Results for *

Displaying results 1 to 6 of 6.

  1. Constructions of Cultural Identities in Newsreel Cinema and Television after 1945
    Contributor: Imesch, Kornelia (Herausgeber); Schade, Sigrid (Herausgeber); Sieber, Samuel (Herausgeber)
    Published: 2016
    Publisher:  SSOAR, GESIS – Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften e.V., Mannheim ; transcript Verlag, Bielefeld

    Abstract: Newsreel cinema and television not only served as an important tool in the shaping of political spheres and the construction of national and cultural identities up to the 1960s. Today's potent televisual forms were furthermore developed in... more

     

    Abstract: Newsreel cinema and television not only served as an important tool in the shaping of political spheres and the construction of national and cultural identities up to the 1960s. Today's potent televisual forms were furthermore developed in and strongly influenced by newsreels, and much of the archived newsreel footage is repeatedly used to both illustrate and re-stage past events and their significance. This book addresses newsreel cinema and television as a medium serving the formation of cultural identities in a variety of national contexts after 1945, its role in forming audiovisual narratives of a "biopic of the nation", and the technical, aesthetical, and political challenges of archiving and restaging cinematic and televisual newsreel

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
  2. Tod im Kino: Indexikalisches Sterben in ikonisch-symbolischen Ordnungen des Kinos
    Published: 2022
    Publisher:  SSOAR, GESIS – Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften e.V., Mannheim ; Büchner-Verlag, Marburg

    Abstract: Der Autor liefert in seiner Promotionsschrift einen Überblick über Legitimations- und Funktionalisierungsstrategien dokumentarischer Toten- und Todesszenen im Erzählkino. Sein chronologischer Bogen beginnt bei den frühesten animalischen... more

     

    Abstract: Der Autor liefert in seiner Promotionsschrift einen Überblick über Legitimations- und Funktionalisierungsstrategien dokumentarischer Toten- und Todesszenen im Erzählkino. Sein chronologischer Bogen beginnt bei den frühesten animalischen Toden vor laufender Kamera wie beispielsweise der filmisch festgehaltenen Hinrichtung des Elefantenweibchens Topsy in 'Electrocuting an Elephant - Thomas A. Edison' (1903) und er führt bis zu den Hochglanz-Snuff-Videos der Medienabteilung des Islamischen Staates in den 2010er Jahren. Zwischen diesen beiden Polen betrachtet der Autor mit derselben medienwissenschaftlichen Hinwendung arrivierte Arthouse-Filme, vor allem aber auch zahllose als Trash und Exploitation abqualifizierte Vertreter des Bahnhofskinos, die einem akademischen Zugriff bislang entzogen waren. Das Ergebnis ist ein Streifzug durch die verfemteren Regionen der Kinogeschichte und dabei nichts weniger als die erste auführliche Geschichte des Einbruchs realer Todesdarstellungen in die F

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783963178450
    Other identifier:
    DDC Categories: 070
    Subjects: Film; Literatur; Film <Motiv>
    Other subjects: Pirandello, Luigi (1867-1936); (thesoz)Kino; (thesoz)Tod; (thesoz)Thanatologie
    Scope: Online-Ressource, 634 S.
    Notes:

    Veröffentlichungsversion

    begutachtet (peer reviewed)

  3. Haupttendenzen der Entwicklung kultureller Bedürfnisse und Verhaltensweisen Jugendlicher in den siebziger Jahren: Kurzfassung
    Published: 1980

    Abstract: "Die vorliegende Untersuchung will in Auswertung der am Zentralinstitut für Jugendforschung vorliegenden Forschungsergebnisse eine Zusammenfassung zum Entwicklungsstand und zu Entwicklungstendenzen kultureller Bedürfnisse, Interessen und... more

     

    Abstract: "Die vorliegende Untersuchung will in Auswertung der am Zentralinstitut für Jugendforschung vorliegenden Forschungsergebnisse eine Zusammenfassung zum Entwicklungsstand und zu Entwicklungstendenzen kultureller Bedürfnisse, Interessen und Verhaltensweisen Jugendlicher geben." Das Verhältnis der Jugendlichen zu Kunst und Kultur wird für die Bereiche Literatur, Theater, Kino sowie sonstige Kunstformen analysiert. Ein Abschnitt widmet sich der Nutzung von Massenmedien durch die Jugendlichen. "Die in den siebziger Jahren durchgeführten soziologischen Untersuchungen belegen eindeutig, daß das konkrete Verhältnis Jugendlicher zu den einzelnen künstlerischen Angeboten, daß die Entwicklung entsprechender Erwartungen und Rezeptionsgewohnheiten wesentlich von der Angebotsstruktur bestimmt ist." (psz)

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Book
    Format: Online
    Other identifier:
    oai:gesis.izsoz.de:document/37249
    DDC Categories: 300; 301
    Subjects: Jugend; Bedürfnis; Tendenz; Diskothek; Jugendklub
    Other subjects: (thesoz)DDR; (thesoz)Jugendlicher; (thesoz)kulturelles Verhalten; (thesoz)Bedürfnisentwicklung; (thesoz)Kunst; (thesoz)Literatur; (thesoz)Theater; (thesoz)Kino; (thesoz)Massenmedien; (thesoz)Freizeit; (thesoz)Interesse
    Scope: Online-Ressource, 32 S.
    Notes:

    unbekannt

  4. An analytical study of 2013 cinematic adaptation of The great gatsby
    Published: 2016

    Abstract: Comparative Literature is categorized among interdisciplinary studies and tries to bridge a gap between different and separated spheres of human studies. Adaptation studies is a subdivision of Comparative Literature that makes a bond... more

     

    Abstract: Comparative Literature is categorized among interdisciplinary studies and tries to bridge a gap between different and separated spheres of human studies. Adaptation studies is a subdivision of Comparative Literature that makes a bond between Literature and Cinema. Both Literature and Cinema are two different mediums or different means of expression. Each has its own language to convey meaning. While novel uses words, cinema uses visual and aural images to convey meaning. Linda Hutchean is a famous adaptation theorist and her theories are used by many critics. She categorizes four different parts for her theory. What? Who and Why? How? When and Where? Through these four main parts, she scrutinizes adaptation process. What, refers to the form, changes, gains and losses, using different tools to convey meaning. Who, refers to the adapter. She poses this question that in adaptation process who is the real adapter? Director, composer, screenplay writer or editor? Why, refers to the moti

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Union catalogues
    Language: English
    Media type: Book
    Format: Online
    Other identifier:
    oai:gesis.izsoz.de:document/56442
    DDC Categories: 301; 070
    Other subjects: (thesoz)Literatur; (thesoz)Kino; (thesoz)Roman; (thesoz)Literaturadaption; (thesoz)interdisziplinäre Forschung
    Scope: Online-Ressource
    Notes:

    Veröffentlichungsversion

    begutachtet (peer reviewed)

    In: International Letters of Social and Humanistic Sciences (2016) 68 ; 73-85

  5. "Zur Entwicklung der kulturellen Freizeitgestaltung älterer Schüler": Teilbericht zur Intervallstudie "Fähigkeitsentwicklung im Schuljugendalter"
    Published: 1987

    Abstract: Der Bericht ist eine Teilauswertung einer vom Zentralinstitut für Jugendforschung 1987 durchgeführen Untersuchung, die zwei Befragungen von DDR-Schülern der 6. und 7. Klasse zum Thema "Kulturelle Freizeitgestaltung" beinhaltet. Ziel der... more

     

    Abstract: Der Bericht ist eine Teilauswertung einer vom Zentralinstitut für Jugendforschung 1987 durchgeführen Untersuchung, die zwei Befragungen von DDR-Schülern der 6. und 7. Klasse zum Thema "Kulturelle Freizeitgestaltung" beinhaltet. Ziel der Untersuchung ist es, Fähigkeits- und Leistungsentwicklung bei Schülern hinsichtlich des Zusammenhangs von kultureller Freizeitgestaltung und schulischer Leistungen und Fähigkeiten darzustellen. Geprüft wurden dabei: (1) die Beliebtheit verschiedener Freizeitaktivitäten; (2) die Bedeutung ausgewählter kultureller Werte für Schüler; (3) der Einfluß des Elternhauses auf die kulturelle Freizeitgestaltung; (4) die Kenntnisse der Eltern zur Interessenlage ihrer Kinder. (psz)

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Union catalogues
    Language: German
    Media type: Book
    Format: Online
    Other identifier:
    oai:gesis.izsoz.de:document/40035
    DDC Categories: 300; 301
    Subjects: Freizeitgestaltung; Schüler
    Other subjects: (thesoz)DDR; (thesoz)Schüler; (thesoz)Freizeit; (thesoz)Interesse; (thesoz)kulturelles Verhalten; (thesoz)Entwicklung; (thesoz)Freizeitbeschäftigung; (thesoz)Film; (thesoz)Literatur; (thesoz)Fernsehen; (thesoz)Kino
    Scope: Online-Ressource, 81 S.
    Notes:

    unbekannt

  6. Rethinking the question of the image-flow in contemporary cinema: Configurations and poetic effects
    Published: 2018

    Abstract: This paper reconsiders the complex and somewhat ambivalent relationships between the cinematographic image and the globalized world as it is characterized by flows (of images, among other flows). For this purpose, the paper examines... more

     

    Abstract: This paper reconsiders the complex and somewhat ambivalent relationships between the cinematographic image and the globalized world as it is characterized by flows (of images, among other flows). For this purpose, the paper examines different aesthetic forms that contemporary cinema gives to the image-flow – taking into account the editing as well as the framing resources –, based on a multiple corpus of both blockbusters and author films. The analysis aims at bringing out the poetic and affective effects of these representations of the flow. In particular, the paper suggests that contemporary cinema offers a new tragic vision of the flow, which it links to the melancholic or depressive affect

     

    Export to reference management software   RIS file
      BibTeX file
    Source: Union catalogues
    Language: French
    Media type: Book
    Format: Online
    Other identifier:
    oai:gesis.izsoz.de:document/58684
    DDC Categories: 070
    Other subjects: (thesoz)Dramaturgie; (thesoz)Film; (thesoz)Kino; (thesoz)Ästhetik; (thesoz)Globalisierung; (thesoz)Filmforschung; image, flow, contemporary cinema
    Scope: Online-Ressource
    Notes:

    Veröffentlichungsversion

    begutachtet (peer reviewed)

    In: ESSACHESS - Journal for Communication Studies ; 11 (2018) 1 ; 197-214