Biographical note: Felix Steiner, Universität Zürich, Schweiz. Academic texts are regarded as impersonal texts. They follow what is known as the 0I0 taboo. The present study resolves the question of how the 0I0 is to be seen in academic texts. The...
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Biographical note: Felix Steiner, Universität Zürich, Schweiz. Academic texts are regarded as impersonal texts. They follow what is known as the 0I0 taboo. The present study resolves the question of how the 0I0 is to be seen in academic texts. The concept of the author moves on a multiplicity of levels. On the one hand, typical academic acts (such as 0solving a research problem0) are continually being explicated, on the other, typical attitudes are also being indicated (such as uncertainty). In the model, the marking levels are integrated. Thus the ‘author in the text‚ can be determined both as typical of a domain and as an individual figure. Wissenschaftliche Texte gelten als unpersönliche Texte. Sie gehorchen dem so genannten Ich-Tabu. Die vorliegende Arbeit beantwortet die Frage, wie das „Ich0 in wissenschaftlichen Texten aufzufassen sei. Das Autorkonzept bewegt sich auf mehreren Ebenen. Zum einen werden wissenschaftstypische Handlungen (wie „ein Forschungsproblem lösen0) laufend expliziert, zum andern werden auch typische Haltungen (wie Unsicherheit) angedeutet. Im Modell werden die Markierungsebenen integriert. Damit kann der „Autor-im-Text0 sowohl als domänentypische wie als individuelle Figur bestimmt werden.