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  1. The concepts of the sublime and the saturated phenomenon in Immanuel Kant and Jean-Luc Marion: a systematic comparison based on their philosophical origins
    Erschienen: 2022

    This paper is a systematic comparison between two well–known and theologically relevant concepts – the sublime as developed in Kant’s third Critique, and Marion’s saturated phenomenon. Although it discusses the significant and apparent similarities... mehr

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    This paper is a systematic comparison between two well–known and theologically relevant concepts – the sublime as developed in Kant’s third Critique, and Marion’s saturated phenomenon. Although it discusses the significant and apparent similarities between them, it also criticizes Marion’s identification of the sublime as a possible example of a saturated phenomenon. This is primarily because of the different origins and philosophical presuppositions guiding the elaboration of these two ideas. Kant’s aim is to confine the reception of the phenomenon to the conditions of experience, so that both in the case of judg-ments of beauty and judg-ments of the sublime, the subject achieves pleasure through self-centred appreciation of its rational capacities. Marion’s saturated phenomenon, on the other hand, aims at dispensing with the ‘metaphysical’ horizon of either the object, or the transcendental subject, in favour of passive appropriation of givenness. Although both are meant to describe what happens when the limits of understanding are breached, in the sublime this breach only serves to reinforce the capacity of the rational subject, whereas in the saturated phenomenon it points to the possibility of apprehension of the totally Other as purely given.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
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    Übergeordneter Titel: Enthalten in: International journal of philosophy and theology; Abingdon [u.a.] : Taylor & Francis, 2013; 83(2022), 1/3, Seite 43-63; Online-Ressource

    Schlagworte: phenomenology; reason; saturated phenomenon; sublime; Jean-Luc Marion; Immanuel Kant
  2. Selbsterkenntnis und Erfahrung der Einheit
    Plotins Enneade V 3. Text, Übersetzung, Interpretation, Erläuterungen
    Erschienen: 2022
    Verlag:  Klostermann, Vittorio, Frankfurt

    Das Verhältnis von Selbsterkenntnis und Erfahrung der Einheit des eigenen und absoluten Grundes ist ein zentraler Gedanke in Plotins Philosophieren. In einer Bewegung des inneren "Aufstiegs" macht das Denken sich sein eigenes Selbst – das denkende... mehr

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    Das Verhältnis von Selbsterkenntnis und Erfahrung der Einheit des eigenen und absoluten Grundes ist ein zentraler Gedanke in Plotins Philosophieren. In einer Bewegung des inneren "Aufstiegs" macht das Denken sich sein eigenes Selbst – das denkende Eine in ihm – bewußt. Plotins Imperativ: "Laß ab von Allem" drängt allerdings nicht zu begrifflich blinder Unmittelbarkeit, zu einem irrationalen Sprung ins Absolute, sondern verweist auf den Prozeßcharakter des Philosophierens: am Ende der begreifenden, sich seiner selbst bewußt werdenden, universalen Abstraktionsbewegung steht der Selbstüberstieg des Denkens als dessen höchste Möglichkeit, die ihm aus seinem eigenen Einheitsgrund zukommt. Dieses Buch analysiert diesen Grundgedanken anhand einer eingehenden Interpretation von Plotins Enneade V 3 ("Über die erkennenden Wesenheiten"), übersetzt den griechischen Text neu und erläutert die ihn wesentlich bestimmenden Begriffe und Denkformen. Es arbeitet den geschichtlichen Kontext des Begriffes "Selbsterkenntnis" im Blick auf die platonische Tradition heraus, trägt einiges bei zu einem verantwortbaren Begriff philosophischer Mystik und zeigt implizit auch wichtige Ansatzpunkte für die mittelalterliche und neuzeitliche Diskussion von "Selbstbewußtsein". The relation of self-knowledge and experience of the unity of the self's own and absolute ground is a central thought in the philosophy of Plotinus. In a movement of inner "ascent" thinking becomes aware of its own self – the thinking One in it. Plotin's imperative: "Let go of everything" points to the essentially processual character of philosophizing: at the end of the comprehending self-awareness developing in the course of the universal movement of abstraction stands the self-transgression of thinking as its utmost possibility, coming to it from its own ground of unity. This book analyzes this basic idea on the basis of an in-depth interpretation of Plotinus' Ennead V 3, gives a new translation of the Greek text, and explains the concepts and forms of thought that essentially determine it. It elaborates the historical context of the concept of "self-knowledge" in view of the Platonic tradition, suggests a reasonable concept of philosophical mysticism and highlights important cues for the medieval and modern discussion of "self-consciousness".

     

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