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  1. Conflict and Controversy in Small Cinemas
    Beteiligt: Falkowska, Janina (Hrsg.); Loska, Krzysztof (Hrsg.)
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Peter Lang International Academic Publishers, Bern

    This book examines small cinemas and their presentation of society in times of crisis and conflict from an interdisciplinary and intercultural point of view. The authors concentrate on economic, social and political challenges and point to new... mehr

     

    This book examines small cinemas and their presentation of society in times of crisis and conflict from an interdisciplinary and intercultural point of view. The authors concentrate on economic, social and political challenges and point to new phenomena which have been exposed by film directors. They present essays on, among others, Basque cinema; gendered controversies in post-communist small cinemas in Slovakia and Czech Republic; ethnic stereotypes in the works of Polish filmmakers; stereotypical representation of women in Japanese avant-garde; post-communist political myths in Hungary; the separatist movements of Catalonia; people in diasporas and during migrations. In view of these timely topics, the book touches on the most serious social and political problems. The films discussed provide an excellent platform for enhancing debates on politics, gender, migration and new aesthetics in cinema at departments of history, sociology, literature and film.

     

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    Quelle: OAPEN
    Beteiligt: Falkowska, Janina (Hrsg.); Loska, Krzysztof (Hrsg.)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Media studies; Theatre studies; Film theory & criticism; Film guides & reviews; Gender studies: women
    Weitere Schlagworte: Creative writing and creative writing guides; Plays, playscripts; Films, cinema; Gender studies: women and girls
    Umfang: 1 electronic resource (268 p.)
  2. Ornamentale Oberflächen : Spurensuche zu einem ästhetischen Phänomen des Stummfilms
    Autor*in: Echle, Evelyn
    Erschienen: 2019
    Verlag:  Schüren Verlag

    Die visuellen Welten des Stummfilms sind vielfach durch ornamentale Oberflächen geprägt: Interieurs wie Vorhänge, Teppiche, Tapeten, Möbel, Lampen und ebenso Kostüme. Neben der Funktion als Schmuck im diegetischen Raum erfasst das Ornamentale auch... mehr

     

    Die visuellen Welten des Stummfilms sind vielfach durch ornamentale Oberflächen geprägt: Interieurs wie Vorhänge, Teppiche, Tapeten, Möbel, Lampen und ebenso Kostüme. Neben der Funktion als Schmuck im diegetischen Raum erfasst das Ornamentale auch die Beziehung zwischen Figur und Umgebung sowie die Komposition des Filmbildes als Ganzes. Galt das Ornament lange als ‹konservative› Form, so hat sich die ihm innewohnende Abstraktionskraft als ein Prinzip der Moderne erwiesen. Entsprechend zeichnet die Studie an ausgewählten Fallbeispielen film- und stilhistorisch nach, welche Rolle ornamentgeprägte Filmbilder für die Ausformung einer innovativen Filmsprache spielten und welche Ideen des zeitgenössischen Ornament-Diskurses sich in Kunst- und Filmtheorie damit verbinden. Das Buch zeigt, wie Prinzipien des Ornamentierens – vom Kino um 1910 bis hin zur Hochphase der Avantgarde in den 1920er Jahren – in die Inszenierung des Verhältnisses von Fläche und Raum eingreifen und eine neuartige Qualität des filmisch Visuellen schaffen.

     

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    Quelle: OAPEN
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783741000775; 9783894728397
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Film guides & reviews
    Weitere Schlagworte: Nonbooks, PBS / Medien, Kommunikation/Medienwissenschaft;Filmgenres;Stummfilm;Tapete;Avantgarde
    Umfang: 1 electronic resource (256 p.)
  3. Orientalische Bilder und Klänge : Eine transnationale Geschichte des frühen ägyptischen Tonfilms
    Erschienen: 2021
    Verlag:  Schüren Verlag

    Als sich Ende der 1920er Jahre in den USA und Europa der Tonfilm durchsetzte, erkannten ägyptische Geschäftsleute dessen Potenzial für die arabische Welt. Sie erwarben innovative Tontechnik aus Deutschland und schickten ägyptische Stipendiaten zur... mehr

     

    Als sich Ende der 1920er Jahre in den USA und Europa der Tonfilm durchsetzte, erkannten ägyptische Geschäftsleute dessen Potenzial für die arabische Welt. Sie erwarben innovative Tontechnik aus Deutschland und schickten ägyptische Stipendiaten zur Ausbildung nach Berlin und Paris. Nach ihrer Rückkehr schufen diese gemeinsam mit europäischen Filmschaffenden eine Traumfabrik nach dem Vorbild Hollywoods. In diesem Umfeld entstanden die ersten ägyptischen Tonfilme, die ab Mitte der 1930er Jahre weltweit zirkulierten. Manche dieser Spielfilme gelten in Ägypten als Klassiker, während sie in den europäischen Filmgeschichtsbüchern selten Erwähnung finden. Ausgehend von diesem Missverhältnis untersucht die Autorin die Entstehung, Verwertung und Rezeption dreier ägyptischer Tonfilme der 1930er bis 1950er Jahre aus transnationaler Perspektive. Ihre historisch fundierten Analysen zeigen, dass besonders die auf Zelluloid gebannten orientalischen Klänge für europäische Ohren befremdend wirkten, während sie in Ägypten maßgeblich zum Erfolg beitrugen. Um die von einander abweichende Wahrnehmung zu beleuchten, macht die Autorin den Begriff der «Atmosphäre» für ihre transnationale Rezeptionsstudie fruchtbar. Erstmals rücken damit Filme in den Blick, die dem Goldenen Zeitalter des ägyptischen Films der 1950er Jahre den Weg bereiteten, in Europa bislang aber kaum gewürdigt wurden. Im Mittelpunkt der Analyse stehen die Filme Wedad (Wedad the Slave, 1936, Lashin (Verräter am Nil), 1938 und Raya w Sekina (Der Frauenwürger von Kairo),1953.

     

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  4. La grande illusion
    (Jean Renoir, 1937)
    Erschienen: 2009; 2019
    Verlag:  I.B. Tauris & Co. Ltd, London [England] ; Bloomsbury Publishing, [London, England]

    "Directed by the great Jean Renoir, "La Grande Illusion" (1937) is the finest of all anti-war films and a cinematic masterwork. Other films oppose war by showing its horror. Renoir's film holds the horror at arm's length to give us a clearer view of... mehr

    Zugang:
    Resolving-System (lizenzpflichtig)
    Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt / Zentrale
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    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe

     

    "Directed by the great Jean Renoir, "La Grande Illusion" (1937) is the finest of all anti-war films and a cinematic masterwork. Other films oppose war by showing its horror. Renoir's film holds the horror at arm's length to give us a clearer view of it. A prisoner-of-war drama, with brilliant performances from leading stars of its period, including Erich von Stroheim and Jean Gabin, the film combines popular appeal with a formal brilliance that allows a complex examination of how classes, nations and genders relate to one another. In this comprehensive and readable companion to the film, Martin O'Shaughnessy underlines its sharp intelligence. He shows how, not content to register the world as it is, the film plays off competing historical possibilities against each other, facing the public with their responsibility to shape the future. Locating the film in the context of Renoir's career, O'Shaughnessy discusses its use of stars, production history, set design and reception. He compares known drafts of the film with a previously undiscovered story outline, casting important new light on its genesis. Stressing how it spoke to its times, he also demonstrates how it speaks to us now."-- Contexts. A director and his two careers ; Cast and creative personnel ; Historical and political contexts -- Genesis, evolution, preparation. A long gestation ; The evolving script ; The plagiarism case ; The set -- Analysis. Structure ; Film style and group dynamics ; Shooting in deep time ; Close analysis : form and meaning ; Misrepresenting the war? -- Reception. Pre-war triumph ; Post-war controversy ; Serene mastery? ; Anti-Semitism? -- Appendix 1. Renoir's films -- Appendix 2. Cast and creative personnel -- Appendix 3. The evolving script.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 0857713043; 1441657495; 1848850573; 9781441657497; 9780857713049; 9781848850576; 9780755697762
    Weitere Identifier:
    Auflage/Ausgabe: First edition
    Schriftenreihe: Ciné-Files: the French film guides
    Schlagworte: Film guides & reviews
    Umfang: 1 Online-Ressource (126 pages), illustrations
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references (pages 125-126) -- Filmography: pages 115-116

    Also available in print.

  5. Rififi
    (Jules Dassin, 1955)
    Erschienen: 2009; 2019
    Verlag:  I.B. Tauris & Co. Ltd, London [England] ; Bloomsbury Publishing, [London, England]

    "Du rififi chez les hommes (1955), directed by the exiled American film director Jules Dassin, recounts the nail-biting tale of a Parisian gangster heist gone wrong. Famed for its extended dialogue-free robbery sequence, it is not only a classic... mehr

    Zugang:
    Resolving-System (lizenzpflichtig)
    Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt / Zentrale
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    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
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    "Du rififi chez les hommes (1955), directed by the exiled American film director Jules Dassin, recounts the nail-biting tale of a Parisian gangster heist gone wrong. Famed for its extended dialogue-free robbery sequence, it is not only a classic French film noir, but also one of the most influential crime films ever made. In this lively examination of Du rififi chez leshommes, Alastair Phillips traces the transnational history of the film's production and reception by arguing for its specific status as an emigre text. Phillips reveals Dassin's role as a director of socially-conscious Hollywood film noir and argues that his seminal contribution to the regeneration of the thriller in post-war France therefore uniquely complicated relations between American mass culture and French genre cinema." "Phillips' book focuses on Dassin's place with in the tangled history of American and French film noir. It examines how others such as the cinematographer Philippe Agostini and set designer Alexandre Trauner also contributed to the film's representation of key generic spaces, such as the night club and the city. It analyses the film's innovative narrative construction and deployment of sound, performance style and mise-en-scene. By drawing upon important production records and critical writing of the time, it explores broader issues concerning gender, ethics and realism. Finally, this French Film Guide discusses the legacy of Du rififi chez les hommes and shows how, even today, the term 'Rififi' remains a byword for both criminal glamour and the enduring virtues of French popular classical filmmaking."--Jacket Contents -- Acknowledgements -- Synopsis -- I: Introduction -- II: The Route to Rififi -- A Cosmopolitan Life -- Hollywood and Film Noir -- The Politics of Exile -- The Tradition of French Film Noir -- Auguste le Breton and the Série Noire -- Production History -- III: Reading Rififi -- Beginnings -- Du rififi chez les hommes and the Aesthetics of the Heist Thriller -- Space and Genre: the Nightclub -- Space and Genre: the City -- Men and Trouble -- A Transnational Film Noir? -- IV: Reviewing Rififi -- A Surprise Success -- 'A Film Without Indulgence' -- The Politics of Realism -- Audiences, Trade and Culture -- V: Reviving Rififi -- After Du rififi chez les hommes -- Influences -- The Rififi Brand -- Rififi Returns -- Appendix 1: Credits -- Appendix 2: Jules Dassin Filmography -- Appendix 3: Auguste le Breton Filmography -- Appendix 4: Films referred to in the book -- Appendix 5: 'Rififi travers le monde' Bibliography -- Appendix 6: Select Bibliography

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 0857716484; 1441657592; 1848850557; 9781441657596; 9781848850552; 9780857716484; 9780755697724
    Weitere Identifier:
    Auflage/Ausgabe: First edition
    Schriftenreihe: Array
    Schlagworte: Film guides & reviews
    Weitere Schlagworte: Dassin, Jules (1911-2008)
    Umfang: 1 Online-Ressource (x, 124 pages), illustrations
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references and index -- Includes filmographies

    Also available in print.

  6. Entfesselte Körper
    ästhetische Reflexionen zum modernen Menschen im frühen russischen Film
    Autor*in: Wanner, Clea
    Erschienen: [2023]
    Verlag:  Schüren, Marburg

    With its new media possibilities, film at the beginning of the 20th century brought increased intensity to the perception of body representations. It now showed the body in an aesthetic tension of authenticity, alienation, fetishization and... mehr

    Zugang:
    Verlag (kostenfrei)
    Resolving-System (kostenfrei)
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    With its new media possibilities, film at the beginning of the 20th century brought increased intensity to the perception of body representations. It now showed the body in an aesthetic tension of authenticity, alienation, fetishization and ephemerality and at the same time created media and aesthetic constellations which combined numerous (theoretical) considerations and artistic articulations of a crisis-ridden modernity Visions of a new man – especially a new woman – were omnipresent. Using a broad spectrum of cinematic artefacts and historical materials, the book examines the first decade of narrative cinema, 1908-1918 in the late Tsarist Empire, how cinema specifically modeled cinematic concepts of physicality and thus significantly the idea of ​​the human being in Russian modernity, a cultural culture characterized by transmediality Epoch, co-designed. Accordingly, in the study, practices from theater and dance as well as cultural, artistic and literary discourses, such as from the avant-garde or symbolism, are intertwined with developments in film aesthetics and film theory Mit seinen neuen medialen Möglichkeiten brachte der Film zu Beginn des 20. Jahrhunderts eine gesteigerte Intensität in die Wahrnehmung von Körperrepräsentationen. Er zeigte den Körper nun in einer ästhetischen Spannung von Authentizität, Verfremdung, Fetischisierung und Flüchtigkeit und schuf zugleich mediale und ästhetische Konstellationen, an die sich zahlreiche (theoretische) Überlegungen und künstlerische Artikulationen einer krisenhaften Moderne banden. Visionen von einem Neuen Menschen – insbesondere einer Neuen Frau – waren allgegenwärtig. Anhand eines breiten Spektrums filmischer Artefakte und historischer Materialien untersucht das Buch zur ersten Dekade des Erzählkinos, 1908-1918 im ausgehenden Zarenreich, wie das Kino spezifisch filmische Konzepte von Körperlichkeit modellierte und somit maßgeblich die Vorstellung vom Menschen in der russischen Moderne, einer transmedial geprägten kulturellen Epoche, mitgestaltete. Entsprechend werden in der Studie Praktiken aus Theater und Tanz sowie kulturelle, künstlerische und literarische Diskurse, etwa aus der Avantgarde oder dem Symbolismus, mit filmästhetischen und filmtheoretischen Entwicklungen verschränkt

     

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    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Staatsbibliothek zu Berlin
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Dissertation
    Format: Online
    ISBN: 9783741003486
    Weitere Identifier:
    hdl: 20.500.12854/96033
    RVK Klassifikation: AP 44957
    Schriftenreihe: Zürcher Filmstudien ; Band 46
    Schlagworte: Film guides & reviews
    Umfang: 1 Online-Ressource (326 Seiten), Illustrationen
    Bemerkung(en):

    Dissertation, Universität Basel, 2020

  7. I'll be home for Christmas movies
    the Deck the Hallmark podcast's guide to your holiday TV obsession
    Erschienen: September 2021
    Verlag:  Running Press, New York, NY

    Universitätsbibliothek Erlangen-Nürnberg, Hauptbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
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  8. Rififi
    (Jules Dassin, 1955)
    Erschienen: 2009; 2019
    Verlag:  I.B. Tauris & Co. Ltd, London [England] ; Bloomsbury Publishing, [London, England]

    Katholische Hochschule Nordrhein-Westfalen (katho), Hochschulbibliothek
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    Universitäts- und Stadtbibliothek Köln, Hauptabteilung
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    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780755697724
    Weitere Identifier:
    Auflage/Ausgabe: First edition
    Schriftenreihe: Ciné-files : the French film guides
    Schlagworte: Film guides & reviews
    Weitere Schlagworte: Dassin, Jules / 1911-2008
    Umfang: 1 online resource (x, 124 pages), illustrations
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references and index. - Includes filmographies

    Also available in print

  9. La grande illusion
    (Jean Renoir, 1937)
    Erschienen: 2009; 2019
    Verlag:  I.B. Tauris & Co. Ltd, London [England] ; Bloomsbury Publishing, [London, England]

    Katholische Hochschule Nordrhein-Westfalen (katho), Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitäts- und Stadtbibliothek Köln, Hauptabteilung
    keine Fernleihe
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    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780755697762
    Weitere Identifier:
    Auflage/Ausgabe: First edition
    Schriftenreihe: Ciné-Files: the French film guides
    Schlagworte: Film guides & reviews
    Umfang: 1 online resource (126 pages), illustrations
    Bemerkung(en):

    Filmography: pages 115-116. - Includes bibliographical references (pages 125-126)

    Also available in print

  10. La grande illusion
    (Jean Renoir, 1937)
    Erschienen: 2009
    Verlag:  I.B. Tauris & Co. Ltd, London [England] ; Bloomsbury Publishing, [London, England]

    "Directed by the great Jean Renoir, "La Grande Illusion" (1937) is the finest of all anti-war films and a cinematic masterwork. Other films oppose war by showing its horror. Renoir's film holds the horror at arm's length to give us a clearer view of... mehr

    Zugang:
    Resolving-System (lizenzpflichtig)
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    "Directed by the great Jean Renoir, "La Grande Illusion" (1937) is the finest of all anti-war films and a cinematic masterwork. Other films oppose war by showing its horror. Renoir's film holds the horror at arm's length to give us a clearer view of it. A prisoner-of-war drama, with brilliant performances from leading stars of its period, including Erich von Stroheim and Jean Gabin, the film combines popular appeal with a formal brilliance that allows a complex examination of how classes, nations and genders relate to one another. In this comprehensive and readable companion to the film, Martin O'Shaughnessy underlines its sharp intelligence. He shows how, not content to register the world as it is, the film plays off competing historical possibilities against each other, facing the public with their responsibility to shape the future. Locating the film in the context of Renoir's career, O'Shaughnessy discusses its use of stars, production history, set design and reception. He compares known drafts of the film with a previously undiscovered story outline, casting important new light on its genesis. Stressing how it spoke to its times, he also demonstrates how it speaks to us now."-- Contexts. A director and his two careers ; Cast and creative personnel ; Historical and political contexts -- Genesis, evolution, preparation. A long gestation ; The evolving script ; The plagiarism case ; The set -- Analysis. Structure ; Film style and group dynamics ; Shooting in deep time ; Close analysis : form and meaning ; Misrepresenting the war? -- Reception. Pre-war triumph ; Post-war controversy ; Serene mastery? ; Anti-Semitism? -- Appendix 1. Renoir's films -- Appendix 2. Cast and creative personnel -- Appendix 3. The evolving script.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 0857713043; 1441657495; 1848850573; 9781441657497; 9780857713049; 9781848850576; 9780755697762
    Weitere Identifier:
    Auflage/Ausgabe: First edition
    Schriftenreihe: Ciné-Files: the French film guides
    Schlagworte: Film guides & reviews
    Umfang: 1 Online-Ressource (126 pages), illustrations
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references (pages 125-126) -- Filmography: pages 115-116

    Also available in print.

  11. Rififi
    (Jules Dassin, 1955)
    Erschienen: 2009
    Verlag:  I.B. Tauris & Co. Ltd, London [England] ; Bloomsbury Publishing, [London, England]

    "Du rififi chez les hommes (1955), directed by the exiled American film director Jules Dassin, recounts the nail-biting tale of a Parisian gangster heist gone wrong. Famed for its extended dialogue-free robbery sequence, it is not only a classic... mehr

    Zugang:
    Resolving-System (lizenzpflichtig)
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    "Du rififi chez les hommes (1955), directed by the exiled American film director Jules Dassin, recounts the nail-biting tale of a Parisian gangster heist gone wrong. Famed for its extended dialogue-free robbery sequence, it is not only a classic French film noir, but also one of the most influential crime films ever made. In this lively examination of Du rififi chez leshommes, Alastair Phillips traces the transnational history of the film's production and reception by arguing for its specific status as an emigre text. Phillips reveals Dassin's role as a director of socially-conscious Hollywood film noir and argues that his seminal contribution to the regeneration of the thriller in post-war France therefore uniquely complicated relations between American mass culture and French genre cinema." "Phillips' book focuses on Dassin's place with in the tangled history of American and French film noir. It examines how others such as the cinematographer Philippe Agostini and set designer Alexandre Trauner also contributed to the film's representation of key generic spaces, such as the night club and the city. It analyses the film's innovative narrative construction and deployment of sound, performance style and mise-en-scene. By drawing upon important production records and critical writing of the time, it explores broader issues concerning gender, ethics and realism. Finally, this French Film Guide discusses the legacy of Du rififi chez les hommes and shows how, even today, the term 'Rififi' remains a byword for both criminal glamour and the enduring virtues of French popular classical filmmaking."--Jacket Contents -- Acknowledgements -- Synopsis -- I: Introduction -- II: The Route to Rififi -- A Cosmopolitan Life -- Hollywood and Film Noir -- The Politics of Exile -- The Tradition of French Film Noir -- Auguste le Breton and the Série Noire -- Production History -- III: Reading Rififi -- Beginnings -- Du rififi chez les hommes and the Aesthetics of the Heist Thriller -- Space and Genre: the Nightclub -- Space and Genre: the City -- Men and Trouble -- A Transnational Film Noir? -- IV: Reviewing Rififi -- A Surprise Success -- 'A Film Without Indulgence' -- The Politics of Realism -- Audiences, Trade and Culture -- V: Reviving Rififi -- After Du rififi chez les hommes -- Influences -- The Rififi Brand -- Rififi Returns -- Appendix 1: Credits -- Appendix 2: Jules Dassin Filmography -- Appendix 3: Auguste le Breton Filmography -- Appendix 4: Films referred to in the book -- Appendix 5: 'Rififi travers le monde' Bibliography -- Appendix 6: Select Bibliography

     

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    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 0857716484; 1441657592; 1848850557; 9781441657596; 9781848850552; 9780857716484; 9780755697724
    Weitere Identifier:
    Auflage/Ausgabe: First edition
    Schriftenreihe: Array
    Schlagworte: Film guides & reviews
    Weitere Schlagworte: Dassin, Jules (1911-2008)
    Umfang: 1 Online-Ressource (x, 124 pages), illustrations
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references and index -- Includes filmographies

    Also available in print.

  12. Entfesselte Körper
    ästhetische Reflexionen zum modernen Menschen im frühen russischen Film
    Autor*in: Wanner, Clea
    Erschienen: [2023]
    Verlag:  Schüren, Marburg

    With its new media possibilities, film at the beginning of the 20th century brought increased intensity to the perception of body representations. It now showed the body in an aesthetic tension of authenticity, alienation, fetishization and... mehr

    Zugang:
    Verlag (kostenfrei)
    Resolving-System (kostenfrei)
    Leibniz-Zentrum Moderner Orient, Bibliothek, Geisteswissenschaftliche Zentren Berlin e.V.
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    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Potsdamer Straße
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    Universitätsbibliothek Braunschweig
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    Universitätsbibliothek Clausthal
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    Universitätsbibliothek Erfurt / Forschungsbibliothek Gotha, Universitätsbibliothek Erfurt
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    Zentrale Hochschulbibliothek Flensburg
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    Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen
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    Max-Planck-Institut für ethnologische Forschung, Bibliothek
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    Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt / Zentrale
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    HafenCity Universität Hamburg, Bibliothek
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    Helmut-Schmidt-Universität, Universität der Bundeswehr Hamburg, Universitätsbibliothek
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    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
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    Technische Universität Hamburg, Universitätsbibliothek
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    Bibliothek der Hochschule Hannover
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    Bibliothek im Kurt-Schwitters-Forum
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    Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek - Niedersächsische Landesbibliothek
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    Technische Informationsbibliothek (TIB) / Leibniz-Informationszentrum Technik und Naturwissenschaften und Universitätsbibliothek
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    Universitätsbibliothek Heidelberg
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    HAWK Hochschule für angewandte Wissenschaft und Kunst Hildesheim/Holzminden/Göttingen, Bibliothek, Elektronische Ressourcen
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    Universitätsbibliothek Hildesheim
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    Thüringer Universitäts- und Landesbibliothek
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    Badische Landesbibliothek
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    Hochschulbibliothek Karlsruhe (PH)
    eBook Directory of Open Access Books
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    Karlsruher Institut für Technologie, KIT-Bibliothek
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    Universitätsbibliothek Kiel, Zentralbibliothek
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    Zentrale Hochschulbibliothek Lübeck
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    Leuphana Universität Lüneburg, Medien- und Informationszentrum, Universitätsbibliothek
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    Hochschule Magdeburg-Stendal, Hochschulbibliothek
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    Hochschule Merseburg, Bibliothek
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    Hochschule Osnabrück, Bibliothek Campus Westerberg
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    Universitätsbibliothek Osnabrück
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    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
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    Hochschulbibliothek Reutlingen (Lernzentrum)
    eBook
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    Landesbibliothek Mecklenburg-Vorpommern Günther Uecker im Landesamt für Kultur und Denkmalpflege
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    Hochschule Albstadt-Sigmaringen, Bibliothek Sigmaringen
    eBook DOAB
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    Hochschule Magdeburg-Stendal, Standort Stendal, Bibliothek
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    Universitätsbibliothek Vechta
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    UB Weimar
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    Hochschulbibliothek Weingarten
    eBook OAPEN Foundation OpenAccess
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    Hochschule Wismar, University of Applied Sciences: Technology, Business and Design, Hochschulbibliothek
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    Hochschule Zittau / Görlitz, Hochschulbibliothek
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    With its new media possibilities, film at the beginning of the 20th century brought increased intensity to the perception of body representations. It now showed the body in an aesthetic tension of authenticity, alienation, fetishization and ephemerality and at the same time created media and aesthetic constellations which combined numerous (theoretical) considerations and artistic articulations of a crisis-ridden modernity Visions of a new man – especially a new woman – were omnipresent. Using a broad spectrum of cinematic artefacts and historical materials, the book examines the first decade of narrative cinema, 1908-1918 in the late Tsarist Empire, how cinema specifically modeled cinematic concepts of physicality and thus significantly the idea of ​​the human being in Russian modernity, a cultural culture characterized by transmediality Epoch, co-designed. Accordingly, in the study, practices from theater and dance as well as cultural, artistic and literary discourses, such as from the avant-garde or symbolism, are intertwined with developments in film aesthetics and film theory Mit seinen neuen medialen Möglichkeiten brachte der Film zu Beginn des 20. Jahrhunderts eine gesteigerte Intensität in die Wahrnehmung von Körperrepräsentationen. Er zeigte den Körper nun in einer ästhetischen Spannung von Authentizität, Verfremdung, Fetischisierung und Flüchtigkeit und schuf zugleich mediale und ästhetische Konstellationen, an die sich zahlreiche (theoretische) Überlegungen und künstlerische Artikulationen einer krisenhaften Moderne banden. Visionen von einem Neuen Menschen – insbesondere einer Neuen Frau – waren allgegenwärtig. Anhand eines breiten Spektrums filmischer Artefakte und historischer Materialien untersucht das Buch zur ersten Dekade des Erzählkinos, 1908-1918 im ausgehenden Zarenreich, wie das Kino spezifisch filmische Konzepte von Körperlichkeit modellierte und somit maßgeblich die Vorstellung vom Menschen in der russischen Moderne, einer transmedial geprägten kulturellen Epoche, mitgestaltete. Entsprechend werden in der Studie Praktiken aus Theater und Tanz sowie kulturelle, künstlerische und literarische Diskurse, etwa aus der Avantgarde oder dem Symbolismus, mit filmästhetischen und filmtheoretischen Entwicklungen verschränkt

     

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    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Staatsbibliothek zu Berlin
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Dissertation
    Format: Online
    ISBN: 9783741003486
    Weitere Identifier:
    hdl: 20.500.12854/96033
    RVK Klassifikation: AP 44957
    Schriftenreihe: Zürcher Filmstudien ; Band 46
    Schlagworte: Film guides & reviews
    Umfang: 1 Online-Ressource (326 Seiten), Illustrationen
    Bemerkung(en):

    Dissertation, Universität Basel, 2020

  13. Ornamentale Oberflächen
    Spurensuche zu einem ästhetischen Phänomen des Stummfilms
    Autor*in: Echle, Evelyn
    Erschienen: 2019
    Verlag:  Schüren Verlag, [Erscheinungsort nicht ermittelbar] ; OAPEN FOUNDATION, The Hague

    Die visuellen Welten des Stummfilms sind vielfach durch ornamentale Oberflächen geprägt: Interieurs wie Vorhänge, Teppiche, Tapeten, Möbel, Lampen und ebenso Kostüme. Neben der Funktion als Schmuck im diegetischen Raum erfasst das Ornamentale auch... mehr

    Zugang:
    Verlag (kostenfrei)
    Bibliothek der Hochschule Darmstadt, Zentralbibliothek
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    TU Darmstadt, Universitäts- und Landesbibliothek - Stadtmitte
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    Bibliothek der Frankfurt University of Applied Sciences
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    Universitätsbibliothek J. C. Senckenberg, Zentralbibliothek (ZB)
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    Hochschul- und Landesbibliothek Fulda, Standort Heinrich-von-Bibra-Platz
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    Technische Hochschule Mittelhessen, Hochschulbibliothek Gießen
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    Universitätsbibliothek Gießen
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    Universitätsbibliothek Kassel, Landesbibliothek und Murhardsche Bibliothek der Stadt Kassel
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    Hochschul- und Landesbibliothek RheinMain, Rheinstraße
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    Die visuellen Welten des Stummfilms sind vielfach durch ornamentale Oberflächen geprägt: Interieurs wie Vorhänge, Teppiche, Tapeten, Möbel, Lampen und ebenso Kostüme. Neben der Funktion als Schmuck im diegetischen Raum erfasst das Ornamentale auch die Beziehung zwischen Figur und Umgebung sowie die Komposition des Filmbildes als Ganzes. Galt das Ornament lange als ‹konservative› Form, so hat sich die ihm innewohnende Abstraktionskraft als ein Prinzip der Moderne erwiesen. Entsprechend zeichnet die Studie an ausgewählten Fallbeispielen film- und stilhistorisch nach, welche Rolle ornamentgeprägte Filmbilder für die Ausformung einer innovativen Filmsprache spielten und welche Ideen des zeitgenössischen Ornament-Diskurses sich in Kunst- und Filmtheorie damit verbinden. Das Buch zeigt, wie Prinzipien des Ornamentierens – vom Kino um 1910 bis hin zur Hochphase der Avantgarde in den 1920er Jahren – in die Inszenierung des Verhältnisses von Fläche und Raum eingreifen und eine neuartige Qualität des filmisch Visuellen schaffen.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783741000775; 9783894728397
    RVK Klassifikation: AP 44600
    DDC Klassifikation: Öffentliche Darbietungen, Film, Rundfunk (791)
    Schlagworte: Stummfilm; Filmästhetik; Ornament; Ästhetik; Film guides & reviews
    Weitere Schlagworte: Nonbooks, PBS / Medien, Kommunikation/Medienwissenschaft;Filmgenres;Stummfilm;Tapete;Avantgarde
    Umfang: 1 Online-Ressource (256 p.)
  14. Entfesselte Körper
    Autor*in: Wanner, Clea
    Erschienen: 2023
    Verlag:  Schüren Verlag, [Erscheinungsort nicht ermittelbar] ; OAPEN FOUNDATION, The Hague

    With its new media possibilities, film at the beginning of the 20th century brought increased intensity to the perception of body representations. It now showed the body in an aesthetic tension of authenticity, alienation, fetishization and... mehr

    Zugang:
    Verlag (kostenfrei)
    Bibliothek der Hochschule Darmstadt, Zentralbibliothek
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    TU Darmstadt, Universitäts- und Landesbibliothek - Stadtmitte
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    With its new media possibilities, film at the beginning of the 20th century brought increased intensity to the perception of body representations. It now showed the body in an aesthetic tension of authenticity, alienation, fetishization and ephemerality and at the same time created media and aesthetic constellations which combined numerous (theoretical) considerations and artistic articulations of a crisis-ridden modernity Visions of a new man – especially a new woman – were omnipresent. Using a broad spectrum of cinematic artefacts and historical materials, the book examines the first decade of narrative cinema, 1908-1918 in the late Tsarist Empire, how cinema specifically modeled cinematic concepts of physicality and thus significantly the idea of ​​the human being in Russian modernity, a cultural culture characterized by transmediality Epoch, co-designed. Accordingly, in the study, practices from theater and dance as well as cultural, artistic and literary discourses, such as from the avant-garde or symbolism, are intertwined with developments in film aesthetics and film theory.

     

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