Letzte Suchanfragen

Ergebnisse für *

Zeige Ergebnisse 1 bis 14 von 14.

  1. Rethinking intercultural competence
    theoretical challenges and practical issues
    Beteiligt: Witte, Arnd (HerausgeberIn); Harden, Theo (HerausgeberIn)
    Erschienen: [2021]
    Verlag:  Peter Lang, Oxford, UK

    Intercultural competence : introduction / Arnd Witte and Theo Harden -- The sentient body and intercultural situational attentiveness / Arnd Witte -- Intercultural competence as 'construalistic' expressivity / Rob Philburn -- Intercultural... mehr

    Bibliothek der Pädagogischen Hochschule Freiburg/Breisgau
    ES 110 W828
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Thüringer Universitäts- und Landesbibliothek
    AFD:LA:100:Wit::2021
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Intercultural competence : introduction / Arnd Witte and Theo Harden -- The sentient body and intercultural situational attentiveness / Arnd Witte -- Intercultural competence as 'construalistic' expressivity / Rob Philburn -- Intercultural communicative competence in the language education context : a floating signifier / Linda Huber -- Intercultural competence and its assessment : a critical contextualization / Beatriz Hernández-Moreno -- Intercultural competence : the windmills of foreign language teaching / Theo Harden -- Hotwords as a didactic vehicle to intercultural competence? / Hans-Jürgen Heringer -- Ill weeds never die / Margit Krause-Ono and Sylvia Waechter -- Is IC missing some of the core elements of language education? : towards a critical, digital and agentive literacy within intercultural communication / Marta Giralt, Liam Murray and Silvia Benini -- Rethinking intercultural competence in foreign and second language classrooms for adult migrant learners / Christiane Hohenstein, Liana Konstantinidou and Aleksandra Opacic -- The impact of study abroad on cultural and democratic literacy / Eva Seidl -- Intercultural language teaching in Aotearoa New Zealand : ten years of neglect, neoliberalism and missed opportunities / Elba Ramirez -- How could we prepare our students to become interculturally competent? / María Luisa Sierra Huedo and Almudena Nevado Llopis. "The contributions contained in this book examine the concept of 'intercultural competence' from the perspective of analysing theoretical challenges and practical issues. Despite its ongoing popularity across various discourses, 'intercultural competence' has remained a necessarily vague and oscillating concept that lends itself to continual rethinking and redefinition. The essays in this volume approach the complexity of the concept from a number of different angles. The essays range from theoretical considerations of redefining and expanding the concept in terms of hitherto neglected dimensions and ideas; critically contextualising issues of assessing intercultural competence; analysing the virtual dimension of intercultural competence for the development of critical digital pedagogies; application of the concept for the teaching and learning of foreign/second languages, including for migrant learners; the impact of study abroad on developing intercultural and democratic literacy; analysis of the concept in classroom practice across different cultures; and querying the concept for its lack of teachability. The volume develops a broad range of new perspectives on intercultural competence, providing stimulating new ideas, considerations and reflections around this oscillating, yet relevant concept"--

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Witte, Arnd (HerausgeberIn); Harden, Theo (HerausgeberIn)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 9781800791718
    RVK Klassifikation: ES 110
    Schriftenreihe: Intercultural studies and foreign language learning ; Vol. 22
    Schlagworte: Culturally relevant pedagogy; Multicultural education; Language and languages; Second language acquisition; Intercultural communication
    Umfang: vi, 260 Seiten, Illustrationen, Grafiken
    Bemerkung(en):

    Literaturangaben

  2. Intercultural competence
    concepts, challenges, evaluations
    Beteiligt: Witte, Arnd (Hrsg.); Harden, Theo (Hrsg.)
    Erschienen: 2011
    Verlag:  Lang, Oxford [u.a.]

    Universitätsbibliothek Bielefeld
    NA134.00 I6C7
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Ruhr-Universität Bochum, Fakultät für Philologie, Seminar für Sprachlehrforschung, Bibliothek
    B 3913
    keine Fernleihe
    Universität Bonn, Institut für Germanistik, Vergleichende Literatur- und Kulturwissenschaft, Bibliothek
    AP 14350 W828
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek Duisburg-Essen
    BGC5538
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Duisburg-Essen
    BGC5538
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschule Koblenz, Bibliothek RheinMoselCampus
    Pä 05 Wit
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Koblenz
    PÄ/J 2012 5884
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Seminar für Deutsche Sprache und ihre Didaktik, Bibliothek
    312/II/P520
    keine Fernleihe
    Universitätsbibliothek der RPTU in Landau
    iku 538-21
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Englisches Seminar der Universität, Bibliothek
    D - 4.84
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Paderborn
    BFS15003
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Siegen
    11BFS10362
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Siegen
    88BFS10362
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Wuppertal
    IBUZ3755
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Witte, Arnd (Hrsg.); Harden, Theo (Hrsg.)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    ISBN: 9783034307932
    Weitere Identifier:
    9783034307932
    DDC Klassifikation: Sprache (400)
    Schriftenreihe: Intercultural studies and foreign language learning ; 10
    Schlagworte: Interkulturelle Kompetenz; Fremdsprachenunterricht; Fremdsprachenlernen
    Umfang: IX, 487 S., graph. Darst.
  3. Rethinking intercultural competence
    theoretical challenges and practical issues
    Beteiligt: Witte, Arnd (Hrsg.); Harden, Theo (Hrsg.)
    Erschienen: [2021]; © 2021
    Verlag:  Peter Lang, Oxford ; Bern ; Berlin ; Bruxelles ; New York ; Wien

    Hochschule München, Bibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Witte, Arnd (Hrsg.); Harden, Theo (Hrsg.)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    ISBN: 9781800791718
    RVK Klassifikation: MR 7100
    Schriftenreihe: Intercultural studies and foreign language learning ; Volume 22
    Schlagworte: Interkulturelle Kompetenz; Fremdsprachenlernen
    Umfang: vi, 260 Seiten, 23 cm
  4. Intercultural Competence
    Concepts, Challenges, Evaluations
    Beteiligt: Harden, Theo (Herausgeber); Witte, Arnd (Herausgeber)
    Erschienen: 2011
    Verlag:  Peter Lang AG, Internationaler Verlag der Wissenschaften, Oxford

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Harden, Theo (Herausgeber); Witte, Arnd (Herausgeber)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783035302028
    Weitere Identifier:
    9783035302028
    Schriftenreihe: Intercultural Studies and Foreign Language Learning ; 10
    Schlagworte: Interkulturelles Verstehen; Fremdsprachenlernen; Fremdsprachenunterricht
    Weitere Schlagworte: (Produktform)Electronic book text; (Zielgruppe)Fachpublikum/ Wissenschaft; (BIC subject category)JNFR; (BIC subject category)JNZ; (Publisher’s own category code)07.05.04: Pädagogik; Sprach- und Fremdsprachendidaktik; (Publisher’s own category code)07.16: Pädagogik; Interkulturelle Pädagogik; (Publisher’s own category code)12.01.02: Sprachwissenschaft, Linguistik; Informations- und Kommunikationstheorie; (Publisher’s own category code)12.03.06: Sprachwissenschaft, Linguistik; Spracherwerb, bzw. Zweitspracherwerb; (Publisher’s own category code)15.02.04: Germanistik; Kommunikationswissenschaft; (VLB-WN)9561; (BISAC Subject Heading)EDU018000; (BISAC Subject Heading)EDU020000; (BISAC Subject Heading)FOR009000; (BISAC Subject Heading)LAN004000; (BISAC Subject Heading)LAN020000; (BIC subject category)CB; (BIC subject category)CBX; (BIC subject category)CFDC; (Keywords)teaching and learning of foreign languages, cultures and literatures; (Keywords)exploration of institutional and sociocultural influences on mediating intercultural competence; (Keywords)international business, religious constructs and notions of selfhood and identity; (Keywords)Fostering Intercultural Understanding; (DNB-Sachgruppen)400
    Umfang: Online-Ressource
    Bemerkung(en):

    Lizenzpflichtig

  5. Translation in Second Language Learning and Teaching
    Beteiligt: Witte, Arnd (Herausgeber); Ramos de Oliveira Harden, Alessandra (Herausgeber); Harden, Theo (Herausgeber)
    Erschienen: 2012
    Verlag:  Peter Lang AG, Internationaler Verlag der Wissenschaften, Oxford

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
  6. Intercultural competence
    concepts, challenges, evaluations
    Beteiligt: Witte, Arnd (Herausgeber); Harden, Theo (Herausgeber)
    Erschienen: 2011
    Verlag:  Lang, Oxford

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Witte, Arnd (Herausgeber); Harden, Theo (Herausgeber)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 9783034307932
    Weitere Identifier:
    9783034307932
    Schriftenreihe: Intercultural studies and foreign language learning ; Vol. 10
    Schlagworte: Interkulturelles Verstehen; Fremdsprachenlernen; Fremdsprachenunterricht
    Weitere Schlagworte: (Produktform)Paperback / softback; (Keywords)teaching and learning of foreign languages, cultures and literatures; (Keywords)exploration of institutional and sociocultural influences on mediating intercultural competence; (Keywords)international business, religious constructs and notions of selfhood and identity; (Keywords)Fostering Intercultural Understanding; (DNB-Sachgruppen)400; (VLB-WN)1561: Hardcover, Softcover / Allgemeine und Vergleichende Sprachwissenschaft; (Zielgruppe)Fachpublikum/ Wissenschaft; (BIC subject category)JNFR; (BIC subject category)JNZ; (Publisher’s own category code)07.05.04: Pädagogik; Sprach- und Fremdsprachendidaktik; (Publisher’s own category code)07.16: Pädagogik; Interkulturelle Pädagogik; (Publisher’s own category code)12.01.02: Sprachwissenschaft, Linguistik; Informations- und Kommunikationstheorie; (Publisher’s own category code)12.03.06: Sprachwissenschaft, Linguistik; Spracherwerb, bzw. Zweitspracherwerb; (Publisher’s own category code)15.02.04: Germanistik; Kommunikationswissenschaft; (BISAC Subject Heading)EDU018000; (BISAC Subject Heading)EDU020000; (BISAC Subject Heading)FOR009000; (BISAC Subject Heading)LAN004000; (BISAC Subject Heading)LAN020000; (BIC subject category)CB; (BIC subject category)CBX; (BIC subject category)CFDC
    Umfang: IX, 487 S., graph. Darst., 23 cm
    Bemerkung(en):

    Literaturangaben

  7. Rethinking intercultural competence
    theoretical challenges and practical issues
    Beteiligt: Harden, Theo (Herausgeber); Witte, Arnd (Mitwirkender, Herausgeber)
    Erschienen: [2021]; © 2021
    Verlag:  Peter Lang, Oxford

    This book examines the concept of «intercultural competence» from the perspective of analysing theoretical challenges and practical issues. Despite its ongoing popularity across various discourses, «intercultural competence» has remained a... mehr

     

    This book examines the concept of «intercultural competence» from the perspective of analysing theoretical challenges and practical issues. Despite its ongoing popularity across various discourses, «intercultural competence» has remained a necessarily vague and oscillating concept that lends itself to continual rethinking and redefinition. The essays in this volume approach the complexity of the concept from a number of different angles. The essays range from theoretical considerations of redefining and expanding the concept in terms of hitherto neglected dimensions and ideas; critically contextualising issues of assessing intercultural competence; analysing the virtual dimension of intercultural competence for the development of critical digital pedagogies; application of the concept for the teaching and learning of foreign/second languages, including for migrant learners; the impact of study abroad on developing intercultural and democratic literacy; analysis of the concept in classroom practice across different cultures; and querying the concept for its lack of teachability. The volume develops a broad range of new perspectives on intercultural competence, providing stimulating new ideas, considerations and reflections around this oscillating, yet relevant concept

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Harden, Theo (Herausgeber); Witte, Arnd (Mitwirkender, Herausgeber)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Konferenzschrift
    Format: Online
    ISBN: 9781800791725; 9781800791732
    Körperschaften/Kongresse: International Conference of Intercultural Competence: A Concept in Need of Rethinking? (2019, Maynooth)
    Schriftenreihe: Intercultural studies and foreign language learning ; volume 22
    Schlagworte: Culturally relevant pedagogy; Multicultural education; Language and languages--Study and teaching--Social aspects; Electronic books
    Umfang: 1 Online-Ressource (vi, 260 Seiten)
  8. Rethinking intercultural competence
    theoretical challenges and practical issues
    Beteiligt: Witte, Arnd (Hrsg.); Harden, Theo (Hrsg.)
    Erschienen: [2021]; © 2021
    Verlag:  Peter Lang, Oxford ; Bern ; Berlin ; Bruxelles ; New York ; Wien

    Universität der Künste Berlin, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Witte, Arnd (Hrsg.); Harden, Theo (Hrsg.)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    ISBN: 9781800791718
    RVK Klassifikation: MR 7100
    Schriftenreihe: Intercultural studies and foreign language learning ; Volume 22
    Schlagworte: Interkulturelle Kompetenz; Fremdsprachenlernen
    Umfang: vi, 260 Seiten, 23 cm
  9. Intercultural Competence
    Autor*in: Witte, Arnd
    Erschienen: 2011
    Verlag:  Peter Lang AG, Bern ; Peter Lang International Academic Publishers

    This book explores the idea of ‘intercultural competence’, which, despite its current popularity across various discourses, has remained a vague and oscillating concept. Interculture lacks a universal definition and ‘competence’ is not only a... mehr

    Zugang:
    Universitätsbibliothek Gießen
    keine Fernleihe

     

    This book explores the idea of ‘intercultural competence’, which, despite its current popularity across various discourses, has remained a vague and oscillating concept. Interculture lacks a universal definition and ‘competence’ is not only a cognitive construct but also includes psychological traits such as attitudes, affective aspects and constructions of identity. The essays in this volume approach the complexity of the concept from a number of different angles. These include theoretical models for defining the concept of ‘intercultural competence’, outlining paths for future research; application of the concept in the teaching and learning of foreign languages, cultures and literatures; exploration of institutional and sociocultural influences on mediating intercultural competence; and analysis of the concept’s impact on such diverse contexts as international business, religious constructs and notions of selfhood and identity. The volume develops a broad range of perspectives on intercultural competence, providing stimulating new ideas, reflections and models around this important concept. «This book is of obvious interest to scholars of language study, but there are also articles that could raise points of reflection for professionals in international business. As a teacher and teacher educator, I found several articles to be particularly useful.» (Katie B. Angus, The Linguist List 09/2012)...

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Harden, Theo
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783035302028
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: ES 885 ; AP 14350 ; ES 861 ; DP 4200
    DDC Klassifikation: Bildung und Erziehung (370); Sozialwissenschaften (300); Sprache (400)
    Auflage/Ausgabe: 1st, New edition
    Schriftenreihe: Intercultural Studies and Foreign Language Learning ; 10
    Schlagworte: Interkulturelle Kompetenz; Fremdsprachenlernen; Fremdsprachenunterricht
    Umfang: 1 Online-Ressource
  10. Multilingualism and English in Twenty-First-Century Europe
    Autor*in: Harden, Theo
    Erschienen: 2016
    Verlag:  Peter Lang Ltd, Oxford ; Peter Lang International Academic Publishers, Bern

    This book aims to tackle one of the most controversial and important linguistic, educational and societal debates in contemporary Europe. English is growing rapidly within, and spreading across, an increasing number of areas of society. This... mehr

    Zugang:
    Universitätsbibliothek Gießen
    keine Fernleihe
    Universität Marburg, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe

     

    This book aims to tackle one of the most controversial and important linguistic, educational and societal debates in contemporary Europe. English is growing rapidly within, and spreading across, an increasing number of areas of society. This development is influenced by actions taken by national and supranational decision-makers, as well as global forces outside the control of any one state or political union. Europe’s founding principle of respecting and fostering diversity and equality of cultures and languages is being affected by the growing role of English across European countries, creating a de facto linguistic hierarchy and consequently a potential cultural hierarchy.The essays collected here aim to examine existing debates and stimulate further discourse on the nurturing of multilingualism in Europe and the concomitant acquisition of English. By bringing together contributions focusing on multiple European countries and regions by researchers from a variety of linguistic and cultural backgrounds, this volume presents a snapshot of the current relationship between multilingualism and English and explores the challenges generated by this situation.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Witte, Arnd; Earls, Clive W.
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781787071131
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: HE 150
    DDC Klassifikation: Sozialwissenschaften (300); Sprache (400); Englisch, Altenglisch (420)
    Auflage/Ausgabe: 1st, New ed.
    Schlagworte: Englisch; Verkehrssprache; Staatssprache; Mehrsprachigkeit; Sprachkonflikt
    Umfang: 1 Online-Ressource
  11. Intercultural competence
    concepts, challenges, evaluations
    Beteiligt: Witte, Arnd (Herausgeber); Harden, Theo (Herausgeber)
    Erschienen: 2011
    Verlag:  Lang, Oxford [u.a.]

    Universitätsbibliothek Bielefeld
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitäts- und Landesbibliothek Bonn
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Duisburg-Essen
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Hochschule Koblenz, Bibliothek RheinMoselCampus
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Koblenz
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitäts- und Stadtbibliothek Köln, Hauptabteilung
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek der RPTU in Landau
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitäts- und Landesbibliothek Münster, Zentralbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Paderborn
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Siegen
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Universitätsbibliothek Wuppertal
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Witte, Arnd (Herausgeber); Harden, Theo (Herausgeber)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 9783034307932
    Weitere Identifier:
    9783034307932
    Schriftenreihe: Intercultural studies and foreign language learning ; 10
    Schlagworte: Interkulturelle Kompetenz; Fremdsprachenlernen; Fremdsprachenunterricht
    Umfang: IX, 487 S. : graph. Darst.
  12. Rethinking Intercultural Competence
    Theoretical Challenges and Practical Issues
    Beteiligt: Harden, Theo (Herausgeber); Witte, Arnd (Herausgeber)
    Erschienen: 2021
    Verlag:  Peter Lang Ltd, Oxford ; Peter Lang International Academic Publishers, Bern

    This book examines the concept of «intercultural competence» from the perspective of analysing theoretical challenges and practical issues. Despite its ongoing popularity across various discourses, «intercultural competence» has remained a... mehr

    Zugang:
    Universitätsbibliothek Gießen
    keine Fernleihe

     

    This book examines the concept of «intercultural competence» from the perspective of analysing theoretical challenges and practical issues. Despite its ongoing popularity across various discourses, «intercultural competence» has remained a necessarily vague and oscillating concept that lends itself to continual rethinking and redefinition. The essays in this volume approach the complexity of the concept from a number of different angles. The essays range from theoretical considerations of redefining and expanding the concept in terms of hitherto neglected dimensions and ideas; critically contextualising issues of assessing intercultural competence; analysing the virtual dimension of intercultural competence for the development of critical digital pedagogies; application of the concept for the teaching and learning of foreign/second languages, including for migrant learners; the impact of study abroad on developing intercultural and democratic literacy; analysis of the concept in classroom practice across different cultures; and querying the concept for its lack of teachability. The volume develops a broad range of new perspectives on intercultural competence, providing stimulating new ideas, considerations and reflections around this oscillating, yet relevant concept.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Harden, Theo (Herausgeber); Witte, Arnd (Herausgeber)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781800791725
    Weitere Identifier:
    DDC Klassifikation: Bildung und Erziehung (370)
    Auflage/Ausgabe: 1st, New ed.
    Schriftenreihe: Intercultural Studies and Foreign Language Learning ; 22
    Schlagworte: Interkulturelle Kompetenz; Fremdsprachenlernen
    Umfang: 1 Online-Ressource (272 Seiten), Illustrationen
  13. Intercultural Communicative Competence – A Floating Signifier
    Assessing Models in the Study Abroad Context
    Autor*in: Huber, Linda
    Erschienen: 2021
    Verlag:  Peter Lang Ltd, Oxford ; Peter Lang International Academic Publishers, Bern

    In the field of language education, intercultural communicative competence has become a widely used concept. But what is intercultural communicative competence? Although the term is often understood as universally applicable, it comes with manifold... mehr

    Zugang:
    Universitätsbibliothek Gießen
    keine Fernleihe

     

    In the field of language education, intercultural communicative competence has become a widely used concept. But what is intercultural communicative competence? Although the term is often understood as universally applicable, it comes with manifold nuances. The ambiguity ranges from underlying definitions to corresponding competences, forms of assessment and their operationalisation. Furthermore, an empirical foundation for models of intercultural competence is scarce.This book presents the findings of a qualitative research study on the views of language students, and critically analyses the speculative components of intercultural communicative competence regarding their feasibility in the study abroad context. It is argued that the notion represents a contingent and hegemonial interpretive scheme (Deutungsmuster), a floating signifier, which needs to be amended for particular circumstances. The critical reflection on intercultural competence in the light of real-life examples may serve as an incentive for an alternative approach to intercultural competence in foreign language teaching and contribute valuable information to the preparation of training sessions before a stay abroad.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Harden, Theo (Herausgeber); Witte, Arnd (Herausgeber)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781789972405
    Weitere Identifier:
    DDC Klassifikation: Bildung und Erziehung (370)
    Auflage/Ausgabe: 1st, New ed.
    Schriftenreihe: Intercultural Studies and Foreign Language Learning ; 21
    Schlagworte: Interkulturelle Kompetenz; Kommunikative Kompetenz; Fremdsprachenstudium
    Umfang: 1 Online-Ressource (344 Seiten), Illustrationen
  14. Translation in Second Language Learning and Teaching
    Autor*in: Witte, Arnd
    Erschienen: 2012
    Verlag:  Peter Lang AG, Bern ; Peter Lang International Academic Publishers

    The articles in this volume are the proceedings of a conference on ‘Translation in Second Language Teaching and Learning’ that took place at the National University of Ireland, Maynooth, in March 2008. The papers delivered at the conference, the... mehr

    Zugang:
    Universitätsbibliothek Gießen
    keine Fernleihe

     

    The articles in this volume are the proceedings of a conference on ‘Translation in Second Language Teaching and Learning’ that took place at the National University of Ireland, Maynooth, in March 2008. The papers delivered at the conference, the subsequent discussions in Maynooth and the articles in this volume have clearly demonstrated that, after some decades of marginalising or even excluding translation from second/foreign language methodologies and classroom practices, the time is ripe for a re-evaluation of the benefits translation can bring to the process of learning a second language and its cultural context. Translation exercises are interpreted as processes of negotiation, as constitutive acts for identities and (inter-)actions, based on increasingly emerging ‘third spaces’ between the dominant conceptualisations, values, norms, beliefs, rules, traditions and discourses of the languages and cultures involved. The enterprise of translating between languages, cultures, individuals, societies and discourses thus assumes a central place of relevance for anyone involved in the complex project of interculturality, including, and foremost, foreign language learners. «The book is informative and insightful and represents an invaluable read both for teachers who have just begun using translation with their language students as well as for more experienced instructors, and not least for translator trainers as well.» (Costanza Peverati, Translation Ireland 19, 2013/1)...

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Harden, Theo; Ramos de Oliveira Harden, Alessandra
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783035302523
    Weitere Identifier:
    RVK Klassifikation: HD 200
    DDC Klassifikation: Sprache (400)
    Auflage/Ausgabe: 1st, New edition
    Schriftenreihe: Intercultural Studies and Foreign Language Learning ; 3
    Schlagworte: Fremdsprachenunterricht; Übersetzung; Fremdsprachenlernen
    Umfang: 1 Online-Ressource