Ergebnisse für *

Zeige Ergebnisse 1 bis 7 von 7.

  1. Medialisierung der Wahrnehmung und Konstruktion innerer Puppen im Werk von Marcel Proust
    Autor*in: Felten, Uta
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Redaktion apropos [Perspektiven auf die Romania], Universität Rostock - Institut für Romanistik

    Marcel Prousts Recherche kann als ein Palimpsest bildlicher Imaginationen beschrieben werden, die zumeist auf die Brüchigkeit der binären Beschaffenheit von Gegenteilspaaren wie ‚real‘ und ‚fiktiv‘ oder auch ‚männlich‘ und ‚weiblich‘ hinweisen. Die... mehr

     

    Marcel Prousts Recherche kann als ein Palimpsest bildlicher Imaginationen beschrieben werden, die zumeist auf die Brüchigkeit der binären Beschaffenheit von Gegenteilspaaren wie ‚real‘ und ‚fiktiv‘ oder auch ‚männlich‘ und ‚weiblich‘ hinweisen. Die Figur der deformierenden Inversion, die sich der Malerei bedient, um diese aus ihren ursprünglichen Kontexten in neue (mediale) Kontexte zu überführen, kann als eine herausstechende Eigenschaft der Proust’schen Ästhetik beschrieben werden. In diesem Artikel soll gezeigt werden, dass das benannte Verfahren vor allem im ästhetischen Spiel mit zahlreichen Fragmenten der Bildkunst aus der italienischen (Früh-)Renaissance besteht. Die so entstehende permanente Wahrnehmungsverwirrung –die einen besonderen Charme des Proust’schen Œuvres ausmacht – wirkt sich nicht nur auf die Art und Weise aus, wie Swann und Marcel die Gedankenbilder von sich selbst und die inneren Puppen (poupées intérieures) der von ihnen begehrten Frauen erschaffen, sondern lässt auch ein ‚Unbehagen der Geschlechter‘ aufkeimen, infolgedessen traditionelle Geschlechterrollen hinterfragt werden. ; Proust’s Remembrance of Things Past can be read as a palimpsest of pictorialimaginations that is at the core of the novel’s blurring of such binary distinctionsas between ‘real’ and ‘ fictitious’ or ‘male’ and ‘female’. Inverting and distortingthe original contexts of meaning of paintings can thus be defined as a seminalfigure of the Proustian aesthetics.As will be shown, one of the appeals of the Proustian oeuvre is its playing uponimages and fragments from the universe of art, especially from the (early) ItalianRenaissance. The author thereby creates a state of permanent perceptualdisconcertion that does not only affect the way Swann and Marcel generate theirown mental images and internal dummies (poupées intérieures) of the womenthey desire but also evokes a kind of deliberate gender trouble questioningtraditional gender norms. ; La Recherchede Marcel Proust se révèle être un palimpseste d’imaginations picturales visant à montrer la fragilité de concepts binaires tels ceux évoqués par les oppositions entre ‘réel’ et ‘fictif’ ou ‘masculin’ et ‘féminin’. La figure de l’inversion déformatrice, qui s’approprie de la peinture pour la transposer en d’autres contextes que ceux dans lesquels elle a pris naissance, devient ainsi une qualité emblématique de l’esthétique proustienne.Comme cet article le montre, c’est particulièrement en jouant avec de nombreux fragments du monde artistique de la Renaissance et de la pré-Renaissance italienne, que l’auteur de la Rechercheéveille le sentiment d’une perpétuelle incertitude qui agit non seulement sur la façon dont Charles Swann et Marcel font naître leurs représentations et poupées intérieures des femmes qu’ils aiment. Il suscite toutefois en même temps et de manière consciente une sorte de ‘trouble dans le genre’ remettant en cause le classement traditionnel des genres, un des charmes particuliers de l’œuvre proustienne.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: BASE Fachausschnitt AVL
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    Übergeordneter Titel: apropos [Perspektiven auf die Romania]; Nr. 1 (2018): Romanistik aktuell; 33-42 ; apropos [Perspektiven auf die Romania]; No. 1 (2018): Romanistik aktuell; 33-42 ; apropos [Perspektiven auf die Romania]; Núm. 1 (2018): Romanistik aktuell; 33-42 ; apropos [Perspektiven auf die Romania]; No 1 (2018): Romanistik aktuell; 33-42 ; 2627-3446 ; 10.15460/apropos.1
    DDC Klassifikation: Romanische Sprachen; Französisch (440); Literaturen romanischer Sprachen; Französische Literatur (840); Literatur und Rhetorik (800); Malerei, Gemälde (750)
    Schlagworte: Begehren; Malerei; Puppe; Proust; Médiateur; Desire; Painting; Dummy; Poupée; Peinture; Désire
  2. Jan Brueghel the Elder
    the entry of the animals into Noah's ark
    Erschienen: 2005
    Verlag:  The J. Paul Getty Museum, Los Angeles

    Zugang:
    Verlag (kostenfrei)
    Staatliche Museen zu Berlin, Preußischer Kulturbesitz, Kunstbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Bruegel, Jan (IllustratorIn)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    RVK Klassifikation: LI 19500
    Schriftenreihe: Getty Museum studies on art
    Schlagworte: Painting; Noah's ark in art; Noah's ark in art.; Painting; De intocht van de dieren in de ark van Noach (Bruegel); Peinture; Arche de Noé; Thème artistique.; Landschaft <Motiv>; Tierdarstellung.; Arche <Motiv>; Noah's ark.; Painting.; Arche de Noé dans l'art.; Bruegel, Jan ; 1568-1625 ; Noah's ark (J. Paul Getty Museum) ; http://viaf.org/viaf/176749268; Bruegel, Jan ; 1568-1625 ; rasuqam ; http://viaf.org/viaf/100909732; Bruegel, Jan ; de Oudere ; swd ; http://viaf.org/viaf/100909732; J. Paul Getty Museum ; http://id.loc.gov/authorities/names/n79046211 ; http://viaf.org/viaf/147804499; J. Paul Getty Museum ; http://viaf.org/viaf/147804499; J. Paul Getty Museum ; fast ; http://id.worldcat.org/fast/fst00532097 ; http://viaf.org/viaf/147804499; Noah's ark (J. Paul Getty Museum) (Bruegel, Jan) ; fast ; http://id.worldcat.org/fast/fst01400899; Noah's ark in art ; http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85092134; Painting ; California ; Los Angeles; De intocht van de dieren in de ark van Noach (Bruegel) ; gtt; Bruegel, Jan ; 1568-1625 ; Noah's ark (J. Paul Getty Museum) ; http://id.loc.gov/authorities/names/n2004011890 ; http://viaf.org/viaf/176749268; Peinture ; Californie ; Los Angeles; Arche de Noé ; rasuqam; Thème artistique ; rasuqam; Landschaft <Motiv> ; swd; Tierdarstellung ; swd; Arche <Motiv> ; swd; Noah's ark ; fast ; http://id.worldcat.org/fast/fst01038244; Painting ; fast ; http://id.worldcat.org/fast/fst01050567; Bruegel, Jan <de Oudere>; Landschaft <Motiv>; Tierdarstellung; Arche <Motiv>
    Weitere Schlagworte: Bruegel, Jan (1568-1625): Noah's ark (J. Paul Getty Museum)
    Umfang: 98 Seiten, Illustrationen
    Bemerkung(en):

    Description based on online resource; title from PDF title page (Getty Publications Virtual Library, viewed March 28, 2014)

  3. American icons
    transatlantic perspectives on eighteenth- and nineteenth-century American art
    Beteiligt: Gaehtgens, Thomas W. (HerausgeberIn); Ickstadt, Heinz (HerausgeberIn)
    Erschienen: 1992
    Verlag:  Getty Center for the History of Art and Humanities, Santa Monica, California

    Zugang:
    Verlag (kostenfrei)
    Staatliche Museen zu Berlin, Preußischer Kulturbesitz, Kunstbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
  4. The Figino, or, On the purpose of painting
    art theory in the late Renaissance
    Erschienen: c2001
    Verlag:  University of Toronto Press, Toronto, Ont

    ""CONTENTS""; ""ACKNOWLEDGMENTS""; ""Introduction""; ""On the Translation""; ""THE FIGINO""; ""Dedication""; ""The Dialogue""; ""NOTES""; ""SELECTED BIBLIOGRAPHY""; ""INDEX""; ""A""; ""B""; ""C""; ""D""; ""E""; ""F""; ""G""; ""H""; ""I""; ""J"";... mehr

    Zugang:
    Aggregator (lizenzpflichtig)
    Hochschule Aalen, Bibliothek
    E-Book EBSCO
    keine Fernleihe
    Hochschule Esslingen, Bibliothek
    E-Book Ebsco
    keine Fernleihe
    Saarländische Universitäts- und Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek der Eberhard Karls Universität
    keine Fernleihe

     

    ""CONTENTS""; ""ACKNOWLEDGMENTS""; ""Introduction""; ""On the Translation""; ""THE FIGINO""; ""Dedication""; ""The Dialogue""; ""NOTES""; ""SELECTED BIBLIOGRAPHY""; ""INDEX""; ""A""; ""B""; ""C""; ""D""; ""E""; ""F""; ""G""; ""H""; ""I""; ""J""; ""K""; ""L""; ""M""; ""N""; ""O""; ""P""; ""R""; ""S""; ""T""; ""U""; ""V""; ""W""; ""X""; ""Z"" Of the many treatises written in Italy during the Counter-Reformation, none is more illustrative of the intellectual fermentation of the period than Comanini's work on the purpose of painting, Il Figino overo del fine della Pittura (1591). Although the importance of Il Figino has long been recognized, the text has remained largely inaccessible to many scholars throughout the world. This first complete English translation will make the work available to those readers for the first time. In Il Figino, Comanini addresses all of the most hotly debated aesthetic issues of the time, drawing on an array of classical, medieval and Renaissance sources, including Plato, Aristotle, Horace, Mazzoni, Tasso and Paleotti. The editor and translator provide copious notes which clarify Comanini's aesthetic and theological references, as well as a lucid introduction that places the issues and debates in context. Comanini's impressive erudition makes his treatise an excellent barometer of the state of scholarship in the Counter-Reformation era. This translation is a long-overdue addition to the field of Renaissance studies

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781442681279; 1442681276
    Schriftenreihe: Toronto Italian studies
    Schlagworte: Arts; Painting; Aesthetics; Arts; Peinture; Esthétique; Arts; Painting; Aesthetics; Ästhetik; Kunsttheorie; Malerei; Renaissance; Traktaten (verhandelingen); Arts ; Philosophy; Painting ; Philosophy; ART ; Performance; Ästhetik; ART ; Reference; Aesthetics; ART ; European; Early works
    Weitere Schlagworte: Figino, Giovanni Ambrogio
    Umfang: Online Ressource (xxi, 158 p.)
    Bemerkung(en):

    Translation of Il Figino, published 1591. - Includes bibliographical references (p. [147]-148) and index. - Description based on print version record

  5. All the God-sized fruit
    Erschienen: c1999
    Verlag:  McGill-Queen's University Press, Montreal

    ""By the Still Life Painter's Wife""""Aftermath of the Still Life""; ""Detail of Tulip""; ""Inventing Great Schools of Fish""; ""Still Life with Greasy Noodles: A Travelogue, a Work Poem""; ""Poses of Statuary""; ""Out of the Sumptuous Chaos"";... mehr

    Zugang:
    Aggregator (lizenzpflichtig)
    Hochschule Aalen, Bibliothek
    E-Book EBSCO
    keine Fernleihe
    Hochschule Esslingen, Bibliothek
    E-Book Ebsco
    keine Fernleihe
    Saarländische Universitäts- und Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek der Eberhard Karls Universität
    keine Fernleihe

     

    ""By the Still Life Painter's Wife""""Aftermath of the Still Life""; ""Detail of Tulip""; ""Inventing Great Schools of Fish""; ""Still Life with Greasy Noodles: A Travelogue, a Work Poem""; ""Poses of Statuary""; ""Out of the Sumptuous Chaos""; ""Into the Kitchens of the Burning City""; ""The World, Green and Disarming""; ""III: THE ARTEMISIA GENTILESCHI POEMS""; ""Fringes of Plot""; ""What a Woman Can Do""; ""A World Without Glass""; ""Cooked Water""; ""Perspective""; ""Shade Garden of Your Bones""; ""Emerald, Amethyst, Opal""; ""Notes to the Poems""; ""Acknowledgments"" ""Cover""; ""CONTENTS""; ""I: A THOUSAND WORDS""; ""Self-Portrait: Threads from an Art Forger's Diary""; ""Doe in a Mint Green Clearing""; ""Leaves or Paper or Wood""; ""Edge of the Fountainebleau Forest""; ""The Pink Undertones""; ""The Drapes Floating All Around Me""; ""Take It Back: An Ode to Shrimp Woman""; ""A Thousand Words""; ""Dead Skin Dust""; ""Even Venus had to Learn to Love her Face""; ""Ode to the Woman on the Bravo Espresso Coffee Can in Which I Store My Pens""; ""The Captives Remain Serene""; ""II: THE WORLD, GREEN AND DISARMING""; ""All the God-Sized Fruit""

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780773583016; 0773583017
    Schriftenreihe: The Hugh MacLennan poetry series
    Schlagworte: Painting; Peinture; Painting; Painting; POETRY ; American ; General; POETRY ; General; Painting; Poetry
    Umfang: Online Ressource (viii, 116 p.), ill.
    Bemerkung(en):

    Description based on print version record

  6. Jan Brueghel the Elder
    the entry of the animals into Noah's ark
    Erschienen: 2005
    Verlag:  The J. Paul Getty Museum, Los Angeles

    Zugang:
    Verlag (kostenfrei)
    Staatliche Museen zu Berlin, Preußischer Kulturbesitz, Digitale Bibliothek
    keine Fernleihe
    Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Kunstbibliothek
    keine Fernleihe
    Fachhochschule Erfurt, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt / Zentrale
    ebook
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Heidelberg
    keine Fernleihe
    Badische Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschule für Grafik und Buchkunst, Bibliothek
    keine Fernleihe
    UB Weimar
    keine Fernleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Bruegel, Jan (IllustratorIn)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    RVK Klassifikation: LI 19500
    Schriftenreihe: Getty Museum studies on art
    Schlagworte: Painting; Noah's ark in art; Noah's ark in art.; Painting; De intocht van de dieren in de ark van Noach (Bruegel); Peinture; Arche de Noé; Thème artistique.; Landschaft <Motiv>; Tierdarstellung.; Arche <Motiv>; Noah's ark.; Painting.; Arche de Noé dans l'art.; Bruegel, Jan ; 1568-1625 ; Noah's ark (J. Paul Getty Museum) ; http://viaf.org/viaf/176749268; Bruegel, Jan ; 1568-1625 ; rasuqam ; http://viaf.org/viaf/100909732; Bruegel, Jan ; de Oudere ; swd ; http://viaf.org/viaf/100909732; J. Paul Getty Museum ; http://id.loc.gov/authorities/names/n79046211 ; http://viaf.org/viaf/147804499; J. Paul Getty Museum ; http://viaf.org/viaf/147804499; J. Paul Getty Museum ; fast ; http://id.worldcat.org/fast/fst00532097 ; http://viaf.org/viaf/147804499; Noah's ark (J. Paul Getty Museum) (Bruegel, Jan) ; fast ; http://id.worldcat.org/fast/fst01400899; Noah's ark in art ; http://id.loc.gov/authorities/subjects/sh85092134; Painting ; California ; Los Angeles; De intocht van de dieren in de ark van Noach (Bruegel) ; gtt; Bruegel, Jan ; 1568-1625 ; Noah's ark (J. Paul Getty Museum) ; http://id.loc.gov/authorities/names/n2004011890 ; http://viaf.org/viaf/176749268; Peinture ; Californie ; Los Angeles; Arche de Noé ; rasuqam; Thème artistique ; rasuqam; Landschaft <Motiv> ; swd; Tierdarstellung ; swd; Arche <Motiv> ; swd; Noah's ark ; fast ; http://id.worldcat.org/fast/fst01038244; Painting ; fast ; http://id.worldcat.org/fast/fst01050567; Bruegel, Jan <de Oudere>; Landschaft <Motiv>; Tierdarstellung; Arche <Motiv>
    Weitere Schlagworte: Bruegel, Jan (1568-1625): Noah's ark (J. Paul Getty Museum)
    Umfang: 98 Seiten, Illustrationen
    Bemerkung(en):

    Description based on online resource; title from PDF title page (Getty Publications Virtual Library, viewed March 28, 2014)

  7. American icons
    transatlantic perspectives on eighteenth- and nineteenth-century American art
    Beteiligt: Gaehtgens, Thomas W. (HerausgeberIn); Ickstadt, Heinz (HerausgeberIn)
    Erschienen: 1992
    Verlag:  Getty Center for the History of Art and Humanities, Santa Monica, California

    Zugang:
    Verlag (kostenfrei)
    Staatliche Museen zu Berlin, Preußischer Kulturbesitz, Digitale Bibliothek
    keine Fernleihe
    Fachhochschule Erfurt, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt / Zentrale
    ebook
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Heidelberg
    keine Fernleihe
    Badische Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschule für Grafik und Buchkunst, Bibliothek
    keine Fernleihe
    UB Weimar
    keine Fernleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format