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  1. <<The>> fortunes of everyman in twentieth-century German drama
    war, death, morality
    Published: 2022
    Publisher:  Camden House, Rochester, NY

    "This study aims to provide new interpretations of three major German plays about war in the twentieth century by looking at them through the lens of the medieval English Everyman play, moving them away from their historical contexts and highlighting... more

     

    "This study aims to provide new interpretations of three major German plays about war in the twentieth century by looking at them through the lens of the medieval English Everyman play, moving them away from their historical contexts and highlighting their broader philosophical importance. The plays are Ernst Toller's Hinkemann, Wolfgang Borchert's Draussen vor der Tür (The Man Outside); and Max Frisch's Biedermann und die Brandstifter (The Arsonists); Hugo von Hofmannsthal's adaptation of the medieval Everyman play is also touched on "--

     

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  2. Vom Genius zum Medienästheten
    Modelle des Künstlerdramas im 20. Jahrhundert
    Published: [2009]; ©2009
    Publisher:  Max Niemeyer Verlag, Tübingen

    Die vorliegende Studie widmet sich einem Genre, das von der literatur- und theaterwissenschaftlichen Forschung ungeachtet seiner Popularität bislang kaum fokussiert worden ist, dem Künstlerdrama. Ziel der Arbeit ist die Entwicklung einer... more

    Access:
    Hochschulbibliothek der Fachhochschule Aachen
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    Universitätsbibliothek der RWTH Aachen
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    Fachhochschule Bielefeld, Hochschulbibliothek
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    Universitätsbibliothek Bielefeld
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    Hochschule Bochum, Hochschulbibliothek
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    Universitäts- und Landesbibliothek Bonn
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    Fachhochschule Dortmund, Hochschulbibliothek
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    Universitätsbibliothek Dortmund
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    Universitätsbibliothek Duisburg-Essen
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    Westfälische Hochschule Gelsenkirchen Bocholt Recklinghausen, Hochschulbibliothek
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    Fachhochschule Südwestfalen, Elektronische Ressourcen
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    Katholische Hochschule Nordrhein-Westfalen (katho), Hochschulbibliothek
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    Technische Hochschule Köln, Hochschulbibliothek
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    Universitäts- und Stadtbibliothek Köln, Hauptabteilung
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    Zentralbibliothek der Sportwissenschaften der Deutschen Sporthochschule Köln
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    Hochschule Niederrhein, Bibliothek
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    Hochschule Ruhr West, Hochschulbibliothek
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    Hochschule Ruhr West, Hochschulbibliothek, Zweigbibliothek Bottrop
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    Universitäts- und Landesbibliothek Münster
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    Universitätsbibliothek Paderborn
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    Hochschul- und Kreisbibliothek Bonn-Rhein-Sieg
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    Universitätsbibliothek Siegen
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    Universitätsbibliothek Wuppertal
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    Die vorliegende Studie widmet sich einem Genre, das von der literatur- und theaterwissenschaftlichen Forschung ungeachtet seiner Popularität bislang kaum fokussiert worden ist, dem Künstlerdrama. Ziel der Arbeit ist die Entwicklung einer systematischen Typologie aus feldtheoretischer Perspektive. Dabei werden ausgewählte Theatertexte u.a. von Gerhart Hauptmann, Bertolt Brecht, Wolfgang Bauer, Thomas Bernhard und Falk Richter theoriegeleitet und werkbezogen analysiert. Gefragt wird nach den kunst- und künstlerspezifischen Problemstellungen, den Kunstauffassungen der jeweiligen Autoren, die sich in den jeweiligen Dramen auf thematischer und literarästhetischer Ebene manifestieren sowie nach den Positionierungsstrategien der Dramatiker, können ihre Bühnenstücke doch als distinktive Stellungnahmen im kulturellen Feld gelesen werden. Neben den exemplarischen Einzelanalysen bietet die Studie einen historischen Überblick über die Genese der Gattung und die zentralen Motive des Künstlerdramas im 20. Jahrhundert

     

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    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Dissertation
    Format: Online
    ISBN: 9783484971523
    Other identifier:
    Series: Studien zur deutschen Literatur ; 192
    Other subjects: Artists in literature; German drama / 20th century / History and criticism; Bauer Wolfgang; Bernhard, Thomas; Brecht, Bertolt; Dramentheorie; Hauptmann, Gerhart; Künstler i.d. Literatur; Literary studies; Literaturwissenschaft; The artist in literature; Theory of drama; LITERARY CRITICISM / European / German
    Scope: 1 online resource (313 p.)
    Notes:

    Diss

  3. Women and German drama
    playwrights and their texts, 1860-1945
    Published: 2002
    Publisher:  Camden House, Rochester, N.Y.

    For women, according to the contemporary Austrian dramatist Elfriede Jelinek, writing for the theater is an act of transgression. The idea that drama as a grand public genre resists women writers has become established in recent scholarship. But... more

    Universitätsbibliothek Bamberg
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    Bayerische Staatsbibliothek
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    For women, according to the contemporary Austrian dramatist Elfriede Jelinek, writing for the theater is an act of transgression. The idea that drama as a grand public genre resists women writers has become established in recent scholarship. But Jelinek herself has won the Büchner Prize, the most prestigious award in German letters, and there is a wealth of dramatic work by women from the 20th century and before: both facts seem to contradict the notion of women's exclusion from drama. So why has drama by women appear to have been written against the odds, and why has it, until very recently, been missing from literary histories? This book looks in detail at women's playwriting in German between 1860 and 1945, and at its reception by critics. Many of the works considered have never before been analyzed by modern scholarship; others, notably the plays of Marieluise Fleisser and Else Lasker-Schüler, are well known, but are read here for the first time in the context of earlier dramatic work by women. Sarah Colvin seeks modes of reading that do justice both to the dramatic texts as 'performance' texts, and to the sense of 'otherness' experienced by the woman writer in a male-dominated literary and theatrical environment. She concludes that an understanding of the techniques developed by women playwrights of the nineteenth and early twentieth centuries can enrich our reading not only of Fleisser and Lasker, but of contemporary dramatists such as Jelinek. If all the world's a stage, playwrights can theoretically be seen as in control of the world they create; this book asks to what extent women dramatists manage to use the space of the drama to reflect the world that 'they' experience. Sarah Colvin is Reader in German at the University of Edinburgh

     

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    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Source: Union catalogues
    Language: English
    Media type: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781571136329
    RVK Categories: GM 1803
    Series: Studies in German literature, linguistics, and culture
    Subjects: German drama / Women authors / History and criticism; Women and literature / Germany / History / 19th century; Women and literature / Germany / History / 20th century; German drama / 19th century / History and criticism; German drama / 20th century / History and criticism; Deutsch; Frauendrama
    Scope: 1 online resource (ix, 211 pages)
    Notes:

    Title from publisher's bibliographic system (viewed on 12 Apr 2018)

    Marie von Ebner-Eschenbach and Helene Druskowitz -- Elsa Bernstein-Porges, Mathilde Paar, Gertrud Prellwitz, Anna Croissant-Rust -- Julie Kühne, Laura Marholm, Clara Viebig -- Marie Eugenie delle Grazie, Lu Märten, Berta Lask -- Else Lasker-Schüler -- Marieluise Fleisser

  4. Brecht, Turkish theater, and Turkish-German literature
    reception, adaptation, and innovation after 1960
    Author: Gezen, Ela
    Published: 2018
    Publisher:  Camden House, Rochester, New York

    Uncovers the central role of Brecht reception in Turkish theater and Turkish-German literature, examining interactions between Turkish and German writers, texts, and contexts more

    Universitätsbibliothek Bamberg
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    Uncovers the central role of Brecht reception in Turkish theater and Turkish-German literature, examining interactions between Turkish and German writers, texts, and contexts

     

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    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Source: Union catalogues
    Language: English
    Media type: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781787441965
    Other identifier:
    RVK Categories: GM 2660 ; GN 7973
    Series: Studies in German literature, linguistics, and culture
    Subjects: German drama / 20th century / History and criticism; German literature / Turkish authors / History and criticism; Theater / Turkey / History / 20th century; Literatur; Deutsch; Einfluss; Autor
    Other subjects: Brecht, Bertolt / 1898-1956 / Stage history / Turkey; Brecht, Bertolt / 1898-1956 / Influence; Brecht, Bertolt (1898-1956)
    Scope: 1 Online-Ressource (xiii, 159 Seiten)
    Notes:

    Title from publisher's bibliographic system (viewed on 31 Jul 2019)

    Introduction -- Intersections of politics and aesthetics: Bertolt Brecht in the Turkish context -- Didactic realism: Aras Ören and working-class culture -- Staged pasts: Emine Sevgi Özdamar's dramatic aesthetic -- Conclusion

  5. Politische Dramaturgien im geteilten Berlin
    soziale Imaginationen bei Erwin Piscator und Heiner Müller um 1960
    Published: 2009
    Publisher:  V&R Unipress, Göttingen

    Universitätsbibliothek Augsburg
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    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Dissertation
    Format: Online
    ISBN: 3899716965; 9783899716962; 9783862340712
    RVK Categories: GN 1873 ; GN 7881
    DDC Categories: 320
    Subjects: Dramaturgie; Engagement; Politiek theater; German drama / 20th century / History and criticism; Drama; Politisches Theater; Kulturpolitik; Vergangenheitsbewältigung; Nationalsozialismus
    Other subjects: Müller, Heiner / 1929-1995; Piscator, Erwin / 1893-1966; Piscator, Erwin (1893-1966); Müller, Heiner (1929-1995)
    Scope: 1 Online-Ressource (346 S.)
    Notes:

    Includes bibliographical references and index

    Zugl.: Nijmegen, Univ., Diss., 2009

  6. <<Das>> Drama des Widerstands
    Guenther Weisenborn, der 20. Juli 1944 und die Rote Kapelle
    Published: 2013
    Publisher:  Peter Lang GmbH, Internationaler Verlag der Wissenschaften, Frankfurt

    WÃÞhrend in der BRD lange nur die bÃ1D rgerliche, nationalkonservative Opposition der MÃÞnner des 20. Juli akzeptiert wurde, fand in der DDR lediglich der Widerstand der Arbeiter und Kommunisten ungeteilte Anerkennung. GÃ1D nther Weisenborn hingegen... more

     

    WÃÞhrend in der BRD lange nur die bÃ1D rgerliche, nationalkonservative Opposition der MÃÞnner des 20. Juli akzeptiert wurde, fand in der DDR lediglich der Widerstand der Arbeiter und Kommunisten ungeteilte Anerkennung. GÃ1D nther Weisenborn hingegen wÃ1D rdigte bereits in seiner 1953 erschienenen Dokumentation Der lautlose Aufstand die gesamte Widerstandsbewegung des deutschen Volkes

     

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    Content information
    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783653028331; 3653028337
    Subjects: German drama / 20th century / History and criticism; Anti-Nazi movement in literature; Revolutions in literature; Assassination in literature; Drama; German literature; Weisenborn, GÃ1D nther, 1902-1969; DRAMA / Continental European; Anti-Nazi movement in literature / (OCoLC)fst00810306; Assassination in literature / (OCoLC)fst00818973; German drama / (OCoLC)fst00941360; Literature / (OCoLC)fst00999953; Revolutions in literature / (OCoLC)fst01096773
    Other subjects: Weisenborn, Günther / 1902-1969 / Criticism and interpretation; Weisenborn, Günther / 1902-1969 / (OCoLC)fst00017516
    Scope: 1 online resource (369 pages)
    Notes:

    Print version record

    Cover; Inhalt; Siglen; Vorwort; 1. "Die Illegalen" -- Der Widerstand der 'kleinen Leute'; 1.1 Entstehungsgeschichte und historischer Hintergrund: Kollektivschuld oder "anderes Deutschland"?; 1.2 Das Thema des Stücks: Rote Kapelle oder alltäglicher Widerstand der 'kleinen Leute'?; 1.3 Der dreifache Konflikt, die beiden Aufbauprinzipien des Dramas und der "Heroismus des (...) hundertfach bedrohten Kampfwillens"; 1.4 Die "Zustimmungsdiktatur" Hitlers, die Aufklärungsstrategie der Widerstandskämpfer und die Metaphorik des Textes; 1.5 Der Widerstand gegen den Widerstand: Das Kleinbürgertum

    2. "Walküre -- 44" -- Der Staatsstreich vom 20. Juli 19442.1 "Ein historisches und politisch richtiges, also gültiges Drama über den 20. Juli" -- Die Rezeption des Staatsstreiches und die Entstehung des Stücks; 2.2 "Viele Hunderte von Textseiten" -- Die frühen Fassungen; 2.3 "Die Technik der 'Dokumentation' übermittelt Tatbestände in einer sachlichen Sprache undi nformiert." -- Das Dokumentarstück; 2.3.1 "Wenn diese Männer deutsche Geschichte machen, werden die Bücher darüber einen Schrank füllen ..." -- Dokumente und Quellen; 2.3.2 Operation "Walküre" -- Die Haupthandlung

    2.4 "Daß die epische Form des Theaters zumindest dann die beste ist, wenn das Thema des Stückes politisches Verhalten ist" -- Das epische Theaterstück2.4.1 "Man verließ sich mehr auf Befehle als auf Menschen" -- Rahmenhandlung und Kommentarebene; 2.4.2 "Die allmähliche Eroberung der Köpfe" -- Nebenhandlung und Alternativstrategie; 2.5. "Wenn je eine deutsche Aktion seit Schillers 'Tell' tragisch verlief, so ist es die Stauffenbergs, derunter die Helden unserer Geschichte gehört." -- Das geschlossene Drama; 3. "Klopfzeichen" -- Die Rote Kapelle

    3.1 Spionagering, Kundschaftertruppe oder Widerstandsorganisation? -- Die Rezeptionsgeschichte der Roten Kapelle und die Entstehung des Stücks3.2 Drei Entstehungsstufen -- Frühe Fassungen und Dokumente; 3.3 "Wenn wir dagegen sind, sollten wir dann nicht etwas tun?" -- Die dramatische Handlung; Literatur

  7. Herr Puntila und sein Knecht Matti
    Die Entwicklung einer gemeinsamen Stueckkonzeption und zahlreicher verschiedener Textderivate von Bertolt Brecht (Margarete Steffin) und Hella Wuolijoki
    Published: ©2014
    Publisher:  Peter Lang GmbH, Internationaler Verlag der Wissenschaften, Frankfurt

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  8. Das deutsche Künstlerdrama
    Von der Aufklärung bis zur Gegenwart
    Author: Japp, Uwe
    Published: [2013]; ©2004
    Publisher:  De Gruyter, Berlin ; Boston

    Die vorliegende Arbeit entwirft eine Geschichte des deutschsprachigen Künstlerdramas. Leitfaden der Darstellung ist die dramen- und theatergeschichtlich relevante Figur des "Künstlers auf der Bühne". Berücksichtigt werden historische und fiktive... more

    Access:
    Hochschulbibliothek der Fachhochschule Aachen
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    Universitätsbibliothek der RWTH Aachen
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    Fachhochschule Bielefeld, Hochschulbibliothek
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    Katholische Hochschule Nordrhein-Westfalen (katho), Hochschulbibliothek
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    Universitäts- und Stadtbibliothek Köln, Hauptabteilung
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    Zentralbibliothek der Sportwissenschaften der Deutschen Sporthochschule Köln
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    Hochschule Niederrhein, Bibliothek
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    Hochschule Ruhr West, Hochschulbibliothek, Zweigbibliothek Bottrop
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    Hochschule Ruhr West, Hochschulbibliothek
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    Universitäts- und Landesbibliothek Münster
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    Universitätsbibliothek Paderborn
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    Hochschul- und Kreisbibliothek Bonn-Rhein-Sieg
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    Universitätsbibliothek Siegen
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    Universitätsbibliothek Wuppertal
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    Die vorliegende Arbeit entwirft eine Geschichte des deutschsprachigen Künstlerdramas. Leitfaden der Darstellung ist die dramen- und theatergeschichtlich relevante Figur des "Künstlers auf der Bühne". Berücksichtigt werden historische und fiktive Künstler. Die Untersuchung umfasst den Zeitraum von der zweiten Hälfte des 18. Jahrhunderts bis zur Gegenwart. Behandelt werden Werke von Christian Felix Weiße, Goethe, Tieck, Oehlenschläger, Grillparzer, Immermann, Halm, Holtei, Laube, Hebbel, Richard Wagner, Hofmannsthal, Hauptmann, Sorge, Jahnn, Dürrenmatt, Weiss, Jandl, Thomas Bernhard u.a. Ein kurzer Ausblick exponiert postmoderne Entwicklungen. Literaturgeschichtlich gesehen dominieren im 19. Jahrhundert die pathetischen und finalen Darbietungen, während im 20. Jahrhundert, neben einer singulären politischen Linie, die das Drama der Zeit überhaupt charakterisierende Form der Tragikomödie in den Vordergrund tritt. Darüber hinaus werden mediale Transformationen des Künstlers im Drama bzw. auf der Bühne bemerkbar. Die Arbeit enthält eine Chronologie, eine Bibliographie sowie ein Namen- und Werkregister und ermöglicht so auch den punktuellen Zugang zu interessierenden Einzelthemen This study drafts a history of German dramas dealing with artists. The thread running through the study is that of the 'artist on the stage' which is relevant for the history both of the drama and the theatre. Account is taken of both historic and fictitious artists. The study encompasses the period from the second half of the 18th century up to the present. Works examined include texts by Goethe, Tieck, Grillparzer, Immermann, Laube, Hebbel, Hofmannsthal, Hauptmann, Dürrenmatt, Weiss, Jandl, Bernhard et al

     

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    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783110913323
    Other identifier:
    RVK Categories: GE 5761
    Edition: Reprint 2013
    Other subjects: German drama / 18th century / History and criticism; German drama / 19th century / History and criticism; German drama / 20th century / History and criticism; Drama; Dramenfigur; Geschichte 1757-1981; Künstler i.d. Literatur; LITERARY CRITICISM / European / German
    Scope: 1 online resource (302 p.)
  9. Modern German political drama, 1980-2000
    Author: Haas, Birgit
    Published: 2003
    Publisher:  Boydell & Brewer, Suffolk

    The last two decades of the 20th century gave rise to a renaissance in the genre of the political drama in Germany. Although political drama has always been a mainstay of German literature, it has been of particular significance during the years... more

    Universitätsbibliothek Bamberg
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    Bayerische Staatsbibliothek
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    The last two decades of the 20th century gave rise to a renaissance in the genre of the political drama in Germany. Although political drama has always been a mainstay of German literature, it has been of particular significance during the years surrounding the 'Wende', or reunification, of 1989. This book is the first comprehensive study of politically engaged German drama writing in the 1980s and 1990s, covering the works of key playwrights during the period and providing an analysis of oppositional theater before and after reunification. It treats the range of current political topics and their repercussions in drama writing, including reunification, women's issues, the media, politicized environmentalism and the Greens, and right-wing radicalism. In addition to established playwrights such as Heinar Kipphardt, Franz Xaver Kroetz, and Heiner Müller, the book looks at the younger generation of playwrights: writers such as Oliver Bukowski, Dea Loher, Marius von Mayenburg, Albert Ostermaier, and Theresia Walser. It gives an overview of recent German political drama through analysis of more than forty contemporary plays, clearly tracing connections between politics and theater. Each chapter is preceded by a short introduction into the respective political topic, providing the framework for the study of drama as a political tool and making it easy for students to see the multiple ways in which plays respond to political change. This book will be of interest to students and scholars in drama and theater studies and German literature. Birgit Haas teaches in the German Department at the University of Heidelberg

     

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    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Source: Union catalogues
    Language: English
    Media type: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781571136343
    RVK Categories: GN 1873 ; GN 1892 ; GO 20300
    Subjects: German drama / 20th century / History and criticism; Political plays, German / History and criticism; Politisches Theater; Deutsch
    Scope: 1 online resource (x, 239 pages)
    Notes:

    Title from publisher's bibliographic system (viewed on 02 Oct 2015)

    pt. 1. The 1980s -- Outcasts -- Green Issues -- The memory of the Holocaust -- The decay of the GDR -- pt. 2. The 1990s -- Reflections on German reunification -- Women in society today -- Terrorism in Germany -- Right-wing radicalism in Germany after reunification -- Media and politics

  10. Modern German political drama, 1980-2000
    Author: Haas, Birgit
    Published: 2003
    Publisher:  Boydell & Brewer, Suffolk

    The last two decades of the 20th century gave rise to a renaissance in the genre of the political drama in Germany. Although political drama has always been a mainstay of German literature, it has been of particular significance during the years... more

    Bayerische Staatsbibliothek
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    The last two decades of the 20th century gave rise to a renaissance in the genre of the political drama in Germany. Although political drama has always been a mainstay of German literature, it has been of particular significance during the years surrounding the 'Wende', or reunification, of 1989. This book is the first comprehensive study of politically engaged German drama writing in the 1980s and 1990s, covering the works of key playwrights during the period and providing an analysis of oppositional theater before and after reunification. It treats the range of current political topics and their repercussions in drama writing, including reunification, women's issues, the media, politicized environmentalism and the Greens, and right-wing radicalism. In addition to established playwrights such as Heinar Kipphardt, Franz Xaver Kroetz, and Heiner Müller, the book looks at the younger generation of playwrights: writers such as Oliver Bukowski, Dea Loher, Marius von Mayenburg, Albert Ostermaier, and Theresia Walser. It gives an overview of recent German political drama through analysis of more than forty contemporary plays, clearly tracing connections between politics and theater. Each chapter is preceded by a short introduction into the respective political topic, providing the framework for the study of drama as a political tool and making it easy for students to see the multiple ways in which plays respond to political change. This book will be of interest to students and scholars in drama and theater studies and German literature. Birgit Haas teaches in the German Department at the University of Heidelberg

     

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    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Source: Union catalogues
    Language: English
    Media type: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781571136343
    RVK Categories: GN 1873 ; GN 1892 ; GO 20300
    Subjects: German drama / 20th century / History and criticism; Political plays, German / History and criticism; Deutsch; Politisches Theater
    Scope: 1 online resource (x, 239 pages)
    Notes:

    Title from publisher's bibliographic system (viewed on 02 Oct 2015)

    pt. 1. The 1980s -- Outcasts -- Green Issues -- The memory of the Holocaust -- The decay of the GDR -- pt. 2. The 1990s -- Reflections on German reunification -- Women in society today -- Terrorism in Germany -- Right-wing radicalism in Germany after reunification -- Media and politics

  11. Vom Genius zum Medienästheten
    Modelle des Künstlerdramas im 20. Jahrhundert
    Published: [2009]; ©2009
    Publisher:  Max Niemeyer Verlag, Tübingen

    Die vorliegende Studie widmet sich einem Genre, das von der literatur- und theaterwissenschaftlichen Forschung ungeachtet seiner Popularität bislang kaum fokussiert worden ist, dem Künstlerdrama. Ziel der Arbeit ist die Entwicklung einer... more

    Access:
    Hochschulbibliothek der Fachhochschule Aachen
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    Universitätsbibliothek der RWTH Aachen
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    Hochschule Bielefeld – University of Applied Sciences and Arts, Hochschulbibliothek
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    Universitätsbibliothek Bielefeld
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    Evangelische Hochschule Rheinland-Westfalen-Lippe, Bibliothek
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    Hochschule Bochum, Hochschulbibliothek
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    Hochschule für Gesundheit, Hochschulbibliothek
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    Ruhr-Universität Bochum, Universitätsbibliothek
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    Technische Hochschule Georg Agricola, Hochschulbibliothek
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    Fachhochschule Dortmund, Hochschulbibliothek
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    Universitätsbibliothek Dortmund
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    Hochschulbibliothek der Hochschule Düsseldorf
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    Universitäts- und Landesbibliothek Düsseldorf
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    Universitätsbibliothek Duisburg-Essen
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    Westfälische Hochschule Gelsenkirchen Bocholt Recklinghausen, Hochschulbibliothek
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    Fachhochschule Südwestfalen, Fachbibliothek Hagen, Zentralbibliothek
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    Universitätsbibliothek der Fernuniversität
    No inter-library loan
    Katholische Hochschule Nordrhein-Westfalen (katho), Hochschulbibliothek
    No inter-library loan
    Kunsthochschule für Medien, Bibliothek / Mediathek
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    Rheinische Hochschule Köln gGmbH, Bibliothek
    No inter-library loan
    Technische Hochschule Köln, Hochschulbibliothek
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    Universitäts- und Stadtbibliothek Köln, Hauptabteilung
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    Die vorliegende Studie widmet sich einem Genre, das von der literatur- und theaterwissenschaftlichen Forschung ungeachtet seiner Popularität bislang kaum fokussiert worden ist, dem Künstlerdrama. Ziel der Arbeit ist die Entwicklung einer systematischen Typologie aus feldtheoretischer Perspektive. Dabei werden ausgewählte Theatertexte u.a. von Gerhart Hauptmann, Bertolt Brecht, Wolfgang Bauer, Thomas Bernhard und Falk Richter theoriegeleitet und werkbezogen analysiert. Gefragt wird nach den kunst- und künstlerspezifischen Problemstellungen, den Kunstauffassungen der jeweiligen Autoren, die sich in den jeweiligen Dramen auf thematischer und literarästhetischer Ebene manifestieren sowie nach den Positionierungsstrategien der Dramatiker, können ihre Bühnenstücke doch als distinktive Stellungnahmen im kulturellen Feld gelesen werden. Neben den exemplarischen Einzelanalysen bietet die Studie einen historischen Überblick über die Genese der Gattung und die zentralen Motive des Künstlerdramas im 20. Jahrhundert

     

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    Content information
    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Dissertation
    Format: Online
    ISBN: 9783484971523
    Other identifier:
    Series: Studien zur deutschen Literatur ; 192
    Subjects: Artists in literature; German drama / 20th century / History and criticism; Bauer Wolfgang; Bernhard, Thomas; Brecht, Bertolt; Dramentheorie; Hauptmann, Gerhart; Künstler i.d. Literatur; Literary studies; Literaturwissenschaft; The artist in literature; Theory of drama; LITERARY CRITICISM / European / German
    Scope: 1 online resource (313 p.)
    Notes:

    Diss

  12. The fortunes of everyman in twentieth-century German drama
    war, death, morality
    Published: 2022
    Publisher:  Camden House, Rochester, New York

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    Death still comes to everyman, but this study of three twentieth-century German plays shows the harder challenge of living without salvation in an age of war and unprecedented mass destruction

     

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    Content information
    Volltext (URL des Erstveröffentlichers)
    Source: Union catalogues
    Language: English
    Media type: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9781800104020
    Other identifier:
    Subjects: German drama / 20th century / History and criticism; War in literature; Rezeption
    Other subjects: Toller, Ernst / 1893-1939 / Hinkemann; Borchert, Wolfgang / 1921-1947 / Draussen vor der Tür; Frisch, Max / 1911-1991 / Biedermann und die Brandstifter; Frisch, Max (1911-1991); Toller, Ernst (1893-1939); Borchert, Wolfgang (1921-1947)
    Scope: 1 Online-Ressource (xi, 181 Seiten)
    Notes:

    Title from publisher's bibliographic system (viewed on 14 Jul 2022)

  13. Das deutsche Künstlerdrama
    Von der Aufklärung bis zur Gegenwart
    Author: Japp, Uwe
    Published: [2013]; ©2004
    Publisher:  De Gruyter, Berlin ; Boston

    Die vorliegende Arbeit entwirft eine Geschichte des deutschsprachigen Künstlerdramas. Leitfaden der Darstellung ist die dramen- und theatergeschichtlich relevante Figur des "Künstlers auf der Bühne". Berücksichtigt werden historische und fiktive... more

    Access:
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    Hochschule Bielefeld – University of Applied Sciences and Arts, Hochschulbibliothek
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    Technische Hochschule Köln, Hochschulbibliothek
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    Die vorliegende Arbeit entwirft eine Geschichte des deutschsprachigen Künstlerdramas. Leitfaden der Darstellung ist die dramen- und theatergeschichtlich relevante Figur des "Künstlers auf der Bühne". Berücksichtigt werden historische und fiktive Künstler. Die Untersuchung umfasst den Zeitraum von der zweiten Hälfte des 18. Jahrhunderts bis zur Gegenwart. Behandelt werden Werke von Christian Felix Weiße, Goethe, Tieck, Oehlenschläger, Grillparzer, Immermann, Halm, Holtei, Laube, Hebbel, Richard Wagner, Hofmannsthal, Hauptmann, Sorge, Jahnn, Dürrenmatt, Weiss, Jandl, Thomas Bernhard u.a. Ein kurzer Ausblick exponiert postmoderne Entwicklungen. Literaturgeschichtlich gesehen dominieren im 19. Jahrhundert die pathetischen und finalen Darbietungen, während im 20. Jahrhundert, neben einer singulären politischen Linie, die das Drama der Zeit überhaupt charakterisierende Form der Tragikomödie in den Vordergrund tritt. Darüber hinaus werden mediale Transformationen des Künstlers im Drama bzw. auf der Bühne bemerkbar. Die Arbeit enthält eine Chronologie, eine Bibliographie sowie ein Namen- und Werkregister und ermöglicht so auch den punktuellen Zugang zu interessierenden Einzelthemen This study drafts a history of German dramas dealing with artists. The thread running through the study is that of the 'artist on the stage' which is relevant for the history both of the drama and the theatre. Account is taken of both historic and fictitious artists. The study encompasses the period from the second half of the 18th century up to the present. Works examined include texts by Goethe, Tieck, Grillparzer, Immermann, Laube, Hebbel, Hofmannsthal, Hauptmann, Dürrenmatt, Weiss, Jandl, Bernhard et al

     

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  14. <<Das>> Drama des Prekären
    Über die Wiederkehr der Ethik in Theater und Performance
    Published: [2011]
    Publisher:  transcript Verlag, Bielefeld

    Das Prekäre ist nicht erst seit dem Einbruch der weltweiten Ökonomie 2008 ein Brennpunkt gegenwärtiger Existenzen. Wie wird es im Gegenwartstheater aufgegriffen und weiterentwickelt? Diese Studie analysiert Theater-, Tanz- und Film-Aufführungen um... more

     

    Das Prekäre ist nicht erst seit dem Einbruch der weltweiten Ökonomie 2008 ein Brennpunkt gegenwärtiger Existenzen. Wie wird es im Gegenwartstheater aufgegriffen und weiterentwickelt? Diese Studie analysiert Theater-, Tanz- und Film-Aufführungen um die Jahrtausendwende und bedient sich dafür der Methodik des »Überschreibens«. Ausgehend von Ethiken der Begegnung mit dem Anderen und von instabilen Ökonomien erweist sich dabei das Prekäre als ästhetische und ethische Kategorie. Katharina Pewny zeigt, dass die Übertragung des »Ethical Turn« in die Theaterwissenschaft des deutschen Sprachraums neue Wege eröffnet, die auch für verwandte Kunst- und Kulturwissenschaften relevant sind

     

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    Content information
    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783839416518
    Other identifier:
    Series: Theater ; 26
    Subjects: Drama / History and criticism / Theory, etc; German drama / 20th century / History and criticism; German drama / 21st century / History and criticism; Uncertainty in literature; Drama / 20th century; Drama / Technique; Drama; Literatur, Rhetorik, Literaturwissenschaft
    Scope: 1 online resource(336p.), illustrations
    Notes:

    Description based on online resource; title from PDF title page (publisher’s Web site, viewed March 24, 2015)

  15. Mit Leib und Körper
    Zur Korporalität in der deutschsprachigen Gegenwartsdramatik
    Published: [2011]
    Publisher:  transcript Verlag, Bielefeld

    Die Differenz zwischen Körper und Leib ist radikal - und wird doch erst sinnfällig im Spannungsfeld von Leben und Tod. Solange das Ich lebt und Gebrauch macht vom eigenen Körper, solange der Körper nach eigenen Gesetzmäßigkeiten (re-)agiert, hat das... more

     

    Die Differenz zwischen Körper und Leib ist radikal - und wird doch erst sinnfällig im Spannungsfeld von Leben und Tod. Solange das Ich lebt und Gebrauch macht vom eigenen Körper, solange der Körper nach eigenen Gesetzmäßigkeiten (re-)agiert, hat das Ich Körper und ist Leib. Trotz dieser markanten Unterscheidbarkeit ist es gerade die Leibdimension, die in den Kulturwissenschaften bisher als Untersuchungsgegenstand vernachlässigt wird. In einer ausführlichen Auseinandersetzung mit leibesphilosophischen Überlegungen, Impulsen aus der Psychologie, aus körperzentrierten Kulturtheorien sowie aus konstruktivistischen Ansätzen entwickelt Ljubinka Petrovic-Ziemer ein interdisziplinär anschlussfähiges körperleib-orientiertes Analysemodell, das sie an Theatertexten der deutschsprachigen Gegenwartsdramatik erprobt

     

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    Content information
    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783839418864
    Other identifier:
    Series: Theater ; 42
    Subjects: German drama / 20th century / History and criticism; German drama / 21st century / History and criticism; Deutsche Literatur; Human body in literature; Women in literature
    Scope: 1 online resource(428p.), illustrations
    Notes:

    Description based on online resource; title from PDF title page (ACM, viewed April 03 2015)