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  1. "Ist das nicht schon Krieg?" : 1968 und der Feminismus in Elfriede Jelineks frühen Essays und in 'Bukolit. Hörroman'

    Since her early works Elfriede Jelinek has been heavily influenced by the political and cultural movements around 1968. Especially her views on Feminism, Criticism and Media Analysis reflect marxian and early poststructuralist approaches of that... mehr

    Zugang:
    Verlag (kostenfrei)

     

    Since her early works Elfriede Jelinek has been heavily influenced by the political and cultural movements around 1968. Especially her views on Feminism, Criticism and Media Analysis reflect marxian and early poststructuralist approaches of that time. My article focusses on Jelineks early essays and on her first novel bukolit.hörroman, which had been finished in 1968, but wasn`t released until 1979. By drafting a short reconstruction of the younger austrian history and of the developments around 1968 my article tries to put Jelineks early works in a wider context. Her highly experimental novel bukolitand also her essayistic reflections can be read as indices of the artistic and critical possibilites after the cesura of 1968. In their parodistic style they also throw a critical glance on austria. They point out that 1968 there did not occure like it occured in other european countries and that it had a more anarchistic and even patriarchal undertone.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    ftgenderopen:oai:www.genderopen.de:25595/1571
    Übergeordneter Titel: In: FKW : Zeitschrift für Geschlechterforschung und visuelle Kultur (2018) Nr. 65, 85-99
    Datenlieferant: GenderOpen
    Weitere Schlagworte: Feministische Kunst; Elfriede Jelinek; Literatur und 1968
    Umfang: Online-Ressource
  2. Zwischen Realität und Utopie: Geschlechterkonzepte und Selbstbilder in der zeitgenössischen bildenden Kunst
    Autor*in: Friauf, Heike

    Die politische Emanzipationskraft der in den 1960er und 1970er Jahren entwickelten feministischen Kunst ist heute teilweise der Genderdebatte zum Opfer gefallen. Weiterhin notwendige feministische Arbeit wird vernachlässigt, feministische Kunst... mehr

     

    Die politische Emanzipationskraft der in den 1960er und 1970er Jahren entwickelten feministischen Kunst ist heute teilweise der Genderdebatte zum Opfer gefallen. Weiterhin notwendige feministische Arbeit wird vernachlässigt, feministische Kunst musealisiert und entpolitisiert. Außerdem führt die populäre Beschäftigung mit Genderfragen mit unter zur Vernachlässigung künstlerischer Fragen. Dabei bietet das „Neogeschlecht“ spannenden Stoff für künstlerische Selbstrepräsentation. Die Grenzen zwischen den Genres werden aufgelöst, auch die Grenzen zwischen realem Abbild und Wunschprojektion, klassischem Selbstporträt und gendersensitiver Selbstinterpretation verfließen. Part of the emancipatory force of 1960s and 1970s feminist art was lost along the way because the gender debate now dominates public discourse. While feminist action is still necessary, feminist art is being historicized and depoliticised. In addition, the popular focus on gender issues sometimes results in a neglect of artistic issues. Nonetheless, “neogen der” offers exciting material for artistic self-representation. The boundaries between genres are melt away as do the distinctions between realistic image and desired icon, classic self-portrait and gender-sensitive selfinterpretation.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Übergeordneter Titel:
    Enthalten in: Gender; Opladen ; Leverkusen : Budrich, 2009-; 4, Heft 1 (2012), 11-12; Online-Ressource
    Weitere Schlagworte: Biotechnologie; Entscheidungsfreiheit; Feministische Kunst; Geschlechtersensitive Kunst; Kunst von Frauen; Markenzeichen; Performative Ästhetik; Postmoderne; Selbstporträt; Selbstverletzung; Sich-selbst-Erfinden; Subjektbegriff
    Umfang: Online-Ressource
  3. "Ist das nicht schon Krieg?" 1968 und der Feminismus in Elfriede Jelineks frühen Essays und in 'Bukolit. Hörroman'

    Abstract: Since her early works Elfriede Jelinek has been heavily influenced by the political and cultural movements around 1968. Especially her views on Feminism, Criticism and Media Analysis reflect marxian and early poststructuralist approaches of... mehr

     

    Abstract: Since her early works Elfriede Jelinek has been heavily influenced by the political and cultural movements around 1968. Especially her views on Feminism, Criticism and Media Analysis reflect marxian and early poststructuralist approaches of that time. My article focusses on Jelineks early essays and on her first novel bukolit.hörroman, which had been finished in 1968, but wasn`t released until 1979. By drafting a short reconstruction of the younger austrian history and of the developments around 1968 my article tries to put Jelineks early works in a wider context. Her highly experimental novel bukolitand also her essayistic reflections can be read as indices of the artistic and critical possibilites after the cesura of 1968. In their parodistic style they also throw a critical glance on austria. They point out that 1968 there did not occure like it occured in other european countries and that it had a more anarchistic and even patriarchal undertone. . www.fkw-journal.de/index.php/fkw/article/view/1461

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Aufsatz aus einer Zeitschrift
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Übergeordneter Titel:
    Enthalten in: FKW; Bremen : Redaktion FKW, 1987-; Heft 65 (2018); Online-Ressource
    Weitere Schlagworte: Array
    Umfang: Online-Ressource