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  1. Charitable behaviour and political ideology
    evidence for the UK
    Published: [2019]
    Publisher:  The University of Sheffield, Department of Economics, Sheffield

    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    VS 202
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    Source: Union catalogues
    Language: English
    Media type: Book
    Format: Online
    Series: Sheffield economic research paper series ; SERPS no. 2019, 002 (February 2019)
    Subjects: Monetary donations; Political affiliation; Volunteering
    Scope: 1 Online-Ressource (circa 42 Seiten), Illustrationen
  2. Organizing for collective action
    olson revisited
    Published: 02 March 2023
    Publisher:  Centre for Economic Policy Research, London

    Access:
    Verlag (lizenzpflichtig)
    Verlag (lizenzpflichtig)
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    LZ 161
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    Universitätsbibliothek Mannheim
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    Source: Union catalogues
    Language: English
    Media type: Book
    Format: Online
    Series: Array ; DP17951
    Subjects: Collective Action; Free Riding; Volunteering; Lobbying; Mechanism Design
    Scope: 1 Online-Ressource (circa 70 Seiten), Illustrationen
  3. Denn wir wissen nicht, was sie tun
    eine Analyse der Tätigkeiten freiwillig Engagierter in Deutschland auf Basis des Freiwilligensurveys 2014
    Published: 2022
    Publisher:  Johann Heinrich von Thünen-Institut, Bundesforschungsinstitut für Ländliche Räume, Wald und Fischerei, Braunschweig

    Freiwilliges Engagement findet in Deutschland in einem breiten Spektrum von Bereichen und Tätigkeitsfeldern statt. Gleichzeitig ist aber über die Tätigkeiten, die freiwillig Engagierte ausüben und deren quantitative Verteilung wenig bekannt. Dieser... more

    Thünen-Institut, Zentrum für Informationsmanagement, Bibliothek Ländliche Räume
    Online-Ressource
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    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 418
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    Freiwilliges Engagement findet in Deutschland in einem breiten Spektrum von Bereichen und Tätigkeitsfeldern statt. Gleichzeitig ist aber über die Tätigkeiten, die freiwillig Engagierte ausüben und deren quantitative Verteilung wenig bekannt. Dieser Beitrag verfolgt daher das Ziel, die Aktivitätsprofile freiwillig Engagierter in ihrer Tiefe und Breite wiederzugeben und zu quantifizieren. Dazu werden die für Deutschland repräsentativen Umfragedaten des Freiwilligensurveys aus dem Jahr 2014 herangezogen. Der Schwerpunkt liegt dabei auf der Analyse der 12.333 offenen Angaben, die detaillierte Tätigkeitsbeschreibungen freiwillig Engagierter enthalten. Die Angaben wurden einer Inhaltsanalyse unterzogen – das heißt gesichtet, kategorisiert und verkodet – und dadurch für statistische Auswertungen fruchtbar gemacht. Die Ergebnisse der quantitativen Analysen auf Grundlage dieser Daten zeigen, dass neben einschlägigen Tätigkeiten (z. B. Betreuung von Menschen, Unfallrettung/Feuerwehr, Sporttrainer*in, Elternvertretung, Flüchtlingshilfe, Schöffe) eine Vielfalt „untypischer“ Aktivitäten existiert (z. B. Platzwart im Kleingartenverein, Routenführerin im Motorradclub, Organisator von Spieleabenden und Helferin bei Festen aller Art). Auch wird deutlich, dass ein großer Teil der Engagierten bereichsunspezifische Tätigkeiten verrichtet (sekundäre Hilfstätigkeiten, administrative Aufgaben oder Leitungsfunktionen). In vielen Bereichen freiwilligen Engagements machen diese Tätigkeiten mehr als 50 Prozent der Gesamtaktivität aus. Des Weiteren zeigen die statistischen Auswertungen, dass Engagement in Deutschland sozial stark ungleich verteilt ist. Höher gebildete Personen engagieren sich nicht nur insgesamt deutlich häufiger, sondern üben auch verstärkt Tätigkeiten aus, über die sich symbolisches Kapital (Status und Prestige) oder sozialer Einfluss gewinnen lassen. Auch zeigen sich deutliche Differenzen zwischen den Geschlechtern: zum einen im Hinblick auf stereotype Rollenbilder (Frauen betätigen sich eher in der Betreuung von Menschen und in der Elternvertretung, Männer eher als Trainer im Sport oder als Feuermann), zum anderen sind Frauen in Positionen, die mit Status oder Einfluss einhergehen, signifikant unterrepräsentiert. Insgesamt lassen die Analysen erkennen, dass das Frageinstrument des Freiwilligensurveys zwar ein breites Spektrum an Tätigkeiten abbildet, in der Tendenz aber zu einer Überschätzung des Engagements im engeren Sinne des Konzepts bürgerschaftlichen Engagements führt (vgl. Deutscher Bundestag 2002). Es ist deshalb ratsam, in zukünftigen Studien die Operationalisierung des Konstruktes zu überdenken und stärker an die faktische Erfüllung bestimmter Kriterien zu knüpfen. In Germany, volunteering takes place in a broad range of fields and activities. But little is known about the activity profile of the volunteers and their quantitative distribution. This paper thus focuses on capturing and quantifying the breadth and depth of profiles of volunteer activity. For this purpose, we employ representative survey data from the German Survey on Volunteering (Deutscher Freiwilligensurvey, FWS 2014). The focus is on the analysis of 12,333 answers gathered from three open questions, containing detailed task descriptions of volunteers. Using content analysis, we examined, categorized and coded information, thereby enabling detailed statistical analyses of the fields of activities. Results of the analyses show that in addition to usual activities (e.g., caregivers; accident rescuer/firefighters; sports trainers; parents councils; refugee aids; lay judges), a hodgepodge of atypical activities exist. These can include, for example, groundskeeper in the allotment garden club, route guide in the motorcycle club, organizer of social evenings and helpers at festivals of all kinds. It also becomes clear that a large proportion of volunteers carry out non-sectoral activities (secondary ancillary activities, administrative tasks or management functions). In many areas of volunteering, these activities account for more than 50 percent of total activity. The analyses also demonstrate that volunteering in Germany is socially unevenly distributed. More highly educated people not only volunteer more frequently, but also increasingly engage in activities through which symbolic capital (status, prestige) or social influence can be gained. Further, the study reveals significant differences between the sexes: on the one hand with regard to stereotypical role models (women are more likely to care for older people or engage as parents council, while men engage as coaches in sports or as firemen); on the other hand, women are significantly underrepresented in positions that result in increased status or influence. Overall, it becomes obvious that the questionnaire of the FWS (2014) covers a wide range of activities, but results in an overestimation of commitment in the narrower sense to the concept of civic engagement (cf. German Bun-destag 2002). It is therefore recommended to revise the approach to assessing volunteerism in future studies and to link it more closely to the actual fulfilment of certain criteria.

     

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    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Book
    Format: Online
    Other identifier:
    hdl: 10419/263237
    Series: Thünen working paper ; 196
    Subjects: Freiwilliges Engagement; Tätigkeitsfelder; Freiwilligensurvey; soziale Ungleichheit; Deutschland; Volunteering; fields of activity; German Survey on Volunteering; social inequality
    Scope: 1 Online-Ressource (47 Seiten), Illustrationen
  4. Social media charity campaigns and pro-social behavior
    evidence from the Ice Bucket Challenge
    Published: 2022
    Publisher:  Masaryk University, Brno

    Social media play a relevant role in shaping social attitudes and economic behaviors of individuals. One of the first very well-known examples of social media campaign is the Ice Bucket Challenge (IBC), a charity campaign that went viral on social... more

    Access:
    Verlag (kostenfrei)
    Resolving-System (kostenfrei)
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 697
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    Social media play a relevant role in shaping social attitudes and economic behaviors of individuals. One of the first very well-known examples of social media campaign is the Ice Bucket Challenge (IBC), a charity campaign that went viral on social networks in August 2014 aiming at collecting money for the research on amyotrophic lateral sclerosis (ALS). We rely on UK longitudinal data to investigate the causal impact of the Ice Bucket Challenge on pro-social behaviors. In detail, this study shows that having been exposed to the IBC increases the probability of donating money, and it increases the amount of donating money among those who donate at most £100. We also find that exposure to the IBC has increased the probability of volunteering and the level of interpersonal trust. However, all these results, but the one on the intensive margins of donations, have a short duration, limited to less than one year, supporting the prevalent consensus that social media campaigns may have only short-term effects.

     

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    Source: Union catalogues
    Language: English
    Media type: Book
    Format: Online
    Other identifier:
    hdl: 10419/267971
    Edition: This version: July 6, 2022
    Series: MUNI ECON ; n. 2022, 09
    Subjects: Donations; Volunteering; Altruism; Social media campaigns; Ice bucket challenge
    Scope: 1 Online-Ressource (circa 27 Seiten), Illustrationen
  5. Can raising instructional time crowd out student pro-social behaviour?
    evidence from Germany
    Published: [2017]
    Publisher:  Paris-Jourdan Sciences Economiques, Paris

    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    VS 331 (2017,38)
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    Volltext (kostenfrei)
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    Source: Union catalogues
    Language: English
    Media type: Book
    Format: Online
    Series: Working paper / Paris School of Economics ; no 2017, 38
    Subjects: Instructional Time; Student Pro-Social Behaviour; Volunteering; ScholasticInvolvement; Political Interest; Quasi-Natural Experiment; ”G8”Reform; SOEP
    Scope: 1 Online-Ressource (circa 68 Seiten), Illustrationen
  6. Dynamic collective action and the power of large numbers
    Published: 23 May 2024
    Publisher:  Centre for Economic Policy Research, London

    Access:
    Verlag (Deutschlandweit zugänglich)
    Verlag (Deutschlandweit zugänglich)
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    No inter-library loan
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    Source: Union catalogues
    Language: English
    Media type: Book
    Format: Online
    Series: Array ; DP19102
    Subjects: Collective Action; Free Riding; Volunteering; Mechanism Design
    Scope: 1 Online-Ressource (circa 58 Seiten), Illustrationen
  7. Social media charity campaigns and pro-social behaviour
    evidence from the Ice Bucket Challenge
    Published: April 2023
    Publisher:  Cardiff Business School, Cardiff University, Cardiff, United Kingdom

    Social media use plays an important role in shaping individuals' social attitudes and economic behaviours. One of the first well-known examples of social media campaigns is the Ice Bucket Challenge (IBC), a charity campaign that went viral on social... more

    Access:
    Verlag (kostenfrei)
    Resolving-System (kostenfrei)
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 159
    No inter-library loan

     

    Social media use plays an important role in shaping individuals' social attitudes and economic behaviours. One of the first well-known examples of social media campaigns is the Ice Bucket Challenge (IBC), a charity campaign that went viral on social media networks in August 2014, aiming to collect money for research on amyotrophic lateral sclerosis (ALS). We rely on UK longitudinal data to investigate the causal impact of the Ice Bucket Challenge on pro-social behaviours. In detail, this study shows that having been exposed to the IBC increases the probability of donating money, and it also increases the amount of money donated among those who donate at most ¿100. We also find that exposure to the IBC has increased the probability of volunteering and the level of interpersonal trust. However, all these results, except for the result on the intensive margins of donations, are of short duration and are limited to less than one year. This supports the prevalent consensus that social media campaigns may have only short-term effects.

     

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    Source: Union catalogues
    Language: English
    Media type: Book
    Format: Online
    Other identifier:
    hdl: 10419/284168
    Series: Cardiff economics working papers ; no. E2023, 06
    Subjects: Donations; Volunteering; Altruism; Social media campaigns; Ice bucket challenge
    Scope: 1 Online-Ressource (circa 20 Seiten), Illustrationen