Filtern nach
Letzte Suchanfragen

Ergebnisse für *

Zeige Ergebnisse 1 bis 10 von 10.

  1. Is there a "dead-anyway" effect in willingness to pay for risk reduction?
  2. Income redistribution and the political economy of social health insurance : comparing Germany and Switzerland
    Erschienen: 2001
    Verlag:  Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung (DIW), Berlin

  3. Why Funding is not a Solution to the "Social Security Crisis"
  4. Incentives to retire later : a solution to the social security crisis?
  5. Why funding is not a solution to the "social security crisis"
    Erschienen: 2001
    Verlag:  Institute for the Study of Labor (IZA), Bonn

    It is now a commonplace that the unfunded public pension systems of many OECD countries will run into severe financing problems in the coming decades due to a dramatically increasing pensioner/worker ratio. While this diagnosis is completely... mehr

    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 4 (328)
    keine Fernleihe

     

    It is now a commonplace that the unfunded public pension systems of many OECD countries will run into severe financing problems in the coming decades due to a dramatically increasing pensioner/worker ratio. While this diagnosis is completely undisputed, there is still a vigorous debate on the appropriate therapy. In this debate, a number of proposals have been brought forward in particular in the last five years, which mainly consist in a (partial) transition to a funded pension system. Because such a transition is not a Pareto improvement, it is necessary to ask what can be the policy target that justifies such a redistributive move? The present paper tries to examine this question by identifying seven fallacies that are commonly made by advocates of such a transition.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (kostenfrei)
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/21185
    Schriftenreihe: IZA Discussion paper series ; 328
    Schlagworte: Gesetzliche Rentenversicherung; Kapitaldeckungsverfahren; Pareto-Optimum; Kritik; Theorie
    Umfang: Online-Ressource ([1], 9 S.)
  6. Optionen der Weiterentwicklung des Risikostrukturausgleichs in der GKV
    Erschienen: Januar 2001
    Verlag:  Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung, Berlin

    Idee und Ziele des Risikostrukturausgleichs - Der Risikostrukturausgleich (im folgenden: RSA) in der Gesetzlichen Krankenversicherung wurde mit dem Gesundheits-Strukturgesetz von 1993 eingeführt und trat am 1.1.1994 in Kraft. Mit dem selben Gesetz... mehr

    Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung Halle, Bibliothek
    keine Fernleihe
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 14 (236)
    keine Fernleihe

     

    Idee und Ziele des Risikostrukturausgleichs - Der Risikostrukturausgleich (im folgenden: RSA) in der Gesetzlichen Krankenversicherung wurde mit dem Gesundheits-Strukturgesetz von 1993 eingeführt und trat am 1.1.1994 in Kraft. Mit dem selben Gesetz wurden auch die Wahl- und Wechselmöglichkeiten der Versicherungsmitglieder erheblich erweitert und somit der Wettbewerb zwischen den Krankenkassen verschärft. In der Debatte um die Notwendigkeit eines RSA wurden und werden verschiedene Ziele angeführt, die teilweise, aber nicht ausschließlich mit dem Kassenwettbewerb in Beziehung stehen. The system of risk equalization payments among German Statutory Sickness Funds is currently under intensive political debate. While some participants claim that the enormous size of the equalization payments are detrimental to effective competition among funds, others argue that there are still funds which engage heavily in risk selection and are thereby able to keep their contribution rates low. In this paper the major options for a modification of the current system are analyzed both theoretically and empirically with respect to their capacity to diminish the spread of contribution rates, while preserving incentives for an efficient delivery of health care services. In particular, we examine the inclusion of additional risk adjusters in the equalization formula and the formation of a high-risk pool. The data suggest that it is indeed possible to improve the formula without diminishing the incentives for efficiency if the risk adjusters "income" and "marital status" are included.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/18220
    Schriftenreihe: DIW Diskussionspapiere ; Nr. 236
    Schlagworte: Gesetzliche Krankenversicherung; Risikomodell; Gesundheitsfinanzierung; Gesundheitsökonomik; Deutschland; Gesundheitsfinanzierung
    Umfang: 1 Online-Ressource (circa 69 Seiten)
  7. Is there a "dead-anyway" effect in willingness to pay for risk reduction?
    Erschienen: May 2001
    Verlag:  Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung, Berlin

    In a recent paper, Pratt and Zeckhauser (JPE, 1996) discuss the measure of individuals' willingness to pay (WTP) for the reduction of risks to their lives which should be used for public decisions on risk-reducing projects. They suggest to correct... mehr

    Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung Halle, Bibliothek
    keine Fernleihe
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 14 (252)
    keine Fernleihe

     

    In a recent paper, Pratt and Zeckhauser (JPE, 1996) discuss the measure of individuals' willingness to pay (WTP) for the reduction of risks to their lives which should be used for public decisions on risk-reducing projects. They suggest to correct observed WTP for the "dead-anyway" effect, which says that WTP increases with the level of risk to which the individual is exposed - an effect which is due to the imperfection of contingent-claims markets. We first discuss the theoretical foundations of the asserted effect and then propose a new empirical test based on the relationship between wealth, life satisfaction and exposure to risk of dying. Application of the test using two sets of survey data from Germany and Australia.yields no support for the asserted dead-anyway effect. In einem neueren Beitrag diskutieren Pratt and Zeckhauser (JPE, 1996), welches Maß der marginalen Zahlungsbereitschaft (WTP) von Individuen für die Reduktion ihrer Sterbewahrscheinlichkeit bei öffentlichen Entscheidungen über gefahrenerhebliche Projekte verwendet werden sollte. Sie schlagen vor, die gemessene WTP um den so genannten "Dead-anyway"-Effekt zu berichtigen, der besagt, dass die WTP mit dem Ausgangswert des Risikos zunimmt, dem das befragte Individuum ausgesetzt ist. Dieser Effekt beruht allerdings auf der Abwesenheit vollkommener Märkte für bedingte Güter. Wir diskutieren zunächst die theoretischen Grundlagen des "Dead-anyway"-Effekts und schlagen dann einen neuen empirischen Test mittels der Beziehung zwischen Vermögen, Sterberisiko und Lebenszufriedenheit vor. Eine Anwendung des Tests an Hand zweier Sätze von Umfragedaten aus Deutschland und Australien ergibt keine Bestätigung für den von Pratt und Zeckhauser behaupteten Effekt.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/18236
    Schriftenreihe: DIW discussion papers ; no. 252
    Schlagworte: Zahlungsbereitschaftsanalyse; Risiko; Sterblichkeit; Vermögen; Lebensqualität; Theorie; Deutschland; Australien; Zufriedenheit
    Umfang: 1 Online-Ressource (circa 21 Seiten)
  8. Income redistribution and the political economy of social health insurance
    comparing Germany and Switzerland
    Erschienen: June 2001
    Verlag:  Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung, Berlin

    In many countries, collectively financed health insurance systems or health services delivery systems (such as the NHS) exist. Typically, these institutions are financed via general taxes or specific contributions levied on earnings. As benefits are... mehr

    Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung Halle, Bibliothek
    keine Fernleihe
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 14 (253)
    keine Fernleihe

     

    In many countries, collectively financed health insurance systems or health services delivery systems (such as the NHS) exist. Typically, these institutions are financed via general taxes or specific contributions levied on earnings. As benefits are not dependent upon income, this implies a redistribution from high to low earners. An exception can be found in Switzerland, where equal per-capita contributions are used. From a public-choice perspective it is natural to ask whether the combination of health insurance and income redistribution leads to an expansion or a contraction of the size of a public health care system, a question that is particularly relevant in view of the projected rapid increase of health care costs in the next decades due to population ageing and medical progress. Building upon the work of Gouveia (1997) and an earlier paper by the author (Breyer 1995) I use a simple model of direct democracy to analyze under what circumstances income redistribution tends to expand the size of a public health insurance system. The predictions of the model are confronted with existing evidence from Germany and Switzerland and are used to develop hypotheses on the future development of the systems.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/18237
    RVK Klassifikation: QB 910
    Schriftenreihe: DIW discussion papers ; no. 253
    Schlagworte: Gesetzliche Krankenversicherung; Umverteilung; Gesundheitsfinanzierung; Gesundheitskosten; Abstimmungsregel; Ökonomische Theorie der Demokratie; Theorie; Deutschland; Schweiz
    Umfang: 1 Online-Ressource (circa 15 Seiten), Illustrationen
  9. Why funding is not a solution to the "social security crisis"
    Erschienen: June 2001
    Verlag:  Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung, Berlin

    It is now a commonplace that the unfunded public pension systems of many OECD countries will run into severe financing problems in the coming decades due to a dramatically increasing pensioner/worker ratio. While this diagnosis is completely... mehr

    Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung Halle, Bibliothek
    keine Fernleihe
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 14 (254)
    keine Fernleihe

     

    It is now a commonplace that the unfunded public pension systems of many OECD countries will run into severe financing problems in the coming decades due to a dramatically increasing pensioner/worker ratio. While this diagnosis is completely undisputed, there is still a vigorous debate on the appropriate therapy. In this debate, a number of proposals have been brought forward in particular in the last five years, which mainly consist in a (partial) transition to a funded pension system. Because such a transition is not a Pareto improvement, it is necessary to ask what can be the policy target that justifies such a redistributive move? The present paper tries to examine this question by identifying seven fallacies that are commonly made by advocates of such a transition. Es ist heute unbestritten, dass die umlagefinanzierten staatlichen Rentensysteme in den meisten OECD-Ländern in den kommenden Jahrzehnten wegen der dramatisch steigenden Alterslastquote schwerwiegende finanzielle Probleme bekommen werden. Dennoch gibt es eine intensive Debatte über die angemessene Therapie. Gerade in den letzten Jahren haben Vorschläge zugenommen, die auf einen (teilweisen) Übergang zur Kapitaldeckung hinauslaufen. Da ein solcher Übergang bekanntlich keine Pareto-Verbesserung bewirkt, muss man fragen, durch welche Zielsetzungen er gerechtfertigt werden könnte. Die vorliegende Arbeit geht dieser Frage nach und identifiziert sieben Trugschlüsse, die von Anhängern eines solchen Übergangs häufig begangen werden.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/18238
    RVK Klassifikation: QB 910
    Schriftenreihe: DIW discussion papers ; no. 254
    Schlagworte: Gesetzliche Rentenversicherung; Kapitaldeckungsverfahren; Pareto-Optimum; Kritik; Theorie; Pension trusts; Social security
    Umfang: 1 Online-Ressource (circa 11 Seiten)
  10. Incentives to retire later
    a solution to the social security crisis?
    Erschienen: November 2001
    Verlag:  Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung, Berlin

    As one possible solution to the well-known financing crisis of unfunded social security systems, an increase in the retirement age is a popular option. To induce workers to retire later, it has been proposed to strengthen the link between retirement... mehr

    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 14 (266)
    keine Fernleihe

     

    As one possible solution to the well-known financing crisis of unfunded social security systems, an increase in the retirement age is a popular option. To induce workers to retire later, it has been proposed to strengthen the link between retirement age and benefit level. The present paper is devoted to analyzing the long-run financial implications of such a reform. We show that with actuarial adjustments the long-run contribution rate is an increasing function of the retirement age chosen by workers. Moreover, the implicit tax paid to the pension system by a participant can increase in the long run if the retirement age rises in response to a "steep" adjustment rule. In this sense, the proposed "cure" may worsen the disease. Finally, we propose an alternative adjustment scheme which avoids these negative consequences. Finally, we show how the negative effects can be avoided by forming a capital stock from the additional revenues due to later retirement. Als ein möglicher Ausweg aus der drohenden Finanzkrise umlagefinanzierter Rentensysteme wird gegenwärtig eine Anhebung des Rentenzugangsalters von vielen favorisiert. Um allerdings Arbeitnehmern einen Anreiz zur Verlängerung der Lebensarbeitszeit zu geben, muss nach Auffassung der meisten Experten die Beziehung zwischen Beiträgen und Rentenansprüchen gestärkt werden. In dieser Arbeit werden die langfristigen finanziellen Konsequenzen einer solchen Reform analysiert. Wir zeigen, dass bei versicherungsmathematischen Zuschlägen für Mehrarbeit der Beitragssatz langfristig eine steigende Funktion des tatsächlich gewählten Rentenalters ist. Darüber hinaus steigt auch die implizite Steuer, die ein repräsentativer Versicherter an die Rentenkasse zahlt, sofern das Rentenalter in Folge einer ",steilen" Zuschlagsfunktion zunimmt. In diesem Sinne könnte die vorgeschlagene "Behandlung" die diagnostizierte "Krankheit" verschlimmern. Abschließend zeigen wir, wie der negative Effekt durch Aufbau eines Kapitalstocks vermieden werden kann.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/18250
    Schriftenreihe: DIW discussion papers ; no. 266
    Schlagworte: Altersgrenze; Arbeitsangebot; Anreiz; Gesetzliche Rentenversicherung; Umlageverfahren; Äquivalenzprinzip; Theorie; Deutschland
    Umfang: 1 Online-Ressource (circa 30 Seiten), Illustrationen