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  1. Itinerant sages
    The evidence of Sirach in its ancient Mediterranean context
    Erschienen: [2020]

    This article examines passages in Sirach which posit that travel fosters understanding (Sir. 34.9-13) and that the sage knows how to travel in foreign lands (Sir. 39.4). The references are discussed in the context of two ancient Mediterranean... mehr

    Index theologicus der Universitätsbibliothek Tübingen
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    This article examines passages in Sirach which posit that travel fosters understanding (Sir. 34.9-13) and that the sage knows how to travel in foreign lands (Sir. 39.4). The references are discussed in the context of two ancient Mediterranean corpora, that is, biblical and Greek literature. Although the evidence in Sirach is insufficient for demonstrating the existence of a specific social practice, the text at least attests to an attitude of mental openness, imagining travel as a professional enterprise with positive outcomes. This article argues that the closest parallels to Sir. 34.9-13 and Sir. 39.4 are not to be found in the Hebrew Bible or Hellenistic Jewish literature but in (non-Jewish) Greek writings which refer to travels undertaken by the sages who roam around for the sake of learning. The shared travel motif helps to demonstrate that Sirach belongs to a wider Hellenistic Mediterranean context than just that of biblical literature.

     

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    Volltext (lizenzpflichtig)
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Übergeordneter Titel: Enthalten in: Journal for the study of the Old Testament; London [u.a.] : Sage, 1976; 44(2020), 3, Seite 315-336; Online-Ressource

    Schlagworte: Ancient Greek writings; Mediterranean antiquity; Second Temple Judaism; Sirach; education; mobility; sages; travel
  2. Empty tomb, resurrection, apotheosis
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Mohr Siebeck, Tübingen

    Die Gelehrten der Antike und der Moderne haben viele tausend Seiten zur Auferstehung im Neuen Testament geschrieben. Doch nur wenige von ihnen haben die Thematik in paganen und jüdischen Texten untersucht und das Thema bleibt faszinierend. John... mehr

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    Staats- und Universitätsbibliothek Bremen
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    Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt / Zentrale
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    Universitätsbibliothek der Eberhard Karls Universität
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    Die Gelehrten der Antike und der Moderne haben viele tausend Seiten zur Auferstehung im Neuen Testament geschrieben. Doch nur wenige von ihnen haben die Thematik in paganen und jüdischen Texten untersucht und das Thema bleibt faszinierend. John Granger Cook vertritt zwei Hypothesen: Erstens, es gibt keinen grundlegenden Unterschied zwischen Paulus' Auffassung des Auferstehungsleibs und dem der Evangelien und zweitens, die Auferstehungs- und Entrückungsgeschichten der griechisch-römischen Antike machen es plausibel, dass die Menschen im Mittelmeerraum bereit waren, nach und nach das Evangelium eines gekreuzigten und auferstandenen Retters anzunehmen. Die Verwendung von ἐγείρω ( egeirō, aufwachen/aufstehen) und ἀνίστημι ( anistēmi, aufstehen) sowie die körperliche Natur der Auferstehung im antiken Judentum und Heidentum rechtfertigen die erste Hypothese. Die zweite Hypothese ist spekulativer, aber die Tatsache, dass christliche Apologeten heidnische Erzählungen mit denen des Neuen Testaments vergleichen, machen sie plausibel. Ancient and modern scholars have written many thousands of pages on resurrection in the New Testament. Fewer have examined the theme in both pagan and Jewish texts, however, and the topic remains inherently fascinating. John Granger Cook argues for two primary hypotheses: First, there is no fundamental difference between Paul's conception of the resurrection body and that of the Gospels; and second, the resurrection and translation stories of Greco-Roman antiquity probably help explain the willingness of Mediterranean people to gradually accept the Gospel of a crucified and risen savior. The use of ἐγείρω (egeirō, wake/rise) and ἀνίστημι (anistēmi, rise) and the bodily nature of resurrection in ancient Judaism and paganism warrant the first hypothesis. The second hypothesis is more speculative, but the Christian apologists' comparisons of pagan narratives with those of the New Testament renders it feasible.

     

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