Filtern nach
Letzte Suchanfragen

Ergebnisse für *

Zeige Ergebnisse 1 bis 25 von 167.

  1. Orpheus und Medusa
    Poetik der italienischen Oper 1600-1900
    Erschienen: 2020
    Verlag:  Rombach Wissenschaft, Baden-Baden

    Symbolisch unter die Gestalten des Orpheus und der Medusa gefasst, beleuchtet dieses Buch konträre Poetiken der italienischen Oper dreier Jahrhunderte. Dabei werden neben theoretischen Texten vor allem die Librettodichtung, aber auch die Musik und... mehr

    Zugang:
    Resolving-System (lizenzpflichtig)
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Symbolisch unter die Gestalten des Orpheus und der Medusa gefasst, beleuchtet dieses Buch konträre Poetiken der italienischen Oper dreier Jahrhunderte. Dabei werden neben theoretischen Texten vor allem die Librettodichtung, aber auch die Musik und die Gesangskunst unterschiedlicher Epochen in den Blick genommen. Die Leitfrage richtet sich auf die historisch verschiedenen Konzepte der Oper als intermediales Kunstwerk, dominant vom Text her betrachtet. Von den Orpheus-Opern ab 1600 reicht der Bogen bis zu D’Annunzios Entwurf einer Theaterpoetik des Medusenhaupts in dem Künstlerroman Il fuoco aus dem Jahr 1900. Written using the figures of Orpheus and Medusa as symbols, this book highlights contrasting theories on the poetry of Italian opera over three centuries. In addition to theoretical texts, it examines above all the poetic qualities of librettos, plus the music and singing techniques of different eras. Its underlying aim is to study the various historical concepts of opera as a communicative art form, predominantly from a textual perspective. The works it addresses range from operas about Orpheus from 1600 to D’Annunzio’s draft of a dramatic theory on the head of Medusa in his novel Il fuoco of 1900.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (lizenzpflichtig)
    Volltext (lizenzpflichtig)
    Quelle: Staatsbibliothek zu Berlin
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783968210216
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: LR 54173
    Auflage/Ausgabe: 1. Auflage
    Schriftenreihe: Array ; Band 247
    Litterae ; 247
    Array
    Schlagworte: Mozart; Rossini; Libretto; Striggio; Monteverdi; Da Ponte; Librettodichtung; D’Annunzio; Il fuoco; Theaterpoetik des Medusenhaupts; Crescimbeni; Gravina; Saint-Évremond; Puccini; Verismus; Epochen; Oper; Text; Opera; Poetik; Dichtung; Musik; text; music; poetics; epochs; libretto
    Umfang: 1 Online-Ressource (437 Seiten), Noten
  2. Poetik und Poesie der Werbung
    Ästhetik und Literarizität an der Schnittstelle von Kunst und Kommerz
    Beteiligt: Allen, Martina (HerausgeberIn)
    Erschienen: [2018]; © 2018
    Verlag:  transcript, Bielefeld

    Obwohl die meisten Werbetexte, Anzeigen und Poster über ein hohes Maß an Literarizität verfügen, werden diese kommerziellen Formen des Schreibens für gewöhnlich von literarischen Texten abgegrenzt. Medienübergreifend werden in Werbeformen poetogene... mehr

    Zugang:
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Obwohl die meisten Werbetexte, Anzeigen und Poster über ein hohes Maß an Literarizität verfügen, werden diese kommerziellen Formen des Schreibens für gewöhnlich von literarischen Texten abgegrenzt. Medienübergreifend werden in Werbeformen poetogene und narrative Strukturen eingesetzt. Umgekehrt ist Literatur heute ein milliardenschweres Konsumgut - und Literaturproduktion und -rezeption damit zwangsläufig von guter Werbung abhängig.Der Band versammelt literatur-, kultur- und medienwissenschaftliche Beiträge zur Funktion und Wirkmächtigkeit literarischer Sprache in Werbetexten, zu Literatur als Konsumgut sowie zu Werbung, Konsum und Überredungskunst als literarischen Topoi. Besprochen werden dabei so unterschiedliche Texte wie die TV-Serie »Mad Men«, die Romane von Émile Zola und die Filme Lars von Triers. Commercial esthetics or art? Interdisciplinary perspectives on the interaction of poetry-like structure and the esthetics of advertisement, the art of poetry and persuasion, literature in advertisement and advertisement in literature!

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Allen, Martina (HerausgeberIn)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783839438268
    RVK Klassifikation: ES 980 ; ET 760
    Schriftenreihe: Konsumästhetik ; Band 2
    Schlagworte: Neoliberalism; Mad men; Lars von Trier; Literature; Intermediality; Poetics; Poetology; Rhetorics; Consumer Research; Lars Von Trier; Mad Men; neoliberalism; consumer research; intermediality; poetology; rhetorics; poetics; literature; Kulturwissenschaft; Rhetorik; Konsum; Medien; Popkultur; Neoliberalismus; Populärkultur; Literatur; Advertising; Konsumforschung; Poetik; Intermedialität; Allgemeine Literaturwissenschaft; Intertextualität; Postmoderne; Poetologie; Spätkapitalismus; Émile Zola; Literarizität; Konkrete Poesie; Serendipität; Consumption; Media; 9/11; Cultural Studies; Popular Culture; General Literature Studies; Postmodernism; Intertextuality; émile Zola; Serendipity; Literaricity; Werbung; Literarizität; Poetik; Poetologie; Medien; Cultural Studies; Populärkultur; Intermedialität; Intertextualität; Konsumforschung; Rhetorik; Spätkapitalismus; Émile Zola; Lars von Trier; 9/11; Mad Men; Postmoderne; Konkrete Poesie; Serendipität; Popkultur; Literatur; Neoliberalismus; Konsum; Allgemeine Literaturwissenschaft; Kulturwissenschaft; Advertising; Literaricity; Poetics; Poetology; Media; Popular Culture; Intermediality; Intertextuality; Consumer Research; Rhetorics; émile Zola; Postmodernism; Serendipity; Literature; Neoliberalism; Consumption; General Literature Studies;
    Umfang: 1 Online-Ressource (239 Seiten), Illustrationen
    Bemerkung(en):

    Literaturangaben

  3. Postsymbolistisches Schreiben. Studien zur Poetik des Akmeismus und Osip Mandel'štams
    Erschienen: 2005
    Verlag:  Peter Lang International Academic Publishers, Bern

    Since Žirmunskij the acmeists have been considered "overcomers of symbolism", which has led to many misunderstandings about the acmeist poetics. While the symbolists discovered the ambiguity of the word as the basis of metaphor, the acmeists are more... mehr

     

    Since Žirmunskij the acmeists have been considered "overcomers of symbolism", which has led to many misunderstandings about the acmeist poetics. While the symbolists discovered the ambiguity of the word as the basis of metaphor, the acmeists are more aware of the connection between identity and plurality of the word. They understand the idea of ​​a complete independence of the poetic language from everyday language as an illusion and danger and sustainably pragmatic symbolist understanding of the language. Acmeistic writing tries to referentle to different levels and to create a kind of "new realism of writing". In their texts, the acmeists try to regain authenticity and reality through a greater temporal-spatial and cultural contextualization, the inclusion of reality substrates, greater involvement of everyday language, dialogical expressions, taking up a historical design language or a narrative Parlandogestik. - The work also offers a brief view of the reception of acmeism by Brodskij, Celan and Grünbein. Seit Žirmunskij gelten die Akmeisten als "Überwinder des Symbolismus", was zu vielen Missverständnissen über die akmeistische Poetik geführt hat. Während die Symbolisten die Vieldeutigkeit des Wortes als Grundlage der Metaphorik für sich entdeckten, sind sich die Akmeisten stärker des Zusammenhangs von Identität und Pluralität des Wortes bewusst. Sie begreifen die Idee einer völligen Unabhängigkeit der dichterischen Sprache von der Alltagssprache als Illusion und Gefahr und pragmatisieren das symbolistische Sprachverständnis nachhaltig. Akmeistisches Schreiben versucht sich auf verschiedenen Ebenen referentiell zu verankern und eine Art "neuen Realismus des Schreibens" zu erschaffen. Die Akmeisten versuchen dabei in ihren Texten, über eine größere zeitlich-räumliche und kulturelle Kontextualisierung, die Aufnahme von Realitätssubstraten, eine stärkere Einbindung der Alltagssprache, dialogische Wendungen, das Aufgreifen einer historischen Formensprache oder eine narrative Parlandogestik wieder Authentizität und Wirklichkeit zu gewinnen. - Die Arbeit bietet zugleich einen kurzen Ausblick auf die Rezeption des Akmeismus durch Brodskij, Celan und Grünbein.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Poetry
    Weitere Schlagworte: poetics; acmeist; Akmeismus; Annette; Dialogizität; Mandel; Neoklassismus; Osip; Paul Celan; Phänomenologie; Poetik; Postsymbolistisches; Schreiben; štam; štams; Studien; Symbolismus; Werberger
    Umfang: 1 electronic resource (330 p.)
  4. Variants of Rhetorical Ventriloquism : sermocinatio, ethopoeia, prosopopoeia (and Affine Terms) in the Rhetorica ad Herennium, Cicero, Dionysius of Halicarnassus, Quintilian, Augustine – Including Tentative Remarks on the Oratorico-Dramatic Concepts of ethos and persona, as well as Their Potential with Respect to Authorial Selfcraft in Shakespeare and Cervantes.
    Autor*in: Mayfield, DS
    Erschienen: 2018
    Verlag:  De Gruyter, Berlin, Germany

    This book-length study is concerned with the various - vicarious and delegative - devices pertaining to rhetorical ventriloquism (sermocinatio, ethopoeia, prosopopoeia, etc.) - including their technical, conceptual, and applicative history in... mehr

     

    This book-length study is concerned with the various - vicarious and delegative - devices pertaining to rhetorical ventriloquism (sermocinatio, ethopoeia, prosopopoeia, etc.) - including their technical, conceptual, and applicative history in European and Western literatures, from Ancient to (Early) Modern times.

    It is published as an Online Supplement (.pdf) to (the article "Rhetorical Ventriloquism in Application", forming part of) the following DramaNet volume: History and Drama. The Pan-European Tradition. Eds. Joachim Küpper, Jan Mosch, Elena Penskaya. Berlin: de Gruyter, 2019.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Beteiligt: Küpper, Joachim (Hrsg.); Mosch, Jan (Hrsg.); Penskaya, Elena (Hrsg.)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110604276
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Poetry; History
    Weitere Schlagworte: Rhetoric; drama; history; poetics
    Umfang: 1 electronic resource (253 p.)
  5. Noise Thinks the Anthropocene: An Experiment in Noise Poetics
    Erschienen: 2019
    Verlag:  punctum books, Earth, Milky Way

    In an increasingly technologized and connected world, it seems as if noise must be increasing. Noise, however, is a complicated term with a complicated history. Noise can be traced through structures of power, theories of knowledge, communication,... mehr

     

    In an increasingly technologized and connected world, it seems as if noise must be increasing. Noise, however, is a complicated term with a complicated history. Noise can be traced through structures of power, theories of knowledge, communication, and scientific practice, as well as through questions of art, sound, and music. Thus, rather than assume that it must be increasing, this work has focused on better understanding the various ways that noise is defined, what that noise can do, and how we can use noise as a strategically political tactic. Noise Thinks the Anthropocene is a textual experiment in noise poetics that uses the growing body of research into noise as source material. It is an experiment in that it results from indeterminate means, alternative grammar, and experimental thinking. The outcome was not predetermined. It uses noise to explain, elucidate, and evoke (akin to other poetic forms) within the textual milieu in a manner that seeks to be less determinate and more improvisational than conventional writing. Noise Thinks the Anthropocene argues that noise poetics is a necessary form for addressing political inequality, coexistence with the (nonhuman) other, the ecological crisis, and sustainability because it approaches these issues as a system of interconnected fragments and excesses and thus has the potential to reach or envision solutions in novel ways.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781950192069
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Theory of music & musicology
    Weitere Schlagworte: anthropocene; noise; ecological studies; sound studies; poetics; sustainability studies
    Umfang: 1 electronic resource (162 p.)
  6. Trouble Songs: A Musicological Poetics
    Erschienen: 2018
    Verlag:  punctum books, Earth, Milky Way

    Trouble Songs is a hybrid serial work that tracks the appearance of the word “trouble” in 20th- and 21st-century American music. It reads (and sings) songs and poems, with reference to cultural events ranging from the death of a pop singer to the... mehr

     

    Trouble Songs is a hybrid serial work that tracks the appearance of the word “trouble” in 20th- and 21st-century American music. It reads (and sings) songs and poems, with reference to cultural events ranging from the death of a pop singer to the growth of popular resistance movements. The trouble singer invokes the word “trouble” in place of actual trouble—the song is a spell that conjures trouble (from bad luck and disaffection to infidelity, impotence, destitution, and the specter of death) in a temporary form that can be dis-spelled, if only for the length of the song. Singer and song also open a critical space for making trouble, for stirring the heart and mind. This space is a disjunction in time (and a superimposition of events) where singer and listener collaborate on meaning (un/)making as they temporarily transform trouble.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781947447455
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Theory of music & musicology
    Weitere Schlagworte: US musical history; musicology; poetics; bad luck; trouble
    Umfang: 1 electronic resource (204 p.)
  7. The Craft of Poetry : Dialogues on Minimal Interpretation
    Erschienen: 2015
    Verlag:  Taylor & Francis

    This book presents an innovative format for poetry criticism that its authors call "dialogical poetics." This approach shows that readings of poems, which in academic literary criticism often look like a product of settled knowledge, are in reality a... mehr

     

    This book presents an innovative format for poetry criticism that its authors call "dialogical poetics." This approach shows that readings of poems, which in academic literary criticism often look like a product of settled knowledge, are in reality a continual negotiation between readers. But Derek Attridge and Henry Staten agree to rein in their own interpretive ingenuity and "minimally interpret" poems – reading them with careful regard for what the poem can be shown to actually say, in detail and as a whole, from opening to closure. Based on a series of emails, the book explores a number of topics in the reading of poetry, including historical and intellectual context, modernist difficulty, the role of criticism, and translation. This highly readable book will appeal to anyone who enjoys poetry, offering an inspiring resource for students whilst also mounting a challenge to some of the approaches to poetry currently widespread in the academy.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781315724980
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Literature: history & criticism; Literary reference works
    Weitere Schlagworte: poetics; poetry; Routledge; verse
    Umfang: 1 electronic resource (174 p.)
  8. Prosa : Geschichte, Poetik, Theorie
    Beteiligt: Gamper, Michael (Hrsg.); Efimova, Svetlana (Hrsg.)
    Erschienen: 2021
    Verlag:  De Gruyter, Berlin/Boston

    “Prose” refers to a largely free mode of speaking and writing that is not tethered to any normative form, and which permits a wide range of composition styles due to the openness of its content and form. In 18 chapters, this volume makes “prose” – an... mehr

     

    “Prose” refers to a largely free mode of speaking and writing that is not tethered to any normative form, and which permits a wide range of composition styles due to the openness of its content and form. In 18 chapters, this volume makes “prose” – an important but thus far insufficiently examined category of literary studies – the subject of historical, methodological, and theoretical investigations.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Beteiligt: Gamper, Michael (Hrsg.); Efimova, Svetlana (Hrsg.)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110729085; 9783110724646; 9783110729153
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Literature: history & criticism; Literary theory; Literary studies: general; Literary studies: fiction, novelists & prose writers
    Weitere Schlagworte: Prose; literary theory; poetics; comparative studies
    Umfang: 1 electronic resource (327 p.)
  9. How We Read : Tales, Fury, Nothing, Sound
    Beteiligt: Heller, Kaitlin (Hrsg.); Akbari, Suzanne Conklin (Hrsg.)
    Erschienen: 2019
    Verlag:  punctum books, Brooklyn, NY

    "What do we do when we read? Reading can be an act of consumption or an act of creation. Our “work reading” overlaps with our “pleasure reading,” and yet these two modes of reading engage with different parts of the self. It is sometimes passive,... mehr

     

    "What do we do when we read?

     

    Reading can be an act of consumption or an act of creation. Our “work reading” overlaps with our “pleasure reading,” and yet these two modes of reading engage with different parts of the self. It is sometimes passive, sometimes active, and can even be an embodied form.

     

    The contributors to this volume share their own histories of reading in order to reveal the shared pleasure that lies in this most solitary of acts – which is also, paradoxically, the act of most complete plenitude. Many of the contributors engage in academic writing, and several publish in other genres, including poetry and fiction; some contributors maintain an active online presence. All are engaged with reading’s capacity to stimulate and excite as well as to frustrate and confuse. The synergies and tensions of online reading and print reading animate these thirteen contributions, generating a sense of shared community. Together, the authors open their libraries to us. This is how we read."

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Beteiligt: Heller, Kaitlin (Hrsg.); Akbari, Suzanne Conklin (Hrsg.)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781950192328
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Literary studies: general
    Weitere Schlagworte: reading; writing; libraries; poetics; memory; university life; literary studies
    Umfang: 1 electronic resource (186 p.)
  10. Jaan Kross and Russian Culture
    Autor*in: Pild, Lea
    Erschienen: 2012
    Verlag:  University of Tartu Press, Tartu

    Acta Slavica Estonica is an international series of publications on current issues of Russian and other Slavic languages, literatures and cultures. This volume is devoted to the interrelations of the prominent Estonian writer Jaan Kross (1920–2007)... mehr

     

    Acta Slavica Estonica is an international series of publications on current issues of Russian and other Slavic languages, literatures and cultures. This volume is devoted to the interrelations of the prominent Estonian writer Jaan Kross (1920–2007) with Russian literature and culture. It includes contributions on the poetics of some of Kross' works ("The Czar's Madman", "Professor Martens' Departure", "Michelson's Matriculation", "The Third Range of Hills", "A Hard Night for Dr. Karell") and his translations from Russian (e.g. D. Samoilov's poetry and A. Griboedov's "The Misfortune of Being Clever"). Contributors include Lea Pild, Ljubov Kisseljova, Timur Guzairov, Tatiana Stepanischeva, Dmitry Ivanov, and Maria Tamm. An appendix includes the original Russian text of the autobiography of Johann Köler, the patriarch of Estonian national art and protagonist of one of Kross' novels. So far, this text has appeared only in fragments; the full version was found in the Archive of the Institute of Russian literature in St. Petersburg and is here published, with an extensive commentary, for the first time.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
  11. Серебряный век в русской литературе и культуре конца XIX – первой половины XX вв = Silver Age in Russian Literature and Culture in the Late 19th Century and the First Half of the 20th Century : К 90-летию со дня рождения З. Г. Минц = On the 90th Birth Anniversary of Zara Minz
    Beteiligt: Pild, Lea (Hrsg.); Stepaništševa, Tatjana (Hrsg.)
    Erschienen: 2018
    Verlag:  University of Tartu Press, Tartu

    Acta Slavica Estonica is an international series of publications on current issues of Russian and other Slavic languages, literatures and cultures. The first section of this volume contains articles on the history, poetics and reception of the Silver... mehr

     

    Acta Slavica Estonica is an international series of publications on current issues of Russian and other Slavic languages, literatures and cultures. The first section of this volume contains articles on the history, poetics and reception of the Silver Age in Russian literature and culture in the late 19th century and the first half of the 20th century. In the second section, titled “It was impossible not to Love Zara Grigoryevna…”, several students of Zara Minz share their memories of her. The third section addresses issues of translation and intermediality in Russian and European culture.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Beteiligt: Pild, Lea (Hrsg.); Stepaništševa, Tatjana (Hrsg.)
    Sprache: Russisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9789949779864
    Schlagworte: Literature: history & criticism; Literary studies: from c 1900 -; Translation & interpretation
    Weitere Schlagworte: Russian culture; Silver Age in Russian literature; poetics; reception; translation; intermediality
    Umfang: 1 electronic resource (462 p.)
  12. Die dramatische Wirkungspoetik im Frühwerk Schillers
    eine analytische Annäherung an das Konzept des Ideendichters
    Erschienen: [2017]; © 2017
    Verlag:  De Gruyter, Berlin ;Boston

    Christoph Gschwind zeigt, wie Schillers frühe Dramen "Die Räuber", "Fiesko", "Kabale und Liebe" und "Don Karlos" wirkungspoetisch funktionieren. Anhand der Analyse von Schillers Frühwerk gibt er, basierend auf der Terminologie der analytischen... mehr

    Staatsbibliothek zu Berlin - Preußischer Kulturbesitz, Haus Unter den Linden
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Brandenburgische Technische Universität Cottbus - Senftenberg, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Christoph Gschwind zeigt, wie Schillers frühe Dramen "Die Räuber", "Fiesko", "Kabale und Liebe" und "Don Karlos" wirkungspoetisch funktionieren. Anhand der Analyse von Schillers Frühwerk gibt er, basierend auf der Terminologie der analytischen Literaturwissenschaft, Antworten auf die allgemeine Frage nach dem Verhältnis zwischen Poesie und Philosophie – und auf die spezielle Frage nach der kognitiven Signifikanz literarisch-fiktionaler Texte. Die vorliegende Arbeit unterscheidet sich methodisch von einem klassisch-hermeneutischen Interpretationsverfahren, indem sie auf eine Rekonstruktion von emotiven und kognitiven Funktionen aus Schillers frühen Dramentexten zielt. Das Begriffsinstrumentarium der in der Schiller-Forschung vorherrschenden hermeneutischen Werkinterpretationen gründet häufig auf suggestiven Metaphernkomplexen. Im Kontext des analytischen Zugriffs auf die Texte Schillers wird dieser Tradition ein auf begriffliche Explikation abzielendes Analyse-Modell entgegengestellt, mit dem die z.T. unklaren Begriffe Schillers fassbarer werden. Durch die Rekonstruktion des ideengeschichtlichen Referenzrahmens zeigt sich Schillers Frühwerk schließlich auch als Projekt einer literarischen Aufklärung

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Staatsbibliothek zu Berlin
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110541991
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: GK 8870 ; GK 9032
    Schriftenreihe: Deutsche Literatur. Studien und Quellen ; Band 26
    Schlagworte: Friedrich von Schiller; literary analysis; literary reception; Literaturanalyse; poetics; Poetik; Rezeption (Literatur); Schiller, Friedrich von; Dramentheorie; Rezeption
    Weitere Schlagworte: Schiller, Friedrich (1759-1805): Don Carlos; Schiller, Friedrich (1759-1805): Die Räuber; Schiller, Friedrich (1759-1805): Kabale und Liebe; Schiller, Friedrich (1759-1805): Die Verschwörung des Fiesco zu Genua
    Umfang: 1 online resource (253pages)
  13. Humanistische Antikenübersetzung und frühneuzeitliche Poetik in Deutschland (1450–1620)
    Erschienen: [2017]; © 2017
    Verlag:  De Gruyter, Berlin ; Boston

    In der beginnenden Frühen Neuzeit zeichnet sich unter dem Einfluss der humanistischen Bildungsbewegung im Verhältnis zur antiken Literatur ein Umbruch im Vergleich zur mittelalterlichen Antikenrezeption ab: Die Schriften der Autoren des klassischen... mehr

    Brandenburgische Technische Universität Cottbus - Senftenberg, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    In der beginnenden Frühen Neuzeit zeichnet sich unter dem Einfluss der humanistischen Bildungsbewegung im Verhältnis zur antiken Literatur ein Umbruch im Vergleich zur mittelalterlichen Antikenrezeption ab: Die Schriften der Autoren des klassischen Altertums werden zum Teil wiederentdeckt, ediert und kommentiert; zahlreiche Übersetzungen werden angefertigt. In der Auseinandersetzung mit dem inhaltlichen und stilistischen Vorbild der antiken Werke ergeben sich in der Volkssprache vielfältige Veränderungen im Literatursystem, die den programmatisch an die antike Literatur anknüpfenden Neuansatz der frühneuzeitlichen Poetik durch Martin Opitz und andere vorbereiten, von diesen aber zugunsten französischer und niederländischer Vorbilder verschwiegen werden. In fünf Sektionen (Übersetzungsreflexion und Sprachbewusstsein, Institutionen und Funktionen, Intermedialität, Poetik und Rhetorik, Literaturvarianten und Gattungstransfer) wird der Beitrag der Übersetzungskultur für die Entwicklung der deutschen Sprache und Literatur der Frühen Neuzeit neu bestimmt

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110527230
    Weitere Identifier:
    Schriftenreihe: Frühe Neuzeit ; 211
    Schlagworte: Early modern period; Frühe Neuzeit; humanism; Humanismus; poetics; Poetik; translation; Übersetzung; Lyrik; Rezeption; Humanismus; Antike; Übersetzung; Latein
    Umfang: 1 online resource (594 pages)
    Bemerkung(en):

    Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 13. Sep 2017)

  14. Lessons in Secular Criticism
    Erschienen: [2013]; © 2013
    Verlag:  Fordham University Press, New York, NY

    Secular criticism is a term invented by Edward Said to denote not a theory but a practice that counters the tendency of much modern thinking to reach for a transcendentalist comfort zone, the very space philosophy wrested away from religion in the... mehr

    Brandenburgische Technische Universität Cottbus - Senftenberg, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Secular criticism is a term invented by Edward Said to denote not a theory but a practice that counters the tendency of much modern thinking to reach for a transcendentalist comfort zone, the very space philosophy wrested away from religion in the name of modernity. Using this notion as a compass, this book reconfigures recent secularism debates on an entirely different basis, by showing (1) how the secular imagination is closely linked to society’s radical poiesis, its capacity to imagine and create unprecedented forms of worldly existence; and (2) how the space of the secular animates the desire for a radical democratic politics that overturns inherited modes of subjugation, whether religious or secularist.Gourgouris’s point is to disrupt the co-dependent relation between the religious and the secular—hence, his rejection of fashionable languages of postsecularism—in order to engage in a double critique of heteronomous politics of all kinds. For him, secular criticism is a form of political being: critical, antifoundational, disobedient, anarchic, yet not negative for negation’s sake but creative of new forms of collective reflection, interrogation, and action that alter not only the current terrain of dominant politics but also the very self-conceptualization of what it means to be human.Written in a free and combative style and given both to close readings of texts and to gazing off into the broad horizon, these essays cover a range of issues—historical and philosophical, archaic and contemporary, literary and political—that ultimately converge in the significance of contemporary radical politics: the assembly movements we have seen in various parts of the world in recent years. The secular imagination demands a radical pedagogy and unlearning a great many established thought patterns. Its most important dimension is not battling religion per se but dismantling theological politics of sovereignty in favor of radical conditions for social autonomy

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780823254873
    Weitere Identifier:
    Schriftenreihe: Thinking Out Loud
    Schlagworte: Sovereignty; autonomy; critique; democracy; poetics; political theology; radical politics; secularism; RELIGION / General; Criticism; Literature; Religion and literature; Secularism in literature
    Umfang: 1 online resource (216 pages)
    Bemerkung(en):

    Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 23. Jul 2020)

  15. Lyric Apocalypse
    Milton, Marvell, and the Nature of Events
    Autor*in: Netzley, Ryan
    Erschienen: [2015]; © 2015
    Verlag:  Fordham University Press, New York, NY

    What’s new about the apocalypse? Revelation does not allow us to look back after the end and enumerate pivotal turning points. It happens in an immediate encounter with the transformatively new.John Milton’s and Andrew Marvell’s lyrics attempt to... mehr

    Brandenburgische Technische Universität Cottbus - Senftenberg, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    What’s new about the apocalypse? Revelation does not allow us to look back after the end and enumerate pivotal turning points. It happens in an immediate encounter with the transformatively new.John Milton’s and Andrew Marvell’s lyrics attempt to render the experience of such an apocalyptic change in the present. In this respect they take seriously the Reformation’s insistence that eschatology is a historical phenomenon. Yet these poets are also reacting to the Regicide, and, as a result, their works explore very modern questions about the nature of events, what it means for a significant historical occasion to happen.Lyric Apocalypse argues that Milton’s and Marvell’s lyrics challenge any retrospective understanding of events, including one built on a theory of revolution. Instead, these poems show that there is no "after" to the apocalypse, that if we are going to talk about change, we should do so in the present, when there is still time to do something about it. For both of these poets, lyric becomes a way to imagine an apocalyptic event that would be both hopeful and new

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780823263493
    Weitere Identifier:
    Schriftenreihe: Verbal Arts: Studies in Poetics
    Schlagworte: Apocalypse; Immanence; Marvel; Milton; Possibility; Revelation; event; lyric; poetics; LITERARY CRITICISM / European / English, Irish, Scottish, Welsh; Apocalypse in literature; English poetry
    Umfang: 1 online resource (288 pages)
    Bemerkung(en):

    Description based on online resource; title from PDF title page (publisher's Web site, viewed 23. Jul 2020)

  16. Ästhetik und Poetik der Ruinen
    Rekonstruktion – Imagination – Gedächtnis
    Beteiligt: Lombardi, Giulia (Herausgeber); Oberto, Simona (Herausgeber); Strohmaier, Paul (Herausgeber)
    Erschienen: 2022
    Verlag:  De Gruyter, Berlin/Boston

  17. Katharsiskonzeptionen vor Aristoteles
    Beteiligt: Vöhler, Martin (HerausgeberIn); Seidensticker, Bernd (HerausgeberIn)
    Erschienen: [2007]; © 2007
    Verlag:  Walter de Gruyter, Berlin

    Main description: Aristoteles benutzt den Katharsisbegriff an verschiedenen Stellen seines Werks: in der Fortpflanzungslehre, der Zoologie, der Physik und Politik. In der Poetik wird der Begriff metaphorisch eingesetzt, um den Wirkungszweck der... mehr

    Staats- und Universitätsbibliothek Bremen
    keine Fernleihe
    Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt / Zentrale
    ebook
    keine Fernleihe
    Helmut-Schmidt-Universität, Universität der Bundeswehr Hamburg, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek - Niedersächsische Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Hildesheim
    keine Fernleihe
    Leuphana Universität Lüneburg, Medien- und Informationszentrum, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschule Merseburg, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
    keine Fernleihe
    Jade Hochschule Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth, Campus Oldenburg, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Jade Hochschule Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth, Campus Elsfleth, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Jade Hochschule Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth, Campus Wilhelmshaven, Bibliothek
    keine Fernleihe

     

    Main description: Aristoteles benutzt den Katharsisbegriff an verschiedenen Stellen seines Werks: in der Fortpflanzungslehre, der Zoologie, der Physik und Politik. In der Poetik wird der Begriff metaphorisch eingesetzt, um den Wirkungszweck der Tragödie zu bestimmen. Welche Modelle von Katharsis waren Aristoteles geläufig, in welchem Verhältnis stehen sie zueinander? Auf der Grundlage eines ausführlichen Vorworts erstellen die Beiträge von Spezialisten eine Übersicht zu dem jeweiligen Begriffsgebrauch in Biologie, Medizin, Ritus, Kultus, Musiktheorie, Psychologie und Philosophie. Sie bestimmen dabei in einer breit angelegten interdisziplinären Zusammenarbeit die spezifische Funktionsweise der jeweiligen Katharsiskonzeptionen, so dass die Voraussetzungen des poetologischen Begriffs deutlich werden. Main description: Aristotle uses the concept of catharsis at various points in his writings–in his works on reproduction, on zoology, on physics, and on politics. In his Poetics, the concept is deployed metaphorically in order to determine the purpose of tragedy. Which models of catharsis was Aristotle acquainted with, and what was the relationship between them? Proceeding from a detailed foreword, the specialist papers provide an overview of the use of the term in the different areas of biology, medicine, ritual, cult, music theory, psychology and philosophy. Working on a broad collaborative interdisciplinary basis, the authors determine the specific functions of the various conceptions of catharsis and thus clarify the foundations for the concept in poetology.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Vöhler, Martin (HerausgeberIn); Seidensticker, Bernd (HerausgeberIn)
    Sprache: Deutsch; Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110204285
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: CC 6700 ; CD 1610 ; GE 3924
    Schlagworte: Catharsis; Greek drama (Tragedy); Tragedy; poetics
    Weitere Schlagworte: Aristotle
    Umfang: 1 Online-Ressource (XIV, 269 Seiten)
  18. Poetologische Metaphern
    Formen und Funktionen in der deutschen Literatur
    Autor*in: Kohl, Katrin
    Erschienen: 2007
    Verlag:  Walter De Gruyter, Berlin

    Includes bibliographical references and indexes The study examines the significance of metaphors in the process of poetological communication between author and recipient. Using references to poetological debates in Classical Antiquity, the author... mehr

    Staats- und Universitätsbibliothek Bremen
    keine Fernleihe
    Helmut-Schmidt-Universität, Universität der Bundeswehr Hamburg, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek - Niedersächsische Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Hildesheim
    keine Fernleihe
    Leuphana Universität Lüneburg, Medien- und Informationszentrum, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschule Merseburg, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
    keine Fernleihe
    Jade Hochschule Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth, Campus Oldenburg, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Jade Hochschule Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth, Campus Elsfleth, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Jade Hochschule Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth, Campus Wilhelmshaven, Bibliothek
    keine Fernleihe

     

    Includes bibliographical references and indexes The study examines the significance of metaphors in the process of poetological communication between author and recipient. Using references to poetological debates in Classical Antiquity, the author follows the way in which authors writing in German from the Middle Ages up to the present have creatively adapted topical metaphors to lend effect to their projects

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110186284; 9783110920420
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: GE 3701
    Schlagworte: German literature; Metaphor in literature; poetics
    Umfang: xi, 754 p
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references and indexes

    Available via World Wide Web

    Vorwort; Einleitung: Die Macht der Metapher im Diskurs um Sprache, Dichtung und Poetik; I. Spielraum der Poetik; 1. Platon: Poetik als Agon; 2. Aristoteles: Poetik als Wissenschaft; 3. Horaz: Poetik als Dichtkunst; 4. Longinus: Poetik als Widerhall des Erhabenen; 5. Die Bibel: »Im Anfang war das Wort«; 6. Der Kampf um die deutsche Dichtung im Zeitalter des Idealismus; 7. Nietzsche und die Folgen; 8. Poetik und Dichtung; II. Das kreative Potenzial der Metapher; 1. Die Metapher im Bereich der Sprache; 2. Spekulative Bedeutungen; 3. Philosophische Aufwertungen von Sprache und Phantasie

    4. Die Metapher im Bereich der Kognition5. Die Metapher im Zusammenspiel von Kognition und Sprache; 6. Die Metapher als sprachliches Bild; 7. Die Metapher in der imaginativen Zusammenwirkung von Körper und Geist; 8. Ansatz zu einer ganzheitlichen Theorie der Metapher; III. Die poetologische Metapher als kommunikative Kraft; 1. Geschichte deutscher Poetik; 2. Formen der Poetik; 3. Medien der Dichtung; 4. Natur und/oder Kunst?; 5. Die Metapher zwischen Autor, Werk und Rezipient; IV. Die Welt poetologischer Metaphern: Rollen des Dichters; 1. Im Inneren des Dichters

    2. Grenzüberschreitungen: Denken und Sprache3. Reden und Schreiben; 4. Körper; 5. Geschlecht; 6. Liebende; 7. Unterhaltung und Spiel; 8. Wettstreit und Kunst; 9. Beruf; 10. Der Dichter als sittliches Wesen; 11. Der Autor in der Gesellschaft; 12. Außenseiter; 13. Bezüge zum Übernatürlichen; V. Traditionsbildung und Gemeinschaftsstiftung; 1. Das Alte und das Neue; 2. Grenzen und Hierarchien; 3. Bindung und Autonomie; 4. Vorbilder, Dialoge und intertextuelle Bezüge; 5. Dichtung als gemeinschaftliches Ereignis; 6. Dichterbünde; 7. Kulturstiftung; 8. Rühmung und Ruhm; VI. Poetologische Momente

    1. Otfrid von Weißenburg: Widmungen und Prolog {Evangelienbuch, 863-871)2. Gottfried von Straßburg: Literaturexkurs ( Tristan, um 1210); 3. Martin Opitz: Buch von der Deutschen Poeterey (1624); 4. Christoph Martin Wieland: Vorrede zu Sophie La Roches Geschichte des Fräuleins von Sternheim (1771); 5. August Wilhelm und Friedrich Schlegel: Athenaeum, Band 1 (1798); 6. Theodor Fontane: Unsere lyrische und epische Poesie seit 1848 (1853); 7. Hugo von Hofmannsthal: Ein Brief {1902)

    8. Theodor W. Adorno: »Nach Auschwitz ein Gedicht zu schreiben, ist barbarisch« (Kulturkritik und Gesellschaft, 1951)9. neuedichte.de - Textlandschaft aus Poesie und Poetik (2004); Perspektiven: »eine oft atemberaubende Bandbreite ...«; Abbildungs- und Literaturverzeichnis; Abbildungen; Literatur; Poetologische Metaphern und Topoi; Personen- und Sachregister

  19. Green Thoughts, Green Shades
    Essays by Contemporary Poets on the Early Modern Lyric
    Beteiligt: Bedient, Calvin (MitwirkendeR); Boland, Eavan (MitwirkendeR); Fulton, Alice (MitwirkendeR); Gregerson, Linda (MitwirkendeR); Gunn, Thom (MitwirkendeR); Hass, Robert (MitwirkendeR); Hecht, Anthony (MitwirkendeR); Logan, William (MitwirkendeR); Mchugh, Heather (MitwirkendeR); Phillips, Carl (MitwirkendeR); Post, Jonathan F. S. (MitwirkendeR); Post, Jonathan F.S. (HerausgeberIn); Sacks, Peter (MitwirkendeR); Yenser, Stephen (MitwirkendeR)
    Erschienen: [2002]; ©2002
    Verlag:  University of California Press, Berkeley, CA

    Green Thoughts, Green Shades is a strikingly original book, the first and only of its kind. Edited and introduced by noted seventeenth-century scholar Jonathan Post, it enlists the analytic and verbal power of some of today's most celebrated poets to... mehr

    Zugang:
    Resolving-System (lizenzpflichtig)
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek - Niedersächsische Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Osnabrück
    keine Fernleihe

     

    Green Thoughts, Green Shades is a strikingly original book, the first and only of its kind. Edited and introduced by noted seventeenth-century scholar Jonathan Post, it enlists the analytic and verbal power of some of today's most celebrated poets to illuminate from the inside out a number of the greatest lyric poets writing in English during the sixteenth and seventeenth century. Written by people who spend much of their time thinking in verse and about verse, these original essays herald the return of the early modern lyric as crucial to understanding the present moment of poetry in the United States. This work provides fascinating insights into what today's poets find of special interest in their forebears. In addition, these discussions shed light on the contributors' own poetry and offer compelling clues to how the poetry of the past continues to inform that of the present

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Bedient, Calvin (MitwirkendeR); Boland, Eavan (MitwirkendeR); Fulton, Alice (MitwirkendeR); Gregerson, Linda (MitwirkendeR); Gunn, Thom (MitwirkendeR); Hass, Robert (MitwirkendeR); Hecht, Anthony (MitwirkendeR); Logan, William (MitwirkendeR); Mchugh, Heather (MitwirkendeR); Phillips, Carl (MitwirkendeR); Post, Jonathan F. S. (MitwirkendeR); Post, Jonathan F.S. (HerausgeberIn); Sacks, Peter (MitwirkendeR); Yenser, Stephen (MitwirkendeR)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780520935716
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: English literature; English poetry; English poetry; LITERARY CRITICISM / European / General
    Weitere Schlagworte: academic; anne bradstreet; ben jonson; contemporary poetry; contemporary poets; creative writers; creative writing; early modern lyric; early modern poetry; essay anthology; essay collection; john donne; literary history; literary; lyric poems; lyric poetry; margaret cavendish; mfa; milton; philip sidney; poetic form; poetics; poetry studies; scholarly; sestina; sonnet
    Umfang: 1 Online-Ressource (314 p.)
  20. Learned Girls and Male Persuasion
    Gender and Reading in Roman Love Elegy
    Erschienen: [2003]; ©2003
    Verlag:  University of California Press, Berkeley, CA

    This study transforms our understanding of Roman love elegy, an important and complex corpus of poetry that flourished in the late first century b.c.e. Sharon L. James reads key poems by Propertius, Tibullus, and Ovid for the first time from the... mehr

    Zugang:
    Resolving-System (lizenzpflichtig)
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek - Niedersächsische Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Osnabrück
    keine Fernleihe

     

    This study transforms our understanding of Roman love elegy, an important and complex corpus of poetry that flourished in the late first century b.c.e. Sharon L. James reads key poems by Propertius, Tibullus, and Ovid for the first time from the perspective of the woman to whom they are addressed—the docta puella, or learned girl, the poet's beloved. By interpreting the poetry not, as has always been done, from the stance of the elite male writers—as plaint and confession—but rather from the viewpoint of the women—thus as persuasion and attempted manipulation—James reveals strategies and substance that no one has listened for before

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
  21. Commons
    Autor*in: Kim, Myung Mi
    Erschienen: [2002]; ©2002
    Verlag:  University of California Press, Berkeley, CA

    Myung Mi Kim's Commons weighs on the most sensitive of scales the minute grains of daily life in both peace and war, registering as very few works of literature have done our common burden of being subject to history. Abstracting colonization, war,... mehr

    Zugang:
    Resolving-System (lizenzpflichtig)
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek - Niedersächsische Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Osnabrück
    keine Fernleihe

     

    Myung Mi Kim's Commons weighs on the most sensitive of scales the minute grains of daily life in both peace and war, registering as very few works of literature have done our common burden of being subject to history. Abstracting colonization, war, immigration, disease, and first-language loss until only sparse phrases remain, Kim takes on the anguish and displacement of those whose lives are embedded in history.Kim's blank spaces are loaded silences: openings through which readers enter the text and find their way. These silences reveal gaps in memory and articulate experiences that will not translate into language at all. Her words retrieve the past in much the same way the human mind does: an image sparks another image, a scent, the sound of bombs, or conversation. These silences and pauses give the poems their structure.Commons's fragmented lyric pushes the reader to question the construction of the poem. Identity surfaces, sinks back, then rises again. On this shifting ground, Kim creates meaning through juxtaposed fragments. Her verse, with its stops and starts, its austere yet rich images, offers splinters of testimony and objection. It negotiates a constantly changing world, scavenging through scraps of experience, spaces around words, and remnants of emotion for a language that enfolds the enormity of what we cannot express

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780520927841
    Weitere Identifier:
    Schriftenreihe: New California Poetry ; 5
    Schlagworte: Immigrants; Immigrants; Korean Americans; Korean Americans; POETRY / General
    Weitere Schlagworte: american poetry; colonial; colonies; colonization; confessional; conversation; creative writing; disease; english poetry; first language; historical; history; immigrant poetry; immigration; language loss; life story; literature; loaded silence; lyric poetry; lyric; peace; personal; poetic; poetics; poetry collection; poetry; true story; war; wartime; writing poetry
    Umfang: 1 Online-Ressource (111 p.)
  22. Sleeping with the Dictionary
    Erschienen: [2002]; ©2002
    Verlag:  University of California Press, Berkeley, CA

    Harryette Mullen's fifth poetry collection, Sleeping with the Dictionary, is the abecedarian offspring of her collaboration with two of the poet's most seductive writing partners, Roget's Thesaurus and The American Heritage Dictionary. In her ménage... mehr

    Zugang:
    Resolving-System (lizenzpflichtig)
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek - Niedersächsische Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Osnabrück
    keine Fernleihe

     

    Harryette Mullen's fifth poetry collection, Sleeping with the Dictionary, is the abecedarian offspring of her collaboration with two of the poet's most seductive writing partners, Roget's Thesaurus and The American Heritage Dictionary. In her ménage à trois with these faithful companions, the poet is aware that while Roget seems obsessed with categories and hierarchies, the American Heritage, whatever its faults, was compiled with the assistance of a democratic usage panel that included black poets Langston Hughes and Arna Bontemps, as well as feminist author and editor Gloria Steinem. With its arbitrary yet determinant alphabetical arrangement, its gleeful pursuit of the ludic pleasure of word games (acrostic, anagram, homophone, parody, pun), as well as its reflections on the politics of language and dialect, Mullen's work is serious play. A number of the poems are inspired or influenced by a technique of the international literary avant-garde group Oulipo, a dictionary game called S+7 or N+7. This method of textual transformation--which is used to compose nonsensical travesties reminiscent of Lewis Carroll's "Jabberwocky"--also creates a kind of automatic poetic discourse.Mullen's parodies reconceive the African American's relation to the English language and Anglophone writing, through textual reproduction, recombining the genetic structure of texts from the Shakespearean sonnet and the fairy tale to airline safety instructions and unsolicited mail. The poet admits to being "licked all over by the English tongue," and the title of this book may remind readers that an intimate partner who also gives language lessons is called, euphemistically, a "pillow dictionary."

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
  23. Seeing Double
    Intercultural Poetics in Ptolemaic Alexandria
    Erschienen: [2003]; ©2003
    Verlag:  University of California Press, Berkeley, CA

    When, in the third century B.C.E., the Ptolemies became rulers in Egypt, they found themselves not only kings of a Greek population but also pharaohs for the Egyptian people. Offering a new and expanded understanding of Alexandrian poetry, Susan... mehr

    Zugang:
    Resolving-System (lizenzpflichtig)
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek - Niedersächsische Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Osnabrück
    keine Fernleihe

     

    When, in the third century B.C.E., the Ptolemies became rulers in Egypt, they found themselves not only kings of a Greek population but also pharaohs for the Egyptian people. Offering a new and expanded understanding of Alexandrian poetry, Susan Stephens argues that poets such as Callimachus, Theocritus, and Apollonius proved instrumental in bridging the distance between the two distinct and at times diametrically opposed cultures under Ptolemaic rule. Her work successfully positions Alexandrian poetry as part of the dynamic in which Greek and Egyptian worlds were bound to interact socially, politically, and imaginatively.The Alexandrian poets were image-makers for the Ptolemaic court, Seeing Double suggests; their poems were political in the broadest sense, serving neither to support nor to subvert the status quo, but to open up a space in which social and political values could be imaginatively re-created, examined, and critiqued. Seeing Double depicts Alexandrian poetry in its proper context—within the writing of foundation stories and within the imaginative redefinition of Egypt as "Two Lands"—no longer the lands of Upper and Lower Egypt, but of a shared Greek and Egyptian culture

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
  24. Lectura Dantis, Inferno
    A Canto-by-Canto Commentary
    Beteiligt: Ahern, John (MitwirkendeR); Barolini, Teodolinda (MitwirkendeR); Berk, Philip R. (MitwirkendeR); Carugati, Giuliana (MitwirkendeR); Cassata, Letterio (MitwirkendeR); Ceserani, Remo (MitwirkendeR); Cherchi, Paolo (MitwirkendeR); Cioffi, Caron Ann (MitwirkendeR); Davis, Charles T. (MitwirkendeR); Durling, Robert M. (MitwirkendeR); Ellis, Steve (MitwirkendeR); Ferrante, Joan M. (MitwirkendeR); Frongia, Eugenio N. (MitwirkendeR); Hollander, Robert (MitwirkendeR); Iannucci, Amilcare A. (MitwirkendeR); Mandelbaum, Allen (MitwirkendeR); Mandelbaum, Allen (HerausgeberIn); Mazzotta, Giuseppe (MitwirkendeR); Noakes, Susan (MitwirkendeR); Nohrnberg, James (MitwirkendeR); Oldcorn, Anthony (MitwirkendeR); Oldcorn, Anthony (HerausgeberIn); Pertile, Lino (MitwirkendeR); Pesaresi, Massimo Mandolini (MitwirkendeR); Peterson, Thomas (MitwirkendeR); Petrie, Jennifer (MitwirkendeR); Petrocchi, Giorgio (MitwirkendeR); Ross, Charles (HerausgeberIn); Russo, Vittorio (MitwirkendeR); Sanguineti, Edoardo (MitwirkendeR); Scott, John A. (MitwirkendeR); Simonelli, Maria Picchio (MitwirkendeR); Stocchi, Manlio Pastore (MitwirkendeR); Terza, Dante Della (MitwirkendeR); Triolo, Alfred A. (MitwirkendeR); Valesio, Paolo (MitwirkendeR); Wlassics, Tibor (MitwirkendeR)
    Erschienen: [1999]; ©1999
    Verlag:  University of California Press, Berkeley, CA

    The California Lectura Dantis is the long-awaited companion to the three-volume verse translation by Allen Mandelbaum of Dante's Divine Comedy. Mandelbaum's translation, with facing original text and with illustrations by Barry Moser, has been... mehr

    Zugang:
    Resolving-System (lizenzpflichtig)
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek - Niedersächsische Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Osnabrück
    keine Fernleihe

     

    The California Lectura Dantis is the long-awaited companion to the three-volume verse translation by Allen Mandelbaum of Dante's Divine Comedy. Mandelbaum's translation, with facing original text and with illustrations by Barry Moser, has been praised by Robert Fagles as "exactly what we have waited for these years, a Dante with clarity, eloquence, terror, and profoundly moving depths," and by the late James Merrill as "lucid and strong . . . with rich orchestration . . . overall sweep and felicity . . . and countless free, brilliant, utterly Dantesque strokes." Charles Simic called the work "a miracle. A lesson in the art of translation and a model (an encyclopedia) for poets. The full range and richness of American English is displayed as perhaps never before."This collection of commentaries on the first part of the Comedy consists of commissioned essays, one for each canto, by a distinguished group of international scholar-critics. Readers of Dante will find this Inferno volume an enlightening and indispensable guide, the kind of lucid commentary that is truly adapted to the general reader as well as the student and scholar

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Ahern, John (MitwirkendeR); Barolini, Teodolinda (MitwirkendeR); Berk, Philip R. (MitwirkendeR); Carugati, Giuliana (MitwirkendeR); Cassata, Letterio (MitwirkendeR); Ceserani, Remo (MitwirkendeR); Cherchi, Paolo (MitwirkendeR); Cioffi, Caron Ann (MitwirkendeR); Davis, Charles T. (MitwirkendeR); Durling, Robert M. (MitwirkendeR); Ellis, Steve (MitwirkendeR); Ferrante, Joan M. (MitwirkendeR); Frongia, Eugenio N. (MitwirkendeR); Hollander, Robert (MitwirkendeR); Iannucci, Amilcare A. (MitwirkendeR); Mandelbaum, Allen (MitwirkendeR); Mandelbaum, Allen (HerausgeberIn); Mazzotta, Giuseppe (MitwirkendeR); Noakes, Susan (MitwirkendeR); Nohrnberg, James (MitwirkendeR); Oldcorn, Anthony (MitwirkendeR); Oldcorn, Anthony (HerausgeberIn); Pertile, Lino (MitwirkendeR); Pesaresi, Massimo Mandolini (MitwirkendeR); Peterson, Thomas (MitwirkendeR); Petrie, Jennifer (MitwirkendeR); Petrocchi, Giorgio (MitwirkendeR); Ross, Charles (HerausgeberIn); Russo, Vittorio (MitwirkendeR); Sanguineti, Edoardo (MitwirkendeR); Scott, John A. (MitwirkendeR); Simonelli, Maria Picchio (MitwirkendeR); Stocchi, Manlio Pastore (MitwirkendeR); Terza, Dante Della (MitwirkendeR); Triolo, Alfred A. (MitwirkendeR); Valesio, Paolo (MitwirkendeR); Wlassics, Tibor (MitwirkendeR)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9780520920538
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: LITERARY CRITICISM / European / General
    Weitere Schlagworte: academic; cantos; circles of hell; classic literature; cultural context; divine comedy; essay collection; famous author; famous plays; famous story; famous theatre; heaven and hell; inferno; limbo; literary analysis; literary criticism; poetics; poetry; poets; religion; scholarly; seven deadly sins; sinner; sins; social commentary; translation; underworld; verse
    Umfang: 1 Online-Ressource (490 p.)
  25. Voyager
    Autor*in: Reddy, Srikanth
    Erschienen: [2011]; ©2011
    Verlag:  University of California Press, Berkeley, CA

    Srikanth Reddy’s second book of poetry probes this world’s cosmological relation to the plurality of all possible worlds. Drawing its name from the spacecraft currently departing our solar system on an embassy to the beyond, Voyager unfolds as three... mehr

    Zugang:
    Resolving-System (lizenzpflichtig)
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek - Niedersächsische Landesbibliothek
    keine Fernleihe
    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Osnabrück
    keine Fernleihe

     

    Srikanth Reddy’s second book of poetry probes this world’s cosmological relation to the plurality of all possible worlds. Drawing its name from the spacecraft currently departing our solar system on an embassy to the beyond, Voyager unfolds as three books within a book and culminates in a chilling Dantean allegory of leadership and its failure in the cause of humanity. At the heart of this volume lies the historical figure of Kurt Waldheim—Secretary-General of the U.N. from 1972-81 and former intelligence officer in Hitler’s Wehrmacht—who once served as a spokesman for humanity while remaining silent about his role in the collective atrocities of our era. Resurrecting this complex figure, Reddy’s universal voyager explores the garden of forking paths hidden within every totalizing dream of identity

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt