Results for *

Displaying results 1 to 6 of 6.

  1. The Sculptural in the (Post-)Digital Age
    Contributor: Altinoba, Buket (Mitwirkender); Giannetti, Claudia (Mitwirkender); Johnson, Elizabeth (Mitwirkender); Kuni, Verena (Mitwirkender); Kölmel, Mara-Johanna (Mitwirkender); Rottmann, Michael (Mitwirkender); Sander, Karin (Mitwirkender); Schröter, Jens (Mitwirkender); Sobrino, Sasha (Mitwirkender); Ströbele, Ursula (Mitwirkender); Weigand, Alexandra (Mitwirkender)
    Published: 2023; ©2023
    Publisher:  De Gruyter, Berlin ; Walter de Gruyter GmbH

    Digital technologies have profoundly impacted the arts and expanded the field of sculpture since the 1950s. Art history, however, continues to pay little attention to sculptural works that are conceived and 'materialized' using digital technologies.... more

    Universitätsbibliothek Gießen
    No inter-library loan
    Universitätsbibliothek Kassel, Landesbibliothek und Murhardsche Bibliothek der Stadt Kassel
    No inter-library loan
    Universität Mainz, Zentralbibliothek
    No inter-library loan
    Universität Marburg, Universitätsbibliothek
    No inter-library loan

     

    Digital technologies have profoundly impacted the arts and expanded the field of sculpture since the 1950s. Art history, however, continues to pay little attention to sculptural works that are conceived and 'materialized' using digital technologies. How can we rethink the artistic medium in relation to our technological present and its historical precursors? A number of theoretical approaches discuss the implications of the so-called 'Aesthetics of the Digital', referring, above all, to screen-based phenomena. For the first time, this publication brings together international and trans-historical research perspectives to explore how digital technologies re-configure the understanding of sculpture and the sculptural leading into the (post-)digital age. Up-to-date research on digital technologies' expansion of the concept of sculpture Linking historical sculptural debates with discourse on the new media and (post-)digital culture... Digitale Technologien haben die Künste grundlegend geprägt und das Feld der Skulptur seit den 1950er­Jah­ren erweitert. Die Kunstgeschichte schenkt jedoch skulpturalen Werken, die mithilfe von Computerprogram­men konzipiert und „materialisiert" wurden, bisher wenig Aufmerksamkeit. Wie lässt sich das Skulpturale in Bezug auf unsere technologische Gegenwart und seine historischen Vorläufer weiter­ denken? Einige theoretische Ansätze diskutieren die Implikationen einer sogenannten „Ästhetik des Digitalen"; sie beziehen sich vor allem auf bild­schirmbasierte Phänomene. Erstmals werden in dieser Publikation internatio­nale, transhistorische Forschungsper­spektiven vereint, die sich damit auseinandersetzen, wie das Verständnis des Skulpturalen bis ins Zeitalter des (Post­)Digitalen konfiguriert wird. Aktuelle Forschung zur Erweiterung des Skulpturbegriffs durch digitale Technologien Verbindung historischer skulpturaler Debatten mit Diskursen um Neue Medien und (post-)digitale Kultur...

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Content information
    Source: Union catalogues
    Contributor: Altinoba, Buket (Mitwirkender); Giannetti, Claudia (Mitwirkender); Johnson, Elizabeth (Mitwirkender); Kuni, Verena (Mitwirkender); Kölmel, Mara-Johanna (Mitwirkender); Rottmann, Michael (Mitwirkender); Sander, Karin (Mitwirkender); Schröter, Jens (Mitwirkender); Sobrino, Sasha (Mitwirkender); Ströbele, Ursula (Mitwirkender); Weigand, Alexandra (Mitwirkender)
    Language: English
    Media type: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110775143
    Other identifier:
    RVK Categories: LH 69230 ; LH 69100
    DDC Categories: 004; 730; 700
    Series: Schriftenreihe des Studienzentrums zur Moderne - Bibliothek Herzog Franz von Bayern am Zentralinstitut für Kunstgeschichte ; 4
    Subjects: Plastik; Digitalisierung; Virtuelle Realität; Computerkunst; Ästhetik; Digitaltechnik
    Scope: 1 Online-Ressource (242 p.)
  2. Gestaltete Mathematik
    Geometrien, Zahlen und Diagramme in der Kunst in New York um 1960 : Mel Bochner, Donald Judd, Sol LeWitt, Ruth Vollmer
    Published: 2020; © 2020
    Publisher:  edition metzel, München

    Universitätsbibliothek Erlangen-Nürnberg, Technisch-naturwissenschaftliche Zweigbibliothek
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Bayerische Staatsbibliothek
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Universitätsbibliothek der LMU München
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Zentralinstitut für Kunstgeschichte, Bibliothek
    No loan of volumes, only paper copies will be sent
    Deutsches Forum für Kunstgeschichte, Bibliothek
    Universitätsbibliothek Würzburg
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Dissertation
    ISBN: 9783889601810
    RVK Categories: LO 95250
    Edition: 1. Auflage
    Subjects: Concept-art; Mathematik <Motiv>; Mathematik; Einfluss; Rezeption; Diagramm <Motiv>; Zahl <Motiv>; Kunstproduktion; Geometrie <Motiv>; Minimal Art; Kunst; Serielle Kunst
    Other subjects: Geometrien, Zahlen und Diagramme; Ruth Vollmer; Sol LeWitt; Mel Bochner; Conceptual Art; Serial Art; Donald Judd; Mathematik und Kunst; Minimal Art; New York um 1960
    Scope: 395 Seiten, Illustrationen
    Notes:

    Titel der Dissertation: Geometrien, Zahlen, Diagramme

    Dissertation, Freie Universität Berlin, 2013

  3. The aesthetics of (digital) machine sculpture
    automatization, mechanization, and mathematization in Minimal, Serial, Conceptual, and Computer Art
    Published: [2023]

    Today’s 3D-printed digital sculpture can be traced back—not only in a technical sense—to the 1960s, when our digital culture developed. Using the examples of pioneers Robert Mallary and Charles Csuri, this paper reconstructs and distinguishes... more

    Zentralinstitut für Kunstgeschichte, Bibliothek
    No loan of volumes, only paper copies will be sent

     

    Today’s 3D-printed digital sculpture can be traced back—not only in a technical sense—to the 1960s, when our digital culture developed. Using the examples of pioneers Robert Mallary and Charles Csuri, this paper reconstructs and distinguishes computer-based productions of sculpture, its reception, and its ontology. One focus is the discourse of sculpture, image, and form. A comparison with Minimal, Serial, and Conceptual Art is suggested not only because Minimal Art was a hot spot of sculptural discourse, but also because it reveals correspondences between digital and non-digital arts, which exist on the level of draft, production, and discourse: a creation with certain machines, mathematization, automatization, mechanization, and a 2D/3D-discourse.It will be argued that the examined digital and non-digital artforms in the 1960s, the time of pre-post-digital art, are only understandable in relation to each other and their common historical con-text: cybernetics, systems theory, the Cold War, and computerization. Taking the cultural-historical and politico-economic context into account, it will be demonstrated that one can identify specific reactions to digital technology and media and its impacts on art and society—which is why I call the non-digital artforms "co-digital art."

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Union catalogues
    Language: English
    Media type: Article (edited volume)
    Parent title:
    The sculptural in the (post-)digital age / Mara-Johanna Kölmel, Ursula Ströbele (eds.); Berlin, [2023]; Seite 58-79
    Subjects: Plastik; Computerkunst; 3D-Technologie; Virtualisierung; Ästhetik; Digitalisierung
    Other subjects: Mallary, Robert (1917-1997); Csuri, Charles A. (1922-)
    Scope: Illustrationen
  4. Gestaltete Mathematik
    Geometrien, Zahlen und Diagramme in der Kunst in New York um 1960 : Mel Bochner - Donald Judd - Sol LeWitt - Ruth Vollmer
    Published: 2020
    Publisher:  edition metzel, München

    Universität Mainz, Bereichsbibliothek Georg Forster-Gebäude / USA-Bibliothek
    709.747109046 ROT
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Content information
    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Dissertation
    Format: Print
    ISBN: 9783889601810; 3889601812
    Other identifier:
    9783889601810
    RVK Categories: LO 95250
    DDC Categories: 700
    Edition: 1. Auflage
    Subjects: Mathematik; Rezeption; Kunstproduktion; Minimal Art; Serielle Kunst; Concept-art; Mathematik <Motiv>; Geometrie <Motiv>; Zahl <Motiv>; Diagramm <Motiv>; Kunst; Einfluss
    Other subjects: Bochner, Mel (1940-); Judd, Donald (1928-1994); LeWitt, Sol (1928-2007); Vollmer, Ruth (1903-1982)
    Scope: 395 Seiten, Illustrationen, 25 cm
    Notes:

    Dissertation, Freie Universität Berlin, 2013

  5. Gestaltete Mathematik
    Geometrien, Zahlen und Diagramme in der Kunst in New York um 1960 : Mel Bochner, Donald Judd, Sol LeWitt, Ruth Vollmer
    Published: 2020; © 2020
    Publisher:  edition metzel, München

    Freie Universität Berlin, Universitätsbibliothek
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Humboldt-Universität zu Berlin, Universitätsbibliothek, Jacob-und-Wilhelm-Grimm-Zentrum
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Universität der Künste Berlin, Universitätsbibliothek
    Unlimited inter-library loan, copies and loan
    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Philologische Bibliothek, FU Berlin
    Language: German
    Media type: Dissertation
    ISBN: 9783889601810
    RVK Categories: LO 95250
    Edition: 1. Auflage
    Subjects: Concept-art; Mathematik <Motiv>; Mathematik; Einfluss; Rezeption; Diagramm <Motiv>; Zahl <Motiv>; Kunstproduktion; Geometrie <Motiv>; Minimal Art; Kunst; Serielle Kunst
    Other subjects: Geometrien, Zahlen und Diagramme; Ruth Vollmer; Sol LeWitt; Mel Bochner; Conceptual Art; Serial Art; Donald Judd; Mathematik und Kunst; Minimal Art; New York um 1960
    Scope: 395 Seiten, Illustrationen
    Notes:

    Titel der Dissertation: Geometrien, Zahlen, Diagramme

    Dissertation, Freie Universität Berlin, 2013

  6. Heinz Gappmayr
    Ankäufe der Klocker Stiftung = Acquisitions of the Klocker Stiftung
    Published: 2015
    Publisher:  Hatje Cantz, Ostfildern

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Union catalogues
    Contributor: Gappmayr, Heinz; Rottmann, Michael; Rottmann, Michael
    Language: German; English
    Media type: Book
    Format: Print
    ISBN: 9783775739191
    RVK Categories: LI 99999
    Subjects: Gappmayr, Heinz; Kunst; Literatur; Schrift <Motiv>; Zahl <Motiv>; Bild <Motiv>; ; Klockerstiftung; Kunstkauf; Gappmayr, Heinz;
    Scope: 61 S., zahlr. Ill.
    Notes:

    Enth.: Aporetische Zonen - über das Verhältnis von Schrift, Zahl und Bild zur Sprache im Werk Heinz Gappmayrs / Michael Rottmann