Filtern nach
Letzte Suchanfragen

Ergebnisse für *

Zeige Ergebnisse 26 bis 50 von 83.

  1. Aktuelle Aspekte von Mehrsprachigkeit in Schule und Lehramtsausbildung
    studentische Forschungsprojekte
    Beteiligt: Neumann, Astrid (Herausgeber); Görlich, Christina (Herausgeber)
    Erschienen: [2022]
    Verlag:  Verlag Dr. Kovač, Hamburg

    Universitätsbibliothek Bielefeld
    LH232 A3A8M
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Bibliothek für Erziehungswissenschaft und Kommunikationswissenschaft
    FE/DN 7000 N492
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Neumann, Astrid (Herausgeber); Görlich, Christina (Herausgeber)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    ISBN: 9783339129185
    RVK Klassifikation: DN 7000
    DDC Klassifikation: Bildung und Erziehung (370)
    Schriftenreihe: Blickpunkt Deutsch als Zweitsprache ; Band 7
    Schlagworte: Unterrichtssprache; Deutsch; Schüler; Schule; Lehrerbildung; Mehrsprachigkeit
    Weitere Schlagworte: Deutsch als Bildungssprache; Mehrsprachigkeit; Herkunftssprachen; Sprachbewusstheit; Translanguaging; Linguistic Landscaping; Sprachdidaktik; Pädagogik
    Umfang: 204 Seiten, Illustrationen
  2. The Many Faces of Multilingualism
    Language Status, Learning and Use Across Contexts
    Beteiligt: Guardado, Martin (Herausgeber); Romanowski, Piotr (Herausgeber)
    Erschienen: [2020]; ©2020
    Verlag:  De Gruyter Mouton, Berlin ; Boston

    Multilingualism has become an increasingly common global phenomenon especially in the last two decades. Therefore, multilingual programmes have now been regarded as a cornerstone of education systems in many countries around the world. Learning... mehr

    Zugang:
    Hochschulbibliothek der Fachhochschule Aachen
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek der RWTH Aachen
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Fachhochschule Bielefeld, Hochschulbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Bielefeld
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschule Bochum, Hochschulbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitäts- und Landesbibliothek Bonn
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Fachhochschule Dortmund, Hochschulbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Dortmund
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Duisburg-Essen
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Westfälische Hochschule Gelsenkirchen Bocholt Recklinghausen, Hochschulbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Fachhochschule Südwestfalen, Elektronische Ressourcen
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek der Fernuniversität
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Katholische Hochschule Nordrhein-Westfalen (katho), Hochschulbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Technische Hochschule Köln, Hochschulbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitäts- und Stadtbibliothek Köln, Hauptabteilung
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Zentralbibliothek der Sportwissenschaften der Deutschen Sporthochschule Köln
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschule Niederrhein, Bibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschule Ruhr West, Hochschulbibliothek, Zweigbibliothek Bottrop
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschule Ruhr West, Hochschulbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitäts- und Landesbibliothek Münster
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Paderborn
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschul- und Kreisbibliothek Bonn-Rhein-Sieg
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Siegen
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Wuppertal
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Multilingualism has become an increasingly common global phenomenon especially in the last two decades. Therefore, multilingual programmes have now been regarded as a cornerstone of education systems in many countries around the world. Learning multiple languages helps us plug into a globalised world and strengthen links with a multitude of speakers from a diversified reality we live in. Thanks to the researched cases described in the chapters, further developments aimed at fostering multilingual practices in the contemporary world will be enhanced. The chapters included in the present volume, provide an overview of current theory, research and practice in the field. They deal with such prominent research topics as multilingual education, language policies, language contact, identity of multilingual speakers, to name only a few. The selected chapters focus on the numerous and heterogeneous relations between languages. They also incorporate a series of contextualized studies with diverse research designs applied in different settings across the globe. This volume constitutes a pivotal reference source for the latest scholarly material on multilingualism from twelve different countries. It is a thought-provoking collection that provides a series of rich insights into the way multilingualism is practised in international contexts. It is ideally designed for academics, upper-level students, educators, professionals and practitioners seeking linguistic and pedagogical guidance on multilingualism

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Guardado, Martin (Herausgeber); Romanowski, Piotr (Herausgeber)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781501514692
    Weitere Identifier:
    Schriftenreihe: Trends in Applied Linguistics [TAL] ; 33
    Weitere Schlagworte: Bildungspolitik; Mehrsprachigkeit; Multilingual Education; Multilingual Literacies; Multilingualism; Multilingualismus; Translanguaging; LANGUAGE ARTS & DISCIPLINES / Linguistics / General
    Umfang: 1 online resource (XII, 234 p.)
  3. Not eleven languages
    translanguaging and South African multilingualism in concert
  4. <<The>> many faces of multilingualism
    language status, learning and use across contexts
  5. Multilingualism and Pluricentricity
    A Tale of Many Cities
    Beteiligt: Hajek, John (Hrsg.); Kretzenbacher, Heinz L. (Hrsg.); Norrby, Catrin (Hrsg.); Schüpbach, Doris (Hrsg.)
    Erschienen: [2023]; ©2024
    Verlag:  De Gruyter Mouton, Berlin

    This volume explores linguistic diversity and complexity in different urban contexts, many of which have never been subject to significant sociolinguistic inquiry. A novel mixture of cities of varying size from around the world is studied, from... mehr

     

    This volume explores linguistic diversity and complexity in different urban contexts, many of which have never been subject to significant sociolinguistic inquiry. A novel mixture of cities of varying size from around the world is studied, from megacities to smaller cities on the national periphery. All chapters discuss either the multilingualism or the pluricentric aspect of the linguistic diversity in urban areas, most focussing on one urban centre. The book showcases multiple approaches ranging from a quantitative investigation based partly on census data, to qualitative studies flowing, for example, from extensive ethnographic work or discourse analysis. The diverse theoretical backgrounds and methodological approaches in the individual chapters are complemented by two chapters outlining the current trends and debates in the sociolinguistic research on urban multilingualism and pluricentricity and suggesting some possible directions for future investigations in this field.The book thus provides a broad overview of sociolinguistic research of multilingual places and pluricentric languages

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Hajek, John (Hrsg.); Kretzenbacher, Heinz L. (Hrsg.); Norrby, Catrin (Hrsg.); Schüpbach, Doris (Hrsg.)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781501511974; 9781501511622
    Weitere Identifier:
    Schriftenreihe: Language and Social Life [LSL] ; 20
    Schlagworte: Mehrsprachigkeit; Plurizentrizität; Soziolinguistik; LANGUAGE ARTS & DISCIPLINES / Linguistics / General
    Weitere Schlagworte: Linguistic Diversity; Multilingualism; Pluricentricity; Translanguaging
    Umfang: 1 Online-Ressource (VI, 341 Seiten)
  6. Aktuelle Aspekte von Mehrsprachigkeit in Schule und Lehramtsausbildung
    studentische Forschungsprojekte
    Beteiligt: Neumann, Astrid (Hrsg.); Görlich, Christina (Hrsg.)
    Erschienen: 2022
    Verlag:  Verlag Dr. Kovač, Hamburg

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Neumann, Astrid (Hrsg.); Görlich, Christina (Hrsg.)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 9783339129185; 3339129185
    Weitere Identifier:
    9783339129185
    DDC Klassifikation: Bildung und Erziehung (370); Sprache (400)
    Schriftenreihe: Schriftenreihe Blickpunkt Deutsch als Zweitsprache ; Band 7
    Schlagworte: Lehrerbildung; Schüler; Mehrsprachigkeit; Deutsch; Unterrichtssprache; ; Schule; Schüler; Mehrsprachigkeit; Deutsch; Unterrichtssprache;
    Weitere Schlagworte: Deutsch als Bildungssprache; Mehrsprachigkeit; Herkunftssprachen; Sprachbewusstheit; Translanguaging; Linguistic Landscaping; Sprachdidaktik
    Umfang: 204 Seiten, Illustrationen, Diagramme, 21 cm, 263 g
    Bemerkung(en):

    Enthält Literaturangaben

  7. Diglossic translanguaging
    the multilingual repertoire of German-speaking Jews in Berlin
    Autor*in: Jahns, Esther
    Erschienen: [2024]; ©2024
    Verlag:  De Gruyter Mouton, Berlin

    This book examines how German-speaking Jews living in Berlin make sense and make use of their multilingual repertoire. With a focus on lexical variation, the book demonstrates how speakers integrate Yiddish and Hebrew elements into German for... mehr

     

    This book examines how German-speaking Jews living in Berlin make sense and make use of their multilingual repertoire. With a focus on lexical variation, the book demonstrates how speakers integrate Yiddish and Hebrew elements into German for indexing belonging and for positioning themselves within the Jewish community. Linguistic choices are shaped by language ideologies (e.g., authenticity, prescriptivism, nostalgia). Speakers translanguage when using their multilingual repertoire, but do so in a diglossic way, using elements from different languages for specific domains

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783111322674; 9783111322766
    Weitere Identifier:
    Schriftenreihe: Language and Social Life [LSL] ; 33
    Schlagworte: Jüdische Sprachen; Mehrsprachigkeit; Sprachideologie; Translanguaging; Wahrnehmungsdialektologie; LANGUAGE ARTS & DISCIPLINES / Linguistics / Sociolinguistics
    Weitere Schlagworte: Jewish Languages; Language Ideologies; Multilingualism; Perceptual Dialectology; Social Meaning of Variation; Translanguaging
    Umfang: 1 Online-Ressource (XI, 245 Seiten)
  8. Mehrsprachigkeit und Bildung in Kitas und Schulen
  9. The Many Faces of Multilingualism
    Language Status, Learning and Use Across Contexts
    Beteiligt: Romanowski, Piotr (Herausgeber); Guardado, Martin (Herausgeber)
    Erschienen: 2020
    Verlag:  De Gruyter, Boston ; De Gruyter Mouton

  10. Developing Translanguaging Repertoires in Critical Teacher Education
    Beteiligt: Ceballos-Zapata, Abraham (Mitwirkender); Choi, Woongsik (Mitwirkender); Fallas-Escobar, Christian (Mitwirkender); Hadjioannou, Xenia (Mitwirkender); Henderson, Kathryn I (Mitwirkender); Khote, Nihal (Mitwirkender); Kim, Sharon (Mitwirkender); King, Nicole (Mitwirkender); King, Nicole (Herausgeber); Li, Haiyan (Mitwirkender); Lindahl, Kristen (Mitwirkender); Morita-Mullaney, Trish (Mitwirkender); Musanti, Sandra I (Mitwirkender); Pontier, Ryan W (Mitwirkender); Sayer, Peter (Mitwirkender); Tian, Zhongfeng (Mitwirkender); Tian, Zhongfeng (Herausgeber); Wright, Wayne E (Mitwirkender)
    Erschienen: [2023]; ©2023
    Verlag:  De Gruyter Mouton, Berlin

    Zugang:
    Hochschulbibliothek der Fachhochschule Aachen
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek der RWTH Aachen
    keine Fernleihe
    Hochschule Bielefeld – University of Applied Sciences and Arts, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Bielefeld
    keine Fernleihe
    Evangelische Hochschule Rheinland-Westfalen-Lippe, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschule Bochum, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschule für Gesundheit, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Technische Hochschule Georg Agricola, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Fachhochschule Dortmund, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Dortmund
    keine Fernleihe
    Hochschulbibliothek der Hochschule Düsseldorf
    keine Fernleihe
    Universitäts- und Landesbibliothek Düsseldorf
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Duisburg-Essen
    keine Fernleihe
    Westfälische Hochschule Gelsenkirchen Bocholt Recklinghausen, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Fachhochschule Südwestfalen, Fachbibliothek Hagen, Zentralbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek der Fernuniversität
    keine Fernleihe
    Katholische Hochschule Nordrhein-Westfalen (katho), Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Kunsthochschule für Medien, Bibliothek / Mediathek
    keine Fernleihe
    Rheinische Hochschule Köln gGmbH, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Technische Hochschule Köln, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitäts- und Stadtbibliothek Köln, Hauptabteilung
    keine Fernleihe
    Zentralbibliothek der Sportwissenschaften der Deutschen Sporthochschule Köln
    keine Fernleihe
    Technische Hochschule Ostwestfalen-Lippe, Service Kommunikation Information Medien
    keine Fernleihe
    Hochschule Niederrhein, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschule Ruhr West, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    FH Münster, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitäts- und Landesbibliothek Münster, Zentralbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Paderborn
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Siegen
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Trier
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Wuppertal
    keine Fernleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Ceballos-Zapata, Abraham (Mitwirkender); Choi, Woongsik (Mitwirkender); Fallas-Escobar, Christian (Mitwirkender); Hadjioannou, Xenia (Mitwirkender); Henderson, Kathryn I (Mitwirkender); Khote, Nihal (Mitwirkender); Kim, Sharon (Mitwirkender); King, Nicole (Mitwirkender); King, Nicole (Herausgeber); Li, Haiyan (Mitwirkender); Lindahl, Kristen (Mitwirkender); Morita-Mullaney, Trish (Mitwirkender); Musanti, Sandra I (Mitwirkender); Pontier, Ryan W (Mitwirkender); Sayer, Peter (Mitwirkender); Tian, Zhongfeng (Mitwirkender); Tian, Zhongfeng (Herausgeber); Wright, Wayne E (Mitwirkender)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110735604
    Weitere Identifier:
    Schriftenreihe: Critical Approaches in Applied Linguistics [CRITAL] ; 1
    Schlagworte: Critical pedagogy; Education, Bilingual; Teachers; Translanguaging (Linguistics); Mehrsprachigkeit; Pädagogik / Ausbildung; Zweisprachigkeit; LANGUAGE ARTS & DISCIPLINES / Linguistics / General
    Weitere Schlagworte: Bi/multilingualism; Critical Teacher Education; Culturally Sustaining Systemic Functional Linguistics; Translanguaging
    Umfang: 1 online resource (XVI, 176 p.)
  11. Diglossic Translanguaging
    The Multilingual Repertoire of German-Speaking Jews in Berlin
    Autor*in: Jahns, Esther
    Erschienen: [2024]; ©2024
    Verlag:  De Gruyter Mouton, Berlin

    Zugang:
    Hochschulbibliothek der Fachhochschule Aachen
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek der RWTH Aachen
    keine Fernleihe
    Hochschule Bielefeld – University of Applied Sciences and Arts, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Bielefeld
    keine Fernleihe
    Evangelische Hochschule Rheinland-Westfalen-Lippe, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschule Bochum, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschule für Gesundheit, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Technische Hochschule Georg Agricola, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Fachhochschule Dortmund, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Dortmund
    keine Fernleihe
    Hochschulbibliothek der Hochschule Düsseldorf
    keine Fernleihe
    Universitäts- und Landesbibliothek Düsseldorf
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Duisburg-Essen
    keine Fernleihe
    Westfälische Hochschule Gelsenkirchen Bocholt Recklinghausen, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Fachhochschule Südwestfalen, Fachbibliothek Hagen, Zentralbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek der Fernuniversität
    keine Fernleihe
    Katholische Hochschule Nordrhein-Westfalen (katho), Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Kunsthochschule für Medien, Bibliothek / Mediathek
    keine Fernleihe
    Rheinische Hochschule Köln gGmbH, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Technische Hochschule Köln, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitäts- und Stadtbibliothek Köln, Hauptabteilung
    keine Fernleihe
    Zentralbibliothek der Sportwissenschaften der Deutschen Sporthochschule Köln
    keine Fernleihe
    Technische Hochschule Ostwestfalen-Lippe, Service Kommunikation Information Medien
    keine Fernleihe
    Hochschule Niederrhein, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschule Ruhr West, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    FH Münster, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitäts- und Landesbibliothek Münster, Zentralbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Paderborn
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Siegen
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Trier
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Wuppertal
    keine Fernleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783111322674
    Weitere Identifier:
    Schriftenreihe: Language and Social Life [LSL] ; 33
    Schlagworte: Jüdische Sprachen; Mehrsprachigkeit; Sprachideologie; Translanguaging; Wahrnehmungsdialektologie; LANGUAGE ARTS & DISCIPLINES / Linguistics / Sociolinguistics
    Weitere Schlagworte: Jewish Languages; Language Ideologies; Multilingualism; Perceptual Dialectology; Social Meaning of Variation; Translanguaging
    Umfang: 1 online resource (XI, 245 p.)
  12. Multilingualism and Pluricentricity
    A Tale of Many Cities
    Beteiligt: Hajek, John (Herausgeber); Kretzenbacher, Heinz L (Herausgeber); Norrby, Catrin (Herausgeber); Schüpbach, Doris (Herausgeber)
    Erschienen: [2023]; ©2024
    Verlag:  De Gruyter Mouton, Berlin

    Zugang:
    Hochschulbibliothek der Fachhochschule Aachen
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek der RWTH Aachen
    keine Fernleihe
    Hochschule Bielefeld – University of Applied Sciences and Arts, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Bielefeld
    keine Fernleihe
    Evangelische Hochschule Rheinland-Westfalen-Lippe, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschule Bochum, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschule für Gesundheit, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Technische Hochschule Georg Agricola, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Fachhochschule Dortmund, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Dortmund
    keine Fernleihe
    Hochschulbibliothek der Hochschule Düsseldorf
    keine Fernleihe
    Universitäts- und Landesbibliothek Düsseldorf
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Duisburg-Essen
    keine Fernleihe
    Westfälische Hochschule Gelsenkirchen Bocholt Recklinghausen, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Fachhochschule Südwestfalen, Fachbibliothek Hagen, Zentralbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek der Fernuniversität
    keine Fernleihe
    Katholische Hochschule Nordrhein-Westfalen (katho), Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Kunsthochschule für Medien, Bibliothek / Mediathek
    keine Fernleihe
    Rheinische Hochschule Köln gGmbH, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Technische Hochschule Köln, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitäts- und Stadtbibliothek Köln, Hauptabteilung
    keine Fernleihe
    Zentralbibliothek der Sportwissenschaften der Deutschen Sporthochschule Köln
    keine Fernleihe
    Technische Hochschule Ostwestfalen-Lippe, Service Kommunikation Information Medien
    keine Fernleihe
    Hochschule Niederrhein, Bibliothek
    keine Fernleihe
    Hochschule Ruhr West, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    FH Münster, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitäts- und Landesbibliothek Münster, Zentralbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Paderborn
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Siegen
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Trier
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Wuppertal
    keine Fernleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Hajek, John (Herausgeber); Kretzenbacher, Heinz L (Herausgeber); Norrby, Catrin (Herausgeber); Schüpbach, Doris (Herausgeber)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781501511974
    Weitere Identifier:
    Schriftenreihe: Language and Social Life [LSL] ; 20
    Schlagworte: Mehrsprachigkeit; Plurizentrizität; Soziolinguistik; LANGUAGE ARTS & DISCIPLINES / Linguistics / General
    Weitere Schlagworte: Linguistic Diversity; Multilingualism; Pluricentricity; Translanguaging
    Umfang: 1 online resource (VI, 341 p.)
  13. Multilingual life writing by French and francophone women
    translingual selves
    Erschienen: 2020
    Verlag:  Routledge, New York

    Lydie Salvayre: translanguaging, testimony and history -- French-Vietnamese translanguaging in the work of Kim Thúy -- En Australie, je parle une langue minoritaire: Catherine Rey's Franco-Australian life-writing -- Gisèle Pineau's evolving... mehr

    Universitäts- und Landesbibliothek Bonn
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Duisburg-Essen
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Lydie Salvayre: translanguaging, testimony and history -- French-Vietnamese translanguaging in the work of Kim Thúy -- En Australie, je parle une langue minoritaire: Catherine Rey's Franco-Australian life-writing -- Gisèle Pineau's evolving translanguaging: from Un Papillon dans la cité to L'Exil selon Julia to Mes quatres femmes -- Staging resistance to the language of the colonizer: Chantal Spitz's translanguaging -- Hélène Cixous's Franco-German translanguaging in Une Autobiographie allemande -- Conclusion "This volume examines the ways in which multilingual women authors incorporate several languages into their life writing. It compares the work of six contemporary authors who write predominantly in French. It analyses the narrative strategies they develop to incorporate more than one language into their life writing: French and English, French and Creole, or French and German, for example. The book demonstrates how women writers transform languages to invent new linguistic formations and how they create new formulations of subjectivity within their self-narrative. It intervenes in current debates over global literature, national literatures and translingual and transnational writing, which constitute major areas of research in literary and cultural studies. It also contributes to debates in linguistics through its theoretical framework of translanguaging. It argues that multilingual authors create new paradigms for life writing and that they question our understanding of categories such as 'French literature.'"

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 9780367150327
    Schriftenreihe: Routledge auto/biography studies
    Schlagworte: French literature / Women authors / History and criticism; Autobiography / Women authors / History and criticism; French literature / Foreign countries / History and critcism; Autobiography in literature; Multilingualism and literature; Translanguaging
    Umfang: viii, 176 Seiten
    Bemerkung(en):

    Includes bibliographical references and index

  14. Mehrsprachigkeit und Bildung in Kitas und Schulen
    Erschienen: [2019]
    Verlag:  Narr Francke Attempto Verlag, Tübingen

    Das Buch bringt den Lesenden Zwei- und Mehrsprachigkeit als Normalität in Bildungsinstitutionen nahe. Bislang wird die migrationsbedingte mehrsprachige familiale Alltagspraxis von Kindern und Jugendlichen als Abweichung von einer monolingualen Norm... mehr

    Hochschule Bielefeld – University of Applied Sciences and Arts, Hochschulbibliothek
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Dortmund
    keine Fernleihe
    Universitäts- und Stadtbibliothek Köln, Hauptabteilung
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Paderborn
    keine Fernleihe

     

    Das Buch bringt den Lesenden Zwei- und Mehrsprachigkeit als Normalität in Bildungsinstitutionen nahe. Bislang wird die migrationsbedingte mehrsprachige familiale Alltagspraxis von Kindern und Jugendlichen als Abweichung von einer monolingualen Norm betrachtet. Zwar ist die Förderung von Mehrsprachigkeit in Schulen und Kitas ein explizites sprachenpolitisches Ziel der EU, die national verfassten Bildungssysteme haben aber bis heute weder in Bildungsempfehlungen für Kitas noch in schulischen Lehrplänen auf diese Realität adäquat reagiert. Dieses Buch zielt darauf ab, individuelle und gesellschaftliche Zwei- und Mehrsprachigkeit als Herausforderung von Bildungsinstitutionen zu deuten. Es sensibilisiert pädagogische Fach- und Lehrkräfte für diese Anforderungen und vermittelt ihnen wichtige Grundlagen und relevante Forschungsergebnisse aus Linguistik, Pädagogik und Didaktik

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (Lizenzpflichtig)
  15. The Many Faces of Multilingualism
    Language Status, Learning and Use Across Contexts
    Beteiligt: Romanowski, Piotr (Herausgeber); Guardado, Martin (Herausgeber)
    Erschienen: 2020
    Verlag:  De Gruyter Mouton, Boston

  16. Not Eleven Languages
    Translanguaging and South African Multilingualism in Concert
  17. Not Eleven Languages
    Translanguaging and South African Multilingualism in Concert
  18. Translanguaging and the bilingual brain
    a mixed methods approach to word-formation and language processing
  19. Aktuelle Aspekte von Mehrsprachigkeit in Schule und Lehramtsausbildung
    studentische Forschungsprojekte
    Beteiligt: Neumann, Astrid (Herausgeber); Görlich, Christina (Herausgeber)
    Erschienen: 2022
    Verlag:  Verlag Dr. Kovač, Hamburg

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Neumann, Astrid (Herausgeber); Görlich, Christina (Herausgeber)
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 9783339129185; 3339129185
    Weitere Identifier:
    9783339129185
    Schriftenreihe: Schriftenreihe Blickpunkt Deutsch als Zweitsprache ; Band 7
    Schlagworte: Lehrerbildung; Schule; Schüler; Mehrsprachigkeit; Deutsch; Unterrichtssprache
    Weitere Schlagworte: (Produktform)Paperback / softback; (Zielgruppe)Fachpublikum/ Wissenschaft; Deutsch als Bildungssprache; Mehrsprachigkeit; Herkunftssprachen; Sprachbewusstheit; Translanguaging; Linguistic Landscaping; Sprachdidaktik; Pädagogik; (VLB-WN)1574: Hardcover, Softcover / Pädagogik/Schulpädagogik, Didaktik, Methodik
    Umfang: 204 Seiten, Diagramme, 21 cm, 263 g
  20. English as a lingua franca among adolescents
    transcultural pragmatics in a German-Tanzanian school setting
  21. Multilingualism and Translanguaging in Migration Studies: Some Methodological Reflections
    Autor*in: Havlin, Tetiana
    Erschienen: 2022
    Verlag:  SSOAR, GESIS – Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften e.V., Mannheim

    Abstract: Research in the field of international migration engage a multilingual frame. Multilingualism raises a question of knowledge and meaning transferability in diverse linguistic and cultural contexts. Migration studies focusing on the... mehr

     

    Abstract: Research in the field of international migration engage a multilingual frame. Multilingualism raises a question of knowledge and meaning transferability in diverse linguistic and cultural contexts. Migration studies focusing on the transnational settings require a reflective use of languages while confronting methodological challenges at all research stages. This notion is especially valid in the case of qualitative research oriented to capturing meaning which can be lost in translation. As the first objective, in this article I reflect on language use in the research conduct in general and in migration studies in particular. I address a set of methodological challenges connected to multilingualism during data gathering, processing, and interpretation. The second objective is to approach translanguaging as one of the features of multilingual practices and as an epiphenomenon of immigration and transnationalism. I rely on a research project on immigrant agency of immigrants from the

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    DDC Klassifikation: Sozialwissenschaften (300)
    Weitere Schlagworte: Datenauswertung; Datenerfassung; Interview; Mehrsprachigkeit; Migrationsstudien; Positionalität der Forschenden; Russian-speaking immigrants; Translanguaging; data processing; interpretation; interview method; linguistic biography; linguistische Biografie; migration studies; multilingualism; qualitative Forschung; qualitative research; researcher positionality; russischsprachige Migrant:innen; translanguaging
    Umfang: Online-Ressource
    Bemerkung(en):

    Veröffentlichungsversion

    begutachtet (peer reviewed)

    In: Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research ; 23 (2022) 1

  22. Mehrsprachigkeit im Spannungsfeld zwischen sprachlicher Ermächtigung und Othering
    Eine ethnografische Studie im Elementarbereich
  23. (Kulturelle) Mediation (Sprachmittlung) im Kontext einer typologisch orientierten Nachbarsprachendidaktik
    Erschienen: 2023
    Verlag:  Universitäts- und Landesbibliothek, Darmstadt

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Übergeordneter Titel: In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 27, (1), Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt, ISSN 1205-6545
    Schlagworte: Mehrsprachigkeit; Fremdsprachenunterricht; Fremdsprachenlernen; Mediation; Interkomprehension; Spanischunterricht; Schüler
    Weitere Schlagworte: Mehrsprachigkeit; Sprachmittlung; Transferbasen; Interkomprehension; Translanguaging; plurilingualism; mediation; transfer bases; translanguaging; intercomprehension.
    Umfang: Online-Ressource
  24. Incorporating multilingualism in German as a Second Language classes for adult Students with Limited or Interrupted Formal Education

    Abstract: Instructional strategies for promoting the potential of learners are critical for effective language education. Especially in the case of migrant students with limited or interrupted formal education (SLIFE), teachers need to leverage... mehr

     

    Abstract: Instructional strategies for promoting the potential of learners are critical for effective language education. Especially in the case of migrant students with limited or interrupted formal education (SLIFE), teachers need to leverage existing assets to build learners’ literacy skills and to foster successful second language learning. In this paper, we argue that pedagogical translanguaging can be beneficial for reaching this goal. We present the results of a qualitative study of teachers of German as a Second Language courses for adult migrants in Germany (n=11). We examine how while some spontaneous translanguaging takes place, pedagogical translanguaging is not embedded in the classroom, thereby leaving the multilingual assets of SLIFE mostly overlooked and underutilized. Für ein erfolgreiches Sprachenlernen sind Unterrichtsstrategien zur potenzialorientierten Förderung der Lernenden von zentraler Bedeutung. Insbesondere im Fall von Lernenden mit eingeschränkter oder unterbrochener formaler Bildung (SLIFE) ist es notwendig, dass die Lehrkräfte die bereits vorhandenen (sprachlichen) Ressourcen sinnvoll nutzen, um die Literacy-Kompetenzen der Lernenden zu fördern, und einen effizienten Erwerb einer Zweitsprache überhaupt zu ermöglichen. In diesem Beitrag wird die These vertreten, dass pädagogisches Translanguaging für das Erreichen dieses Ziels von Vorteil sein kann. Präsentiert werden die Ergebnisse einer qualitativen Studie mit Lehrkräften in Kursen für Deutsch als Zweitsprache für erwachsene Zugewanderte in Deutschland (n=11). Die Untersuchung zeigt, dass zwar teilweise spontanes Translanguaging in den Kursen stattfindet, pädagogisches Translanguaging aber nicht in den Unterricht eingebettet ist, was zur Folge hat, dass die mehrsprachigen Ressourcen von SLIFE meist unbeachtet bleiben und nicht ausreichend didaktisch genutzt werden. Las estrategias pedagógicas de apoyo orientadas al potencial de los alumnos tienen una importancia fundamental para el éxito del aprendizaje de lenguas. Especialmente en el caso de los alumnos con educación formal limitada o interrumpida (SLIFE), es necesario que los profesores utilicen razonablemente los recursos (lingüísticos) ya adquiridos para potenciar las competencias de alfabetización de los alumnos y permitir principalmente una adquisición eficaz de la segunda lengua. Este documento sostiene que el translenguaje pedagógico puede ser beneficioso para lograr este objetivo. Se presentan los resultados de un estudio cualitativo con profesores de cursos de alemán como segunda lengua para inmigrantes adultos en Alemania (n=11). El estudio muestra que, si bien en los cursos se produce parcialmente un translenguaje espontáneo, el translenguaje pedagógico no está integrado en las clases. Como resultado, los recursos multilingües de SLIFE pasan en su mayoría desapercibidos y no se utilizan suficientemente de forma didáctica. Per una formazione linguistica efficace è fondamentale adottare strategie didattiche che valorizzino il potenziale dellə apprendenti. Soprattutto nel caso di apprendenti migranti con istruzione formale limitata o interrotta (SLIFE), è necessario che lə insegnanti facciano leva sulle risorse già presenti per permettere loro di sviluppare competenze di literacy e per facilitare l’apprendimento di una seconda lingua. Nel presente articolo affermiamo l’utilità del translanguaging pedagogico per il raggiungimento di questo obiettivo presentando i risultati di uno studio qualitativo con insegnanti di corsi di tedesco come seconda lingua per migranti adultə in Germania (n=11). I risultati dell’analisi permettono di osservare da un lato la presenza di esempi di translanguaging spontaneo, ma dall’altro lato la mancata inclusione del translanguaging pedagogico nella classe, trascurando o non includendo quindi le competenze plurilingui degli SLIFE.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Übergeordneter Titel:
    Enthalten in: European journal of applied linguistics; Berlin : de Gruyter, 2013-; 11, Heft 1 (2023), 79-97 (gesamt 19); Online-Ressource
    Weitere Schlagworte: Mehrsprachigkeit; Translanguaging; Sprachförderung; SLIFE; Literacy; multilingualism; translanguaging; language education; SLIFE; literacy
    Umfang: Online-Ressource
  25. Mehrsprachigkeitsdiskurse im Bildungskontext in Lettland zwischen Populismus und Weltoffenheit
    Erschienen: 2019
    Verlag:  Leibniz-Institut für Deutsche Sprache (IDS), Mannheim

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Übergeordneter Titel: In: Deutschland : German as a Foreign Language, (2019)
    In: German as a foreign language 2019, 1, S. 118-145
    Schlagworte: Lettisch; Mehrsprachigkeit; Sprachpolitik; Deutschunterricht; Deutsch; Russisch; Mehrsprachigkeit; Bildungssystem; Lettisch; Spracherwerb; Sprachwechsel; Ideologie
    Weitere Schlagworte: Lettland; Bildungsreform; Mehrsprachigkeit; Translanguaging; Heteroglossie; Spracheinstellungen
    Umfang: Online-Ressource