Letzte Suchanfragen

Ergebnisse für *

Zeige Ergebnisse 1 bis 2 von 2.

  1. The Power of the Written Word in Manichaeism
    Erschienen: 2022

    The prominent role books and the act of writing played in the life of the Manichaean Church distinguishes Manichaeism even among other “religions of the book.” This article tackles the question whether the primacy of writing was established by Mani... mehr

    Index theologicus der Universitätsbibliothek Tübingen
    keine Fernleihe

     

    The prominent role books and the act of writing played in the life of the Manichaean Church distinguishes Manichaeism even among other “religions of the book.” This article tackles the question whether the primacy of writing was established by Mani himself or resulted from a development that occurred within the first generations of Mani’s followers. The analysis of the extant fragments of Mani’s own works and early Manichaean texts such as the work of Baraies preserved in the Cologne Mani Codex and the Kephalaia indicate that Mani’s superiority as a writing prophet and the ritual meaning of writing most likely were not part of Mani’s original teaching. Rather, they resulted from the efforts of Manichaean theologians who sought to demonstrate the exceptional status of Mani’s revelation and prophetic mission based on his writings. The Prologue to the Kephalaia of the Teacher played a significant role in this development and contributed extensively to the ritualization of writing in Manichaeism.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (lizenzpflichtig)
    Volltext (lizenzpflichtig)
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Übergeordneter Titel: Enthalten in: Numen; Leiden [u.a.] : Brill, 1954; 69(2022), 1, Seite 1-26; Online-Ressource

    Schlagworte: orality; Kephalaia; Mani; act of writing; Manichaeism
  2. Die postmoderne 'neue Autobiographie' oder die Unmöglichkeit einer Ich-Geschichte am Beispiel von Robbe-Grillets 'Le miroir qui revient' und Doubrovskys 'Livre brisé
    Erschienen: 1999
    Verlag:  Domus Editoria Europaea

    Der Beitrag befasst sich mit der allgemeinen Diskussion zur „neuen Autobiographie“ sowohl historisch als auch theoretisch. Dabei wir Lejeunes Konzept des „autobiographischen Paktes“ einer grundlegenden Kritik unterzogen. Im Anschluss an... mehr

     

    Der Beitrag befasst sich mit der allgemeinen Diskussion zur „neuen Autobiographie“ sowohl historisch als auch theoretisch. Dabei wir Lejeunes Konzept des „autobiographischen Paktes“ einer grundlegenden Kritik unterzogen. Im Anschluss an Robbe-Grillets Le miroir qui revient, Doubrovskys Livre brisé, an Lacan, Derrida, Deleuze, Ricardou, Barthes, an die poststrukturale Theoriebildung und an die neue Geschichtsschreibung wird Lejeunes Theorie durch ein neues Modell ersetzt, in dem die ‚neue Autobiographie’ als eine ‚aventure d’un récit’, als ‘glissement’, ‘série- aléatoire’, als Wider-Wiederserschreiben‘, als einen Prozess eines Werdens von Biographemen, erfasst wird, deren ‚Wirklichkeit’/‚Wahrheit’ sich in der absoluten Augenblicklichkeit der Niederschrift bzw. des Schreibaktes vollzieht. ; The article deals with the general discussion on the „new autobiography“ both historically and theoretically. Lejeune’s concept of the „autobiographical pact“ is subjected to a fundamental critique. Following Robbe-Grillet’s Le miroir qui revient, Doubrovsky’s Livre brisé, Lacan, Derrida, Deleuze, Ricardou, Barthes, the poststructural theory and the new historiography, Lejeune’s theory is replaced by a new model, in which the ‘new autobiography’ is grasped as an ‘aventure d’un récit’, as a ‘glissement’, ‘série- aléatoire’, as ‘re-and-re-writing’ as a process of a becoming of biographical themes whose ‘reality’/’truth’ takes place in the absolute instantaneousness of the act of writing. ; L’article aborde la discussion générale sur la „nouvelle autobiographie“, tant du point de vue historique que théorique. Le concept de „pacte autobiographique“ de Lejeune y est soumis à une critique fondamentale. Dans le sillage de Miroir qui revient de Robbe-Grillet, de Livre brisé de Doubrovsky, de Lacan, Derrida, Deleuze, Ricardou, Barthes, de la théorie poststructurale et de la nouvelle historiographie, la théorie de Lejeune est remplacée par un nouveau modèle, dans lequel la ‘nouvelle autobiographie’ est saisie comme une ‘aventure du ...

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format