Preliminary Material /Gottfried Boehm, Orlando Budelacci, Maria Giuseppina di Monte and Michael Renner -- Gesicht und Identität. Wege, Übergänge, Passagen /Orlando Budelacci -- Face and Identity. Paths, Transitions, Passages /Orlando Budelacci -- Der lebendige Blick. Gesicht – Bildnis – Identität /Gottfried Boehm -- Francis Bacon. Selbstporträts « dé-facés » /Henri de Riedmatten -- Persons and Things. The Temptation of Contemporary Art in Giacometti and Bacon /Maria Giuseppina di Monte -- Roman Portraiture and the Semantics of Extraction /Michael Squire -- The Face as a Quasi-Thing /Tonino Griffero -- Having the Face. The Portrait in Person /Michele di Monte -- Talking About the Face. Narrative Identity of Patients with Facial Surgery /Lisa Schäfer-Fauth, Daniel Sollberger, Gabriele Lucius-Hoene, Puspa Agarwalla, Martin Haug and Joachim Küchenhoff -- The Challenge of Drawing a Face /Michael Renner -- On Reading Faces /Efa Mühlethaler and Axel Öland -- The Human Face and Temporality /Pouya Ahmadi -- Colour Composition and Identity /Stephanie Jerey -- Group Portraits – Between Individuality, Pattern and Form /Lena Friedli, Anna Papanastasiou and Michael Hübner -- “ Yes, We Can! ” – Power, Trust and the Rhetoric of the Image /Orlando Budelacci and Alex Hermann -- The Great Diversity of Facial Expressions /Ruedi Zürcher -- I am Many – Sequential Self Images /Linda Dagli Orti -- Masks and Faces /Svetlana Marchenko -- Technical Abstraction /Amir Berbic -- Stereoscopic Perception /Lorenzo Müller -- Watch out! /Kambiz Shafei -- Autorinnen und Autoren /Gottfried Boehm, Orlando Budelacci, Maria Giuseppina di Monte and Michael Renner Ein »Gesicht haben« gilt als Voraussetzung dafür, angeschaut zu werden. In der Bildergesellschaft begegnen wir Gesichtern überall: in der Politik, der Wirtschaft, der Werbung und in Kunst und Natur. Zugleich sind das Gesicht und sein Bild so alt wie die menschlichen Kulturen: Schauplatz humaner Identität. Wie kann man erklären, dass das Gesicht des Menschen uns bewegt? Der Band versammelt Beiträge aus unterschiedlichen Disziplinen, in denen das Gesicht einen wesentlichen Ort hat und nimmt die mehrsprachigen Diskussionen zum Thema auf, die im Rahmen des Nationalen Forschungsschwerpunktes Bildkritik (eikones) an der Universität Basel in Zusammenarbeit mit dem Istituto Svizzero in Rom sowie der Hochschule für Gestaltung und Kunst (FHNW) entstanden sind. To “have a face” is considered a prerequisite for being looked at. We encounter faces everywhere in our culture of images: in politics, economy, and advertisement as well as in the arts and nature. Moreover, the face and its image date back to the dawn of human societies and the arena of human identity. How can we explain the fact that the human face moves us? The essays gathered in this volume offer perspectives from different disciplines where the face holds a key position. They continue the multilingual discussions on this subject matter as they were developed in a collaboration between the NCCR Iconic Criticism (eikones) at the University of Basel, the Istituto Svizzero in Rome, and the University of Applied Sciences and Arts (FHNW) in Basel
|