Ergebnisse für *

Zeige Ergebnisse 1 bis 25 von 71.

  1. Cognitive developments in economics
    Erschienen: 2003
    Verlag:  Routledge, London

    This book proposes an interdisciplinary approach to the study of human problem solving, choice, decision-making and change, to explain economic transactions, and the nature and evolution of organisations and institutions mehr

    Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt / Zentrale
    keine Fernleihe
    Duale Hochschule Baden-Württemberg Heidenheim, Bibliothek
    e-Book Academic Complete
    keine Fernleihe
    Bibliothek LIV HN Sontheim
    ProQuest Academic Complete
    keine Fernleihe
    Bibliothek LIV HN Sontheim
    ProQuest Academic Complete
    keine Fernleihe
    Duale Hochschule Baden-Württemberg Stuttgart, Campus Horb, Bibliothek
    eBook ProQuest
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Kiel, Zentralbibliothek
    keine Fernleihe
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    keine Fernleihe
    Duale Hochschule Baden-Württemberg Lörrach, Zentralbibliothek
    eBook ProQuest
    keine Fernleihe
    Duale Hochschule Baden-Württemberg Mannheim, Bibliothek
    ProQuest
    keine Fernleihe
    Duale Hochschule Baden-Württemberg Mosbach, Bibliothek
    E-Books ProQuest Academic
    keine Fernleihe
    Hochschulbibliothek Friedensau
    Online-Ressource
    keine Fernleihe
    Duale Hochschule Baden-Württemberg Ravensburg, Bibliothek
    E-Book Proquest
    keine Fernleihe
    Duale Hochschule Baden-Württemberg Stuttgart, Bibliothek
    eBook ProQuest
    keine Fernleihe
    Kommunikations-, Informations- und Medienzentrum der Universität Hohenheim
    keine Ausleihe von Bänden, nur Papierkopien werden versandt
    Duale Hochschule Baden-Württemberg Villingen-Schwenningen, Bibliothek
    EBS ProQuest
    keine Fernleihe
    EBS Universität für Wirtschaft und Recht, Learning Center, Standort Wiesbaden, Fachbibliothek Rechtswissenschaften
    E-Book
    keine Fernleihe

     

    This book proposes an interdisciplinary approach to the study of human problem solving, choice, decision-making and change, to explain economic transactions, and the nature and evolution of organisations and institutions

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (lizenzpflichtig)
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 0415306205
    Schriftenreihe: Routledge frontiers of political economy ; 48
    Routledge Frontiers of Political Economy Ser. ; v.48
    Schlagworte: Economics; Cognitive science; Institutional economics; Economics -- Methodology..; Cognitive science; Economics ; Methodology; Institutional economics; Electronic books
    Umfang: Online-Ressource (viii, 401 p), ill, 25 cm
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references and index

    Electronic reproduction; Available via World Wide Web

    Book Cover; Title; Contents; List of figures; List of tables; List of contributors; Acknowledgements; Introduction: towards a cognitive evolutionary economics; Discrepancies: competing theories and ideologies as cognitive traps: the scientific discovery as puzzle-solving; Cognitive science meets evolutionary theory: what implications does evolutionary psychology have for economic theorising?; Towards a cognitive experimental economics; Accounting for social knowledge in economic analysis: the relevance of Adam Smith's framework

    The making of a behavioural economist: Herbert A. Simon and the early evolution of bounded rationalityThe rhetorical dimensions of bounded rationality: Herbert A. Simon and organizational economics; Cognition, entrepreneurial conceptions and the theory of the firm; Knowledge, understanding and the epistemology of innovative firms; Managing exploitation and exploration; The epistemic foundations of social organizations: a game theoretical approach; Interactive learning and technological knowledge: the localised character of innovation processes

    Cognitive economies and the 'nature of the district'Learning in economics: some Austrian insights; Beliefs, knowledge and equilibrium: a different perspective on Hayek; Guesswork and knowledge in evolutionary economics: Veblen revisited; Problem complexity and problem representation: some implications for the theory of economic institutions; Index

  2. The Creative Writer's Mind
    Autor*in: Krauth, Nigel
    Erschienen: [2022]; ©2022
    Verlag:  Multilingual Matters, Bristol

    The Creative Writer’s Mind is a book for creative writers: it sets out to cross the gap between creative writing and science, between the creative arts and cognitive research. It examines what cognitive psychology, neuroscience and literary studies... mehr

    Zugang:
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Hochschule für Gesundheit, Hochschulbibliothek
    Initiative E-Books.NRW
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Braunschweig
    keine Fernleihe
    Staats- und Universitätsbibliothek Bremen
    keine Fernleihe
    Technische Universität Chemnitz, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschule für Technik und Wirtschaft Dresden, Bibliothek
    DeGruyter Paket Linguistik 2022
    keine Fernleihe
    Sächsische Landesbibliothek - Staats- und Universitätsbibliothek Dresden
    keine Fernleihe
    Zentrale Hochschulbibliothek Flensburg
    keine Fernleihe
    Technische Universität Bergakademie Freiberg, Bibliothek 'Georgius Agricola'
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Greifswald
    keine Fernleihe
    HafenCity Universität Hamburg, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
    keine Fernleihe
    Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg, Hochschulinformations- und Bibliotheksservice (HIBS), Fachbibliothek Technik, Wirtschaft, Informatik
    keine Fernleihe
    Technische Universität Hamburg, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek - Niedersächsische Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Hildesheim
    keine Fernleihe
    Thüringer Universitäts- und Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Kiel, Zentralbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Leipzig
    keine Fernleihe
    Leuphana Universität Lüneburg, Medien- und Informationszentrum, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Otto-von-Guericke-Universität, Universitätsbibliothek
    ebook deGruyter
    keine Fernleihe
    Hochschule Mittweida (FH), Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
    keine Fernleihe
    Jade Hochschule Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth, Campus Oldenburg, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Jade Hochschule Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth, Campus Elsfleth, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Osnabrück
    keine Fernleihe
    Hochschulbibliothek Pforzheim, Bereichsbibliothek Technik und Wirtschaft
    eBook de Gruyter
    keine Fernleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek der Eberhard Karls Universität
    keine Ausleihe von Bänden, nur Papierkopien werden versandt
    Jade Hochschule Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth, Campus Wilhelmshaven, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Westsächsische Hochschule Zwickau, Bibliothek
    E-Book De Gruyter
    keine Fernleihe

     

    The Creative Writer’s Mind is a book for creative writers: it sets out to cross the gap between creative writing and science, between the creative arts and cognitive research. It examines what cognitive psychology, neuroscience and literary studies can tell creative writers about the processes of their writing mind

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781800415362
    Schriftenreihe: New Writing Viewpoints ; 18
    Schlagworte: Authorship; Cognitive science; Creative writing; Cognitive science; Creative writing & creative writing guides; Philosophy of mind; LANGUAGE ARTS & DISCIPLINES / Writing / General
    Umfang: 1 Online-Ressource (192 p.)
  3. Zugänge zu Metaphern - Übergänge durch Metaphern
    a Kontrastierung aktueller disziplinärer Perspektiven
    Beteiligt: Wieser, Dorothee (HerausgeberIn); Lessing, Marie (HerausgeberIn)
    Erschienen: 2013
    Verlag:  Wilhelm Fink Verlag, Paderborn

    Preliminary Material /Marie Lessing and Dorothee Wieser -- Vorbemerkung /Marie Lessing and Dorothee Wieser -- Die Metapher zwischen den Disziplinen /Petra Gehring -- Spannungen, Brüche und Nähte im Gewebe der Sprache /Alexander Friedrich... mehr

    Zugang:
    Zentrale Hochschulbibliothek Flensburg
    keine Fernleihe
    Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt / Zentrale
    keine Fernleihe
    Thüringer Universitäts- und Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Badische Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe

     

    Preliminary Material /Marie Lessing and Dorothee Wieser -- Vorbemerkung /Marie Lessing and Dorothee Wieser -- Die Metapher zwischen den Disziplinen /Petra Gehring -- Spannungen, Brüche und Nähte im Gewebe der Sprache /Alexander Friedrich (Philosophie) -- Überlegungen zu den individuellen Voraussetzungen der Wiederbelebung untoter Metaphern /Irene Pieper (Deutschdidaktik) -- „Die Axt für das gefrorene Meer“ /Katrin Kohl (Literaturwissenschaft) -- Schöpfung als Wiederholung /Philipp Stoellger (Theologie) -- Das Verhältnis genuin visueller und präexistierender Metaphorik als Herausforderung kunstwissenschaftlicher Begriffsbildung /Marius Rimmele (Kunstwissenschaft) -- Metapher als Bild – Bild als Metapher /Ernst Müller (Philosophie/Kulturwissenschaft) -- Didaktische Zugänge zur Metapher – Chancen /Marie Lessing and Dorothee Wieser (Deutschdidaktik) -- Metaphorik: komplex, nicht kompliziert! /Helge Skirl (Linguistik) -- Methodologische Einbettung und praktische Umsetzung der Metaphernanalyse in der rekonstruktiven Interviewforschung am Beispiel des integrativen Basisverfahrens /Christian Schmieder (Soziologie) -- Überlegungen zur indexikalischen Bedingtheit von Metaphern im Sprachgebrauch /Irene Mittelberg (Kognitive Semiotik) -- Zwischen Skylla und Charybdis /Ursula Christmann and Norbert Groeben (Kognitionspsychologie) -- Facetten eines literarhistorischen Interesses an Metaphern und Symbolen /Michael Kämper-van den Boogaart (Literaturwissenschaft) -- Autorenverzeichnis /Marie Lessing and Dorothee Wieser. Im Band »Zugänge zu Metaphern - Übergänge durch Metaphern« werden aktuelle theoretische und empirische Forschungsansätze aus Geistes-, Sozial- und Kognitionswissenschaften präsentiert und jeweils fachfremd kommentiert. Auf diese Weise werden einerseits die disziplinären Perspektiven auf metaphorische Strukturen konturiert. Andererseits treten im Vergleich Gemeinsamkeiten unterschiedlicher Domänen hervor, welche die Potentiale einer interdisziplinär ausgerichteten Metaphernforschung aufzeigen. Vor allem wird deutlich, dass die Komplexität der Metapher sowohl die Berücksichtigung struktureller Aspekte des textlichen Phänomens als auch die Fokussierung individueller Rezeptionsbedingungen erfordert

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Wieser, Dorothee (HerausgeberIn); Lessing, Marie (HerausgeberIn)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783846754559
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: EC 3765
    Schriftenreihe: Schöningh and Fink Literature and Culture Studies E-Books, Collection 2013-2017, ISBN: 9783657100064
    Schlagworte: Metaphor; Cognitive science; Humanities
    Umfang: 1 Online-Ressource (1 online resource)
  4. Bridging the gap between AI, cognitive science, and narratology with narrative generation
    Beteiligt: Ogata, Takashi (HerausgeberIn); Ono, Jumpei (HerausgeberIn)
    Erschienen: [2021]; © 2021
    Verlag:  IGI Global, Hershey, Pennsylvania

    "This book combines traditional theories of narratology with current narrative generation practices using artificial intelligence"-- mehr

    Zugang:
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Staats- und Universitätsbibliothek Bremen
    keine Fernleihe
    Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt / Zentrale
    keine Fernleihe
    Technische Informationsbibliothek (TIB) / Leibniz-Informationszentrum Technik und Naturwissenschaften und Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    keine Fernleihe
    Hochschule für Technik, Wirtschaft und Kultur Leipzig, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Mannheim
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Mannheim
    keine Fernleihe
    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Rostock
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek der Eberhard Karls Universität
    keine Ausleihe von Bänden, nur Papierkopien werden versandt
    Ostfalia Hochschule für angewandte Wissenschaften, Bibliothek
    keine Fernleihe

     

    "This book combines traditional theories of narratology with current narrative generation practices using artificial intelligence"--

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Ogata, Takashi (HerausgeberIn); Ono, Jumpei (HerausgeberIn)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781799848653; 1799848655
    Weitere Identifier:
    Schriftenreihe: Advances in human and social aspects of technology (AHSAT) book series
    Schlagworte: Rhetoric; Discourse analysis, Narrative; Cognitive science; Artificial intelligence; Rhetoric ; Data processing; Discourse analysis, Narrative ; Data processing; Cognitive science; Artificial intelligence
    Umfang: 1 Online-Ressource (409 Seiten)
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references and index. - Description based on title screen (IGI Global, viewed 09/05/2020)

  5. Why We Read Fiction
    Theory of Mind and the Novel
    Autor*in: Zunshine, Lisa
    Erschienen: 2006
    Verlag:  Ohio State University Press, Columbus

    Why We Read Fiction offers a lucid overview of the most exciting area of research in contemporary cognitive psychology known as "Theory of Mind" and discusses its implications for literary studies. It covers a broad range of fictional narratives,... mehr

    Zugang:
    Verlag (kostenfrei)
    Leibniz-Zentrum Moderner Orient, Bibliothek, Geisteswissenschaftliche Zentren Berlin e.V.
    keine Fernleihe
    Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen
    keine Fernleihe
    Helmut-Schmidt-Universität, Universität der Bundeswehr Hamburg, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Leipzig
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Osnabrück
    keine Fernleihe

     

    Why We Read Fiction offers a lucid overview of the most exciting area of research in contemporary cognitive psychology known as "Theory of Mind" and discusses its implications for literary studies. It covers a broad range of fictional narratives, from Richardson s Clarissa, Dostoyevski's Crime and Punishment, and Austen s Pride and Prejudice to Woolf's Mrs. Dalloway, Nabokov's Lolita, and Hammett s The Maltese Falcon. Zunshine's surprising new interpretations of well-known literary texts and popular cultural representations constantly prod her readers to rethink their own interest in fictional narrative. Written for a general audience, this study provides a jargon-free introduction to the rapidly growing interdisciplinary field known as cognitive approaches to literature and culture.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
  6. Network aesthetics
    Autor*in: Jagoda, Patrick
    Erschienen: [2016]
    Verlag:  University of Chicago Press, Chicago

    Frontmatter -- Contents -- List of Figures -- Acknowledgments -- Introduction: Network Aesthetics -- Part 1: Linear Forms -- 1. Maximal Aesthetics: Network Novels -- 2. Emergent Aesthetics: Network Films -- 3. Realist Aesthetics: Televisual Networks... mehr

    Zugang:
    Staats- und Universitätsbibliothek Bremen
    keine Fernleihe

     

    Frontmatter -- Contents -- List of Figures -- Acknowledgments -- Introduction: Network Aesthetics -- Part 1: Linear Forms -- 1. Maximal Aesthetics: Network Novels -- 2. Emergent Aesthetics: Network Films -- 3. Realist Aesthetics: Televisual Networks -- Part 2: Distributed Forms -- 4. Participatory Aesthetics: Network Games -- 5. Improvisational Aesthetics: Alternate Reality Games -- Coda: After Networks (Comes Ambivalence) -- Notes -- Index The term “network” is now applied to everything from the Internet to terrorist-cell systems. But the word’s ubiquity has also made it a cliché, a concept at once recognizable yet hard to explain. Network Aesthetics, in exploring how popular culture mediates our experience with interconnected life, reveals the network’s role as a way for people to construct and manage their world—and their view of themselves. Each chapter considers how popular media and artistic forms make sense of decentralized network metaphors and infrastructures. Patrick Jagoda first examines narratives from the 1990s and 2000s, including the novel Underworld, the film Syriana, and the television series The Wire, all of which play with network forms to promote reflection on domestic crisis and imperial decline in contemporary America. Jagoda then looks at digital media that are interactive, nonlinear, and dependent on connected audiences to show how recent approaches, such as those in the videogame Journey, open up space for participatory and improvisational thought. Contributing to fields as diverse as literary criticism, digital studies, media theory, and American studies, Network Aesthetics brilliantly demonstrates that, in today’s world, networks are something that can not only be known, but also felt, inhabited, and, crucially, transformed

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780226346656
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Aesthetics; Arts; Cognitive science; Kunst; Philosophie; Ästhetik; LITERARY CRITICISM / General
    Umfang: 1 Online-Ressource
  7. Jane Austen and sciences of the mind
    Beteiligt: Lau, Beth (HerausgeberIn)
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Routledge, Taylor & Francis Group, London

    Zugang:
    Resolving-System (lizenzpflichtig)
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Potsdamer Straße
    keine Fernleihe
    Staats- und Universitätsbibliothek Bremen
    keine Fernleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Staatsbibliothek zu Berlin
    Beteiligt: Lau, Beth (HerausgeberIn)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780203732526
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: HL 1685
    Schriftenreihe: Routledge studies in romanticism ; 24
    Schlagworte: Cognitive science; Literature and science; Psychology and literature; Austen, Jane ; 1775-1817 ; Knowledge ; Cognitive science; Cognitive science; Literature and science; Psychology and literature
    Weitere Schlagworte: Austen, Jane (1775-1817)
    Umfang: 1 Online-Ressource (vi, 237 Seiten), Illustrationen, Diagramme
  8. Bridging the gap between AI, cognitive science, and narratology with narrative generation
    Beteiligt: Ogata, Takashi (Hrsg.); Ono, Jumpei (Hrsg.)
    Erschienen: [2021]; © 2021
    Verlag:  IGI Global, Publisher of Timely Knowledge, Hershey PA, USA

    "This book combines traditional theories of narratology with current narrative generation practices using artificial intelligence" - Provided by publisher mehr

    TU Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    "This book combines traditional theories of narratology with current narrative generation practices using artificial intelligence" - Provided by publisher

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Ogata, Takashi (Hrsg.); Ono, Jumpei (Hrsg.)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781799848653
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: ES 935
    Schriftenreihe: A volume in the Advances in human and social aspects of technology (AHSAT) book series
    Premier reference source
    Schlagworte: Artificial intelligence; Cognitive science; Rhetoric / Data processing; Discourse analysis, Narrative / Data processing; Cognitive science; Artificial intelligence
    Umfang: 1 Online-Ressource (xxi, 409 Seiten), Illustrationen
  9. Bilingualism matters
    language learning across the lifespan
    Erschienen: 2023
    Verlag:  Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom

    What happens in the brain when learning a second language? Can speaking more than one language provide cognitive benefits over a lifetime? What implications does an increase in bilingualism have for society? And what are the factors that can promote... mehr

    Zugang:
    Resolving-System (lizenzpflichtig)
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    What happens in the brain when learning a second language? Can speaking more than one language provide cognitive benefits over a lifetime? What implications does an increase in bilingualism have for society? And what are the factors that can promote and support bilingualism in children and adults? This book - a translated and adapted version of Il Cervello Bilingue (2020) - answers these questions and more, providing the reader with a comprehensive yet concise guide on different topics related to bilingualism. Based on the results of the most recent studies conducted internationally, it discusses recent research findings, explains terminology, and elaborates on the current state of the field, with the aim of providing families and society with suggestions about how to encourage bilingualism. Written in an engaging and accessible style, it takes both academics and readers with no prior knowledge of the field on a journey into the bilingual brain.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Staatsbibliothek zu Berlin
    Beteiligt: Schwieter, John W. (ÜbersetzerIn); Garraffa, Maria
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781009333375
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: ER 930
    Schlagworte: Bilingualism; Bilingualism & multilingualism; Cognitive science; Fremdsprachendidaktik: Theorie und Methoden; Kognitionswissenschaft; LANGUAGE ARTS & DISCIPLINES / Linguistics; LANGUAGE ARTS & DISCIPLINES / Study & Teaching; Language teaching theory & methods; SCI090000; Zweisprachigkeit und Mehrsprachigkeit
    Umfang: 1 Online-Ressource (vii, 148 Seiten), Illustrationen
    Bemerkung(en):

    Title from publisher's bibliographic system (viewed on 30 Jun 2023)

  10. Transparent Minds in Science Fiction
    An Introduction to Alien, AI and Post-Human Consciousness
    Autor*in: Matthews, Paul
    Erschienen: 2023
    Verlag:  Open Book Publishers, Cambridge

    Transparent Minds explores the intersection between neuroscience and science fiction stories. Paul Matthews expertly analyses the narratives of humans and nonhumans from Mary Shelley to Kazuo Ishiguro across 200 years of the genre. In doing so he... mehr

    Zugang:
    Verlag (kostenfrei)
    Aggregator (lizenzpflichtig)
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschule der Polizei des Landes Brandenburg, Hochschulbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Transparent Minds explores the intersection between neuroscience and science fiction stories. Paul Matthews expertly analyses the narratives of humans and nonhumans from Mary Shelley to Kazuo Ishiguro across 200 years of the genre. In doing so he gives lucid insight into the meaning of existence and self-awareness. Rigorously researched and highly accessible, Matthews argues that psycho-emotional science fiction writers both imitate and inform alien and post-human consciousnesses through exploratory narratives and metaphor. Drawing from a diverse range of scholars and critics, Matthews explores topics such as psychonarration and neuroaesthetics, to create a thoughtful and cogent argument. By synthesising concepts from philosophy, neuroscience, and literary theory, Matthews posits the potential for science fiction to bridge the gap in understanding between AI and human minds. Given the recent advancements in AI technology, Matthews’ timely discussion enters the speculative realm of sentient technology and postcyborg ethics. The work constitutes a major contribution to cross-disciplinary perspectives on alien and posthuman psychology, that engages with future states of existence in both ourselves and the machines we create. Transparent Minds will be of interest to innovators, authors, and science fiction enthusiasts alike

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Staatsbibliothek zu Berlin
    Sprache: Unbestimmt
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781805110460; 9781805110477; 9781805110521; 9781805110514; 9781805110491
    Weitere Identifier:
    hdl: 20.500.12854/122443
    Schlagworte: Literary studies: fiction, novelists & prose writers; Science fiction; Classic science fiction; Cognitive science; Psychology; Cognition & cognitive psychology
    Umfang: 1 Online-Ressource (146 p.)
  11. Network aesthetics
    Autor*in: Jagoda, Patrick
    Erschienen: 2016
    Verlag:  The University of Chicago Press, Chicago

    Leuphana Universität Lüneburg, Medien- und Informationszentrum, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (lizenzpflichtig)
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780226346656
    Schlagworte: Cognitive science; Arts; Aesthetics
    Umfang: 1 Online-Ressource (xiii, 314 Seiten), Illustrationen
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references (pages 229-298) and index

  12. Stories and Minds
    Cognitive Approaches to Literary Narrative
    Erschienen: 2013
    Verlag:  UNP - Nebraska Paperback, Lincoln

    How do narratives draw on our memory capacity? How is our attention guided when we are reading a literary narrative? What kind of empathy is triggered by intercultural novels? A cast of international scholars explores these and other questions from... mehr

    Zugang:
    Aggregator (lizenzpflichtig)
    Hochschule Aalen, Bibliothek
    E-Book EBSCO
    keine Fernleihe
    Hochschule Esslingen, Bibliothek
    E-Book Ebsco
    keine Fernleihe
    Saarländische Universitäts- und Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek der Eberhard Karls Universität
    keine Fernleihe

     

    How do narratives draw on our memory capacity? How is our attention guided when we are reading a literary narrative? What kind of empathy is triggered by intercultural novels? A cast of international scholars explores these and other questions from an interdisciplinary perspective in Stories and Minds, a collection of essays that discusses cutting-edge research in the field of cognitive narrative studies. Recent findings in the philosophy of mind and cognitive psychology, among other disciplines, are integrated in fresh theoretical perspectives and illustrated with accompanying analy

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780803246423; 0803246420
    Schriftenreihe: Frontiers of narrative
    Schlagworte: Cognitive science; Psycholinguistics; Narration (Rhetoric); Cognitive science; Cognitive science; LITERARY CRITICISM ; General; Narration (Rhetoric); Psycholinguistics; BIOGRAPHY & AUTOBIOGRAPHY ; Literary
    Umfang: Online Ressource (235 pages)
    Bemerkung(en):

    Print version record

  13. Bi-directionality in the cognitive sciences
    avenues, challenges, and limitations
    Erschienen: 2011
    Verlag:  John Benjamins, Amsterdam

    Ostbayerische Technische Hochschule Amberg-Weiden / Hochschulbibliothek Amberg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Ostbayerische Technische Hochschule Amberg-Weiden, Hochschulbibliothek, Standort Weiden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 902722384X; 9027285144; 9789027223845; 9789027285140
    Schriftenreihe: Human cognitive processing ; v. 30
    Schlagworte: LANGUAGE ARTS & DISCIPLINES / Linguistics / Psycholinguistics; Cognitive science; Interdisciplinary approach to knowledge; Psycholinguistics; Linguistik; Psycholinguistics; Cognitive science; Interdisciplinary approach to knowledge; Literaturwissenschaft; Linguistik; Kognitionswissenschaft
    Umfang: 1 Online-Ressource (312 p.)
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references and index

    Pt. 1. Avenues for bi-directionality -- pt. 2. Challenges to and limitations on bi-directionality

  14. Stories and Minds
    Cognitive Approaches to Literary Narrative
    Autor*in: Bernaerts, Lars
    Erschienen: 2013
    Verlag:  UNP - Nebraska Paperback, Lincoln

    Ostbayerische Technische Hochschule Amberg-Weiden / Hochschulbibliothek Amberg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Ostbayerische Technische Hochschule Amberg-Weiden, Hochschulbibliothek, Standort Weiden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 0803246420; 9780803246423
    Schlagworte: Cognitive science / Philosophy; BIOGRAPHY & AUTOBIOGRAPHY / Literary; Cognitive science / Philosophy; Narration (Rhetoric); Psycholinguistics; Philosophie; Psycholinguistics; Cognitive science; Narration (Rhetoric); Erzähltheorie; Kognitive Poetik
    Umfang: 1 online resource (235 pages)
    Bemerkung(en):

    Print version record

    Cover; Title Page; Copyright Page; Contents; List of Illustrations; Introduction; Part 1. Minding the Reader; 1 Minding the Text: Memory for Literary Narrative; 2 Rhetorical Control of Readers' Attention:Psychological and Stylistic Perspectives on Foreground and Background in Narrative; 3 Partial Cues and Narrative Understanding in Anna Karenina; Part 2. Experiencing Minds; 4 Blind Reading: Toward an Enactivist Theory of the Reader's Imagination; 5 Th e Words and Worlds of Literary Narrative:Th e Trade-off between Verbal Presence andDirect Presence in the Activity of Reading

    6 Cycles of Narrative Necessity: Suspect Tellers and the Textuality of Fictional MindsPart 3. Minds and Cultures; 7 Other Stories, Other Minds: The Intercultural Potential of Cognitive Approaches to Narrative; 8 Plot, Morality, and Folk Psychology Research; Afterword; Contributors; Index

    How do narratives draw on our memory capacity? How is our attention guided when we are reading a literary narrative? What kind of empathy is triggered by intercultural novels? A cast of international scholars explores these and other questions from an interdisciplinary perspective in Stories and Minds, a collection of essays that discusses cutting-edge research in the field of cognitive narrative studies. Recent findings in the philosophy of mind and cognitive psychology, among other disciplines, are integrated in fresh theoretical perspectives and illustrated with accompanying analy

  15. Between literature and science
    Poe, Lem, and explorations in aesthetics, cognitive science, and literary knowledge
    Autor*in: Swirski, Peter
    Erschienen: c2000
    Verlag:  McGill-Queen's University Press, Montreal

    Ostbayerische Technische Hochschule Amberg-Weiden / Hochschulbibliothek Amberg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Ostbayerische Technische Hochschule Amberg-Weiden, Hochschulbibliothek, Standort Weiden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 0773568379; 9780773520431; 9780773520783; 9780773568372
    RVK Klassifikation: EC 2490 ; EC 6745 ; HT 6555
    Schlagworte: Littérature et sciences; Letterkunde; Filosofie; Wetenschap; Literatur; Naturwissenschaften; Philosophie; LITERARY CRITICISM / American / General; LITERARY CRITICISM / Semiotics & Theory; Literatur; Naturwissenschaft; Philosophie; Wissen; Wissenschaft; Literature and science; Aesthetics, American; Cognitive science; Philosophie; Naturwissenschaften; Literatur
    Weitere Schlagworte: Poe, Edgar Allan / 1809-1849 / Critique et interprétation; Lem, Stanisław / Critique et interprétation; Poe, Edgar Allan / 1809-1849; Lem, Stanis±aw; Poe, Edgar Allan; Lem, Stanis·law; Poe, Edgar Allan (1809-1849); Poe, Edgar Allan (1809-1849): Purloined letter; Poe, Edgar Allan (1809-1849): Eureka; Lem, Stanisław; Lem, Stanisław (1921-2006); Poe, Edgar Allan (1809-1849)
    Umfang: 1 Online-Ressource (xviii, 183 p.)
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references (p. [153]-180) and index

    1 - Pragmatic Side of Aesthetics - 3 -- - 2 - Towards a New Epistemology - 27 -- - 3 - An Essay in Cosmology - 49 -- - 4 - There Is Science in My Philosophy - 71 -- - 5 - Future History of Biterature - 92 -- - 6 - Of Machines and Men - 116 -- - Conclusion: No Discipline Is an Island - 138

    "Through close analysis of Eureka and The Purloined Letter, Peter Swirski evaluates Poe's epistemological theses in the light of contemporary philosophy of science and presents literary interpretation as a cooperative game played by the author and reader, thereby illuminating how we read fiction. The analysis of Poe's little-studied Eureka provides the basis for his discussion of Lem's critique of scientific reductionism and futurological forecasts. Drawing on his own interviews with Lem as well as analysis of his works, Swirski considers the author's scenarios involving computers capable of creative acts and discusses their socio-cultural implications. His analysis leads to bold arguments about the nature of literature and its relation to a broad range of other disciplines."--BOOK JACKET.

  16. How authors' minds make stories
    Erschienen: 2013
    Verlag:  Cambridge University Press, Cambridge

    This book explores how the creations of great authors result from the same operations as our everyday counterfactual and hypothetical imaginations, which cognitive scientists refer to as 'simulations'. Drawing on detailed literary analyses as well as... mehr

    Universitätsbibliothek Bamberg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Bayerische Staatsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    This book explores how the creations of great authors result from the same operations as our everyday counterfactual and hypothetical imaginations, which cognitive scientists refer to as 'simulations'. Drawing on detailed literary analyses as well as recent research in neuroscience and related fields, Patrick Colm Hogan develops a rigorous theory of the principles governing simulation that goes beyond any existing framework. He examines the functions and mechanisms of narrative imagination, with particular attention to the role of theory of mind, and relates this analysis to narrative universals. In the course of this theoretical discussion, Hogan explores works by Austen, Faulkner, Shakespeare, Racine, Brecht, Kafka and Calvino. He pays particular attention to the principles and parameters defining an author's narrative idiolect, examining the cognitive and emotional continuities that span an individual author's body of work

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781139540629
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: EC 1830 ; EC 2260
    Schlagworte: Psychologie; Authorship / Psychological aspects; Creation (Literary, artistic, etc.) / Psychological aspects; Creative ability / Psychological aspects; Cognitive science; Erzählen; Schaffensprozess; Literaturproduktion; Kognition
    Umfang: 1 online resource (xxi, 227 pages)
    Bemerkung(en):

    Title from publisher's bibliographic system (viewed on 05 Oct 2015)

  17. Bridging the gap between AI, cognitive science, and narratology with narrative generation
    Beteiligt: Ogata, Takashi (Hrsg.); Ono, Jumpei (Hrsg.)
    Erschienen: [2021]; © 2021
    Verlag:  IGI Global, Publisher of Timely Knowledge, Hershey PA, USA

    "This book combines traditional theories of narratology with current narrative generation practices using artificial intelligence" - Provided by publisher mehr

    Hochschulbibliothek Ansbach
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    THD - Technische Hochschule Deggendorf, Hochschulbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschulbibliothek Ingolstadt
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Technische Universität München, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschule für angewandte Wissenschaften Neu-Ulm, Hochschulbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität der Bundeswehr München, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    OTH- Ostbayerische Technische Hochschule Regensburg, Hochschulbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    "This book combines traditional theories of narratology with current narrative generation practices using artificial intelligence" - Provided by publisher

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Ogata, Takashi (Hrsg.); Ono, Jumpei (Hrsg.)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781799848653
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: ES 935
    Schriftenreihe: A volume in the Advances in human and social aspects of technology (AHSAT) book series
    Premier reference source
    Schlagworte: Artificial intelligence; Cognitive science; Rhetoric / Data processing; Discourse analysis, Narrative / Data processing; Cognitive science; Artificial intelligence
    Umfang: 1 Online-Ressource (xxi, 409 Seiten), Illustrationen
  18. Storytelling and the sciences of mind
    Autor*in: Herman, David
    Erschienen: 2013
    Verlag:  MIT Press, Cambridge, Mass.

    Universitätsbibliothek der LMU München
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Würzburg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780262019187; 9780262315692
    RVK Klassifikation: EC 4500
    Schlagworte: Psychologie; Discourse analysis / Psychological aspects; Discourse analysis, Narrative; Narration (Rhetoric); Storytelling; Cognitive science; Kognitionswissenschaft; Erzähltheorie
    Umfang: 1 Online-Ressource (XIV, 428 S.)
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references and index

  19. Creating consilience
    integrating the sciences and the humanities
    Erschienen: 2012
    Verlag:  Oxford Univ. Press, New York [u.a.]

    Universitätsbibliothek Augsburg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780199794485
    RVK Klassifikation: AL 33400 ; AL 33500 ; LE 3550
    Schlagworte: Naturwissenschaft; Philosophie; Science and the humanities; Interdisciplinary approach to knowledge; Humanities; Science; Cognitive science; Interdisziplinarität; Naturwissenschaften; Geisteswissenschaften
    Umfang: 1 Online-Ressource (XV, 450 S.), Ill.
  20. The literary mind
    Autor*in: Turner, Mark
    Erschienen: 1998
    Verlag:  Oxford University Press, New York

    Kunsthistorisches Institut in Florenz, Max-Planck-Institut, Bibliothek
    Bibliotheca Hertziana - Max-Planck-Institut für Kunstgeschichte
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 0199853002; 9780199853007
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: EC 2000 ; EC 2430 ; ER 940
    Schlagworte: Literatur; Philosophie; Literature / Philosophy; Cognitive science; Thought and thinking; Creation (Literary, artistic, etc.); Kognitive Linguistik; Erzählen; Parabel <Literatur>
    Umfang: 1 Online-Ressource (viii, 187 p.)
    Bemerkung(en):

    The literary mind is the fundamental mind. Story, projection and parable are the foundations of everyday cognition and reason. Turner explains recent discoveries which cast light upon the nature of knowledge, understanding, invention and language

    Includes bibliographical references and index

  21. The literary mind
    Autor*in: Turner, Mark
    Erschienen: c1996
    Verlag:  Oxford University Press, New York

    Kunsthistorisches Institut in Florenz, Max-Planck-Institut, Bibliothek
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780195104110
    RVK Klassifikation: EC 2000 ; EC 2430 ; ER 940
    Schlagworte: Literatur; Philosophie; Cognitive science; Literature; Erzählen; Parabel <Literatur>; Kognitive Linguistik
    Umfang: viii, 187 p.
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references and index

  22. Bi-directionality in the cognitive sciences
    avenues, challenges, and limitations
    Erschienen: 2011
    Verlag:  John Benjamins Pub. Co., Amsterdam

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9789027223845; 9789027285140
    Schriftenreihe: Human cognitive processing ; v. 30
    Schlagworte: Psycholinguistics; Cognitive science; Interdisciplinary approach to knowledge; Linguistik; Literaturwissenschaft; Kognitionswissenschaft
    Umfang: viii, 313 p.
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references and index

    pt. 1. Avenues for bi-directionality -- pt. 2. Challenges to and limitations on bi-directionality

  23. Storytelling and the sciences of mind
    Autor*in: Herman, David
    Erschienen: 2013
    Verlag:  MIT Press, Cambridge, Mass.

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780262315692
    RVK Klassifikation: EC 4500
    Schlagworte: Psychologie; Discourse analysis; Discourse analysis, Narrative; Narration (Rhetoric); Storytelling; Cognitive science; Kognitionswissenschaft; Erzähltheorie
    Umfang: xiv, 428 p.
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references and index

  24. The development of translation competence
    theories and methodologies from psycholinguistics and cognitive science
    Beteiligt: Schwieter, John W. (Hrsg.); Ferreira, Aline (Hrsg.); Bailey, Benjamin (Hrsg.)
    Erschienen: 2014; © 2014
    Verlag:  Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne, England

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Schwieter, John W. (Hrsg.); Ferreira, Aline (Hrsg.); Bailey, Benjamin (Hrsg.)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781443854504; 9781443861090
    Schlagworte: Psychologie; Translating and interpreting; Competence and performance (Linguistics); Cognitive science; Übersetzung; Fachwissen; Psycholinguistik; Kognitionswissenschaft; Wissenserwerb
    Umfang: 1 online resource (330 pages), illustrations
    Bemerkung(en):

    Description based on online resource; title from PDF title page (ebrary, viewed June 20, 2014)

  25. Toward a cognitive theory of narrative acts
    Erschienen: 2010
    Verlag:  University of Texas Press, Austin

    Kunsthistorisches Institut in Florenz, Max-Planck-Institut, Bibliothek
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780292721579; 0292721579
    RVK Klassifikation: EC 2430 ; EC 2490
    Auflage/Ausgabe: 1st ed
    Schriftenreihe: Cognitive approaches to literature and culture series
    Schlagworte: Psychologie; Creation (Literary, artistic, etc.); Creative ability; Cognitive science; Kognitionswissenschaft; Literaturproduktion
    Umfang: viii, 328 p.
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references and index