Erfahrung aus Narration
erinnerungskulturelle Funktionen der Enkelliteratur
The question of how to preserve a “living” (and not merely academic) memory of the Nazi era beyond the lifetime of living witnesses is primarily a question of narrative transmission. In the context of experientiality research in literary studies and...
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The question of how to preserve a “living” (and not merely academic) memory of the Nazi era beyond the lifetime of living witnesses is primarily a question of narrative transmission. In the context of experientiality research in literary studies and using the example of transgenerational story-telling techniques, the study shows how historical experiences can be evoked by reading and embedded into the reader’s personal body of experience. Wie über die Ära der Zeitzeugenschaft hinaus ein ‚lebendiges‘ (statt lediglich wissensbasiertes) Erinnern an die NS-Zeit sichergestellt werden kann, ist vor allem eine Frage der narrativen Vermittlung. Im Rahmen literaturwissenschaftlicher Experientialitätsforschung und am Beispiel transgenerationaler Erzähltechniken wird gezeigt, wie beim Lesen historische Erfahrungen evoziert und im eigenen Erfahrungshorizont verankert werden.
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