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  1. Vom Konsum des Begehrens
    Appropriation Art, Sex Wars und ein postmoderner Bilderstreit
    Autor*in: Huber, Susanne
    Erschienen: [2022]; © 2022
    Verlag:  De Gruyter, Berlin/Boston

    In feministisch geprägten Kunstproduktionen der 1980er Jahre erfolgte in den USA eine intensive Auseinandersetzung mit Sexualitätsentwürfen und Geschlechterverhältnissen im Hinblick auf deren ökonomische Bedingungen. Susanne Huber untersucht das... mehr

    Ruhr-Universität Bochum, Kunstgeschichtliches Institut, Bibliothek
    J ECD 59
    keine Fernleihe
    FH Münster, Hochschulbibliothek
    77 FAS 215
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    In feministisch geprägten Kunstproduktionen der 1980er Jahre erfolgte in den USA eine intensive Auseinandersetzung mit Sexualitätsentwürfen und Geschlechterverhältnissen im Hinblick auf deren ökonomische Bedingungen. Susanne Huber untersucht das Motiv des Begehrens als Schnittstelle zwischen den kontroversen Debatten um Pornografie und der Kritik an Darstellungskonventionen in kommerziellen Massenmedien im Umfeld der Appropriation Art. Vor dem Hintergrund postmoderner Kulturtheorie und Konsumkritik verweisen die spezifischen Techniken der Aneignung in den Werken von Lutz Bacher, Sarah Charlesworth und Barbara Bloom auf komplexe Konstellationen hegemonialer Differenzkonstruktionen und gesellschaftlicher Wertzuschreibungen sowie die formalen Konflikte der Wiederholung.

     

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  2. <<The>> near future in twenty-first-century fiction
    climate, retreat and revolution
    Autor*in: Sergeant, David
    Erschienen: 2023
    Verlag:  Cambridge University Press, Cambridge

    A growing awareness of climate change and looming planetary crisis has put unprecedented pressure on the near future, leading to an increasing amount of fiction being set there. But what do these disparate works have in common, other than their... mehr

    Universitätsbibliothek Bielefeld
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Paderborn
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    A growing awareness of climate change and looming planetary crisis has put unprecedented pressure on the near future, leading to an increasing amount of fiction being set there. But what do these disparate works have in common, other than their temporal setting? And what can the imagination of the near future tell us about where we live now? The Near Future in 21st Century Fiction ranges across novels and films to reveal how our contemporary near future splits between two divergent paths. One seeks to retreat from climate change and the disruption it threatens to affluent lifestyles; the other tries to imagine new forms of community, and radical change, but struggles to locate a genre adequate to the task. It in this struggle, however, that we begin to glimpse the outlines of an emergent near future form: a revolution fit for the Anthropocene

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 9781009279888; 9781009279925
    Weitere Identifier:
    9781009279888
    Schriftenreihe: Cambridge studies in twenty-first-century literature and culture
    Schlagworte: ; ; ; ;
    Weitere Schlagworte: Kunstgeschichte; Denkansätze und Ideologie der Umweltschützer; Literaturwissenschaft; Kunstformen, Kunsthandwerk
    Umfang: ix, 227 Seiten
    Bemerkung(en):

    1. The domestic near future 1: renewing time; 2. The domestic near future 2: bodies; 3. The state of art: creativity and scale; 4. Diagnostic dead-ends: seeking the emergent form; 5. The art of history: Kim Stanley Robinson's Red Moon; 6. Identity and power: historical returns and breaks; 7. In search of revolution: territory and history; 8. The genre of revolution: Kim Stanley Robinson's New York 2140

  3. Alice in Japanese wonderlands
    translation, adaptation, mediation
    Autor*in: Kennell, Amanda
    Erschienen: 2023
    Verlag:  University of Hawai'i Press, Honolulu

    Since the first translations of Lewis Carroll’s Alice books appeared in Japan in 1899, Alice has found her way into nearly every facet of Japanese life and popular culture. The books have been translated into Japanese more than 500 times, resulting... mehr

    Universitätsbibliothek Bielefeld
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Dortmund
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Since the first translations of Lewis Carroll’s Alice books appeared in Japan in 1899, Alice has found her way into nearly every facet of Japanese life and popular culture. The books have been translated into Japanese more than 500 times, resulting in more editions of these works in Japanese than any other language except English. Generations of Japanese children learned English from textbooks containing Alice excerpts. Japan’s internationally famous fashion vogue, Lolita, merges Alice with French Rococo style. In Japan Alice is everywhere—in manga, literature, fine art, live-action film and television shows, anime, video games, clothing, restaurants, and household goods consumed by people of all ages and genders. In Alice in Japanese Wonderlands, Amanda Kennell traverses the breadth of Alice’s Japanese media environment, starting in 1899 and continuing through 60s psychedelia and 70s intellectual fads to the present, showing how a set of nineteenth-century British children’s books became a vital element in Japanese popular culture.Using Japan’s myriad adaptations to investigate how this modern media landscape developed, Kennell reveals how Alice connects different fields of cultural production and builds cohesion out of otherwise disparate media, artists, and consumers. The first sustained examination of Japanese Alice adaptations, her work probes the meaning of Alice in Wonderland as it was adapted by a cast of characters that includes the "father of the Japanese short story," Ryunosuke Akutagawa; the renowned pop artist Yayoi Kusama; and the best-selling manga collective CLAMP. While some may deride adaptive activities as mere copying, the form Alice takes in Japan today clearly reflects domestic considerations and creativity, not the desire to imitate. By engaging with studies of adaptation, literature, film, media, and popular culture, Kennell uses Japan’s proliferation of Alices to explore both Alice and the Japanese media environment

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 9780824894443; 9780824895600
    Weitere Identifier:
    9780824894443
    Schriftenreihe: Asia pop!
    Schlagworte: Art forms; Graphic novels; Literary studies: general; Literature: history & criticism; ; ; ;
    Weitere Schlagworte: Medienwissenschaften; Kunstformen, Kunsthandwerk; Literaturwissenschaft
    Umfang: xiii, 222 Seiten, Illustrationen, 229 mm
  4. Vom Konsum des Begehrens
    Appropriation Art, Sex Wars und ein postmoderner Bilderstreit
    Autor*in: Huber, Susanne
    Erschienen: [2022]; © 2022
    Verlag:  De Gruyter, Berlin ; Boston

    In feministisch geprägten Kunstproduktionen der 1980er Jahre erfolgte in den USA eine intensive Auseinandersetzung mit Sexualitätsentwürfen und Geschlechterverhältnissen im Hinblick auf deren ökonomische Bedingungen. Susanne Huber untersucht das... mehr

    Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Kunst- und Museumsbibliothek der Stadt Köln
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    FH Münster, Hochschulbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    In feministisch geprägten Kunstproduktionen der 1980er Jahre erfolgte in den USA eine intensive Auseinandersetzung mit Sexualitätsentwürfen und Geschlechterverhältnissen im Hinblick auf deren ökonomische Bedingungen. Susanne Huber untersucht das Motiv des Begehrens als Schnittstelle zwischen den kontroversen Debatten um Pornografie und der Kritik an Darstellungskonventionen in kommerziellen Massenmedien im Umfeld der Appropriation Art. Vor dem Hintergrund postmoderner Kulturtheorie und Konsumkritik verweisen die spezifischen Techniken der Aneignung in den Werken von Lutz Bacher, Sarah Charlesworth und Barbara Bloom auf komplexe Konstellationen hegemonialer Differenzkonstruktionen und gesellschaftlicher Wertzuschreibungen sowie die formalen Konflikte der Wiederholung

     

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    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch; Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 9783110769494
    Weitere Identifier:
    9783110769494
    Schlagworte: Theory of art; History of art & design styles: from c 1900 -; Art & design styles: from c 1960; Art & design styles: Minimalism; Art & design styles: Conceptual art; Art forms; Art techniques & principles; Photography & photographs; ART000000 ART / General; ART015000 ART / History / General; ART015020 ART / American / General; ART016000 ART / Individual Artists / General; ART017000 ART / Mixed Media; ART023000 ART / Popular Culture; ART028000 ART / Techniques / General; ART037000 ART / Art & Politics; ART043000 ART / Business Aspects; ART050000 ART / Subjects & Themes / General; ART065000 ART / Women Artists; PHO000000 Photography / General; Kunst / 20. Jahrhundert; Appropriation Art; Postmoderne; Fotografie; Künstlerinnen; USA / Kunst; Queere Kunstgeschichte; Feministische Kunst; Sexualität; Geschlechterforschung; Appropriation Art, Postmodern Art, photography, women artists, Gender Studies, desire and sexuality, feminist art, American Art, 20th century
    Weitere Schlagworte: Kunstgeschichte: 20./21. Jahrhundert; USA; Kunstgeschichte; Einzelne Künstler: Biographien, Monografien; Kunstformen, Kunsthandwerk; Pop Art, Minimalismus; Kunst, allgemein; Kunstförderung, Mäzenatentum, Auktionen; Künstlerische Stoffe, Motive, Themen; Hardcover, Softcover / Kunst/Kunstgeschichte
    Umfang: 240 Seiten, Illustrationen, 240 mm
    Bemerkung(en):

    "Diese Publikation entstand im Rahmen des Projekts 'Ästhetik des Begehrens. Gegenhegemoniale Visualisierungen von Körpern, Sexualität und Geschlecht' an der Freien Universität Berlin und wurde durch die Förderung der Deutschen Forschungsgemeinschaft (DFG) ermöglicht."