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  1. Plurilinguale Identitäten? Entwicklungen in der Theoriebildung und empirische Forschungsergebnisse zur Mehrsprachigkeit an Schulen
    Autor*in: Hu, Adelheid
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Humboldt-Universität zu Berlin, Berlin

    Das Ziel dieses Beitrags ist es, Einblicke in den Forschungsbereich der plurilingualen Bildung zu geben und dabei insbesondere auf diejenigen Forschungsansätze und Formen von Theoriebildung zu fokussieren, die in Richtung eines integrativen und... mehr

    Humboldt-Universität zu Berlin, Universitätsbibliothek, Jacob-und-Wilhelm-Grimm-Zentrum
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    Das Ziel dieses Beitrags ist es, Einblicke in den Forschungsbereich der plurilingualen Bildung zu geben und dabei insbesondere auf diejenigen Forschungsansätze und Formen von Theoriebildung zu fokussieren, die in Richtung eines integrativen und identitätsorientierten Sprachunterrichts entwickelt wurden. Der erste Teil des Artikels stellt Ansätze in den Mittelpunkt, die Sprache, Sprachenlernen und interkulturelles Lernen explizit mit Bezug auf die Identität der Lernenden konzeptualisieren. Auch werden einflussreiche Konzepte wie Plurilingualismus, Sprachenrepertoire und translanguaging in ihrer Bedeutung für eine Neuorientierung mehrsprachiger Bildung diskutiert. Im zweiten Teil werden ausgewählte empirische Forschungsprojekte vorgestellt, die sich auf das gesamte Sprachrepertoire der Lernenden konzentrieren und kritisch auf die Schulwirklichkeit schauen. Die Forschungsergebnisse deuten darauf hin, dass Theorie und Praxis weiterhin wenig verknüpft sind und dass es eines hohen Maßes an Engagement bedarf, um Lehrende bei der Umsetzung von integrativen und identitätsbezogenen Zugängen in ihrem Unterricht zu unterstützen. Auch wird es darum gehen, im Rahmen der verschiedenen und oft getrennt voneinander arbeitenden Forschungsbereiche im Hinblick auf Mehrsprachigkeit stärker als bisher in einen inter-/transdisziplinären Dialog zu treten, um einen integrativen Blick auf Sprachenlernen und -lehren zu fördern. The aim of this contribution is to provide insights into the research field of multilingual education, focusing in particular on those research approaches and forms of theory that have been developed in the direction of inclusive and identity-based language teaching. The first part of the contribution focuses on approaches that explicitly conceptualise language, language learning and intercultural learning with reference to the identity of learners. Influential concepts such as plurilingualism, language repertoire and translanguaging are also discussed in terms of their significance for a reorientation of multilingual education. In the second part, selected empirical research projects will be presented that focus on the learner's language repertoire and critically examine school reality. The research results suggest that theory and practice remain unrelated and that a high degree of commitment is needed to support teachers in implementing integrative and identity-related approaches in their teaching. It will also be a matter of stepping up the inter-transdisciplinary dialogue on multilingualism within the framework of the various and often separate research fields, in order to promote an integrative view of language learning and teaching.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Weitere Identifier:
    Übergeordneter Titel: Language Education and Multilingualism - The Langscape Journal; 1,2018, Seiten 66-84
    Weitere Schlagworte: Mehrsprachigkeit; Plurilingualismus; Identität; integrativer Sprachunterricht; Sprachenrepertoires; multilingualism; plurilingualism; identity; culture and language integrated learning; language repertoires; Sprache
    Umfang: 1 Online-Ressource (19 Seiten)
  2. Transkulturelles und mehrsprachiges Lernen in heterogenen Lerngruppen
    Impulse für eine diversitätssensible Fremdsprachenlehrer*innenbildung
    Erschienen: 2019
    Verlag:  Humboldt-Universität zu Berlin, Berlin

    Durch zunehmende Migrationsbewegungen werden sprachlich-kulturelle Ressourcen von Schüler-innen und Schülern und somit die Ausgangslage für die Initiierung von sprachlichen und kulturellen Lernprozessen im Fremdsprachenunterricht immer heterogener. ... mehr

    Humboldt-Universität zu Berlin, Universitätsbibliothek, Jacob-und-Wilhelm-Grimm-Zentrum
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    Durch zunehmende Migrationsbewegungen werden sprachlich-kulturelle Ressourcen von Schüler-innen und Schülern und somit die Ausgangslage für die Initiierung von sprachlichen und kulturellen Lernprozessen im Fremdsprachenunterricht immer heterogener. Sprach- und kulturdidaktische Konzepte waren jedoch lange auf das Unterrichten primär mono-lingual sozialisierter Schülerinnen und Schüler ausgerichtet. Deshalb haben viele Akteure im Schul- oder Bildungskontext (Forschende, Lehrende, Lernende) Wahrnehmungsgewohnheiten entwickelt, die auf monolingualen und monokulturellen Normen beruhen, ohne dass sie sich dessen notwendigerweise bewusst sind (vgl. dazu auch Ortega, 2014). Ansätze des transkulturellen sowie des mehrsprachigen Lernens sollen Lernende auf einen adäquaten Umgang mit sprachlich-kultureller Differenz vorbereiten, basieren mitunter jedoch selbst auf dem Postulat einer monolingualen Lerngruppe. Dies kann anhand empirischer Studien verdeutlicht werden, in denen die Perspektiven von Lernenden zum transkulturellen und mehrsprachigen Lernen untersucht wurden. Die genannten Ansätze sollten vor dem Hintergrund der zunehmenden Heterogenität der Schülerschaft weiterentwickelt werden. Ferner müssen Lehrende im Rahmen ihrer Ausbildung auf den Umgang mit sprachlich-kultureller Heterogenität innerhalb der Lerngruppen intensiver vorbereitet werden und ihre individuellen Wahrnehmungsgewohnheiten reflektieren. Due to increasing migration movements, the linguistic and cultural resources of pupils and thus the starting position for the initiation of language learning processes and of cultural learning in the foreign language classroom are becoming more and more heterogeneous. Didactic concepts for (foreign) language and cultural learning, however, have long been geared towards teaching monolingual learning groups. That is why many actors in school or educational contexts (researchers, teachers, learners) have developed habits of perception based on monolingual and monocultural norms without necessarily being aware of them (cf. Ortega, 2014). Although approaches to transcultural as well as to multilingual learning should prepare pupils for an adequate handling of linguistic-cultural differences, they are sometimes themselves based on the postulate of a monolingual learning group. This can be illustrated by means of empirical studies in which the perspectives of learners on transcultural or multilingual learning were examined. The previously mentioned approaches should be further developed against the background of the increasing heterogeneity of the student body. Furthermore, within the framework of their training, teachers must be prepared more intensively for dealing with the linguistic and cultural heterogeneity within the learning groups and reflect on their individual habits of perception. Peer Reviewed

     

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    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Weitere Identifier:
    Übergeordneter Titel: Language Education and Multilingualism - The Langscape Journal / Christiane Fäcke, Marie-Françoise Narcy-Combes, Stephan Breidbach; 2,2019, Seiten 38-52
    Weitere Schlagworte: Lebensweltliche Mehrsprachigkeit; monolinguale und monokulturelle Normen; Identität; transkulturelles Lernen; mehrsprachiges Lernen; diversitätssensible Lehrer*innenbildung; plurilingualism; monolingual and monocultural norms; identity; transcultural learning; multilingual learning; diversity-sensitive teacher education; Sprache; Bildung und Erziehung; Ausbildung, Forschung, verwandte Themen
    Umfang: 1 Online-Ressource (15 Seiten)
  3. Editorial (EN FR DE ES)
    Erschienen: 2019
    Verlag:  Humboldt-Universität zu Berlin, Berlin

    The second volume of Langscape’s scholarly open-access, peer-reviewed online journal is devoted to a topic of concern to parents, researchers, educators and politicians: Migration movements and identities in European societies ‒ Implications on... mehr

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    The second volume of Langscape’s scholarly open-access, peer-reviewed online journal is devoted to a topic of concern to parents, researchers, educators and politicians: Migration movements and identities in European societies ‒ Implications on multi-/plurilingualism in the education system Recent migration movements into Europe have reshaped the linguistic landscape in contemporary society and consequently in the educational system. The volume focuses on its impact on education (from the learners' perspectives as much as from a systemic point of view, i.e. educational policy, educational practices etc.). Le second volume de la revue Langscape, revue scientifique en ligne à accès libre et à comité de lecture est consacré à un sujet qui intéresse les parents, les chercheurs, les éducateurs et les décideurs politiques : Mouvements migratoires et identités dans les sociétés européennes ‒ Conséquences sur le multi / plurilinguisme dans le système éducatif Les mouvements migratoires récents en Europe ont remodelé le paysage linguistique dans la société contemporaine et par conséquent dans le système éducatif. Le volume concerne leur impact sur l'éducation (tant du point de vue des apprenants que d'un point de vue plus global, incluant les politiques et pratiques éducatives, etc.). El segundo volumen de Langscape, una revista científica con comité de lectura, disponible en acceso libre, será dedicado un tema de interés para padres, investigadores, educadores y responsables políticos: Flujos migratorios e identidad en las sociedades europeas ‒ Consecuencias sobre los enfoques multi y plurilingües en los sistemas educativos Los flujos migratorios recientes que ha conocido Europa han remodelado el espacio lingüístico de la sociedad contemporánea y, como consecuencia, los sistemas educativos. Este volumen se interesará al impacto sobre la educación (tanto desde el punto de vista de los aprendientes como desde otro más global, que incluya las políticas lingüísticas y las prácticas educativas). Der zweite Band der wissenschaftlichen, open-access Online-Zeitschrift von Langscape mit Peer-Review-Verfahren widmet sich einem Thema, das für Eltern, Forscher, Lehrende und Politiker von Relevanz ist: Migrationsbewegungen und Identitäten in europäischen Gesellschaften ‒ Implikationen für Mehrsprachigkeit im Bildungssystem. Die jüngsten Migrationsbewegungen nach Europa haben die Sprachlandschaften in den gegenwärtigen Gesellschaften und daraus folgend im Bildungssystem umgestaltet. Der Band fokussiert die Auswirkungen auf die Ausbildung (aus der Perspektive der Lernenden ebenso wie auf systemischer Ebene, z.B. die Bildungspolitik, Erziehungsmethoden etc.).

     

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    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Weitere Identifier:
    Übergeordneter Titel: Language Education and Multilingualism - The Langscape Journal / Christiane Fäcke, Marie-Françoise Narcy-Combes, Stephan Breidbach; 2,2019, Seiten 1-12
    Weitere Schlagworte: Identität; Mehrsprachigkeit; Bildungssystem; Migration; Fremdsprachenlernen; identity; plurilingualism; education system; migration; foreign language learning; plurilingüismo; Sprache; Bildung und Erziehung; Ausbildung, Forschung, verwandte Themen; Linguistik
    Umfang: 1 Online-Ressource (12 Seiten)
  4. Language Education and Multilingualism ‒ The Langscape Journal. Vol.2
    Erschienen: 2019
    Verlag:  Humboldt-Universität zu Berlin, Berlin

    The second volume of Langscape’s scholarly open-access, peer-reviewed online journal is devoted to a topic of concern to parents, researchers, educators and politicians: Migration movements and identities in European societies ‒ Implications on... mehr

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    The second volume of Langscape’s scholarly open-access, peer-reviewed online journal is devoted to a topic of concern to parents, researchers, educators and politicians: Migration movements and identities in European societies ‒ Implications on multi-/plurilingualism in the education system Recent migration movements into Europe have reshaped the linguistic landscape in contemporary society and consequently in the educational system. The volume focuses on its impact on education (from the learners' perspectives as much as from a systemic point of view, i.e. educational policy, educational practices etc.). Le second volume de la revue Langscape, revue scientifique en ligne à accès libre et à comité de lecture est consacré à un sujet qui intéresse les parents, les chercheurs, les éducateurs et les décideurs politiques : Mouvements migratoires et identités dans les sociétés européennes ‒ Conséquences sur le multi / plurilinguisme dans le système éducatif Les mouvements migratoires récents en Europe ont remodelé le paysage linguistique dans la société contemporaine et par conséquent dans le système éducatif. Le volume concerne leur impact sur l'éducation (tant du point de vue des apprenants que d'un point de vue plus global, incluant les politiques et pratiques éducatives, etc.). Der zweite Band der wissenschaftlichen, open-access Online-Zeitschrift von Langscape mit Peer-Review-Verfahren widmet sich einem Thema, das für Eltern, Forscher, Lehrende und Politiker von Relevanz ist: Migrationsbewegungen und Identitäten in europäischen Gesellschaften ‒ Implikationen für Mehrsprachigkeit im Bildungssystem. Die jüngsten Migrationsbewegungen nach Europa haben die Sprachlandschaften in den gegenwärtigen Gesellschaften und daraus folgend im Bildungssystem umgestaltet. Der Band fokussiert die Auswirkungen auf die Ausbildung (aus der Perspektive der Lernenden ebenso wie auf systemischer Ebene, z.B. die Bildungspolitik, Erziehungsmethoden etc.). El segundo volumen de Langscape, una revista científica con comité de lectura, disponible en acceso libre, será dedicado un tema de interés para padres, investigadores, educadores y responsables políticos: Flujos migratorios e identidad en las sociedades europeas ‒ Consecuencias sobre los enfoques multi y plurilingües en los sistemas educativos Los flujos migratorios recientes que ha conocido Europa han remodelado el espacio lingüístico de la sociedad contemporánea y, como consecuencia, los sistemas educativos. Este volumen se interesará al impacto sobre la educación (tanto desde el punto de vista de los aprendientes como desde otro más global, que incluya las políticas lingüísticas y las prácticas educativas). Peer Reviewed

     

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    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: Zeitschrift
    Weitere Schlagworte: Identität; Mehrsprachigkeit; mehrsprachiges Lernen; Fremdsprachenlernen; Migration; Bildungssystem; identity; plurilingualism; foreign language learning; migration; education system; Sprache; Linguistik; Bildung und Erziehung; Ausbildung, Forschung, verwandte Themen
    Umfang: 1 Online-Ressource (182 Seiten)
  5. The ENROPE Project for Junior Researchers in the Field of Plurilingualism and Education
    An Introduction
    Erschienen: 2021
    Verlag:  Humboldt-Universität zu Berlin, Berlin

    The members of the European project ENROPE (European Network for Junior Researchers in the Field of Plurilingualism and Education) give a short insight into their conceptual design based on three intellectual outputs – Online Platform, E-Portfolio,... mehr

    Humboldt-Universität zu Berlin, Universitätsbibliothek, Jacob-und-Wilhelm-Grimm-Zentrum
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    The members of the European project ENROPE (European Network for Junior Researchers in the Field of Plurilingualism and Education) give a short insight into their conceptual design based on three intellectual outputs – Online Platform, E-Portfolio, and Qualification Handbook – and report briefly about to date realised and further planned activities to strengthen plurilingual practices in research on education. Die Mitglieder des europäischen Projekts ENROPE (European Network for Junior Researchers in the Field of Plurilingualism and Education) geben einen kurzen Einblick in ihr konzeptuelles Design, basierend auf drei intellektuellen Produkten - einer Online-Plattform, einem E-Portfolio und einem Qualifikationshandbuch - und berichten kurz schon realisierte und weitere geplante Aktivitäten, um mehrsprachige Praktiken in Forschung und Bildung zu stärken. Peer Reviewed

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Weitere Identifier:
    Übergeordneter Titel: Language Education and Multilingualism - The Langscape Journal / Christiane Fäcke, Marie-Françoise Narcy-Combes & Stephan Breidbach; 3,2021, Seiten 218-223
    Weitere Schlagworte: plurilingualism; education; junior researchers; Erasmus+; Europe; Mehrsprachigkeit; Bildung; Erasmus+; Europa; Bildung und Erziehung; Verbände; Hochschulbildung; Sprache; Ausbildung, Forschung, verwandte Themen
    Umfang: 1 Online-Ressource (6 Seiten)
  6. A Classroom-Based Investigation into Pre-Service EFL Teachers’ Evolving Understandings of a Plurilingual Pedagogy to Foreign Language Education
    Erschienen: 2021
    Verlag:  Humboldt-Universität zu Berlin, Berlin

    In spite of ample research evidence indicating the need for a paradigm shift in language education, there is still a great discrepancy between the principles of plurilingual and intercultural education promoted by the applied linguistics literature... mehr

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    In spite of ample research evidence indicating the need for a paradigm shift in language education, there is still a great discrepancy between the principles of plurilingual and intercultural education promoted by the applied linguistics literature and the reality of everyday language teaching and learning in schools. These research findings point especially towards the need for investigating the knowledge gaps that need to be addressed in pre- and in-service language teacher education. This paper presents findings of a classroom-based investigation into the professional development paths of five pre-service English as a foreign language (EFL) teachers, as they learned how to translate concepts of plurilingualism and plurilingual education studied at University into their situated practice in schools. Five case studies were carried out in four primary schools and one secondary school in Germany. Research data were collected via the following ethnographic research instruments: classroom observations and field notes, video recording of school lessons, in-depth interviews with pre- and in-service teachers, pre-service teachers’ reflective journals, anonymous questionnaires, and focus group interviews with learners. The study has produced findings that reveal important aspects of the development of teacher cognition in connection to the integration of plurilingual-inspired pedagogies into the EFL curriculum, the challenges associated with adopting an innovative approach to language education and the new competencies that are needed in this context. Zahlreiche Forschungsergebnisse wiesen bereits auf die Notwendigkeit eines Paradigmenwechsels im Sprachunterricht hin. Dennoch besteht immer noch eine große Diskrepanz zwischen den Prinzipien des mehrsprachigen und interkulturellen Unterrichts, die in der Fachliteratur der Angewandten Linguistik empfohlen werden, und der Realität im alltäglichen Sprachunterricht an Schulen. Die Ergebnisse weisen im Besonderen auf die Notwendigkeit hin, die pädagogischen Lücken zu untersuchen, die bei der Aus- und Weiterbildung von Sprachlehrern/innen adressiert werden müssen. In diesem Artikel werden die Ergebnisse einer empirischen Studie mit fünf Lehramtsstudenten/innen für Englisch als Fremdsprache (EFL) vorgestellt, die im Rahmen des Studiums gelernte Konzepte der Mehrsprachigkeit und des mehrsprachigen Unterrichts in ihre Praxis im Schulunterricht umgesetzt haben. Fünf Fallstudien wurden in vier Grundschulen und einer weiterführenden Schule in Deutschland durchgeführt. Die Forschungsdaten wurden mit Hilfe der folgenden ethnografischen Forschungsinstrumente gesammelt: Beobachtungen und Feldnotizen im Klassenzimmer, Videoaufzeichnung des Schulunterrichts, Interviews mit Lehrern und Lehramtsstudenten/innen, reflektierende Tagebücher von Lehramtsstudenten/innen, anonyme Fragebögen sowie Fokusgruppen mit den Lernenden. Die Studie hat Ergebnisse erzielt, die wichtige Aspekte hinsichtlich (a) der Erkenntnisentwicklung von Lehrern im Zusammenhang der Umsetzung eines mehrsprachigkeitssensiblen Englischunterrichts, (b) der Herausforderungen bei der Einführung eines innovativen Ansatzes im Sprachunterricht, sowie (c) der neu benötigten Kompetenzen in diesem Zusammenhang aufzeigen. Peer Reviewed

     

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  7. Language Education and Multilingualism
    The Langscape Journal. Vol. 4
    Erschienen: 2021
    Verlag:  Humboldt-Universität zu Berlin, Berlin

    Volume 4 of the Langscape journal offers a selective overview of the role and significance of pluri- and multilingualism in education and training contexts for teachers of modern language. Under the general heading of Pluri- and Multilingualism in... mehr

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    Volume 4 of the Langscape journal offers a selective overview of the role and significance of pluri- and multilingualism in education and training contexts for teachers of modern language. Under the general heading of Pluri- and Multilingualism in Initial Language Teacher Education and Training, the volume presents contributions from an international and contrastive viewpoint. Different angles have been chosen in this context, e.g. European language policy and its orientation towards pluri- and multilingualism, didactic discourses on pluri- and multilingualism in the different European countries, discourses on intercomprehension, and the specific role of English. The general aim is to investigate the role and pedagogy of pluri- and multilingualism in educational syllabi, including tertiary education, for example, at the level of study programmes (organization of teacher education, educational curricula or exams and assessment), or with regard to educational material and reflection on educational policy. The volume specifically focuses on the education and training of future language teachers. The topic is approached from different points of view through research in psychology, sociology, politics, and linguistics. The contributions in this volume investigate various themes such as the organization of study programmes for language teachers, the objectives of the educational system, and developments in a variety of related fields, e.g. educational policies, learning tools, intercultural education, and teacher training. In brief, the articles presented take as their starting and reference point the following question: How are pluri- and multilingualism and pluri- and multiculturalism taken into account in the studies of future foreign language teachers? The eight contributions in this volume testify to the diversity of views on and approaches to the subject. The articles are written in English, French, and German and discuss the role and significance of pluri- and multilingualism within initial language teacher education contexts in different countries: Germany, France, Croatia, Austria, and Turkey. Le volume 4 de la revue Langscape, revue scientifique en ligne à accès libre et à comité de lecture sera consacré à un sujet qui intéresse les chercheurs, les éducateurs et les étudiants : Pluri-/multilinguisme dans les études et dans la formation des futurs professeurs de langues Le sujet du volume prévu est un aperçu de la pertinence du pluri-/multilinguisme dans la formation des enseignants de langues modernes dans une comparaison internationale. Différents axes de discussion sont pris en compte dans ce contexte : la politique linguistique européenne et son orientation vers le pluri-/multilinguisme, les discours didactiques sur le pluri-/multilinguisme dans les différents pays européens, les discours d'intercompréhension, ou enfin le rôle particulier de l'anglais. Dans l’ensemble, il s'agit d'une réflexion sur la didactique du pluri-/multilinguisme dans les études et à l'université, par exemple au niveau des programmes d'études (organisation de la formation des enseignants, des parcours d'études ou des examens), au niveau du matériel pédagogique ou des réflexions fondamentales sur la politique éducative. Le volume se concentre donc sur la formation des futurs professeurs de langues. Le sujet est abordé de différents points de vue à travers les recherches en psychologie, sociologie, politique et linguistique. Le volume aborde les thématiques suivantes : l’organisation des études des professeurs de langues, les objectifs du système éducatif, les développements dans le domaine des politiques éducatives, le développement d'outils d'apprentissage, les développements dans le domaine de l'éducation interculturelle ainsi que les développements en formation des enseignants. En résumé, les articles traitent de la question suivante, notamment en ce qui concerne les perspectives sur le plurilinguisme énumérées ci-dessus : Comment le pluri/multilinguisme et le pluri/multiculturalisme sont-ils pris en compte dans les études des futurs enseignants de langues étrangères ? Le volume 4 de Language Education and Multilingualism offre un aperçu des domaines de recherche sur le plurilinguisme et des développements récents dans les domaines sociaux, politiques et éducatifs. Les articles sont rédigés au choix en anglais, en français et en allemand. Les auteur.e.s présentent l’importance du pluri-/multilinguisme dans différents pays : L’Allemagne, la France, la Croatie, l’Autriche et la Turquie. Les huit contributions abordent des thématiques variées qui témoignent de la diversité des regards portés sur le sujet. El cuarto volumen de Language Education and Multilingualism, revista científica con comité de lectura y de libre acceso, trata de un tema que interesará a investigadores.as, educadores.as y estudiantes. Pluri-/multilinguismo en los estudios y en la formación de los futuros docentes de lenguas El presente volumen propone una síntesis de la pertinencia del pluri-/multilingüismo en la formación de los.las docentes de lenguas modernas, a partir de una comparación internacional. Con idea de estimular el intercambio de ideas en relación con dicho contexto se prevén diferentes pistas: la política lingüística europea y su orientación hacia el pluri-/multilingüismo, los discursos didácticos en torno al pluri-/multilingüismo en los diferentes países miembros europeos, los discursos de intercomprensión, así como el papel particular del inglés. De un punto de vista general, el volumen pretende suscitar una reflexión a propósito de la didáctica de pluri-/multilingüismo en contexto universitario, ya sea en relación con los contenidos de los programas (organización de la formación docente, de las especialidades o de la evaluación), con las herramientas y enfoques pedagógicos, o respecto a cuestiones fundamentales relativas a la política educativa. Sea cual sea el objeto particular de investigación, las propuestas del volumen se concentran específicamente en la formación de los.las futuros.as docentes de lenguas. Para ello se adoptan diferentes puntos de vista, como los que permiten, por ejemplo, las disciplinas de la psicología, la sociología, las ciencias políticas y la lingüística. El cuarto volumen aborda así temas tales como: la organización general de la formación de los.as docentes de lenguas, los objetivos del sistema educativo, los avances en el terreno de las políticas educativas, el desarrollo e implementación de herramientas para el aprendizaje, iniciativas particulares en el campo de la educación intercultural, así como en la formación de los.as docentes. En resumen, las propuestas de artículos se interesan explícitamente a la cuestión siguiente, incluyendo aspectos de los temas sugeridos, en relación con el plurilingüismo: ¿De qué manera se tienen en cuenta al pluri-/multilingüismo y al pluri/multiculturalismo en la formación de los.as futuros.as docentes de lenguas extranjeras? En definitiva, el cuarto volumen de Language Education and Multilingualism propone un panorama de las orientaciones de investigación en torno al pluri-/multilingüismo así como de los avances sociales, políticos y educativos recientes. Los artículos están escritos en alemán, francés e inglés. Los.as autores.as ilustran el lugar del pluri-/multilingüismo en diferentes países: Alemania, Croacia, Francia, Austria y Turquía. Los ocho artículos que componen este cuarto volumen abordan diferentes cuestiones que reflejan los puntos de vista diversos que el tema central del número permite adoptar. Der vierte Band des Langscape Journal widmet sich dem für die Fremdsprachenforschung wie auch für zukünftige Lehrer*innen von Fremdsprachen zunehmend relevanten Thema: Mehrsprachigkeit im Studium und in der Ausbildung angehender Fremdsprachenlehrkräfte Gegenstand dieses Bands ist ein exemplarischer Überblick über die Relevanz von Mehrsprachigkeit im Lehramtsstudium der modernen Fremdsprachen im internationalen Vergleich. Dabei sind verschiedene Diskussionsstränge berücksichtigt: die europäische Sprachenpolitik und ihre Ausrichtung auf Mehrsprachigkeit, fremdsprachendidaktische Diskurse zur Mehrsprachigkeitsdidaktik in einzelnen europäischen Ländern, Diskurse der Interkomprehension oder schließlich auch die besondere Rolle des Englischen. Insgesamt geht es um eine Reflexion über Mehrsprachigkeitsdidaktik in Studium und Universität, z.B. auf curricularer Ebene (Organisation des Lehramtsstudiums, Studienverlauf oder Prüfungen), auf der Ebene der Unterrichtsmaterialien oder grundsätzlicher bildungspolitischer Reflexionen. Der Band fokussiert daher die Ausbildung angehender Fremdsprachenlehrer*innen. Das Rahmenthema wird in den versammelten Beiträgen aus verschiedenen fachlichen Perspektiven betrachtet, etwa aus psychologischer, soziologischer, politischer und linguistischer Perspektive. Die Beiträge widmen sich Fragen nach der Gestaltung des Studiums von Fremdsprachenlehrer*innen, den Zielsetzungen des Bildungssystems, Entwicklungen in der Bildungspolitik, der Gestaltung von Lernmaterialien sowie Fragen nach Entwicklungen im Bereich des interkulturellen Lernens und der Fremdsprachenlehrerbildung allgemein. Ausgangspunkt ist jeweils die Frage: Wie kommen Mehrsprachigkeit und Mehrkulturalität im Studium angehender Fremdsprachenlehrer*innen zum Tragen? Die acht Artikel spiegeln eine Vielzahl von Annäherungen an und Sichtweisen auf das Gesamtthema wider. Die Beiträge sind in Englisch, Französisch und Deutsch verfasst und diskutieren die Bedeutung von Mehrsprachigkeit in unterschiedlichen Ländern: Deutschland, Frankreich, Kroatien, Österreich und der Türkei. Peer Reviewed

     

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  8. Language Education and Multilingualism – The Langscape Journal Vol. 5
    Multilingualism in Virtual Communication and Encounters. New Approaches to Educational Contexts
    Erschienen: 2022
    Verlag:  Humboldt-Universität zu Berlin, Berlin

    The fifth volume of Langscape’s scholarly open-access, peer-reviewed online journal is devoted to the theme of "Multilingualism in Virtual Communication and Encounters. New Approaches to Educational Contexts". Whatever the professional domain that... mehr

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    The fifth volume of Langscape’s scholarly open-access, peer-reviewed online journal is devoted to the theme of "Multilingualism in Virtual Communication and Encounters. New Approaches to Educational Contexts". Whatever the professional domain that may be considered, contemporary work-related practices, habits and gestures tend to become dematerialised and virtualised. This trend seems to correlate with the ever-expanding use of digital-based technologies, in European countries (Cousteaux, 2019; Eurostat, 2020) as much as anywhere else in the world (Gurría, 2019; Wyckoff, 2019). This trend has been even more pronounced since the outbreak of the world-wide pandemic situation in 2020. As a direct result from far-reaching lockdown measures, working and studying from home has become a daily routine for billions of people across the globe and seems to be here to stay. Le volume 5 de la revue Langscape, revue scientifique en ligne à accès libre et à comité de lecture est consacré au thème suivant : "Le plurilinguisme dans la communication et les rencontres virtuelles. Nouvelles approches dans les contextes éducatifs". Quel que soit le domaine professionnel considéré la tendence à la dématérialisation et à la virtualisation des pratiques, des habitus et des gestes au travail semble s’étendre, en corrélation avec le développement inexorable de l’usage des technologies digitale en Europe (Cousteaux, 2019; Eurostat, 2020) et ailleurs dans le monde (Gurría, 2019; Wyckoff, 2019). Cette tendance s’est accrue depuis le début de la pandémie de 2020 qui a affecté tous les pays. C’est un résultat direct des mesures drastiques de confinement prises alors : le télétravail est devenu une habitude pour des millliards d’individus partout dans le monde, et cela ne parait pas prêt de changer. El quinto volumen de Langscape, revista científica con comité de lectura y de libre acceso, estará dedicado al siguiente tema "El multilingualismo en encuentros y comunicación virtuales. Nuevos enfoques de los contextos educativos". Sea cual sea el medio profesional considerado, así como las correspondientes prácticas, se observa una tendencia según la cual hábitos y gestos relacionados con contextos profesionales se desmaterializan y se virtualizan. Esta tendencia sugiere una correlación con el uso creciente y constante de tecnologías digitales, como es el caso en países europeos (Cousteaux, 2019; Eurostat, 2020) así como en el resto del mundo (Gurría, 2019; Wyckoff, 2019). Esta tendencia parece haberse pronunciado desde la situación de crisis pandémica planetaria en 2020, la cual ha llevado a un número considerable de gobiernos a declarar el confinamiento de la población. Como resultado de esta situación, el trabajo desde casa se ha convertido en una rutina para miles de millones de personas en todo el planeta, y esta rutina parece que va a perdurar. Der fünfte Band der wissenschaftlichen, open-access Online-Zeitschrift von Langscape mit Peer-Review-Verfahren widmet sich dem Thema "Mehrsprachigkeit in der virtuellen Kommunikation und Begegnung. Neue Ansätze für Bildungskontexte". Peer Reviewed

     

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  9. The ENROPE Project for Junior Researchers in the Field of Plurilingualism and Education

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    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
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    Weitere Identifier:
    Übergeordneter Titel:
    Enthalten in: Language education and multilingualism; Berlin : Humboldt-Universität zu Berlin, 2018-; 3; Online-Ressource
    Weitere Schlagworte: plurilingualism; education; junior researchers; Erasmus+; Europe; Mehrsprachigkeit; Bildung; Erasmus+; Europa
    Umfang: Online-Ressource
  10. Langues et cultures dans l'internationalisation de l'enseignement supérieur au XXIe siècle
    (Re)penser les politiques linguistiques : anglais et plurilinguisme
    Beteiligt: Le Lièvre, Françoise (Herausgeber); Fäcke, Christiane (Herausgeber); Anquetil, Mathilde (Herausgeber); Derivry-Plard, Martine (Herausgeber); Verstraete-Hansen, Lisbeth (Herausgeber)
    Erschienen: 2018
    Verlag:  Peter Lang AG, Internationaler Verlag der Wissenschaften, Bern

  11. Langues et cultures dans l'internationalisation de l'enseignement supérieur au XXIe siècle
    (re)penser les politiques linguistiques : anglais et plurilinguisme
    Beteiligt: Le Lièvre, Françoise (Herausgeber); Fäcke, Christiane (Herausgeber); Verstraete-Hansen, Lisbeth (Herausgeber); Derivry-Plard, Martine (Herausgeber); Anquetil, Mathilde (Herausgeber)
    Erschienen: [2018]
    Verlag:  Peter Lang, Bern

  12. Editorial (EN FR DE ES)

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Übergeordneter Titel:
    Enthalten in: Language education and multilingualism; Berlin : Humboldt-Universität zu Berlin, 2018-; 2; Online-Ressource
    Weitere Schlagworte: Identität; Mehrsprachigkeit; Bildungssystem; Migration; Fremdsprachenlernen; identity; plurilingualism; education system; migration; foreign language learning; plurilingüismo
    Umfang: Online-Ressource
  13. Transkulturelles und mehrsprachiges Lernen in heterogenen Lerngruppen
  14. Language Education and Multilingualism ‒ The Langscape Journal. Vol.2

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Übergeordneter Titel:
    Enthalten in: Language education and multilingualism; Berlin : Humboldt-Universität zu Berlin, 2018-; 2; Online-Ressource
    Weitere Schlagworte: Identität; Mehrsprachigkeit; mehrsprachiges Lernen; Fremdsprachenlernen; Migration; Bildungssystem; identity; plurilingualism; foreign language learning; migration; education system
    Umfang: Online-Ressource
  15. Mehrsprachigkeit: ein Überblick. Konsequenzen für den DaF-Unterricht
    Autor*in: Flinz, Carolina
    Erschienen: 2014
    Verlag:  Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS), Bibliothek, Mannheim

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    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Ciepielewska-Kaczmarek, Luiza (Herausgeber); Gorąca-Sawczyk, Gabriela (Herausgeber)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Schriftenreihe: Seria językoznawstwo stosowane ; 26
    Schlagworte: Deutschunterricht; Ausländer; Mehrsprachigkeit; Mehrsprachigkeit; Fremdsprache; Deutsch; Mehrsprachigkeit; Deutsch; Fremdsprache; Sprachlehrforschung; Lexikographie
    Weitere Schlagworte: plurilingualism; foreign language teaching; DaF; lexicography; didactic strategies
    Umfang: Online-Ressource
    Bemerkung(en):

    In: Glottodidaktik früher, heute und morgen. - Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2014., S. 15-27, ISBN 978-83-232-2771-7, Seria językoznawstwo stosowane ; 26