Filtern nach
Letzte Suchanfragen

Ergebnisse für *

Zeige Ergebnisse 1 bis 2 von 2.

  1. Disordering the Establishment : Participatory Art and Institutional Critique in France, 1958–1981
    Autor*in: Woodruff, Lily
    Erschienen: 2020
    Verlag:  Duke University Press, Durham

    In the decades following World War II, France experienced both a period of affluence and a wave of political, artistic, and philosophical discontent that culminated in the countrywide protests of 1968. In Disordering the Establishment Lily Woodruff... mehr

     

    In the decades following World War II, France experienced both a period of affluence and a wave of political, artistic, and philosophical discontent that culminated in the countrywide protests of 1968. In Disordering the Establishment Lily Woodruff examines the development of artistic strategies of political resistance in France in this era. Drawing on interviews with artists, curators, and cultural figures of the time, Woodruff analyzes the formal and rhetorical methods that artists used to counter establishment ideology, appeal to direct political engagement, and grapple with French intellectuals' modeling of society. Artists and collectives such as Daniel Buren, André Cadere, the Groupe de Recherche d’Art Visuel, and the Collectif d’Art Sociologique shared an opposition to institutional hegemony by adapting their works to unconventional spaces and audiences, asserting artistic autonomy from art institutions, and embracing interdisciplinarity. In showing how these artists used art to question what art should be and where it should be seen, Woodruff demonstrates how artists challenged and redefined the art establishment and their historical moment.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: OAPEN
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781478090298
    Weitere Identifier:
    Schlagworte: History of art & design styles: from c 1900 -; European history
    Weitere Schlagworte: France; technocracy; May 1968; contemporary art; institutional critique; participatory art; social practice
    Umfang: 1 electronic resource (336 p.)
  2. Calders: un poème politique de Jean Larzac en langue occitane (1968)

    Dieser Beitrag unternimmt eine metrische, syntaktische, lexikalische und semantische Analyse eines Fünfzeilers, den Jean Larzac wahrscheinlich im Juli 1968 verfasst hat. Dieses politische Gedicht zieht in 25 Worten eine bissige Bilanz des Scheiterns... mehr

     

    Dieser Beitrag unternimmt eine metrische, syntaktische, lexikalische und semantische Analyse eines Fünfzeilers, den Jean Larzac wahrscheinlich im Juli 1968 verfasst hat. Dieses politische Gedicht zieht in 25 Worten eine bissige Bilanz des Scheiterns der Umsturzbewegung von Mai 1968. Der Dichter macht die Unterstützung von Georges Pompidous Regierung durch die Confédération générale du travail unter der Leitung von Georges Séguy und noch mehr durch den Parti communiste français für die Niederlage verantwortlich. Eine solche Initiative konnte die schon existierenden Meinungsverschiedenheiten innerhalb des linken Flügels der Renaissancebewegung des Okzitanischen zwischen Jean Larzac, der sich selbst als ‚kommunistischer als die Kommunisten‘ bezeichnete, und seinem Bruder Yves Rouquette einerseits und Robert Lafont und seinen Anhängern, welche François Mitterrand und Michel Rocard nahestanden, andererseits nur verstärken. This article conducts a metrical, syntactic, lexical, and semantic analysis of a quintain by Jean Larzac, probably written in July 1968. In twenty-five words, this political poem cynically assesses the defeat of the May 1968 revolutionary movement. For the poet, the reason for this failure lies in the support of the Pompidou government by Georges Séguy’s Conféderation générale du travail and, even more so, with the French Communist Party. An intervention like Larzac’s could only exacerbate the already existing conflicts in the left wing of the renaissantisme occitan (19th/20th century Occitan movement). On the one hand, there was Yves Rouquette and his brother Jean Larzac, who considered himself “more communist than the communists”; on the other, there was Robert Lafont and his followers, who were close to François Mitterrand and Michel Rocard.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Französisch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Übergeordneter Titel:
    Enthalten in: Zeitschrift für französische Sprache und Literatur; Stuttgart : Steiner, 1889-; 130, Heft 3 (2020), 285-296; Online-Ressource
    Weitere Schlagworte: zeitgenössische okzitanische Literatur; Jean Larzac; Renaissancebewegung des Okzitanischen; Mai 1968; contemporary Occitan literature; Jean Larzac; renaissantisme occitan; May 1968; ZFSL 2020; 285
    Umfang: Online-Ressource