Narrow Search
Search narrowed by
Last searches

Results for *

Displaying results 1 to 2 of 2.

  1. Woodcuts for alchemists
    strategies of illustrated alchemical books in Basel
    Published: [2023]

    Converting polychrome illustrations in manuscripts into a woodcut format was a challenge for the pioneers of early alchemical prints, and various strategies were developed to address these issues, which encompassed both technical and content matters.... more

    Deutsches Museum, Bibliothek
    No loan of volumes, only paper copies will be sent
    Zentralinstitut für Kunstgeschichte, Bibliothek
    No loan of volumes, only paper copies will be sent

     

    Converting polychrome illustrations in manuscripts into a woodcut format was a challenge for the pioneers of early alchemical prints, and various strategies were developed to address these issues, which encompassed both technical and content matters. An examination of the picture programs of the early sixteenth-century alchemical prints from Basel held in the Bibliotheca Philosophica Hermetica reveals various editing and printing strategies. Affected are technical representations like ovens and other devices with a long tradition, as well as series of alchemical allegories. Some of the series had a long reception including reprints in the 18th century, while others have fallen almost into oblivion – not least because woodcuts were replaced by copperplate engravings with new design possibilities.

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Union catalogues
    Language: English
    Media type: Article (journal)
    Parent title:
    Quaerendo; Leiden, 2023; Volume 53, No. 3-4, (2023), Seite 198-232
    Subjects: Illustration; Alchemie; Motiv; Holzschnitt; Ofen; Literatur; Buchdruck; Fachliteratur
    Scope: Illustrationen
  2. Allegorical iconography of alchemical furnaces
    in 16th and 17th century manuscripts
    Published: 2023

    In vielen illustrierten alchemischen Manuskripten finden sich Bilder von Öfen. Ab dem 16. Jahrhundert werden sie – wie auch Phiolen, Destillierkolben und andere Laborutensilien – häufig allegorisch dargestellt. Öfen wurden mitunter durch Figuren... more

    Kunsthistorisches Institut in Florenz, Max-Planck-Institut, Bibliothek
    Zentralinstitut für Kunstgeschichte, Bibliothek
    No loan of volumes, only paper copies will be sent
    Deutsches Forum für Kunstgeschichte, Bibliothek
    Bibliotheca Hertziana - Max-Planck-Institut für Kunstgeschichte

     

    In vielen illustrierten alchemischen Manuskripten finden sich Bilder von Öfen. Ab dem 16. Jahrhundert werden sie – wie auch Phiolen, Destillierkolben und andere Laborutensilien – häufig allegorisch dargestellt. Öfen wurden mitunter durch Figuren symbolisiert, die mit Feuer verbunden wurden: Höllenschlund, Dämon oder Drache. In anderen Fällen wurden alchemische Öfen aufgrund ihrer ähnlichen Form als Gebäude dargestellt. Auch der Baum war ein Symbol für den alchemischen Ofen. Doch all diesen Typen allegorischer Ofendarstellungen gemein ist, dass sie Alchemie auf der Bildebene mit anderen lebensweltlich oder kulturell bedeutenden Phänomenen wie Technologie, Religion oder Mythologie verbanden. Dieser Beitrag argumentiert, dass diese allegorischen Bilder wohl durch Handbücher der Militärtechnologie wie Bellifortis oder De re militari inspiriert wurden.

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Content information
    Volltext (kostenfrei)
    Volltext (kostenfrei)
    Source: Union catalogues
    Language: English
    Media type: Article (edited volume)
    Format: Online
    Other identifier:
    Parent title:
    Alchemische Labore / Sarah Lang (HG.) ; unter Mitarbeit von Michael Fröstl & Patrick Fiska; Graz, 2023; Seite 285-295
    Subjects: Höllenrachen; Illustration; Alchemie; Motiv; Allegorie; Ofen; Handschrift
    Scope: Illustrationen