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  1. Lieblingsgegenden, Fenster und Mauern. Zur emotionalen Enkodierung von Raum in Deutschschweizer Prosa zwischen 1850 und 1930

    Herrmann JB, Grisot G. Lieblingsgegenden, Fenster und Mauern. Zur emotionalen Enkodierung von Raum in Deutschschweizer Prosa zwischen 1850 und 1930. In: Geierhos M, Trilcke P, Börner I, et al., eds. DHd2022: Kulturen des digitalen Gedächtnisses.... more

     

    Herrmann JB, Grisot G. Lieblingsgegenden, Fenster und Mauern. Zur emotionalen Enkodierung von Raum in Deutschschweizer Prosa zwischen 1850 und 1930. In: Geierhos M, Trilcke P, Börner I, et al., eds. DHd2022: Kulturen des digitalen Gedächtnisses. Konferenzabstracts . 2022: 166-170. ; Ausgehend vom übergreifenden Forschungsinteresse einer datenbasierten Komparatistik der deutschsprachigen Länder möchte unser Beitrag erste Ergebnisse berichten über die emotionale Enkodierung von fiktionalem Raum. Anhand des DCHLi (Deutschschweizer Literaturkorpus), zurzeit als Pilotkorpus (76 Texte, 1854-1930, ca. 2 Mio. Wörter), und ausgehend von einem semiotischen Zugang zu textuell enkodierten Emotionen und Raumanalyse legen wir den derzeit gängigen Diktionär-basierten Zugang zu dimensionalen (Valenz, Arousal) und diskreten Emotionen (“Angst”, “Freude”, “Wut”, “Trauer”, „Ekel“) an. Welche unterschiedlichen Typen von Landschaft und Raum gibt es in der fiktionalen deutschschweizer Prosa zwischen 1854 und 1930, und wie sind diese jeweils emotional enkodiert? Unsere quantitative Befunde stellen Bezüge her zu ikonischen Kultur/Natur-Dichotomien im Erbe der Romantik, zu historischen Stadt/Land-Konstellationen, aber auch zu einem nationalliterarischen Rahmen mit vielbeklagtem Schweizer “Mythos” einerseits und identifikatorischen (oftmals Alpen-orientierten) Angeboten für die “imagined community” (Anderson) der sogenannten Willensnation andererseits. Wir schließen mit einer methodologischen Reflexion der Sentimentanalyse innerhalb der DH.

     

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    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: German
    Media type: Conference object; Report
    Format: Online
    DDC Categories: 800
    Rights:

    creativecommons.org/licenses/by/4.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  2. Praktische Tagger-Kritik. Zur Evaluation des POS-Tagging des Deutschen Textarchivs
    Published: 2018
    Publisher:  Verband Digital Humanities im deutschsprachigen Raum (DhD)

    Herrmann JB. Praktische Tagger-Kritik. Zur Evaluation des POS-Tagging des Deutschen Textarchivs. In: Vogeler G, ed. Tagungsband 5. Internationale Tagung “Digital Humanities im deutschsprachigen Raum” Kritik der digitalen Vernunft . Köln: Verband... more

     

    Herrmann JB. Praktische Tagger-Kritik. Zur Evaluation des POS-Tagging des Deutschen Textarchivs. In: Vogeler G, ed. Tagungsband 5. Internationale Tagung “Digital Humanities im deutschsprachigen Raum” Kritik der digitalen Vernunft . Köln: Verband Digital Humanities im deutschsprachigen Raum (DhD); 2018: 287-290. ; Der vorliegende Beitrag leistet eine Tool- und Methoden-Kritik der automatischen Auszeichnung von Wortarten (Part of Speech-, bzw. POSTaggern) an literarischen Texten des 19. und frühen 20. Jahrhunderts. Er geht über eine rein intellektuelle Reflektion hinaus, indem er erste Schritte einer empirischen Evaluation des POS-Tagging des Deutschen Textarchivs (DTA, Berlin-Brandenburgische Akademie der Wissenschaften) und seiner praktischen Verbesserung vorlegt.

     

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    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: German
    Media type: Conference object; Report
    Format: Online
    DDC Categories: 830; 430
    Rights:

    creativecommons.org/licenses/by/4.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  3. Operationalisierung der Metapher zur quantifizierenden Untersuchung deutschsprachiger literarischer Texte im Übergang vom Realismus zur Moderne
    Published: 2023
    Publisher:  J.B. Metzler

    Herrmann JB. Operationalisierung der Metapher zur quantifizierenden Untersuchung deutschsprachiger literarischer Texte im Übergang vom Realismus zur Moderne. In: Jannidis F, ed. Digitale Literaturwissenschaft. DFG-Symposion 2017 . Germanistische... more

     

    Herrmann JB. Operationalisierung der Metapher zur quantifizierenden Untersuchung deutschsprachiger literarischer Texte im Übergang vom Realismus zur Moderne. In: Jannidis F, ed. Digitale Literaturwissenschaft. DFG-Symposion 2017 . Germanistische Symposien (GERMSYMP). Stuttgart: J.B. Metzler; 2023.

     

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    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: German
    Media type: Article (edited volume)
    Format: Online
    DDC Categories: 830
    Rights:

    creativecommons.org/licenses/by/4.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  4. Predicting sentiments and space in Swiss literature using BERT and Prodigy

    Grisot G, Pennino F, Herrmann JB. Predicting sentiments and space in Swiss literature using BERT and Prodigy. Presented at the CHR2023 - 3rd Conference on Computational Humanities Research, Antwerp. ; Thanks to the development of new powerful... more

     

    Grisot G, Pennino F, Herrmann JB. Predicting sentiments and space in Swiss literature using BERT and Prodigy. Presented at the CHR2023 - 3rd Conference on Computational Humanities Research, Antwerp. ; Thanks to the development of new powerful technologies for computational data analysis, an increasing number of researchers has investigated sentiment in texts, making use of traditional corpus linguistic approaches as well as machine learning tools. When considering literary texts, however, sentiment analysis is still in its infancy, especially when it focuses on languages other than English [1]. Crucially, only very few studies so far have related the representation of sentiment and emotions to that of space. This has depended partly on the limited amount of literary texts available digitally and partly of the challenges of defining and identifying space in literature. Emotions and space are however central to the experience of literary narrative [2, 3, 4], and recent advances in their systematic, quantitative analysis have been made within computational literary studies [5, 6, 7]. Using lexicon-based methods, Grisot and Herrmann [8] investigated emotions and sentiments in relation to the representation of literary space, looking in particular at the differences between the rural and urban landscapes portrayed in a corpus of Swiss novels written in German. The present paper takes a step forward, building on their data and using manual annotation and advanced machine learning methods to train a fine-tuned model, in order to automatically detect and recognise on the one hand sentiment (valence, arousal) and discrete emotions (joy, anger, sadness, disgust, fear, surprise), and on the other spatial entities (named and unnamed), in a historical corpus of Swiss novels. With such model, we aim at higher levels of lexical coverage and validity when compared to existing results obtained with sentiment lexicons and entities lists. Using a language model trained on a large corpus (3000+) of German literary texts spanning ...

     

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    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: English
    Media type: Conference object
    Format: Online
    DDC Categories: 400; 800; 430; 000
    Subjects: Sentiment Analysis; Geography of Literature; Machine Learning; BERT; Swiss Literature
    Rights:

    creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  5. Examining the representation of landscape and its emotional value in German-Swiss fiction between 1840 and 1940
    Published: 2023
    Publisher:  McGill University, CA

    Grisot G, Herrmann JB. Examining the representation of landscape and its emotional value in German-Swiss fiction between 1840 and 1940. Journal of Cultural Analytics . 2023;8(1). ; This paper presents a quantitative analysis of the representation and... more

     

    Grisot G, Herrmann JB. Examining the representation of landscape and its emotional value in German-Swiss fiction between 1840 and 1940. Journal of Cultural Analytics . 2023;8(1). ; This paper presents a quantitative analysis of the representation and affective encoding of fictional space in a corpus of 125 Swiss literary prose texts of the 19th and early 20th Century written in German, offering a contribution to both spatial and affective literary studies. Motivated by questions about the iconic dichotomy between ‘urban’ and ‘rural/natural’ space in literary works (Sengle; Fournier; Nell and Weiland) – and in Swiss literature around 1900 in particular (Rehm) – we use computational methods to detect and examine how different types of space are distributed and affectively encoded in German-Swiss literature. Taking into account the complexity of cultural perceptions and representations of space across history, we examine the presence of ‘urban’ and ‘rural/natural’ fictional spaces and their potential role in constructing a ‘Swiss’ national literature (Böhler; Zimmer), and their affective encoding. In order to do this, we first compiled a comprehensive dictionary of named and non-named spatial entities in the broad spatial categories RURAL and URBAN, and examined the presence of sentiment and emotions (valence and discrete emotions) and their ‘strength’ (arousal) in relation to these. We used current state-of-the-art sentiment lexicons for German available to the digital humanities community. Similarly to Heuser et al., we mapped the spatial entities and the sentiment lexicons onto our corpus, and focused on spans of +/-50 words around the detected entities, in order to examine the specific sentiment and emotions related to space. In an exploratory analysis, we offer here a first-time data-driven perspective on rural and urban fictional space, incorporating the dimension of affective encoding of space systematically.

     

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    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: English
    Media type: Article (journal)
    Format: Online
    DDC Categories: 830
    Rights:

    creativecommons.org/licenses/by/4.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess

  6. Digitalität in der germanistischen Literaturwissenschaft, quo vadis? Ein Bericht aus der Praxis

    Boucher M-C, Gold J, Preis M, et al. Digitalität in der germanistischen Literaturwissenschaft, quo vadis? Ein Bericht aus der Praxis. ; Dieser Beitrag berichtet aus der Praxis der Implementierung von Digitalität in der germanistischen Lehre an der... more

     

    Boucher M-C, Gold J, Preis M, et al. Digitalität in der germanistischen Literaturwissenschaft, quo vadis? Ein Bericht aus der Praxis. ; Dieser Beitrag berichtet aus der Praxis der Implementierung von Digitalität in der germanistischen Lehre an der Universität Bielefeld. Auf unterschiedlichen Ebenen wird bei uns Digitalität – teils auch in Kollaboration mit Computerlinguistik, Geschichts- und Erziehungswissenschaft sowie Gender Studies – zunehmend im germanistischen Curriculum verankert. Ausgehend von den Herausforderungen der digitalen Transformation von Gesellschaft und Geisteswissenschaften wird in diesem Beitrag geschildert, welche digitalen und kollaborativen Möglichkeiten im Bereich der Literaturgeschichte entwickelt werden, wie Studierende in einem Bachelor-Studiengang der Germanistik Kompetenzen der Digital Humanities und Fachwissen über emergente Phänomene der Digitalität in Gegenwartsliteratur und Medialität erwerben, wie Fragen der Alterität in der mediävistischen Lehre begegnet wird und welche fachdidaktischen Ansätze sich zu medienkritischen Diskursen, Algorithmizität und digitaler Ästhetik bewähren. Wir berichten von diesbezüglichen Herausforderungen und Best Practices, von Einsichten und Perspektiven.

     

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    Source: BASE Selection for Comparative Literature
    Language: German
    Media type: Conference object
    Format: Online
    DDC Categories: 830
    Subjects: Posterpräsentation; Data Literacy; Digitalität; Distant Reading; Fachdidaktik; Gamification; Korpus; Literaturgeschichte; Literaturwissenschaft; Mediävistik; Lehre; Daten; Interaktion; Literatur; Methoden; Text; BiLinked CoP Data Literacy
    Rights:

    creativecommons.org/licenses/by/4.0/ ; info:eu-repo/semantics/openAccess