Narrow Search
Search narrowed by
Last searches

Results for *

Displaying results 1 to 25 of 192277.

  1. Ideologiekritik als retro- und prospektive Fähigkeit. Ein Unterrichtsversuch zur Behandlung eines NS-Romans im Geschichtsunterricht
    Published: 2019

    Das niedersächsische Kerncurriculum Geschichte sieht für die Jahrgänge 5-10 nicht vor, ideologiekritisches Arbeiten zu ermöglichen. Erst in der Oberstufe sind solche Arbeitsweisen vorgesehen. Doch sind jüngere Schülerinnen und Schüler nicht in der... more

     

    Das niedersächsische Kerncurriculum Geschichte sieht für die Jahrgänge 5-10 nicht vor, ideologiekritisches Arbeiten zu ermöglichen. Erst in der Oberstufe sind solche Arbeitsweisen vorgesehen. Doch sind jüngere Schülerinnen und Schüler nicht in der Lage dazu? Oder hat bisher niemand versucht, ideologiekritische Verfahrensweisen explizit im Unterricht anzuwenden, wo doch die Geschichtsdidaktiker Michael Sauer und Klaus Bergmann durchaus darauf hinweisen? Die vorliegende Arbeit widmet sich der Frage, ob es Schülerinnen und Schülern einer 10. Gymnasialklasse gelingt, Textauszüge eines belasteten NS-Romans ideologiekritisch zu analysieren, Ideologeme herauszuarbeiten, Textstellen und Sprache zu untersuchen und ihr Vorgehen metakognitiv zu hinterfragen. Die Arbeit runden ausführliche Arbeitsmaterialien ab, mithilfe derer das unmittelbare Arbeiten im Unterricht ermöglicht wird. Dabei können die Materialien sowohl im Deutsch- als auch Geschichtsunterricht angewendet werden.

     

    Export to reference management software
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: German
    Media type: Undefined
    Format: Online
    DDC Categories: 830
    Subjects: Ideologiekritik; Geschichtsunterricht; Deutschunterricht; NS-Literatur; Hochschuldidaktik
    Rights:

    Attribution-NonCommercial 3.0 Germany ; creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/de/

  2. A Close and Distant Reading of Shakespearean Intertextuality - Appendix
    Published: 2019

    This is a collection of all references found in a study of Shakespearean Intertextuality. I collected references to Shakespeare and his works in the complete works of 11 contemporary British writers. The corpus includes several hundred contemporary... more

     

    This is a collection of all references found in a study of Shakespearean Intertextuality. I collected references to Shakespeare and his works in the complete works of 11 contemporary British writers. The corpus includes several hundred contemporary British texts, most of which were novels. A few graphic novels, collections of short stories and autobriographies make up the rest of the texts. All references are given with their context, the original line they quote, the texts they pertain to and a score that counts the verbatim referencing words in the contemporary texts. The appendix contains further references not discussed in the study, a full list of all works examined and further metadata. ; Zur Publikation: Molz, Johannes: A Close and Distant Reading of Shakespearean Intertextuality: Towards a Mixed Method Approach for Literary Studies. München, Universitätsbibliothek Ludwig-Maximilians-Universität, 2020. ISBN 3959251351, 9783959251358, 9783959251365. Online-Version: doi.org/10.5282/oph.4 unter Creative Commons Lizenz CC BY 4.0

     

    Export to reference management software
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: German
    Media type: Undefined
    Format: Online
    DDC Categories: 020; 820
    Subjects: Fakultät für Sprach- und Literaturwissenschaften
    Rights:

    cc-by-sa

  3. Digitalization of writing : do we really understand how much writing is changing? : and do we react properly to the challenges, digitization poses on teaching and research?

    Although all members of EATAW will have their own thoughts on digitalization and, recently, more publications are devoted to this topic, we miss coherent discourses and feel that other contexts (mainly from the IT disciplines) have taken the lead in... more

     

    Although all members of EATAW will have their own thoughts on digitalization and, recently, more publications are devoted to this topic, we miss coherent discourses and feel that other contexts (mainly from the IT disciplines) have taken the lead in these discussions. For future EATAW conferences, we suggest placing a strong emphasis on digitalization and would like to discuss which aspects of it should be stressed most. For a first step, it would be great to initiate an exchange on hot issues in teaching and research related to digitalization and explore ideas for future collaboration. Christian Rapp and Otto Kruse will give an introduction to the session and explain the idea of it with a short input about some problems connected to the challenges of new digital tools for the teaching of writing and the question of whether and how much writing teachers should take over control and ownership of the new technology or leave it to the IT and E-Learning disciplines. Kalli Benetos will talk about the need for researchers and educators to put DESIGN and intent before technology in adopting more design-based research approaches to drive technology development and uses, instead of being led by "market forces". Chris Anson will address the following question: What are the consequences - ethical, developmental, rhetorical, and interpersonal - of having computers “read” and evaluate student writing?

     

    Export to reference management software
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: English
    Media type: Undefined
    Format: Online
    DDC Categories: 808
    Rights:

    Licence according to publishing contract

  4. Wissenstexte zwischen Anonymität und Autorschaft
    Published: 2019

    Export to reference management software
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: German
    Media type: Undefined
    Format: Online
    DDC Categories: 800
    Rights:

    Licence according to publishing contract

  5. "Irgendwie bin ich immer am Schreiben” : vom Sinn transdisziplinärer Analysen der Textproduktion im Medienwandel
    Published: 2019
    Publisher:  Leibniz-Institut für Deutsche Sprache

    Transdisciplinary research is research not only on, but also for and, most of all, with practitioners. In the research framework of transdisciplinarity, scholars and practitioners collaborate throughout research projects with the aim of mutual... more

     

    Transdisciplinary research is research not only on, but also for and, most of all, with practitioners. In the research framework of transdisciplinarity, scholars and practitioners collaborate throughout research projects with the aim of mutual learning. This paper shows the value transdisciplinarity can add to media linguistics. It does so by investigating the digital literacy shift in journalism: the change, in the last two decades, from the predominance of a writing mode that we have termed focused writing to a mode we have called writing-by-the-way. Large corpora of writing process data have been generated and analyzed with the multimethod approach of progression analysis in order to combine analytical depth with breadth. On the object level of doing writing in journalism, results show that the general trend towards writing-by-the-way opens up new niches for focused writing. On a meta level of doing research, findings explain under what conditions transdisciplinarity allows for deeper insights into the medialinguistic object of investigation.

     

    Export to reference management software
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: German
    Media type: Undefined
    Format: Online
    DDC Categories: 808
    Rights:

    creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

  6. Einen Artikel für eine wissenschaftliche Zeitschrift schreiben

    Die wichtigsten Schritte für das Einreichen eines Manuskripts: Thema eingrenzen, Journal auswählen, Autorenrichtlinien anwenden, Struktur und Inhalt eines Artikels: IMRAD-Schema und Reporting Guidelines (EQUATOR Network), gute wissenschaftliche... more

     

    Die wichtigsten Schritte für das Einreichen eines Manuskripts: Thema eingrenzen, Journal auswählen, Autorenrichtlinien anwenden, Struktur und Inhalt eines Artikels: IMRAD-Schema und Reporting Guidelines (EQUATOR Network), gute wissenschaftliche Praxis und ethische Aspekte, Sprache eines wissenschaftlichen Artikels (write to educate, not to impress), Prozess: vom ersten Entwurf bis zum perfekten Manuskript, das Manuskript einreichen, Letter to the Editor; der Reviewprozess: Manuskript überarbeiten und Änderungen dokumentieren.

     

    Export to reference management software
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: German
    Media type: Undefined
    Format: Online
    DDC Categories: 808
    Subjects: Wissenschaftliches Schreiben; Publizieren
    Rights:

    Not specified

  7. Leveraging corpus linguistic methods to provide writing aids

    The ThesisWriter tool (https://thesiswriter.zhaw.ch/) provides a component that offers linguistic help to users. We describe the compilation of the corpus and the procedures used to automatically identify typical language use in scientific writing,... more

     

    The ThesisWriter tool (https://thesiswriter.zhaw.ch/) provides a component that offers linguistic help to users. We describe the compilation of the corpus and the procedures used to automatically identify typical language use in scientific writing, that build the backbone of this module.

     

    Export to reference management software
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: English
    Media type: Undefined
    Format: Online
    DDC Categories: 808
    Subjects: Korpuslinguistik; Schreibforschung; Digitale Linguistik
    Rights:

    Not specified

  8. Schreiben in digitalen Räumen : Zukunft des Schreibens - oder bereits Gegenwart?
    Published: 2019

    Die Digitalisierung hat in den letzten vierzig Jahren alles auf den Kopf gestellt, was die Gutenberg-Ära uns an Schreibtechniken, Literalitätsformen und Textwelten hinterlassen hat. Nicht allein die Schreibprogramme in unseren Computern waren für... more

     

    Die Digitalisierung hat in den letzten vierzig Jahren alles auf den Kopf gestellt, was die Gutenberg-Ära uns an Schreibtechniken, Literalitätsformen und Textwelten hinterlassen hat. Nicht allein die Schreibprogramme in unseren Computern waren für diese Revolution verantwortlich, sondern auch die Flut an Innovationen, die im Gefolge von Internet & Co. entstanden sind. Zusammen mit den Neuerungen des Cloud-Computings und Machine Learnings haben wir jetzt Maschinen zur Verfügung, die nicht einfach Schreibmedium sind, sondern das Denken und Formulieren beim Schreiben aktiv unterstützen oder sogar selbst die Textproduktion übernehmen.Wir werden die Entwicklung der Digitalisierung des Schreibens kurz rekonstruieren und dann mit Thesis Writer ein eigenes Tool vorstellen, das zeigt, welche Möglichkeiten die neue Technologie heute bietet. Thesis Writer enthält einen neu gestalteten, virtuellen Arbeitspatz für Schreibende, der eine ganze Serie unterstützender Tools in Klickweite bereithält. Prozessunterstützung, rhetorische Hilfen, Kooperations- und Feedbackmöglichkeiten, Projektmanagement und einiges mehr sind so in den Arbeitsplatz integriert, dass sie den Schreibfluss unterstützen, ohne die Schreibenden allzu sehr im Denken zu unterbrechen.In diesem Beitrag werden wir auch darauf eingehen, welche Dimensionen diese digitalen Neuerungen angenommen haben und wie wir uns in der Schreibdidaktik der Auseinandersetzung mit ihnen stellen können. Wir werden, um in der Metapher des Räumlichen zu bleiben, den Seamless-Learning-Ansatz bemühen, um zu zeigen, wie sich die Kontexte verschoben haben und weiter verschieben, in die studentisches Schreiben eingebunden ist.

     

    Export to reference management software
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: German
    Media type: Undefined
    Format: Online
    DDC Categories: 808
    Rights:

    Licence according to publishing contract

  9. Good practice verdichten : Gastkapitel mit Daniel Perrin
    Published: 2019
    Publisher:  Springer

    Export to reference management software
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: German
    Media type: Undefined
    Format: Online
    DDC Categories: 808
    Rights:

    Licence according to publishing contract

  10. Interventionen verbinden : Gastkapitel mit Daniel Perrin
    Published: 2019
    Publisher:  Springer

    Export to reference management software
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: German
    Media type: Undefined
    Format: Online
    DDC Categories: 808
    Rights:

    Licence according to publishing contract

  11. Zitierleitfaden
    Published: 2019
    Publisher:  ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften

    KORRIGENDA: Die Seitenbereiche sind typographisch falsch ausgewiesen: Der Seitenbereich einer Publikation wird nicht mit einem kurzen, sondern mit einem längeren Bindestrich (Halbgeviertstrich) und ohne Abstand zwischen Zahl und Strich angegeben... more

     

    KORRIGENDA: Die Seitenbereiche sind typographisch falsch ausgewiesen: Der Seitenbereich einer Publikation wird nicht mit einem kurzen, sondern mit einem längeren Bindestrich (Halbgeviertstrich) und ohne Abstand zwischen Zahl und Strich angegeben (z.B. «S. 379–393» und nicht «S. 379 – 393» oder «S. 379-393»). Eine aktualisierte Version des Zitierleitfadens, der diese Korrektur enthält ist unter folgender URL aufrufbar: www.zhaw.ch/storage/sml/institute-zentren/zid/upload/18_A5_Zitierleitfaden_2019_Online.pdf

     

    Export to reference management software
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: German
    Media type: Undefined
    Format: Online
    DDC Categories: 808
    Rights:

    Licence according to publishing contract

  12. Citation guide
    Published: 2019
    Publisher:  ZHAW Zürcher Hochschule für Angewandte Wissenschaften

    Export to reference management software
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: English
    Media type: Undefined
    Format: Online
    DDC Categories: 808
    Rights:

    Not specified

  13. Cognitive load of academic writing in L2 English vs. in L1 plus translation

    Export to reference management software
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: English
    Media type: Undefined
    Format: Online
    DDC Categories: 808
    Subjects: Academic writing; Post-editing; Cognitive load
    Rights:

    Licence according to publishing contract

  14. Thinking with the computer : how do new writing tools influence higher-order cognition?

    In the age of cloud computing and machine learning, innovative writing technologies appear to offer promising new ways of influencing thought processes and higher-order cognition of writers. These new tools support writers by helping them manage the... more

     

    In the age of cloud computing and machine learning, innovative writing technologies appear to offer promising new ways of influencing thought processes and higher-order cognition of writers. These new tools support writers by helping them manage the complex interrelation between thinking, language use, communication, and text production. We will offer a short synopsis of the principal technological solutions and picture what their pedagogical impact on the teaching and learning of writing might be. Then, we will give three different examples of how new tools try to support the thinking behind writing.

     

    Export to reference management software
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: English
    Media type: Undefined
    Format: Online
    DDC Categories: 808
    Rights:

    Licence according to publishing contract

  15. Keynote : Ethics in financial communication : an Applied Linguistics perspective on the language of numbers
    Published: 2019
    Publisher:  Groupe d’Étude et de Recherche en Anglais de Spécialité (GERAS)

    Invited keynote more

     

    Invited keynote

     

    Export to reference management software
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: English
    Media type: Undefined
    Format: Online
    DDC Categories: 808
    Rights:

    Licence according to publishing contract

  16. Going deep, reaching far : facing the methodological challenges of finding sustainable solutions to socially relevant problems of text production : lecture held at Jyväskylä University, Finland, 18 January 2019
    Published: 2019
    Publisher:  Jyväskylä University

    Export to reference management software
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: English
    Media type: Undefined
    Format: Online
    DDC Categories: 808
    Rights:

    Licence according to publishing contract

  17. Seamless writing : how the digitisation of writing transforms thinking, communication, and student learning
    Published: 2019
    Publisher:  Springer

    This chapter extends the scope of the term ‘seamless learning’ to include writing as one of the most prominent learning activities in education. The seamless learning concept is used to analyse the ongoing flow of digital innovation with respect to... more

     

    This chapter extends the scope of the term ‘seamless learning’ to include writing as one of the most prominent learning activities in education. The seamless learning concept is used to analyse the ongoing flow of digital innovation with respect to the changing instructional and intellectual positioning of writing in its various contexts. The term ‘seams’ is interpreted as frictions or barriers in the writer’s experience, and the concept of ‘seamlessness’ refers to coherence in the practice and learning of writing. In order to understand the impact of digitisation on writing, this chapter recaps on the major development steps of digital writing technology, before offering an example of an integrated learning platform for the writing of academic theses which intends to offer students a seamless writing experience. The results indicate that the term seamlessness in the context of writing should not be directly associated with mobile learning or to the ubiquitous learning opportunities which are qualities that writing technologies have already offered for some time. Other more recent technological changes have provided considerably greater impact on what the authors term as ‘seamless writing’.

     

    Export to reference management software
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: English
    Media type: Undefined
    Format: Online
    DDC Categories: 808
    Rights:

    Licence according to publishing contract

  18. The bilingual academic phrasebook : can it support writers? And how?
    Published: 2019

    This presentation reports on the creation of a bilingual academic phrasebook (or two corresponding phrasebooks in English and German), which is based on two corpora of 20,000 English and 16,000 German documents, as a work in progress. Built on the... more

     

    This presentation reports on the creation of a bilingual academic phrasebook (or two corresponding phrasebooks in English and German), which is based on two corpora of 20,000 English and 16,000 German documents, as a work in progress. Built on the Manchester Phrasebank methodology, the present project focuses on collecting phrases and examining connections between the two languages. What we refer to as a phrasebook is a collection of expressions used to perform the most important speech acts in academic papers. As an inventory of frequently used expressions in research articles and theses, the collection is a representation of the functional aspects of academic language and, as such, may be viewed as a rhetoric for academic texts. In the presentation, we describe how phrases are selected and organized along the IMRD sequence in order to correspond with the composition process. We also outline a theoretical framework grounded in genre theory, rhetoric and linguistics to provide the basis for the phrasebook’s planned pedagogical uses, as well as lay some foundations for this branch of research. In addition, we demonstrate how the phrases may be used to support authors in a digital learning environment called Thesis Writer, in which the phrases are available to writers when their papers demand certain speech acts. The most important part of our presentation will be a reflection on the parallelism of German and English expressions, with a brief overview of some of the similarities and differences in frequencies found when comparing the two languages. While the phrasebook is a key component in the structure of Thesis Writer, our intention is to make it available as a separate digital tool to be used independently. Concluding, we summarize our experience thus far with the uses and limitations of academic phrases in the teaching of academic writing, both in L1 and L2.

     

    Export to reference management software
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: English
    Media type: Undefined
    Format: Online
    DDC Categories: 808
    Subjects: Academic writing
    Rights:

    Not specified

  19. EFL placement testing for engineering students with automated essay scoring : new applications for natural language processing
    Published: 2019

    The implementation of internationalisation strategies by higher education policymakers has led to a steady increase in English-taught programmes (Wächter & Maiworm 2014). The recognition of English as an economic (Ehrenreich 2010) and academic... more

     

    The implementation of internationalisation strategies by higher education policymakers has led to a steady increase in English-taught programmes (Wächter & Maiworm 2014). The recognition of English as an economic (Ehrenreich 2010) and academic (Ljosland 2011) lingua franca also applies to Engineering, where the proficient use of English is highly valued (Minsch et al. 2017), and practical skills, such as the writing of technical reports, are expected outcomes from engineering students' university level education (Karras et al., 2015: 8-13). In spite of its importance, the placement testing of writing skills, regrettably, tends to be avoided on the grounds that it is too time-consuming. This is especially true when large numbers of new students are involved. However, advancements in computerized text analysis in the form of Automated Essay Scoring (AES) show great promise in responding to this need. This paper describes the design, results and further development of an AES tool and CEFR-level prediction algorithm that was created and experimentally implemented at a major University of Applied Sciences in Switzerland as part of an online English placement test for first-year engineering students. In line with current research in AES, the algorithm was developed employing a prediction-accuracy pseudo-black box approach (see Vanhove et al. 2019, Yannakoudakis 2013) using a small training corpus of texts with known CEFR levels (N=50). The tool's advantages will also be discussed. Written and run entirely in an R environment (R Core Team 2017, version 3.4.3) using the koRpus package (Michalke 2017) as the tool's workhorse, the user has complete control over the tool's implementation, and can integrate it with other advanced text analyses possible in R (e.g., text mining, word embedding). The algorithm requires a minimum of resources, is simple to use and is cost-effective. As the tool can handle bulk grading of large numbers of texts, it is ideal for placement testing. Further, the AES algorithm is efficient. In ...

     

    Export to reference management software
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: English
    Media type: Undefined
    Format: Online
    DDC Categories: 808
    Subjects: Automated essay scoring; Placement testing for writing; computerized assessment; EFL writing assessment
    Rights:

    Not specified

  20. Digital support for academic writing : a review of technologies and pedagogies

    This paper presents a review of the technologies designed to support writing instruction in secondary and higher education. The review covers tools to support first and second language writers and focuses on instructional affordances based on their... more

     

    This paper presents a review of the technologies designed to support writing instruction in secondary and higher education. The review covers tools to support first and second language writers and focuses on instructional affordances based on their technological specifications. Previous studies in this field centred on Automated Writing Evaluation, Automated Essay Scoring and the rarer Intelligent Tutoring Systems, addressing mainly essay writing needs in US secondary school instruction. With technology-enhanced learning becoming more ubiquitous and widespread, new technologies and tools catering to a broader range of genres, pedagogical settings, and approaches are emerging. We present a systematic analysis of 44 tools across 26 quantitative and qualitative features related to writing processes, pedagogical approaches, feedback modalities and technological specifications. The results uncover an imbalance of available tools with regard to supported languages, genres, and pedagogical focus. While a considerable number of tools support argumentative essay writing in English, other academic writing genres (e.g., research articles) and other languages are under-represented. With regard to the pedagogical focus, automated support for revising on the micro-level targeting factual knowledge (e.g., grammar, spelling, word frequencies) is well represented, whereas tools that support the development of writing strategies and encourage self-monitoring to improve macrolevel text quality (e.g., argumentative structure, rhetorical moves) are infrequent. By mapping the state of the art and specifying direction for further research and development, this review is of interest to researchers, policymakers, tool developers, and practitioners of writing instruction in higher and secondary education institutions.

     

    Export to reference management software
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: English
    Media type: Undefined
    Format: Online
    DDC Categories: 808
    Subjects: Distance education and telelearning; Evaluation of CAL system; Interactive learning environment; Pedagogical issue
    Rights:

    Licence according to publishing contract

  21. Unternehmer
    Published: 2019

    In einer globalen Marktwirtschaft ist das bevorzugte Betätigungsfeld des Helden nicht länger die militärische Expedition, sondern der ökonomische Feldzug zur Eroberung von Marktanteilen. Die Maßgabe des Erfolges ist dabei weniger der Ruhm, sondern... more

     

    In einer globalen Marktwirtschaft ist das bevorzugte Betätigungsfeld des Helden nicht länger die militärische Expedition, sondern der ökonomische Feldzug zur Eroberung von Marktanteilen. Die Maßgabe des Erfolges ist dabei weniger der Ruhm, sondern die Numerik von Umsatz, Rendite und Profit. Ähnlich wie der militärische Held setzt sich der idealtypische unternehmerische Heros gegen widrige äußere Umstände und Wettbewerber durch, überwindet administrative Hindernisse, erweist sich als talentierter Taktiker und weitsichtiger Stratege.

     

    Export to reference management software
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: German
    Media type: Undefined
    Format: Online
    DDC Categories: 800; 300
    Subjects: Unternehmer; Entrepreneurship; Marktwirtschaft; Big Business; Aristokratie; Industriegesellschaft; Marxismus; Kapitalismus; Wirtschaft; Politik
    Rights:

    free

  22. Held
    Published: 2019

    Als ‚Helden‘ oder ‚heroische Figur‘ bezeichnen wir eine reale oder fiktive, lebende oder tote menschliche Person, die als ‚Held‘, ‚hero‘, ‚héros‘ usw. benannt und/oder präsentiert wird und der heroische Eigenschaften zugeschrieben werden, und zwar... more

     

    Als ‚Helden‘ oder ‚heroische Figur‘ bezeichnen wir eine reale oder fiktive, lebende oder tote menschliche Person, die als ‚Held‘, ‚hero‘, ‚héros‘ usw. benannt und/oder präsentiert wird und der heroische Eigenschaften zugeschrieben werden, und zwar insbesondere agonale, außeralltägliche, oftmals transgressive eigene Leistungen. Über eine heroische Figur wird in unterschiedlichen, auch künstlerischen Medien berichtet, sie besitzt charismatische Wirkung und sie wird vor allem von einer Gemeinschaft ‚gefolgschaftlich‘ verehrt. Gleichwohl teilt auch die heroische Figur manche grundlegende körperliche und emotionale Eigenschaft, aber auch Handlungs- und Leidensfähigkeit mit ihren Verehrer/innen.

     

    Export to reference management software
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: German
    Media type: Undefined
    Format: Online
    DDC Categories: 800; 300; 900; 700
    Subjects: Held; Heldin; Heros; Heroisierung; Heroismus; Herrscher; Märtyrer; Medien; Sozialer Prozess; Gruppenidentität
    Rights:

    free

  23. Deheroisierung
    Published: 2019

    Unter Deheroisierung verstehen wir den gegensätzlichen Prozess zur Heroisierung, also die Infragestellung, Aberkennung oder den Verlusts des Heldenstatus. Es stellt sich die Frage, ob Deheroisierung als die Kehrseite von Heroisierung nicht... more

     

    Unter Deheroisierung verstehen wir den gegensätzlichen Prozess zur Heroisierung, also die Infragestellung, Aberkennung oder den Verlusts des Heldenstatus. Es stellt sich die Frage, ob Deheroisierung als die Kehrseite von Heroisierung nicht konstitutiver Bestandteil des Heroischen ist. Dieser Gedanke ist naheliegend, wenn man z. B. an die über Jahrhunderte gültige agonale Logik des Heroischen denkt, der zufolge der Herausforderer nach der Überwindung des Helden im Kampf als einer Form der Deheroisierung dessen Stelle einnimmt und selbst zum Helden wird.

     

    Export to reference management software
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: German
    Media type: Undefined
    Format: Online
    DDC Categories: 800; 900
    Subjects: Held; Heroisierung; Zeitlichkeit; Gegner; Epos; Epigonalität; Ruhm; Wertwandel; Geschichtsschreibung; Kollektives Gedächtnis
    Rights:

    free

  24. Durchhalten
    Published: 2019

    Unter ‚Durchhaltewille‘ wird die Disposition eines Subjekts verstanden, unter strapaziösen Umständen dem dringenden physischen oder psychischen Bedürfnis, auf- oder nachzugeben, zu widerstehen und unter den gegebenen Verhältnissen weiterzumachen.... more

     

    Unter ‚Durchhaltewille‘ wird die Disposition eines Subjekts verstanden, unter strapaziösen Umständen dem dringenden physischen oder psychischen Bedürfnis, auf- oder nachzugeben, zu widerstehen und unter den gegebenen Verhältnissen weiterzumachen. Während ‚Durchhaltewille‘ also auf die Bereitschaft, die Haltung abzielt, beschreibt das ‚Durchhalten‘ selbst die daraus folgende Handlung. Mit Max Webers weitem Handlungsbegriff lässt sich das ‚Durchhalten‘ – er spricht von ‚Erdulden‘ – als ein aktives, duratives Tun begreifen, wenn damit ein subjektiver Sinn verbunden ist, das Handeln also ein intentionales, nicht zufälliges ist.

     

    Export to reference management software
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: German
    Media type: Undefined
    Format: Online
    DDC Categories: 900; 800; 300
    Subjects: Held; Heroisierung; Handlung; Warten; Fatalismus; Leid; Disziplin; Erster Weltkrieg; Radsport
    Rights:

    free

  25. Frauenheld
    Published: 2019

    Wie der Abenteurer und der Hochstapler ist auch der Frauenheld eine Figur, welche zwar eine lange und lückenlose Tradition in Geschichte und Literatur für sich beanspruchen kann, in der Gegenwart jedoch nur noch als Karikatur ihrer selbst auftritt.... more

     

    Wie der Abenteurer und der Hochstapler ist auch der Frauenheld eine Figur, welche zwar eine lange und lückenlose Tradition in Geschichte und Literatur für sich beanspruchen kann, in der Gegenwart jedoch nur noch als Karikatur ihrer selbst auftritt. Angelehnt an das klassische Bild des Heros, mit dem er einige Gemeinsamkeiten aufweist, repräsentiert der Frauenheld einen erotischen Archetypus, der erst in der Moderne an Bedeutung verliert. Als „dangerous lover“ steht er für die halb geduldete, halb sanktionierte Abweichung monogamen Normverhaltens innerhalb von heterosexuellen Geschlechtsbeziehungen. In seinen vielfältigen historischen und literarischen Erscheinungsformen erweist sich der Typus des Frauenhelden als genuin männliche Projektion, die primär männlichen Sexualinteressen dient. Auch als Normenbrecher ist der Frauenheld Vertreter gesellschaftlicher Repression. Seine Beziehungen zum anderen Geschlecht sind ausschließlich Objektbeziehungen; an einer Bindung über das rein Körperliche hinaus ist ihm nicht gelegen. Als notorischer Verführer ist der Frauenheld beides, ein realer Typus und eine imaginierte Wunschfigur. Im antiken Mythos spielt der promiskuitive Mann eine Schlüsselrolle; im ausklingenden Absolutismus wird er in der historisch-literarischen Figur Casanovas sprichwörtlich.

     

    Export to reference management software
    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: German
    Media type: Undefined
    Format: Online
    DDC Categories: 900; 800
    Subjects: Held; Erotik; Sexualethik; Verführung; Literarische Gestalt; Casanova; Don Juan
    Rights:

    free