Filtern nach
Letzte Suchanfragen

Ergebnisse für *

Zeige Ergebnisse 1 bis 25 von 186.

  1. Klang als Geschichtsmedium
    Perspektiven für eine auditive Geschichtsschreibung
    Beteiligt: Langenbruch, Anna (HerausgeberIn)
    Erschienen: 2018; ©2019
    Verlag:  transcript, Bielefeld

    <p>Konstruieren Klänge Geschichte? Die Beiträge dieses Bandes etablieren und reflektieren Klang als Kategorie der Geschichtsschreibung, indem sie historische Wissensproduktion als klangliche Praxis untersuchen. Es geht dabei weniger um eine... mehr

    Zugang:
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Konstruieren Klänge Geschichte? Die Beiträge dieses Bandes etablieren und reflektieren Klang als Kategorie der Geschichtsschreibung, indem sie historische Wissensproduktion als klangliche Praxis untersuchen. Es geht dabei weniger um eine Neubewertung des auditiven Ausschnitts vergangener Wirklichkeiten, sondern um einen Perspektivwechsel in der Geschichtsschreibung: Im Zentrum steht die Frage, wie Menschen Klänge wahrnehmen, benutzen, inszenieren, deuten, erinnern - und zu historischen Wissenskonzepten verknüpfen. Musikgeschichte als Geschichte einer Klangkunst dient dabei als ein Kristallisationspunkt, der die interdisziplinäre Diskussion in einem besonders prägnanten Beispiel bündelt.

    Which part do sounds play in the culture of remembering? How do we perceive them? And what forms of historical knowledge do they generate?

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
  2. Patti Smiths kosmopolitische Stimme
    Performances - Netzwerke - Autobiografie
    Erschienen: [2018]; © 2018
    Verlag:  transcript, Bielefeld

    »People have the Power« - a multi-facetted study of Patti Smith's transnational networking from the perspective of interdisciplinary American studies Über die facettenreiche Arbeit der 71-jährigen Künstlerin Patti Smith gibt es eine Flut von... mehr

    Zugang:
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Alice Salomon Hochschule Berlin, Bibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    »People have the Power« - a multi-facetted study of Patti Smith's transnational networking from the perspective of interdisciplinary American studies Über die facettenreiche Arbeit der 71-jährigen Künstlerin Patti Smith gibt es eine Flut von Informationen - nicht zuletzt durch das Internet. Auch ihre autobiografischen Werke Just Kids und M Train haben eine internationale Leserschaft gefunden. Henning E. Kuckuk setzt sich ausgehend von der interdisziplinären Amerikanistik und den Cultural Studies - mit Bezug auf politik- und sozialwissenschaftliche Parameter - erstmals wissenschaftlich mit ihrem Werk und Leben auseinander. Der Analyse liegen empirische Untersuchungen von Performances und der Website der Künstlerin zugrunde, die von einem breiten Publikum rezipiert werden. Wie Patti Smith spricht auch dieses Buch eine politisch aktive Öffentlichkeit an

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783839444177
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: HU 9800
    Schriftenreihe: American Culture Studies ; Band 23
    Schlagworte: American Studies; Amerikanistik; Autobiografie; Autobiographie; Cultural Studies; Just Kids; Kulturwissenschaft; M Train; Music; Musik; Performance; Pop Music; Popkultur; Popmusik; Popular Culture; Populärkultur; Soziales Netzwerk; Pop-Kultur; Weltbürgertum; Transnationalisierung
    Weitere Schlagworte: Smith, Patti (1946-)
    Umfang: 1 Online-Ressource (472 Seiten)
  3. Gegenwart und Zukunft des Musiktheaters
    Theorien, Analysen, Positionen
    Beteiligt: Hiekel, Jörn Peter (HerausgeberIn); Roesner, David (HerausgeberIn)
    Erschienen: [2018]
    Verlag:  transcript, Bielefeld

    Vor dem Hintergrund einer Öffnung gegenüber dem Fremden und Unerwarteten nimmt dieser Band eine Ortsbestimmung des zeitgenössischen Musiktheaters vor. Dazu geht er nicht nur auf neue Formate und Strategien ein, sondern verfolgt auch jene Differenzen... mehr

    Zugang:
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Vor dem Hintergrund einer Öffnung gegenüber dem Fremden und Unerwarteten nimmt dieser Band eine Ortsbestimmung des zeitgenössischen Musiktheaters vor. Dazu geht er nicht nur auf neue Formate und Strategien ein, sondern verfolgt auch jene Differenzen oder Querstände der Künste untereinander, aus denen sich neue Möglichkeiten ihres Zusammenwirkens ergeben.Begriffe wie Original, Adaption, Partitur, Autorschaft oder Komposition sind nicht mehr selbstverständlich und erfahren in künstlerischer Praxis und akademischem Diskurs neue Wendungen. Dies zeigen die Beiträge aus Musik-, Theater- und Tanzwissenschaft sowie der Philosophie. A determination of the position of the new music theater. Which forms and formats characterize it; which directions is it taking; what kind of blurred boundaries can be found?

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
  4. Patti Smiths kosmopolitische Stimme
    Performances - Netzwerke - Autobiografie
    Erschienen: [2018]; © 2018
    Verlag:  transcript, Bielefeld

    Über die facettenreiche Arbeit der 70-jährigen Künstlerin Patti Smith gibt es eine Flut von Informationen - nicht zuletzt durch das Internet. Auch ihre autobiografischen Werke Just Kids und M Train haben eine internationale Leserschaft... mehr

    Zugang:
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Über die facettenreiche Arbeit der 70-jährigen Künstlerin Patti Smith gibt es eine Flut von Informationen - nicht zuletzt durch das Internet. Auch ihre autobiografischen Werke Just Kids und M Train haben eine internationale Leserschaft gefunden.Henning E. Kuckuk setzt sich ausgehend von der interdisziplinären Amerikanistik und den Cultural Studies - mit Bezug auf politik- und sozialwissenschaftliche Parameter - erstmals wissenschaftlich mit ihrem Werk und Leben auseinander. Der Analyse liegen empirische Untersuchungen von Performances und der Website der Künstlerin zugrunde, die von einem breiten Publikum rezipiert werden. Wie Patti Smith spricht auch dieses Buch eine politisch aktive Öffentlichkeit an.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
  5. Digitale Spiele
    interdisziplinäre Perspektiven zu Diskursfeldern, Inszenierung und Musik
    Beteiligt: Hust, Christoph (HerausgeberIn); Borchert, Ineke (MitwirkendeR)
    Erschienen: [2018]; © 2018
    Verlag:  transcript, Bielefeld

    Von Zork und Tetris zu World of Warcraft und Layers of Fear: Digitale Spiele können mittlerweile auf eine mehrere Jahrzehnte dauernde Geschichte zurückblicken. Dieser Band beleuchtet Computer- und Konsolenspiele aus unterschiedlichen... mehr

    Zugang:
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Von Zork und Tetris zu World of Warcraft und Layers of Fear: Digitale Spiele können mittlerweile auf eine mehrere Jahrzehnte dauernde Geschichte zurückblicken. Dieser Band beleuchtet Computer- und Konsolenspiele aus unterschiedlichen kulturwissenschaftlichen Perspektiven, darunter der Philosophie, Japanologie, Kunstgeschichte, Amerikanistik, Medizingeschichte, Germanistik, Regie, Genderforschung, Dramaturgie und Musikwissenschaft. Am Beispiel von Fallstudien zu diversen Games der letzten vier Jahrzehnte sowie in einer Kombination aus methodischer Reflexion und praktischer Anwendung wird ein breites Spektrum an Zugängen exemplarisch vorgestellt. Tetris, World of Warcraft, Pokémon Go & Co. - computer and consol games illuminated from perspectives based on cultural studies.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
  6. Musicality of a Literary Work
    Autor*in: Hejmej, Andrzej
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Peter Lang International Academic Publishers, Bern

    This book represents an attempt to capture different links between modern literature and music. The author examines strict intertextual correlations, the phenomena of musicality and musicality of literary works, the musical structure in literature,... mehr

     

    This book represents an attempt to capture different links between modern literature and music. The author examines strict intertextual correlations, the phenomena of musicality and musicality of literary works, the musical structure in literature, so-called musical literary texts. He focuses on the novel Le Cœur absolu by Philippe Sollers, the poem Todesfuge by Paul Celan, the Preludio e Fughe by Umberto Saba and the drama Judasz z Kariothu [Judas Iscariot] by Karol Hubert Rostworowski. The analysis also includes Stanisław Barańczak’s cycle of poems Podróż zimowa: Wiersze do muzyki Franza Schuberta [Winter Journey: Poems to the Music of Franz Schubert] and a fragment of Scène from Hérodiade by StéphaneMallarmé in Paul Hindemith’s composition «Hérodiade» de Stéphane Mallarmé.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 978-3-653-04776-9; 9783653047769; 9783631709252; 9783631709269; 9783631655696
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Music; Literature: history & criticism
    Weitere Schlagworte: 2000; Comparative Literature; dzieła; Funna; Hejmej; intertextuality; literackiego; Literary; literature; music; music in literature; musicality; Muzyczność; Work; Wrocław; Wydawnictwo
    Umfang: 1 electronic resource (244 p.)
  7. Oekonomie der Musikindustrie : Eine Analyse der koerperlichen und unkoerperlichen Musikverwertung mit Hilfe von Tontraegern und Netzen
    Autor*in: Kulle, Jürgen
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Peter Lang International Academic Publishers, Bern

    Die Arbeit behandelt die Musikverwertung mit Hilfe von Tonträgern und Netzen. Nach einem kurzen Abriß der Tonträgergeschichte wird der bestehende Rechtsrahmen im nationalen, europäischen und internationalen Kontext dargestellt. Die Anreize zur... mehr

     

    Die Arbeit behandelt die Musikverwertung mit Hilfe von Tonträgern und Netzen. Nach einem kurzen Abriß der Tonträgergeschichte wird der bestehende Rechtsrahmen im nationalen, europäischen und internationalen Kontext dargestellt. Die Anreize zur Musikproduktion und -verwertung werden herausgearbeitet. Eine industrieökonomische Branchenanalyse der deutschen Tonträgerwirtschaft folgt. Sie zeigt, daß hohe Konzentration und nur geringer Preiswettbewerb herrscht. Hauptsächlicher Aktionsparameter im Wettbewerb ist die Produktkonkurrenz. Abschließend werden die technischen Weiterentwicklungen zur netzgebundenen Online-Verwertung von Musik untersucht, die Eintrittspotentiale marktnaher Unternehmen analysiert und wahrscheinliche Veränderungen bei Marktstruktur, -verhalten und -ergebnissen aufgezeigt.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Music; Economics; Sales & marketing management; Company, commercial & competition law
    Weitere Schlagworte: Analyse; Eine; Hilfe; körperlichen; Kulle; Musikindustrie; Musikverwertung; Netzen; Ökonomie; Tonträgern; unkörperlichen
    Umfang: 1 electronic resource (322 p.)
  8. Musical Haptics
    Beteiligt: Papetti, Stefano (Hrsg.); Saitis, Charalampos (Hrsg.)
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Springer Nature, Cham

    Haptic Musical Instruments; Haptic Psychophysics; Interface Design and Evaluation; User Experience; Musical Performance mehr

     

    Haptic Musical Instruments; Haptic Psychophysics; Interface Design and Evaluation; User Experience; Musical Performance

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Beteiligt: Papetti, Stefano (Hrsg.); Saitis, Charalampos (Hrsg.)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 978-3-319-58316-7; 9783319226866
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Music; Technology: general issues
    Weitere Schlagworte: Haptic Musical Instruments; Haptic Psychophysics; Interface Design and Evaluation; User Experience; Musical Performance
    Umfang: 1 electronic resource (285 p.)
  9. Middlebrow Modernism : Britten’s Operas and the Great Divide
    Erschienen: 2018
    Verlag:  University of California Press, Oakland

    Situated at the intersection between the history, historiography and aesthetics of twentieth-century music, this study uses Benjamin Britten’s operas to illustrate the ways in which composers, critics and audiences mediated the “great divide” between... mehr

     

    Situated at the intersection between the history, historiography and aesthetics of twentieth-century music, this study uses Benjamin Britten’s operas to illustrate the ways in which composers, critics and audiences mediated the “great divide” between modernism and mass culture. Reviving mid-century discussions of the “middlebrow,” Chowrimootoo demonstrates how these works allowed audiences to have their modernist cake and eat it: to revel in the pleasures of consonance, lyricism and theatrical spectacle, even while enjoying the prestige that came from rejecting them. By focusing on moments when reigning aesthetic oppositions and hierarchies threatened to collapse, Middlebrow Modernism offers a powerful model for recovering shades of grey in the black-and-white historiographies of twentieth-century music.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780520298651
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Music
    Weitere Schlagworte: middlebrow; modernism; mass culture; Benjamin Britten; aesthetics; historiography; criticism; opera; ambivalence; duplicity
    Umfang: 1 electronic resource (245 p.)
  10. Sounds of War and Peace : Soundscapes of European Cities in 1945
    Beteiligt: Tańczuk, Renata (Hrsg.); Wieczorek, Sławomir (Hrsg.)
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Peter Lang International Academic Publishers, Bern

    This book vividly evokes for the reader the sound world of a number of European cities in the last year of the Second World War. It allows the reader to «hear» elements of the soundscapes of Amsterdam, Dortmund, Lwów/Lviv, Warsaw and Breslau/Wrocław... mehr

     

    This book vividly evokes for the reader the sound world of a number of European cities in the last year of the Second World War. It allows the reader to «hear» elements of the soundscapes of Amsterdam, Dortmund, Lwów/Lviv, Warsaw and Breslau/Wrocław that are bound up with the traumatising experiences of violence, threats and death. Exploiting to the full methodologies and research tools developed in the fields of sound and soundscape studies, the authors analyse their reflections on autobiographical texts and art. The studies demonstrate the role urban sounds played in the inhabitants’ forging a sense of identity as they adapted to new living conditions. The chapters also shed light on the ideological forces at work in the creation of urban sound space.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Beteiligt: Tańczuk, Renata (Hrsg.); Wieczorek, Sławomir (Hrsg.)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Social & cultural anthropology, ethnography; Music; General & world history; History: specific events & topics; Cultural studies
    Weitere Schlagworte: History of music; Popular music; Psychology; Anthropology; Social and cultural anthropology
    Umfang: 1 electronic resource (270 p.)
  11. Making Light : Haydn, Musical Camp, and the Long Shadow of German Idealism
    Autor*in: Knapp, Raymond
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Duke University Press, Durham

    In Making Light Raymond Knapp traces the musical legacy of German Idealism as it led to the declining prestige of composers such as Haydn while influencing the development of American popular music in the nineteenth century. Knapp identifies in Haydn... mehr

     

    In Making Light Raymond Knapp traces the musical legacy of German Idealism as it led to the declining prestige of composers such as Haydn while influencing the development of American popular music in the nineteenth century. Knapp identifies in Haydn and in early popular American musical cultures such as minstrelsy and operetta a strain of high camp—a mode of engagement that relishes both the superficial and serious aspects of an aesthetic experience—that runs antithetical to German Idealism's musical paradigms. By considering the disservice done to Haydn by German Idealism alongside the emergence of musical camp in American popular music, Knapp outlines a common ground: a humanistically based aesthetic of shared pleasure that points to ways in which camp receptive modes might rejuvenate the original appeal of Haydn's music that has mostly eluded audiences. In so doing, Knapp remaps the historiographical modes and systems of critical evaluation that dominate musicology while troubling the divide between serious and popular music.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780822369356; 9780822369509
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Music
    Weitere Schlagworte: criticism and interpretation; music; philosophy and aesthetics; idealism; german; joseph hayden; Ludwig van Beethoven; Minstrel show; Wolfgang Amadeus Mozart
    Umfang: 1 electronic resource (408 p.)
  12. Informed Play : Approaching a Concept and Biology of Tone Production on Early Modern Lute Instruments
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Cappelen Damm Akademisk/NOASP (Nordic Open Access Scholarly Publishing), Oslo

    Informed Play presents a conceptual understanding of tone production based on extensive historical research on primary sources, modern literature and handbook reviews, physical and psychological perspectives as well as on technology. As the first... mehr

     

    Informed Play presents a conceptual understanding of tone production based on extensive historical research on primary sources, modern literature and handbook reviews, physical and psychological perspectives as well as on technology. As the first volume in English to discuss and contextualise the topic of tone production on Early Modern lute instruments from a broad, interdisciplinary approach, it represents a unique and significant contribution to research on Early Music performance, particularly performance on lute instruments. At a lute-centred level, this book challenges many preconceptions about tone production by addressing the motivations behind certain choices made in and embraced by the Early Music community. It is therefore an essential ‘desk reference’ for both researchers and performers. At a meta-level, Informed Play offers a general perspective of how self-expressive acts, physical and social causes and effects can be perceived biologically to better understand historical music performance as a social practice and phenomenon.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9788202590444
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Music; Theory of music & musicology
    Weitere Schlagworte: Early Modern; Early Music; Music performance; Lute instruments; Tone production; Interdisciplinary studies; String (music); Thumb; Timbre
    Umfang: 1 electronic resource (225 p.)
  13. Middlebrow Modernism
    Erschienen: 2018
    Verlag:  University of California Press

    Situated at the intersection between the history, historiography and aesthetics of twentieth-century music, this study uses Benjamin Britten’s operas to illustrate the ways in which composers, critics and audiences mediated the “great divide” between... mehr

     

    Situated at the intersection between the history, historiography and aesthetics of twentieth-century music, this study uses Benjamin Britten’s operas to illustrate the ways in which composers, critics and audiences mediated the “great divide” between modernism and mass culture. Reviving mid-century discussions of the “middlebrow,” Chowrimootoo demonstrates how these works allowed audiences to have their modernist cake and eat it: to revel in the pleasures of consonance, lyricism and theatrical spectacle, even while enjoying the prestige that came from rejecting them. By focusing on moments when reigning aesthetic oppositions and hierarchies threatened to collapse, Middlebrow Modernism offers a powerful model for recovering shades of grey in the black-and-white historiographies of twentieth-century music.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Music
    Weitere Schlagworte: Music; General
  14. Popular Music, Stars and Stardom
    Beteiligt: Loy, Stephen (Hrsg.); Rickwood, Julie (Hrsg.); Bennett, Samantha (Hrsg.)
    Erschienen: 2018
    Verlag:  ANU Press

    A popular fascination with fame and stardom has existed in Western culture since the late eighteenth century; a fascination that, in the twenty‑first century, reaches into almost every facet of public life. The pervasive nature of stardom in modern... mehr

     

    A popular fascination with fame and stardom has existed in Western culture since the late eighteenth century; a fascination that, in the twenty‑first century, reaches into almost every facet of public life. The pervasive nature of stardom in modern society demands study from the perspectives of a range of distinct but thematically connected disciplines. The exploration of intersections between broader considerations of stardom and the discourses of popular music studies is the genesis for this volume. The chapters collected here demonstrate the variety of work currently being undertaken in stardom studies by scholars in Australia. The contributions range from biographical considerations of the stars of popular music, contributions to critical discourses of stardom in the industry more broadly, and the various ways in which the use of astronomical metaphors, in both cultural commentary and academic discourse, demonstrate notions of stardom firmly embedded in popular music thought. Not only do these chapters represent a range of perspectives on popular music, stars and stardom, they provide eloquent and innovative contributions to the developing discourse on stardom in popular music.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Beteiligt: Loy, Stephen (Hrsg.); Rickwood, Julie (Hrsg.); Bennett, Samantha (Hrsg.)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781760462123
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Music; Popular culture; Media, information & communication industries
    Weitere Schlagworte: Popular music; Rock music; stardom; popular culture; Australia; Barcelona; Beyoncé; Jazz; Motown; Saddington
  15. Chapter 8 The music editions of Christian Egenolff : a new catalogue and its implications
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Taylor & Francis

    The present chapter, based on a first-hand examination of all of Egenolff’s music editions, including every known exemplar of ten of the fourteen extant editions, aims to remedy this, so that future work on Egenolff and the music in his editions can... mehr

     

    The present chapter, based on a first-hand examination of all of Egenolff’s music editions, including every known exemplar of ten of the fourteen extant

    editions, aims to remedy this, so that future work on Egenolff and the music in his editions

    can rest on a surer bibliographical foundation. The catalogue closes with a number of titles

    that either do not in fact contain printed music, or the printing of which is hypothesised

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781315281452
    Übergeordneter Titel: Early Music Printing in German-Speaking Lands
    Schlagworte: Music
    Weitere Schlagworte: editions; implications; music editions; new catalogue; Christian Egenolff; Discant; Lied; Partbook; Répertoire International des Sources Musicales; Roman numerals; Tenor; Title page; Woodcut
    Umfang: 1 electronic resource (45 p.)
  16. Dommusikarchiv Salzburg (A-Sd) : Thematischer Katalog der musikalischen Quellen, Reihe A
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Hollitzer

    This is a catalogue of the musical sources of Salzburg Cathedral between ca. 1670 and 1841, that have survived in the holdings of the Dommusikarchiv at the Archiv der Erzdiözese Salzburg. In diesem Katalog finden sich die im Bestand Dommusikarchiv... mehr

     

    This is a catalogue of the musical sources of Salzburg Cathedral between ca. 1670 and 1841, that have survived in the holdings of the Dommusikarchiv at the Archiv der Erzdiözese Salzburg. In diesem Katalog finden sich die im Bestand Dommusikarchiv im Archiv der Erzdiözese Salzburg überlieferten musikalischen Quellen des Salzburger Doms zwischen ca. 1670 und 1841.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Music
    Weitere Schlagworte: Sacred Music; Salzburg Cathedral; Salzburg Parish Churches; Kirchenmusik; Salzburger Dom
    Umfang: 1 electronic resource (985 p.)
  17. Mozart's 'La clemenza di Tito': A Reappraisal
    Beteiligt: Tessing Schneider, Magnus (Hrsg.); Tatlow, Ruth (Hrsg.)
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Stockholm University Press, Stockholm

    "In the two centuries since Mozart’s La clemenza di Tito was first performed, and the almost three centuries since Metastasio created the libretto, many rumours, myths and prejudiced opinions have gathered around the work, creating a narrative that... mehr

     

    "In the two centuries since Mozart’s La clemenza di Tito was first performed, and the almost three centuries since Metastasio created the libretto, many rumours, myths and prejudiced opinions have gathered around the work, creating a narrative that Mozart, Mazzolà and their contemporaries would scarcely recognise. The essays in this book contribute ideas, facts and images that will draw the twenty-first-century reader closer to the events of Central Europe in the late eighteenth century, and these new facts and ideas will help peel off some of the transmitted accretions that may hinder a modern listener from enjoying and understanding the opera in all its fullness. In this sense the essays present the reappraisal promised in the title.

     

    The book is a product of the Performing Premodernity research project, funded by the Swedish Foundation for Humanities and Social Sciences and based at the department of theatre studies of Stockholm University. Envisioned and edited by Magnus Tessing Schneider and Ruth Tatlow, the five essays by internationally renowned Mozart scholars are preceded by a chronology and a selection of original documents presented in new and revised parallel translations."

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
  18. Süddeutsche Hofkapellen im 18. Jahrhundert : Eine Bestandsaufnahme
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Heidelberg University Publishing (heiUP), Heidelberg

    Since the Middle Ages, next to churches the courts have been the most important employers of professional musicians. The important role of court music in European and particularly in German music history has not been reflected in the efforts made by... mehr

     

    Since the Middle Ages, next to churches the courts have been the most important employers of professional musicians. The important role of court music in European and particularly in German music history has not been reflected in the efforts made by musicological scholarship in the past. Although there are numerous studies on particular courts, comparative studies are still lacking. This publication documents the current state of research on the most important court chapels, as well as selected smaller aristocratic chapels in southern Germany during the eighteenth century. Im 18. Jahrhundert waren die Fürstenhöfe neben den Kirchen die wichtigsten Träger des Musiklebens. Gemessen an der Bedeutung der Hofkapellen ist ihre Geschichte nur unzureichend erforscht. Es liegt zwar eine ganze Reihe von Spezialuntersuchungen zu einzelnen Höfen vor, doch fehlen nach wie vor vergleichende Untersuchungen. Die vorliegende Publikation dokumentiert den gegenwärtigen Stand der Forschung zu den wichtigsten Hofkapellen sowie zu ausgewählten kleineren Adelskapellen im süddeutschen Raum.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783946054788; 9783946054795
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Music; Modern history to 20th century: c 1700 to c 1900; History: specific events & topics
    Weitere Schlagworte: 18th century; court music; court orchestra; history of music; Karlsruhe; Mannheim
    Umfang: 1 electronic resource (608 p.)
  19. Early Music Printing in German-Speaking Lands
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Taylor & Francis

    The first century of music printing in Germany had its own internal dynamics, affected by political and social events such as the Reformation. Yet it also had an international dimension: German printers set up shops all around Europe, taking... mehr

     

    The first century of music printing in Germany had its own internal dynamics, affected by political and social events such as the Reformation. Yet it also had an international dimension: German printers set up shops all around Europe, taking materials and techniques with them, or exporting necessary materials such as type. For the first time, this collection brings together the different strands that define the German music printing landscape from the late fifteenth to the late sixteenth century. From the earliest developments in music printing and publishing, to printing techniques and solutions, the commerce of music printing, and intellectual history, the chapters outline broad trends in the production of different genres of printed books and examine the work of individual printers. The book draws upon the rich information gathered for the online database Catalogue of early German printed music / Verzeichnis deutscher Musikfruhdrucke (vdm), the first systematic descriptive catalogue of music printed in the German-speaking lands between c. 1470 and 1540, allowing precise conclusions about the material production of these printed musical sources. The result is a highly original and varied picture of the beginnings of music printing in a geographical region that, until now, has been somewhat neglected.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Beteiligt: Lindmayr-Brandl, Andrea (Hrsg.); Giselbrecht, Elisabeth (Hrsg.); McDonald, Grantley (Hrsg.)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781315281452; 9781138241053
    Schlagworte: Music
    Weitere Schlagworte: germany; reformation; music printing
    Umfang: 1 electronic resource (272 p.)
  20. Sung Birds
    Music, Nature, and Poetry in the Later Middle Ages
    Erschienen: [2018]; © 2006
    Verlag:  Cornell University Press, Ithaca, NY

    Is birdsong music? The most frequent answer to this question in the Middle Ages was resoundingly "no." In Sung Birds, Elizabeth Eva Leach traces postmedieval uses of birdsong within Western musical culture. She first explains why such melodious sound... mehr

    Brandenburgische Technische Universität Cottbus - Senftenberg, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Is birdsong music? The most frequent answer to this question in the Middle Ages was resoundingly "no." In Sung Birds, Elizabeth Eva Leach traces postmedieval uses of birdsong within Western musical culture. She first explains why such melodious sound was not music for medieval thinkers and then goes on to consider the ontology of music, the significance of comparisons between singers and birds, and the relationship between art and nature as enacted by the musical performance of late-medieval poetry. If birdsong was not music, how should we interpret the musical depiction of birdsong in human music-making? What does it tell us about the singers, their listeners, and the moral status of secular polyphony? Why was it the fourteenth century that saw the beginnings of this practice, continued to this day in the music of Messiaen and others?Leach explores medieval arguments about song, language, and rationality whose basic terms survive undiminished into the present. She considers not only lyrics that have their singers voice the songs or speech of birds but also those that represent other natural, nonmusical, sounds such as human cries or the barks of dogs. The dangerous sweetness of birdsong was invoked in discussions of musical ethics, which, because of the potential slippage between irrational beast and less rational woman in comparisons with rational human masculinity, depict women's singing as less than fully human. Leach's argument comes full circle with the advent of sound recording. This technological revolution-like its medieval equivalent, the invention of the music book-once again made the relationship between music and nature an acute preoccupation of Western culture

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781501727573
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: MUSIC / History & Criticism; Birds; Music; Nature in music; Poetry, Medieval; Vögel <Motiv>; Natur; Tiersprache; Mittelalter; Gesang; Lyrik; Musik; Musikästhetik; Vögel
    Umfang: 1 online resource, 17 halftones, 16 tables, 38 musical examples
    Bemerkung(en):

    Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 26. Mrz 2019)

  21. Osmin's Rage
    Philosophical Reflections on Opera, Drama, and Text
    Autor*in: Kivy, Peter
    Erschienen: [2018]; © 1999
    Verlag:  Cornell University Press, Ithaca, NY

    In his new concluding chapter, Peter Kivy advances his argument on behalf of a distinctive intellectual and musical character of opera before Mozart. He proposes that happy endings were a musical-as opposed to a dramatic-necessity for opera during... mehr

    Brandenburgische Technische Universität Cottbus - Senftenberg, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    In his new concluding chapter, Peter Kivy advances his argument on behalf of a distinctive intellectual and musical character of opera before Mozart. He proposes that happy endings were a musical-as opposed to a dramatic-necessity for opera during this period and that Mozart's Idomeneo is properly enjoyed and judged only when listeners are attuned to its seventeenth and eighteenth-century forebears

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781501727405
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Musical Arts & Ethnomusicology; MUSIC / Genres & Styles / Opera; Music; Opera; Oper; Musikästhetik; Ästhetik; Musikphilosophie
    Umfang: 1 online resource (336 pages), 4 drawings, 2 halftones
    Bemerkung(en):

    Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 26. Nov 2019)

  22. The Oxford handbook of the Baroque
    Beteiligt: Lyons, John D. (HerausgeberIn)
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Oxford University Press, New York

    When we hear the term 'Baroque' the first images that come to mind are symmetrically designed gardens in French chateaux, scenic fountains in Italian squares, and the vibrant rhythms of a harpsichord. Behind this commitment to rule, harmony, and... mehr

    Zugang:
    Resolving-System (URL des Erstveröffentlichers)
    Resolving-System (lizenzpflichtig)
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Potsdamer Straße
    keine Fernleihe
    Staats- und Universitätsbibliothek Bremen
    keine Fernleihe
    Hochschule für Bildende Künste Dresden, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Freiburg
    keine Fernleihe
    Max-Planck-Institut für ethnologische Forschung, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt / Zentrale
    ebook
    keine Fernleihe
    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Osnabrück
    keine Fernleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Württembergische Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Herzog August Bibliothek Wolfenbüttel
    keine Fernleihe

     

    When we hear the term 'Baroque' the first images that come to mind are symmetrically designed gardens in French chateaux, scenic fountains in Italian squares, and the vibrant rhythms of a harpsichord. Behind this commitment to rule, harmony, and rigid structure, however, the Baroque also embodies a deep fascination with wonder, excess, irrationality, and rebellion against order. The Oxford Handbook of the Baroque delves into this contradiction to provide a sweeping survey of the Baroque not only as a style but also as a historical, cultural, and intellectual concept.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Staatsbibliothek zu Berlin
    Beteiligt: Lyons, John D. (HerausgeberIn)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780190678456
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: EC 5150
    Schriftenreihe: Array
    Schlagworte: Arts, Baroque; Music; Music; Barock; Arts, Baroque; Music ; 17th century ; History and criticism; Music ; 18th century ; History and criticism; Europe ; Civilization ; 17th century; Europe ; Civilization ; 18th century
    Umfang: 1 Online-Ressource
    Bemerkung(en):

    Titel ist noch nicht vollständig erschienen, Beiträge werden nach und nach online hinzugefügt

  23. Musical response in the early modern playhouse, 1603-1625
    Autor*in: Smith, Simon
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom

    Listening --Looking --Imagining --Remembering. "Presupposing no specialist musical knowledge, this book offers a fresh perspective on the dramatic role of music in the plays of Shakespeare and his early seventeenth-century contemporaries. Simon Smith... mehr

    Württembergische Landesbibliothek
    69/15013
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Listening --Looking --Imagining --Remembering. "Presupposing no specialist musical knowledge, this book offers a fresh perspective on the dramatic role of music in the plays of Shakespeare and his early seventeenth-century contemporaries. Simon Smith argues that many plays used music as a dramatic tool, inviting culturally familiar responses to music from playgoers. Music cues regularly encouraged audiences to listen, look, imagine or remember at dramatically critical moments, shaping meaning in plays from The Winter's Tale to A Game at Chess, and making theatregoers active and playful participants in playhouse performance. Drawing upon sensory studies, theatre history, material texts, musicology and close reading, Smith argues for the importance of music in familiar and less well-known plays including Antony and Cleopatra, Othello, The Revenger's Tragedy, Sophonisba, The Spanish Gypsy and A Woman Killed With Kindness"--

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 1316632369; 9781316632369
    Auflage/Ausgabe: First paperback edition
    Schlagworte: Music in the theater; Theater; Dramatic music; Music and literature; English drama; English drama; Music in literature; Music; Dramatic music; English drama; Music and literature; Music in the theater; Theater; English drama ; Early modern and Elizabethan; Music; England; Criticism, interpretation, etc; History
    Umfang: xvi, 246 Seiten, Illustrationen, 23 cm
    Bemerkung(en):

    Originally published in 2017

    Includes bibliographical references (pages 221-240) and index

  24. Enserrer la musique dans le filet des mots
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Hermann, Paris

    Introduction. Saisir l'insaisissable : enserrer la sirène --Boutès --Comprendre le danger pour le surmonter ? --Tentatives diverses --Pt. 1.Définir et délimiter mettre la sirène dans un dictionnaire : définir l'indéfinissable --Inquiétudes de... mehr

    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Potsdamer Straße
    10 A 82466
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Introduction. Saisir l'insaisissable : enserrer la sirène --Boutès --Comprendre le danger pour le surmonter ? --Tentatives diverses --Pt. 1.Définir et délimiter mettre la sirène dans un dictionnaire : définir l'indéfinissable --Inquiétudes de Rousseau --L'article "Musique" du Dictionnaire --Tentatives encyclopédiques --L'équipe --Méthode --Les planches --Polysémie de l'air --Variété d'approches --Brossard --L'Encyclopédie --Le Dictionnaire de musique de Rousseau --Le Supplément de l'Encyclopédie --La Méthodique. Musique --Le dictionnaire porte du rêve --Postérité de Rousseau --Le chant de la nostalgie --Le fragment --L'imagination plus que la mémoire --Comment dire la musique ? --L'interprétation d'un musicien --Comment rendre au piano le texte de Senancour? --Le retour du tempo "Lento" --Poursuivre le voyage --Framery contre Rousseau --Deux écrivains musiciens --Le concert des nations --Dire l'orchestre. Le traité d'instrumentation --Métaphores --Plusieurs niveaux de langage --Fécondité et limites des dictionnaires --Pt. 2.S'associer --Mariages et unions libres : chansons, opéras et ballets --Chansons et hymnes --Chanter la révolution --Récupérations --Chanson et théâtre --Les choeurs : à la recherche du grandiose --Les Fêtes --OEuvres dramatiques --Continuité et renouvellement --L'opéra --Une collaboration difficile --Le librettiste et le musicien --Un équilibre ? --Rajeunissement romantique --Un nouveau rapport texte-musique ? --Renouvellement des sujets --Deux grands librettistes --Vers un spectacle romantique --Aborder sur la terre ferme --Zola librettiste --Le livret de Messidor --Messidor à la Bibliothèque de l'Opéra --Le dossier du Rêve --Partir dans le rêve --Sous le signe du merveilleux : du conte à la scène lyrique --Grimm et Perrault --Cendrillon à l'opéra --Blanche Neige et la revanche des Grimm --Quelle histoire! --Narrativité de l'opéra --Narrativité du livret --Narrativité de la musique --Jeu des acteurs. Gestuelle --La danse --Décors et mises en scène --Réception et narrativité --Éloge des discordances --Ballets et pantomimes ballets muets ? --Paradoxes --Cahusac --Annexes --Le triomphe du geste --Les théâtres de la Foire --Le discours des érudits --Un mouvement européen --Noverre et Angiolini --Réalisations scéniques --Pantomime pure --Évolution des danses signifiantes et des pantomimes ? --Gluck et Piccini --Beaumarchais et la Révolution --Une esthétique de l'expression --La présence du peuple --L'écriture de la pantomime --Pourquoi des mots ? --Pt. 3.Capter la sirène dans le texte --La critique musicale --Juge ou partie : de charybde à Scylla --La Correspondance littéraire --L'honnête homme ou le spécialiste ? --Je deviens critique! --Vers d'autres voies --Peindre la musique --La musique dans les Salons de Diderot --Tableaux représentant des musiciens et des objets musicaux --Références à la musique Spécificité des arts --Mises en scènes imaginaires --Baudelaire et Wagner --Une mise en scène idéale --Aux dernières limites --Note complémentaire --Ecrits intimes --Correspondances de musiciens --Écriture et relation au père --Mozart --Berlioz --Constantes --Musique de l'intime --Le journal et l'imaginaire de la musique --Expériences musicales --Musiciens préférés --Images et mémoire --Un langage intraduisible --Ressources du roman --Le personnage du musicien substitut d'une absence --Temporalités --Des nouvelles --Une réflexion philosophique --Échapper au temps --Un personnage souverain --Questions préalables --Présentation du personnage --L'insaisissable "génie" --L'impossible portrait --Contours et détours --Personnages mythiques --Conclusion. Un sport dangereux. "Musique et littérature sont-elles des soeurs ennemies, ou sont-elles susceptibles de s'entendre? Rousseau rêvait d'un langage originel qui aurait été à la fois musique et parole. Cette union de deux arts qui sont proches parents mais dont les langages diffèrent profondément a cependant toujours été périlleuse. Certains écrivains tentent de capter l'essence même de la musique à travers leurs romans, leurs poésies, tandis que d'autres s'essaient à la critique musicale, ou encore tentent de mêler musiques et mots dans les genres mixtes que sont l'opéra et la chanson populaire. Quant aux lexicographes, ils proposent des définitions de la musique nécessairement imparfaites dans des dictionnaires. Ces tentatives sans cesse renouvelées de capter la musique au travers des mots, jamais totalement satisfaisantes, sont-elles de ce fait perpétuellement vouées à l'échec ? Béatrice Didier montre ici qu'elles sont au contraire une source constante d'inspiration, grâce auxquelles musique et littérature gagnent de nouvelles formes d'expression."--Page 4 of cover

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Staatsbibliothek zu Berlin
    Sprache: Französisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 9782705695309; 2705695303
    Schriftenreihe: Collection "Vertige de la langue"
    Schlagworte: Music and literature; Music in literature; Music
    Umfang: 357 Seiten, 21 cm
    Bemerkung(en):

    Notes bibliographiques. - Index

  25. Music, text, and culture in ancient Greece
    Beteiligt: Phillips, Tom (HerausgeberIn); D'Angour, Armand (HerausgeberIn)
    Erschienen: April 2018
    Verlag:  Oxford University Press, Oxford

    What difference does music make to performance poetry, and how did the ancients understand this relationship? This volume explores the interaction of music and language in ancient Greek poetry, arguing that music crucially informs the ways in which... mehr

    Zugang:
    Resolving-System (lizenzpflichtig)
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Potsdamer Straße
    keine Fernleihe
    Technische Universität Chemnitz, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschule für Musik 'Carl Maria von Weber', Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Sächsische Landesbibliothek - Staats- und Universitätsbibliothek Dresden
    keine Fernleihe
    Technische Universität Bergakademie Freiberg, Bibliothek 'Georgius Agricola'
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Heidelberg
    keine Ausleihe von Bänden, nur Papierkopien werden versandt
    Hochschule für Technik, Wirtschaft und Kultur Leipzig, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Leipzig
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Mannheim
    keine Fernleihe
    Hochschule Mittweida (FH), Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschule Zittau / Görlitz, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Westsächsische Hochschule Zwickau, Bibliothek
    E-Book Oxford EBS
    keine Fernleihe

     

    What difference does music make to performance poetry, and how did the ancients understand this relationship? This volume explores the interaction of music and language in ancient Greek poetry, arguing that music crucially informs the ways in which these texts create meaning and exploring its place in contemporary critical writings.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Staatsbibliothek zu Berlin
    Beteiligt: Phillips, Tom (HerausgeberIn); D'Angour, Armand (HerausgeberIn)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780191835988
    Weitere Identifier:
    Auflage/Ausgabe: First edition.
    Schlagworte: Greek poetry; Music; Greek poetry ; History and criticism; Music ; Greece ; History ; To 1500
    Umfang: 1 Online-Ressource (xiv, 279 Seiten), illustrations (black and white)
    Bemerkung(en):

    This volume originates in a workshop that took place in June 2013, and a conference that took place a year later

    This edition previously issued in print: 2018. - Includes bibliographical references and index. - Description based on online resource; title from home page (viewed on March 2, 2018)