522227683
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Literature & literary studies; Poetry; Poetry by individual poets
    Weitere Schlagworte: modernist poetry; finnish modernism; paavo haavikko; l. onerva; literary modernism; winter palace; Decadent movement; Finland; Friedrich Nietzsche; Protagonist
    Umfang: 1 electronic resource (218 p.)
  6. City of Darkness, City of Light : Emigré Filmmakers in Paris 1929-1939
    Erschienen: 2003
    Verlag:  Amsterdam University Press

    This title is the first ever book-length study of the cinematic representation of Paris in the films of German emigré filmmakers, who found there a first refuge from Hitler. In coming to Paris - the privileged site in terms of production, exhibition... mehr

     

    This title is the first ever book-length study of the cinematic representation of Paris in the films of German emigré filmmakers, who found there a first refuge from Hitler. In coming to Paris - the privileged site in terms of production, exhibition as well as the cinematic imaginary of French film culture - these experienced film professionals encountered also a darker side: hostility toward Germans, anti-Semitism, as well as boycotts from French industry personnel, afraid of losing their jobs to foreigners. The book juxtaposes the cinematic portrayal of Paris in the films of Robert Siodmak, Billy Wilder, Fritz Lang, Max Ophüls, Anatol Litvak and others with the wider social and cultural debates about the city in the cinema. City of Darkness, City of Light is de eerste monografie over de representatie van Parijs in de films van uitgeweken Duitse filmmakers die tijdens Hitlers bewind hun toevlucht zochten in de 'Lichtstad'. Met hun komst naar Parijs - de plaats bij uitstek voor de productie, vertoning en de verbeelding van de Franse filmcultuur - leerden deze ervaren filmprofessionals ook de keerzijde van de stad kennen: een vijandige houding jegens Duitsers, anti-semitisme en boycots van Fransen die werkzaam waren in de filmindustrie en bang waren hun baan te verliezen aan de buitenlanders. City of Darkness, City of Light vergelijkt de cinematografische verbeelding van Parijs in de films van Robert Siodmak, Billy Wilder, Fritz Lang, Max Ophüls, Anatol Litvak en vele anderen met de bredere sociale en culturele debatten over de stad in de cinema.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9789053566336
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Film, TV & radio
    Weitere Schlagworte: motion pictures; film
    Umfang: 1 electronic resource (256 p.)
  7. Clipped Differences : Geschlechterrepräsentationen im Musikvideo
    Beteiligt: Helms, Dietrich (Hrsg.); Phleps, Thomas (Hrsg.)
    Erschienen: 2003
    Verlag:  transcript Verlag, Bielefeld

    Musikvideos bilden ein beredtes Medium zur Repräsentation der Geschlechterdifferenz. In den hier inszenierten (Sub-)Kulturen werden Frauen typischerweise als »schmückendes Beiwerk« männlicher Stars, Statussymbole protzender Rapper oder als »Anmache«... mehr

     

    Musikvideos bilden ein beredtes Medium zur Repräsentation der Geschlechterdifferenz. In den hier inszenierten (Sub-)Kulturen werden Frauen typischerweise als »schmückendes Beiwerk« männlicher Stars, Statussymbole protzender Rapper oder als »Anmache« für das zahlende Publikum stilisiert. Andererseits nutzen Frauen wie Madonna oder Lil' Kim das Video zur Auseinandersetzung mit dem männlich dominierten Musikbusiness und zur subtilen Abrechnung mit den frauenverachtenden Diskursen einiger Musikkulturen. Der Band bringt Beiträge aus der Musik-, Kunst- und Kulturwissenschaft zusammen, um bekannte Ansätze der Videoanalyse einer kritischen Neubewertung zu unterziehen und innovative Lesarten zur Diskussion zu stellen.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN; transcript Open Access
    Beteiligt: Helms, Dietrich (Hrsg.); Phleps, Thomas (Hrsg.)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783839401460; 9783899421460
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Media studies
    Weitere Schlagworte: Videoclip Analyse; Rezeptionsforschung; Gender Studies; HipHop; Popkultur; Musik; Gender; Popmusik; Musikwissenschaft; Popular Culture; Music; Pop Music; Musicology
    Umfang: 1 electronic resource (130 p.)
  8. Das Russisch-Deutsche Woerterbuch von Iwan Pawlowsky : Eine metalexikographische Analyse
    Erschienen: 2003
    Verlag:  Peter Lang International Academic Publishers, Bern

    The Russian-German dictionary by Pawlowsky, which first appeared in Riga in 1859, is a little-noticed in Slavic jewel so far. This is astonishing precisely because it is an indispensable tool in reading the Russian classics, its bilingualism is... mehr

     

    The Russian-German dictionary by Pawlowsky, which first appeared in Riga in 1859, is a little-noticed in Slavic jewel so far. This is astonishing precisely because it is an indispensable tool in reading the Russian classics, its bilingualism is authentic and quite reliable down to scientific nomenclature and also not only records but also explains a great deal of idiomatic and probiotic. The aim of this work is to contribute to the history of Russian-German lexicography through a metalexographic single analysis of this work. The centuries-old disinterest in the results of lexicographical work also explains that Ivan Pawlowsky's Russian-German dictionary, to this day, must be considered terra incognita. Secondary: Pavlovsky's Russian-German dictionary. Das russisch-deutsche Wörterbuch von Pawlowsky, das erstmals 1859 in Riga erschien, ist ein in der Slavistik bisher wenig beachtetes Juwel. Dies ist gerade deshalb erstaunlich, weil es ein unentbehrliches Hilfsmittel bei der Lektüre der russischen Klassiker darstellt, seine Bilinguität authentisch und bis in die naturwissenschaftliche Nomenklatur hinein recht zuverlässig ist und außerdem eine ganze Menge von Idiomatischem und Proverbialem nicht nur verzeichnet, sondern auch erklärt. Ziel dieser Arbeit ist es, durch eine metalexikographische Einzelanalyse dieses Werks einen Beitrag zur Geschichte der russisch-deutschen Lexikographie zu leisten. Das jahrhundertealte Desinteresse an den Resultaten lexikographischer Arbeiten erklärt auch, daß das russisch-deutsche Wörterbuch von Iwan Pawlowsky, bis zum jetzigen Zeitpunkt als terra incognita betrachtet werden muß. Nebent.: Pawlowskys russisch-deutsches Wörterbuch.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
  9. Der komische Körper : Szenen - Figuren - Formen
    Beteiligt: Erdmann, Eva (Hrsg.)
    Erschienen: 2003
    Verlag:  transcript Verlag, Bielefeld

    Der Körper ist als elementares Medium der Komik in der Geschichte des Theaters, der Literatur und des Films bis heute präsent. Eine minimalistische Grimasse, ein polternder Salto oder eine schiefe Perücke können jene abrupte Sinnverdrehung bewirken,... mehr

     

    Der Körper ist als elementares Medium der Komik in der Geschichte des Theaters, der Literatur und des Films bis heute präsent. Eine minimalistische Grimasse, ein polternder Salto oder eine schiefe Perücke können jene abrupte Sinnverdrehung bewirken, die einen komischen Effekt erzeugt. Das breite Repertoire der körperlichen Komik und ihrer Accessoires wird hier in Stichworteinträgen eingefangen: Die Themen schlagen einen Bogen vom Schwank des Mittelalters über den Schelmenroman bis zu Totò und Valère Novarina, und exemplarische Figuren wie der gefräßige Diener, typische Szenen wie das Verprügeln des Bauern und tradierte Formen der Komik wie die Farce werden in diesem geistreichen Konvolut kurzweilig präsentiert.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN; transcript Open Access
    Beteiligt: Erdmann, Eva (Hrsg.)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783839401644; 9783899421644
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Literature & literary studies
    Weitere Schlagworte: Komik; Körper; Literatur; Theater; Allgemeine Literaturwissenschaft; Cultural Studies; Theaterwissenschaft; Literaturwissenschaft; Body; Literature; Theatre; General Literature Studies; Theatre Studies; Literary Studies
    Umfang: 1 electronic resource (326 p.)
  10. Die Magie der Annaeherung und das Geheimnis der Distanz
    Erschienen: 2003
    Verlag:  Peter Lang International Academic Publishers, Bern

    Krystian Lupa (* 1943), to whom this work is dedicated, is a theater director who enjoys the status of a "master" in Poland at the latest since the beginning of the 1990s. He has a reputation for lasting influence on Polish theater. This monograph... mehr

     

    Krystian Lupa (* 1943), to whom this work is dedicated, is a theater director who enjoys the status of a "master" in Poland at the latest since the beginning of the 1990s. He has a reputation for lasting influence on Polish theater. This monograph presents the theatrical work of the Polish director Krystian Lupa for the first time comprehensively to the German speaking public. Starting from Lupas biography, an overview of his previous work and his narrative dramaturgy on individual staging analyzes to the detailed analysis of the staging cycle after Broch's "The Sleepwalkers" Lupas artistic manifesto, in the theater "want to explore new myths" discussed. The depiction of Lupa's theatrical concept is considered in the context of a mythology between martyrology and messianism, which has shaped the Polish cultural paradigm for many years, but is now in transition. Lupa's theater functions as a "metaphysical experience". Nevertheless, it seeks and investigates human cognition, which is why it is called "cognitive psychological theater". As an "interruption of the political," it comes up with a sense design that is put to the test and deliberately unchanged. Lupa integrates radical self-knowledge into a fragmentary totality that remains so human that man is not degraded in it, but rises. Krystian Lupa (*1943), dem diese Arbeit gewidmet ist, ist ein Theaterregisseur, der in Polen spätestens seit Beginn der 1990er Jahre den Status eines "Meisters" genießt. Er steht in dem Ruf, das polnische Theater nachhaltig zu prägen. Diese Monographie stellt die Theaterarbeit des polnischen Regisseurs Krystian Lupa erstmals in umfassender Form dem deutschsprachigen Publikum vor. Ausgehend von Lupas Biographie, einem Überblick über sein bisheriges Schaffen und seine narrative Dramaturgie über einzelne Inszenierungsanalysen bis hin zur Detailanalyse des Inszenierungszyklus nach Brochs "Die Schlafwandler" wird Lupas künstlerisches Manifest, im Theater "neue Mythen" erforschen zu wollen, diskutiert. Die Darstellung von Lupas Theaterkonzept wird im Kontext einer Mythologie zwischen Martyrologie und Messianismus betrachtet, die das polnische kulturelle Paradigma lange Jahre geprägt hat, heute jedoch im Umbruch begriffen ist. Lupas Theater funktioniert als "metaphysisches Erlebnis". Es sucht und untersucht gleichwohl menschliche Erkenntnis, weshalb es "erkenntnispsychologisches Theater" genannt wird. Als "Unterbrechung des Politischen" wartet es mit einem Sinnentwurf auf, der auf die Probe gestellt und bewußt unverändert bleibt. Lupa integriert radikale Selbsterkenntnis in eine fragmentarische Totalität, die so menschlich bleibt, daß der Mensch in ihr nicht erniedrigt wird, sondern sich erhebt.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: The arts
    Weitere Schlagworte: theatrical work; Annäherung; Distanz; Geheimnis; Magie; Narratives Theater; Psychologie der Erkenntnis; Schorlemmer; Selbstreferentialität; Totalität und Individualität; Witkacy
    Umfang: 1 electronic resource (273 p.)
  11. Divine Comedies for the New Millennium : Recent Dante Translations in America and the Netherlands
    Beteiligt: de Rooy, Ronald (Hrsg.)
    Erschienen: 2003
    Verlag:  Amsterdam University Press

    Dante's intranslatability paradoxically causes a steady flux of translations, overwhelming in America, much more modest in the Netherlands. However, the tiny Netherlands witnessed a remarkable boom of Dante translations around the year 2000: within a... mehr

     

    Dante's intranslatability paradoxically causes a steady flux of translations, overwhelming in America, much more modest in the Netherlands. However, the tiny Netherlands witnessed a remarkable boom of Dante translations around the year 2000: within a short period seven cantiche were translated by Dutchmen and seven by Americans. This historic moment gave rise to a seminar about these recent translations, and about the traditions of translating Dante in both nations. The American and Dutch Divine Comedies discussed in this volume are important landmarks in a long tradition of making Dante's work accessible to non-Italian readers in both countries. On this already crowded stage, however, every newcomer inevitably makes statements about how Dante's masterpiece should be read: as a poem, as a scholarly text or as a scholarly poem? The old polarization between the fearless (at times reckless) 'poetical' translators and the more cautious 'academic' translators is very much alive, and the choice seems one between compromise and confrontation, between caution and courage. Dantes onvertaalbaarheid leidt vreemd genoeg tot een doorlopende stroom van vertalingen - overweldigend veel in de Verenigde Staten en een bescheiden aantal in Nederland. Maar rond het jaar 2000 nam ook het aantal Dante-vertalingen in Nederland plotseling een hoge vlucht: binnen een korte tijd werden zeven cantiches vertaald door Nederlanders, en nog eens zeven door Amerikanen. Dit historische moment gaf aanleiding voor een seminar over deze recente vertalingen en over de traditie van Dante-vertalingen in beide landen. De Amerikaanse en Nederlandse Goddelijke Komedies die in dit boek worden besproken zijn belangrijke ijkpunten in de lange traditie van Dante-vertalingen voor een publiek dat geen Italiaans leest. Op dit toch al drukke' podium brengt elke nieuwkomer standpunten naar voren over de manier waarop Dantes meesterwerk in zijn of haar ogen gelezen dient te worden: als een gedicht, als een wetenschappelijke tekst of als een wetenschappelijk gedicht? De oude tegenstelling tussen dappere (soms roekeloze) 'poëtische' vertalers en de meer voorzichtere 'academische' vertalers is nog nadrukkelijk aanwezig, en een keuze lijkt er een van compromis en confrontatie, tussen voorzichtigheid en moed.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Beteiligt: de Rooy, Ronald (Hrsg.)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9789053566329
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Literature & literary studies; Literature: history & criticism
    Weitere Schlagworte: dutch and flemish literature; nederlandse letterkunde; nederlandse en vlaamse literatuur; dutch literature
    Umfang: 1 electronic resource (152 p.)
  12. Ein Meisterwerk im Zwielicht : Ivan Bunins narrative Kurzprosaverknuepfung "Temnye allei" zwischen Akzeptanz und Ablehnung – eine Genrestudie
    Autor*in: Reese, Hella
    Erschienen: 2003
    Verlag:  Peter Lang International Academic Publishers, Bern

    Ivan Bunin's high opinion of his narrative "Temnye allei" (Paris, 1946) was rarely shared. In the field of view of the readers was too often the erotic topic - the criticism affected an unbiased reception of the book, whose coherence was only... mehr

     

    Ivan Bunin's high opinion of his narrative "Temnye allei" (Paris, 1946) was rarely shared. In the field of view of the readers was too often the erotic topic - the criticism affected an unbiased reception of the book, whose coherence was only occasionally perceived. Abridged editions reinforced this effect in the episode. The study considers the "Temnye allei" for the first time in the interaction of external conditions and artistic intention, taking into account all simultaneously created, partly unpublished tales. The focus is on determining the genre of the book on the basis of extra and intratextlichen links such as structure, style and the central themes of love, death and memory. While a glance at the eventful history of its origins allows conclusions to be drawn about the book's intended construction, the critical examination of the history of editions and receptions illuminates the most diverse problems of acceptance in the perception of the book as a short prose link - and as Bunin's masterpiece. Ivan Bunins hohe Meinung von seinem Erzählband "Temnye allei" (Paris, 1946) wurde nur selten geteilt. Im Blickfeld der Leser stand allzu häufig die erotische Thematik - die diesbezügliche Kritik beeinträchtigte eine unvoreingenommene Rezeption des Buches, dessen Kohärenz nur vereinzelt wahrgenommen wurde. Gekürzte Editionen verstärkten in der Folge diesen Effekt. Die Studie betrachtet die "Temnye allei" erstmals im Wirkungsgeflecht äußerer Bedingungen und künstlerischer Intention, unter Berücksichtigung aller zeitgleich entstandenen, teilweise bis heute unveröffentlichten Erzählungen. Im Mittelpunkt steht die Bestimmung der Genrezugehörigkeit des Buches auf Basis der extra- und intratextlichen Verknüpfungen wie Struktur, Stil und der zentralen Themenkreise Liebe, Tod und Erinnerung. Während ein Blick auf die bewegte Entstehungsgeschichte Rückschlüsse auf die geplante Anlage des Buches erlaubt, erhellt die kritische Auseinandersetzung mit der Editions- und Rezeptionsgeschichte die unterschiedlichsten Akzeptanzprobleme bei der Wahrnehmung des Buches als Kurzprosaverknüpfung - und als Meisterwerk Bunins.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Prose: non-fiction
    Weitere Schlagworte: Love; death; memory; Ablehnung; Akzeptanz; allei; Bunins; die Funktion der Schauplätze; eine; Exilliteratur; Genrestudie; Ivan; Kurzprosaverknüpfung; Liebe und Erotik; Meisterwerk; narrative; Realismus; Reese; Rezeptionsgeschichte; Temnye; Zwielicht; zwischen
    Umfang: 1 electronic resource (411 p.)
  13. Ereignis : Eine fundamentale Kategorie der Zeiterfahrung. Anspruch und Aporien
    Beteiligt: Müller-Schöll, Nikolaus (Hrsg.)
    Erschienen: 2003
    Verlag:  transcript Verlag, Bielefeld

    Von »Ereignis« und »Ereignissen« ist überall dort die Rede, wo über das Einmalige, Neue, noch nicht Dagewesene gesprochen werden soll, über eine Revolution, einen Epochenbruch, eine Erfindung, eine unvorhergesehene Wendung. Das Wort kann als Synonym... mehr

     

    Von »Ereignis« und »Ereignissen« ist überall dort die Rede, wo über das Einmalige, Neue, noch nicht Dagewesene gesprochen werden soll, über eine Revolution, einen Epochenbruch, eine Erfindung, eine unvorhergesehene Wendung. Das Wort kann als Synonym der Aporien begriffen werden, denen das Nachdenken über die Zeit heute ausgesetzt ist. Zugleich stellt die Rede vom Ereignis heute eines der mächtigsten Ideologeme der Kultur- und Medienindustrie dar. Spätestens seit dem 11. September 2001 taucht der Begriff »Ereignis« häufig in der politischen Rhetorik auf. Grund genug also, zu fragen, was es mit dem »Ereignis« als Wort, Begriff, Kategorie, Anspruch und Versprechen auf sich hat. Der Band versammelt die Beiträge einer viel beachteten internationalen Konferenz des Graduiertenkollegs »Zeiterfahrung und ästhetische Wahrnehmung« an der Johann Wolfgang Goethe-Universität, Frankfurt/Main.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN; transcript Open Access
    Beteiligt: Müller-Schöll, Nikolaus (Hrsg.)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783839401699; 9783899421699
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Media studies
    Weitere Schlagworte: Philosophie; Medientheorie; Geschichtswissenschaft; Kulturwissenschaft; Kulturgeschichte; Philosophy; Media Theory; History; Cultural Studies; Cultural History
    Umfang: 1 electronic resource (336 p.)
  14. Francis Bacon's New Atlantis : New Interdisciplinary Essays
    Autor*in: Price, Bronwen
    Erschienen: 2003
    Verlag:  Manchester University Press

    The New Atlantis has fired the imaginations of its readers since its original appearance in 1627. Often regarded as the apotheosis of Bacon's ideas through its depiction of an advanced 'scientific' society, it is also read as a seminal work of... mehr

     

    The New Atlantis has fired the imaginations of its readers since its original appearance in 1627. Often regarded as the apotheosis of Bacon's ideas through its depiction of an advanced 'scientific' society, it is also read as a seminal work of science fiction. Standing at the threshold of early modern culture, this key text incorporates the practical and visionary, utility and utopia. This volume of eight new essays by leading scholars provides a stimulating dialogue between a range of critical perspectives. Encompassing the fields of cultural history, history of science, literature and politics, the collection explores The New Atlantis' complex location within Bacon's oeuvre and its negotiations with cultural debates of the past and present. Contributors consider the book's use of rhetoric, its narrative contexts, its political and ethical implications, its relation to the natural knowledge of the period, and the function of miracles in New Atlantan society. The politics of colonialism and Jewish toleration, its complex representation of gender, and the role and politics of censorship are also explored. This volume will be the ideal companion to Bacon's The New Atlantis and for all students of literature, politics, history, cultural history and history of science.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781526137388
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Literary studies: fiction, novelists & prose writers
    Weitere Schlagworte: literature; bacon; atlantis; Bensalem Township; Pennsylvania; Francis Bacon; New Atlantis; Salomon's House; Utopia
  15. Hans Werner Henze und Ingeborg Bachmann: Die gemeinsamen Werke : Beobachtungen zur Intermedialität von Musik und Dichtung
    Erschienen: 2003
    Verlag:  transcript Verlag, Bielefeld

    Hans Werner Henze und Ingeborg Bachmann verband über Jahre eine enge und produktive Künstlerfreundschaft. Im Blick auf die sechs zwischen 1953 und 1965 entstandenen gemeinsamen Arbeiten fällt der permanente Wechsel des Genres ins Auge, der für jedes... mehr

     

    Hans Werner Henze und Ingeborg Bachmann verband über Jahre eine enge und produktive Künstlerfreundschaft. Im Blick auf die sechs zwischen 1953 und 1965 entstandenen gemeinsamen Arbeiten fällt der permanente Wechsel des Genres ins Auge, der für jedes Werk neue und andersartige Interdependenzen von Musik und Sprache (und Szene) hervorbringt. Der Text führt dieses Interesse für komplexe mediale Strukturen auf ästhetische Konzepte zurück, die Bachmann und Henze um 1960 in enger Zusammenarbeit entwickeln und dabei im Kern eine Intermedial-Ästhetik formulieren. Mit Lacan gelesen, geben diese Konzepte den ausführlichen Analysen der sechs Werke eine gemeinsame, medientheoretisch profilierte Perspektive.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
  16. HipHop : Globale Kultur - lokale Praktiken
    Beteiligt: Androutsopoulos, Jannis (Hrsg.)
    Erschienen: 2003
    Verlag:  transcript Verlag, Bielefeld

    Breakdance, DJ-ing, Rap, Graffiti: Die »vier Elemente« der HipHop-Kultur haben sich in den letzten 20 Jahren vom afroamerikanischen Kontext aus weltweit verbreitet. Heute stellt HipHop eine vielseitige Arena der Popkultur dar - ein Medium kultureller... mehr

     

    Breakdance, DJ-ing, Rap, Graffiti: Die »vier Elemente« der HipHop-Kultur haben sich in den letzten 20 Jahren vom afroamerikanischen Kontext aus weltweit verbreitet. Heute stellt HipHop eine vielseitige Arena der Popkultur dar - ein Medium kultureller Artikulation im jugendlichen Alltag, aber auch ein Produkt der Kulturindustrie und ein »Diskursuniversum« mit typischen Ausdrucksformen in Sprache, Bild und Bewegung. Mit diesem Band liegt die erste umfangreiche Textsammlung über HipHop im deutschsprachigen Raum vor. Beiträge aus Cultural Studies, Ethnologie, Soziolinguistik, Pädagogik und anderen Disziplinen werden mit Essays von Szene-Autoren zusammengeführt. Allen gemeinsam ist das Verständnis von HipHop als Raum kultureller Praxis mit »globalen« Konturen und »lokalen« Aneignungsformen. Das Rahmenthema wird ausdifferenziert in ein Mosaik aus Themen und Theorieperspektiven, u.a. Breakdance und Sozialisation von Migrantenjugendlichen, Sampling und kulturelles Gedächtnis, französischer Rap und politischer Diskurs. Einblicke in die aktuell populärste Jugendkultur im Lichte aktueller popkultureller Diskussion.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN; transcript Open Access
    Beteiligt: Androutsopoulos, Jannis (Hrsg.)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783839401149; 9783899421149
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Theory of music & musicology; Rock & Pop music; Popular culture; Age groups: adolescents
    Weitere Schlagworte: HipHop; Jugendkultur; Multikulturelle Gesellschaft; Urbanität; Musikkultur; Popkultur; Musik; Popmusik; Jugend; Cultural Studies; Kulturwissenschaft; Popular Culture; Music; Pop Music; Youth
    Umfang: 1 electronic resource (338 p.)
  17. Imago noctis : Die Nacht in der Kunst des Abendlandes
    Erschienen: 2003
    Verlag:  Böhlau

    For the first time in scholarly art history we can offer now a systematical overview on the representation of night in her manifold appearances and manifestations, attributes and connections covering the time from the Ancient Orient, the Greek, the... mehr

     

    For the first time in scholarly art history we can offer now a systematical overview on the representation of night in her manifold appearances and manifestations, attributes and connections covering the time from the Ancient Orient, the Greek, the Roman World Empire, Early Christian, Middle Ages and Renaissance up to the Baroque. Intended is a sequel from the Enlightenment and the Romantic Movement up to modern times.

     

    Despite arranging the subject-matter in historical sections according to their chronological order it was necessary to take a not one-sided approach and to cope with thorough studies of single phenomenons. Therefore, viewpoints from many neighbour fields influenced interpretation and analysis. Far beyond their aesthetical function representations of night are linked as well as to literature as to religious, philosophical, astrological and theological ideas, e.g. night ranked in ancient times as the very - feminine - origin of entity which from arose the masculine day. Various like her appearances are also her colours. The Baroque era did not connect the night with black or blue as earlier periods did but with brown instead. Night may show herself as personification or as "natural" night, for example, as a moon landscape. The oldest known Nachtstück, a fisherboat on a lake with reed and crescent, has been preserved on a pre-babylonian seal done in the beginning of the third millenium B.C. Night may symbolize the positive aspects of life, yet also stands for threatening powers (death, witchcraft, nightmare) and low instincts (base eroticism): Sometimes both is valid like in the case of sleep. Night and light belong together. In drawing from the shadow produced by a source of light in a dark room according to an old belief visual art came into existence. Among the newly acquired findings stands out the Nachtfleiß (diligence at night) which formed a much appreciated theme of pictures in the Renaissance. This means the nocturnal labor of princes, artists and scientists, who in burning the midnight oil rise above ordinary people. The study not only integrates into a survey many works of eminent artists but also investigates and explains with regard to specific categories dealing among others with Michelangelo ("…I am a child of night"), Raphael, El Greco, Rubens and Caravaggio. Additionally several hitherto little known or entirely neglected paintings, drawings, prints and sculptural works are widening the point of view. While project work still was in progress some possibilities of cooperation with relevant exhibitions and broadcasts were utilized. B.Borchhardt's catalogue contributions ("Die Nacht", Munich 1998, "Nightscapes", Ulm 2001) summarize in due form the most important insights. Erstmals in der Kunstgeschichtsschreibung liegt eine systematische Übersicht über die Darstellung der Nacht in ihren vielfältigen Erscheinungsformen, Attributen und Verknüpfungen im Zeitraum vom Alten Orient über Ägypter, Griechen, das römische Weltreich, Frühchristentum, Mittelalter und Renaissance bis zum Barock vor. Eine Fortsetzung, die von der Aufklärung und Romantik bis zur Moderne reicht, ist geplant.

     

    Trotz der Gliederung in historische Abschnitte nach deren zeitlicher Reihenfolge mußte der methodischen Vielfalt durch fachübergreifende und gründliche Studien von Einzelphänomenen Rechnung getragen werden. Deshalb sind auch Gesichtspunkte aus vielen Nachbarwissenschaften berücksichtigt. Nachtdarstellungen sind weit über ihre ästhetische Funktion hinaus mit religiösen, philosophischen, astrologischen und theologischen Vorstellungen verbunden, z.B. wurde die Nacht in der Antike als das - weibliche - Urprinzip verstanden, aus welchem der männliche Tag entsprang. Mannigfach wie ihre Erscheinungsformen sind auch ihre Farben. Die Barockzeit sah die Nacht nicht wie frühere Epochen blau oder schwarz, sondern braun. Die Nacht kann als Personifikation erscheinen oder als "natürliche" Nacht, etwa in Form einer Mondlandschaft. Das älteste bisher bekannte "Nachtstück" in Gestalt eines Fischerboots auf einem See mit Schilfrohr und Mondsichel ziert ein vorbabylonisches Siegel aus dem frühen 3.Jahrtausend v.Chr. Nacht kann positive Aspekte des Lebens meinen, steht aber auch für bedrohliche Mächte (Tod, Hexenkunst, Alptraum) und niedere Triebe (primitive Erotik). Mitunter kann - wie beim Schlaf - auch beides zutreffen. Nacht und Licht gehören zusammen. Indem der durch eine Lichtquelle in nachtdunklem Raum erzeugte Schatten nachgezeichnet wurde, entstand nach altem Glauben die bildende Kunst. Zu den neu erarbeiteten Erkenntnissen gehört vor allem der in der Renaissance als Bildthema beliebte Nachtfleiß, das nächtliche Schaffen von Fürsten, Künstlern und Wissenschaftlern, die sich damit über die gewöhnliche Masse erheben. Zahlreiche Werke bedeutender Künstler sind nicht nur überblicksmäßig geordnet, sondern nach Kategorien untersucht und erläutert, u.a. Michelangelo ("...ich bin ein Kind der Nacht"), Raffael, El Greco, Rubens und Caravaggio. Darüber hinaus erweitern etliche bisher wenig oder nicht bekannte Gemälde, Graphiken und Bildhauerarbeiten den Blickwinkel.

    Während die Forschungsarbeiten zum Projekt noch im Gang waren, ergab sich die Möglichkeit zu Kooperation bei einschlägigen Ausstellungen und Rundfunksendungen. In den Katalogbeiträgen von B.Borchhardt ("Die Nacht", München 1998; "Nightscapes", Ulm 2001) sind wichtige Erkenntnisse in kurzer Form zusammengefaßt.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: History of art / art & design styles
    Weitere Schlagworte: representation of night; Darstellung der Nacht
    Umfang: 1 electronic resource (864 Seiten p.)
  18. Innovazione tecnologica e cambiamento dell'università
    Erschienen: 2003
    Verlag:  Firenze University Press

    It is by now common knowledge that one of the aspects upon which the survival of the University depends is how it will make the best possible use of the new technologies (e-learning). Despite the acceptance of this principle, difficulties arise when... mehr

     

    It is by now common knowledge that one of the aspects upon which the survival of the University depends is how it will make the best possible use of the new technologies (e-learning). Despite the acceptance of this principle, difficulties arise when one attempts to proceed from the mere declaration to actually planning activities and putting them into effect. This research, the result of collaboration between teachers and researchers of the Educational Science and Engineering Faculties of the University of Florence, focuses on certain theoretical concepts and reference apparatus, bringing international literature to bear on the specific case of Italy. [italian version] Il lavoro, frutto della collaborazione tra alcuni docenti e ricercatori delle Facoltà di Scienze della Formazione e di Ingegneria dell'Ateneo fiorentino, mette a punto alcuni concetti ed apparati teorici di riferimento sul tema delle innovazioni tecnologiche per l'offerta didattica, coniugando la letteratura internazionale con la specificità del contesto italiano. [italian version]

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Sprache: Italienisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Media studies
    Weitere Schlagworte: comunicazione; internet; technology; tecnologia; university; università; e-learning; communication
  19. Jean Desmet and the Early Dutch Film Trade
    Autor*in: Blom, Ivo
    Erschienen: 2003
    Verlag:  Amsterdam University Press

    Since 1957 the Film Museum in Amsterdam has been in possession of the Desmet Collection which contains the estate of the Dutch cinema owner and film distributor Jean Desmet (1875-1956). The collection comprises almost nine hundred European and... mehr

     

    Since 1957 the Film Museum in Amsterdam has been in possession of the Desmet Collection which contains the estate of the Dutch cinema owner and film distributor Jean Desmet (1875-1956). The collection comprises almost nine hundred European and American films in all genres, a collection of publicity material and a dauntingly large business archive. These three sources form the basis of this first comprehensive reconstruction of Desmet's career: from his nomadic beginnings as a traveling showman, working the seasonal fairgrounds of the Netherlands and Belgium, to his successful switch to permanent cinema operation and film distribution. The history of Desmet's career offers not simply an abstract of an individual character and his personal ambitions and motivations, but also epitomizes transformations in the world of cinema as an industry. Between 1907 and 1916 the world of cinema experienced radical structural change which Desmet not only witnessed but also helped to bring about. Given the insufficiencies of Dutch film production, Desmet became a link between film production abroad and film exhibition in the Netherlands. Desmet is not merely representative of the rise of the permanent movie house and the coming of the film distributor. This book shows how his fortunes also encapsulate a series of structural changes within the new culture of permanent cinema and film distribution. In film distribution these changes embraced the introduction of film rental, the advent of the long feature film, the introduction of the monopoly distribution system and the periodic transformation of the products on offer. In the business of cinema operation change involved specialization, the creation of fixed theater venues, the development of a theater hierarchy, expansions of scale, the introduction of trade journals and the gradual legitimization of cinema as a popular cultural institution. These transformations were not confined to the Netherlands but were also taking place in the rest of Europe. Indeed, they were first set in motion by other European countries, and in order fully to understand Desmet it is necessary to situate him in his larger European context. In this original and wide-ranging study Ivo Blom uses the career of Jean Desmet as a means of exploring the history of cinema from the ground-level position of film distribution and exhibition. His copiously illustrated and scrupulously documented exposition swells into an epic narrative that offers a richer, more rounded -indeed 'truer' - account of early urban cinema culture than is possible from the confined perspective of production-based film histories. De levensloop van de Nederlandse bioscoopeigenaar en filmdistributeur Jean Desmet (1875-1956) biedt niet alleen inzicht in een excentrieke persoonlijkheid, maar staat ook model voor de veranderingen in de filmwereld als geheel. Door buitenlandse filmproducties voor vertoning naar Nederland te brengen leverde Desmet een substantiële bijdrage aan de radicale veranderingen die tussen 1907 en 1916 plaatsvonden in de filmindustrie. Het Filmmuseum in Amsterdam is sinds 1957 in het bezit van de Desmet-verzameling waarin de nalatenschap van deze excentrieke filmliefhebber bewaard is gebleven. Dit materiaal vormde het uitgangspunt van deze originele studie waarin Ivo Blom aan de hand van Desmet's levensverhaal de geschiedenis van de filmdistributie en -vertoning vertelt. Zijn rijk geïllustreerde en grondig gedocumenteerde uiteenzetting is uitgegroeid tot een episch verhaal dat - meer dan een productie-georienteerde geschiedenis - een rijk en afgerond beeld schetst van de vroege stadse filmcultuur.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9789053565704
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Film, TV & radio; Individual film directors, film-makers; History; Society & culture: general
    Weitere Schlagworte: culture and instituten; geschiedenis; motion pictures; film; culture and institutions; history, geography, and auxiliary disciplines
    Umfang: 1 electronic resource (480 p.)
  20. Katalog der byzantinischen Münzen - [Münzsammlung der Georg-August-Universität Göttingen im Archäologischen Institut]
    Erschienen: 2003
    Verlag:  Universitätsverlag Göttingen

    Der Katalog der byzantinischen Münzen dokumentiert einen bedeutenden Teil der universitären Münzsammlung, die vom Archäologischen Institut der Georg-August Universität Göttingen betreut wird. Weitere Dokumentationen zur Münzsammlung sind in Arbeit. mehr

     

    Der Katalog der byzantinischen Münzen dokumentiert einen bedeutenden Teil der universitären Münzsammlung, die vom Archäologischen Institut der Georg-August Universität Göttingen betreut wird. Weitere Dokumentationen zur Münzsammlung sind in Arbeit.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
  21. Katalog der byzantinischen Münzen : [Münzsammlung der Georg-August-Universität Göttingen im Archäologischen Institut]
  22. Kleines Woerterbuch der Kirchenslavischen Sprache : Wortschatz der gebraeuchlichsten liturgischen Texte mit deutscher Uebersetzung; Dritte, neu bearbeitete und erweiterte Auflage.
    Erschienen: 2003
    Verlag:  Peter Lang International Academic Publishers, Bern

    The book contains the vocabulary of the main liturgical texts of the Byzantine rite, d. H. Hesperinos, the Orthros, the liturgies and the Gospels; the remaining Old and New Testament writings are taken into account, as far as they are used on Sundays... mehr

     

    The book contains the vocabulary of the main liturgical texts of the Byzantine rite, d. H. Hesperinos, the Orthros, the liturgies and the Gospels; the remaining Old and New Testament writings are taken into account, as far as they are used on Sundays and higher festivals. This "basic vocabulary" should now make it possible to easily translate such texts in modern (Russian) church Slavic spelling. The dictionary, a vastly expanded edition of the previous edition, which has been out of print for years, seeks to make linguistic and theological knowledge useful for practical needs: it helps the Slavic student and those interested in the Eastern Church as well as the icon-lover or art historian without Russian or Serbian knowledge, biblical and to understand liturgical texts in the form of Modern Russian-Church Slavonic. Of benefit are the grammatical and orthographic references in the introduction, the references of certain forms of inflection to the initial forms in the dictionary and the appendix with abbreviations in manuscripts and prints as well as icons. Another directory contains person and place names from the biblical books, the saints' calendar, and the secular history found in liturgical texts and icons, with orthographic variants or misspellings with a reference to the standard forms. Das Buch enthält den Wortschatz der wichtigsten liturgischen Texte des byzantinischen Ritus, d. h. des Hesperinos, des Orthros, der Liturgien und der Evangelien; die übrigen alt- und neutestamentlichen Schriften sind berücksichtigt, soweit sie an Sonntagen und höheren Festen benutzt werden. Dieser "Grundwortschatz" soll es nun ermöglichen, solche Texte in der modern- (russisch-) kirchenslavischen Schreibweise leicht zu übersetzen. Das Wörterbuch, eine erheblich erweiterte Ausgabe der früheren, seit Jahren vergriffenen Auflagen, will sprachwissenschaftliches und theologisches Wissen praktischen Bedürfnissen dienstbar machen: es hilft dem Slavistik-Studenten und dem ostkirchlich Interessierten wie auch dem Ikonenliebhaber bzw. Kunsthistoriker ohne Russisch- bzw. Serbischkenntnisse, biblische und liturgische Texte in der Form des Modernen Russisch-Kirchenslavischen zu verstehen. Von Nutzen sind dabei die grammatischen und orthographischen Hinweise in der Einleitung, die Verweise von bestimmten Flexionsformen auf die Ausgangsformen im Wörterverzeichnis und der Anhang mit Abkürzungen in Handschriften und Drucken sowie auf Ikonen. Ein weiteres Verzeichnis enthält Personen- und Ortsnamen aus den biblischen Büchern, dem Heiligenkalender und der profanen Geschichte, die in liturgischen Texten und auf Ikonen zu finden sind, wobei orthographische Varianten bzw. Fehlschreibungen mit einem Verweis auf die Standardformen aufgeführt sind.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
  23. Kleist lesen
    Erschienen: 2003
    Verlag:  transcript Verlag, Bielefeld

    Wie andere Außenseiter der Literatur wurde auch Kleist häufig zum Gegenstand einer Deutungspraxis, welche die Gebrechlichkeit der Texte vor allem als Hindernis auf dem Weg zu einer einheitlichen Interpretation begriffen hat. Die Aufsätze des... mehr

     

    Wie andere Außenseiter der Literatur wurde auch Kleist häufig zum Gegenstand einer Deutungspraxis, welche die Gebrechlichkeit der Texte vor allem als Hindernis auf dem Weg zu einer einheitlichen Interpretation begriffen hat. Die Aufsätze des vorliegenden Bandes, die mehr oder minder deutlich vor dem Hintergrund intensiver literaturtheoretischer Debatten in Frankreich und den USA entstanden sind, nehmen Kleists Literatur in einer anderen Weise ernst. Bei aller Unterschiedlichkeit der individuellen Leseverfahren erscheint das Werk Kleists als Herausforderung an die Literaturwissenschaft. Die Herausforderung besteht nicht zuletzt darin, daß das, was als die ebenso grundlegende wie (häufig) unausgesprochene Voraussetzung jeder literaturwissenschaftlichen Arbeit im Spiel ist, von den Texten Kleists in Frage gestellt wird: die Möglichkeit des Verstehens selbst. Kleists Texte geben weniger eine äußere Realität wieder, als daß sie die epistemologischen Grenzen der Referenz zum Thema machen. Gerade deshalb bietet sich sein Werk für Untersuchungen des Verhältnisses von Literatur und Philosophie, von Sprachlichkeit und Welterfahrung, Subjekt und symbolischer Ordnung, von Gesetz und Gerechtigkeit an.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN; transcript Open Access
    Beteiligt: Müller-Schöll, Nikolaus (Hrsg.); Schuller, Marianne (Hrsg.)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783839401057; 9783899421057
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Literary theory; Literary studies: general
    Weitere Schlagworte: Kleist; Literatur; Theater; Psychoanalyse; Literaturtheorie; Philosophie; Germanistik; Literaturwissenschaft; Literature; Theatre; Psychoanalysis; Theory of Literature; Philosophy; German Literature; Literary Studies
    Umfang: 1 electronic resource (274 p.)
  24. L'uomo, il suono e la musica
    Erschienen: 2003
    Verlag:  Firenze University Press

    Among the channels of human expression, perhaps the richest of all is music, through which people can express their emotions – in a continuum ranging from joy to grief, from excitement to depression – in a manner that is socially and culturally... mehr

     

    Among the channels of human expression, perhaps the richest of all is music, through which people can express their emotions – in a continuum ranging from joy to grief, from excitement to depression – in a manner that is socially and culturally accessible and acceptable. This book addresses the aspects involved in both producing and listening to music from the point of view of cognitive science. Arguments that might appear hard for non-specialists to understand are addressed in a clear and accessible language. An enthralling itinerary through the various aspects of the human relationship with music that underscores how the long path from the first sounds that man has produced and identified in nature through to the most modern compositions are the result of a process of rationalisation gravitating around the multiform relationship between man, the environment and musical creation. Fra i canali d'espressione dell'uomo il più ricco è forse la musica, che permette di esprimere le proprie emozioni – in un continuum che va dalla gioia al dolore, dalla esaltazione alla depressione – in modi socialmente e culturalmente accessibili e accettabili. Il volume affronta, dal punto di vista della scienza cognitiva, gli aspetti coinvolti sia nel produrre che ascoltare musica. Questi argomenti, che possono sembrare di non facile comprensione ai non specialisti, sono affrontati con un linguaggio chiaro e accessibile. Viene così costruito un appassionante percorso su alcuni aspetti del rapporto dell'uomo con la musica, che evidenzia come il lungo cammino dai primi suoni che l'uomo ha prodotto e individuato nella natura sino alle composizioni più moderne sia il risultato di un processo di razionalizzazione che ha visto al centro il multiforme rapporto fra uomo, ambiente e creazione musicale.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Sprache: Italienisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 8884530733
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Theory of music & musicology; Cognitivism, cognitive theory
    Weitere Schlagworte: antropologia; music; anthropology; musica
  25. La frammentazione del paesaggio periurbano
    Erschienen: 2003
    Verlag:  Firenze University Press

    This book presents the results of a study on the fragmentation of the suburban territory in the Florentine plain, developed in the framework of the Florence University PhD course in Landscape Design. Thus the landscape on the western edge of the... mehr

     

    This book presents the results of a study on the fragmentation of the suburban territory in the Florentine plain, developed in the framework of the Florence University PhD course in Landscape Design. Thus the landscape on the western edge of the urban centre becomes a case study for evolving from the applications to the quest for theoretical and methodological elements. What emerges clearly from this is the importance of the design mentality as an essential cultural value for the drafting of policies of active conservation, retrieval and modification of the landscape. Il volume presenta gli esiti di uno studio riguardante la frammentazione paesistica dei territori periubani di pianura nell'area fiorentina, elaborato nell'ambito delle attività del Dottorato di ricerca in Progettazione paesistica dell'Università di Firenze. Il paesaggio di margine ad ovest del nucleo urbano diviene così un caso di studio per passare dalle applicazioni alla ricerca di elementi teorico-metodologici. In tal senso emerge chiaramente l'importanza del pensiero progettuale come valore culturale essenziale per l'impostazione di politiche di conservazione attiva, recupero e modificazione del paesaggio.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Sprache: Italienisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Landscape art & architecture
    Weitere Schlagworte: urbanistica; town planning; florence; firenze