Ergebnisse für *

Zeige Ergebnisse 1 bis 8 von 8.

  1. Längeres gemeinsames Lernen macht einen Unterschied
    Erschienen: [2020]
    Verlag:  WZB, Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung, Berlin

    Ein früh gliederndes Schulsystem benachteiligt leistungsschwache Kinder. Leistungsschwächere Schülerinnen und Schüler profitieren von zwei weiteren Jahren des gemeinsamen Lernens in Schulsystemen ohne getrennte Haupt- und Realschulen. Längeres... mehr

    Zugang:
    Verlag (kostenfrei)
    Resolving-System (kostenfrei)
    Resolving-System (kostenfrei)
    Deutsches Institut für Menschenrechte, Bibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    Ein früh gliederndes Schulsystem benachteiligt leistungsschwache Kinder. Leistungsschwächere Schülerinnen und Schüler profitieren von zwei weiteren Jahren des gemeinsamen Lernens in Schulsystemen ohne getrennte Haupt- und Realschulen. Längeres gemeinsames Lernen geht nicht zulasten der besseren Schülerinnen und Schüler. Durch eine spätere Aufteilung der Schülerschaft kann Kompetenzarmut verringert werden.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/223205
    Schriftenreihe: WZBrief Bildung ; 40 (August 2020)
    Schlagworte: Schule; Leistungsbeurteilung; Bildungschancen; Schulpolitik; Deutschland
    Umfang: 1 Online-Ressource (circa 9 Seiten), Illustrationen
  2. On track to success?
    returns to vocational education against different alternatives
    Erschienen: [2022]
    Verlag:  Universität Potsdam, Potsdam

    Zugang:
    Resolving-System (kostenfrei)
    Verlag (kostenfrei)
    Resolving-System (kostenfrei)
    Resolving-System (kostenfrei)
    Verlag (kostenfrei)
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Schriftenreihe: CEPA discussion papers ; no. 58 (November 2022)
    Schlagworte: instrumental variables; multi-valued treatment; returns to education; vocational education
    Umfang: 1 Online-Ressource (70 Seiten, 3740 KB), Illustratioen
    Bemerkung(en):

    Many countries consider expanding vocational curricula in secondary education to boost skills and labour market outcomes among non-university-bound students. However, critics fear this could divert other students from more profitable academic education. We study labour market returns to vocational education in England, where until recently students chose between a vocational track, an academic track and quitting education at age 16. Identification is challenging because self-selection is strong and because students’ next-best alternatives are unknown. Against this back- drop, we leverage multiple instrumental variables to estimate margin-specific treatment effects, i.e., causal returns to vocational education for students at the margin with academic education and, separately, for students at the margin with quitting education. Identification comes from variation in distance to the nearest vocational provider conditional on distance to the nearest academic provider (and vice-versa), while controlling for granular student, school and neighbourhood characteristics. The analysis is based on population-wide administrative education data linked to tax records. We find that the vast majority of marginal vocational students are indifferent be- tween vocational and academic education. For them, vocational enrolment substantially decreases earnings at age 30. This earnings penalty grows with age and is due to wages, not employment. However, consistent with comparative advantage, the penalty is smaller for students with higher revealed preferences for the vocational track. For the few students at the margin with no further education, we find merely tentative evidence of increased employment and earnings from vocational enrolment

  3. Längeres gemeinsames Lernen macht einen Unterschied
    Erschienen: [2020]
    Verlag:  WZB, Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung, Berlin

    Ein früh gliederndes Schulsystem benachteiligt leistungsschwache Kinder. Leistungsschwächere Schülerinnen und Schüler profitieren von zwei weiteren Jahren des gemeinsamen Lernens in Schulsystemen ohne getrennte Haupt- und Realschulen. Längeres... mehr

    Zugang:
    Verlag (kostenfrei)
    Resolving-System (kostenfrei)
    Resolving-System (kostenfrei)
    Deutsches Institut für Menschenrechte, Bibliothek
    keine Fernleihe
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 352
    keine Fernleihe

     

    Ein früh gliederndes Schulsystem benachteiligt leistungsschwache Kinder. Leistungsschwächere Schülerinnen und Schüler profitieren von zwei weiteren Jahren des gemeinsamen Lernens in Schulsystemen ohne getrennte Haupt- und Realschulen. Längeres gemeinsames Lernen geht nicht zulasten der besseren Schülerinnen und Schüler. Durch eine spätere Aufteilung der Schülerschaft kann Kompetenzarmut verringert werden.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/223205
    Schriftenreihe: WZBrief Bildung ; 40 (August 2020)
    Schlagworte: Schule; Leistungsbeurteilung; Bildungschancen; Schulpolitik; Deutschland
    Umfang: 1 Online-Ressource (circa 9 Seiten), Illustrationen
  4. Better together?
    heterogeneous effects of tracking on student achievement
    Erschienen: [2020]
    Verlag:  Centre for Economic Performance, London School of Economics and Political Science, London

    Zugang:
    Verlag (kostenfrei)
    Verlag (kostenfrei)
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    VS 449
    keine Fernleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Schriftenreihe: CEP discussion paper ; no 1706 (July 2020)
    Schlagworte: Bildungsniveau; Allgemeinbildende Schule; Studium; Teilstaat; Deutschland; Tracking; student achievement; school systems; inequality; difference-in-differences; triple-differences; value-added
    Umfang: 1 Online-Ressource (circa 74 Seiten), Illustrationen
  5. Better together?
    heterogeneous effects of tracking on student achievement
    Erschienen: 2018
    Verlag:  DIW Berlin, German Institute for Economic Research, Berlin

    This study estimates mean and distributional effects of early between-school ability tracking on student achievement. For identification, I exploit heterogeneity in tracking regimes between German federal states. After comprehensive primary school,... mehr

    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 14 (1775)
    keine Fernleihe

     

    This study estimates mean and distributional effects of early between-school ability tracking on student achievement. For identification, I exploit heterogeneity in tracking regimes between German federal states. After comprehensive primary school, about 40% of students are selected for the academic track and taught in separate schools in all states. The remaining students, however, are either taught comprehensively or further tracked into two different school forms depending on the state. I estimate the effects of this tracking on students' mathematics and reading test scores with a difference-in-difference-in-differences estimator to eliminate unobserved heterogeneity in achievement levels and trends between states. I find substantial achievement gains from comprehensive versus tracked schooling at ages 10-12. These average effects are almost entirely driven by low-achievers. I do not find evidence for negative effects of comprehensive schooling on the achievement of higher performing students. My results show that decreasing the degree of tracking in early secondary school can reduce inequality while increasing the efficiency of educational production.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Hinweise zum Inhalt
    Volltext (kostenfrei)
    Volltext (kostenfrei)
    Volltext (kostenfrei)
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/190792
    Schriftenreihe: Discussion papers / Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung ; 1775
    Schlagworte: Bildungsniveau; Allgemeinbildende Schule; Studium; Teilstaat; Deutschland
    Umfang: 1 Online-Ressource (circa 50 Seiten), Illustrationen
  6. On track to success?
    returns to vocational education against different alternatives
    Erschienen: [2022]
    Verlag:  Universität Potsdam, Potsdam

    Zugang:
    Resolving-System (kostenfrei)
    Verlag (kostenfrei)
    Resolving-System (kostenfrei)
    Resolving-System (kostenfrei)
    Verlag (kostenfrei)
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    VS 811
    keine Fernleihe
    Universität Potsdam, Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Schriftenreihe: CEPA discussion papers ; no. 58 (November 2022)
    Schlagworte: instrumental variables; multi-valued treatment; returns to education; vocational education
    Umfang: 1 Online-Ressource (70 Seiten, 3740 KB), Illustratioen
    Bemerkung(en):

    Many countries consider expanding vocational curricula in secondary education to boost skills and labour market outcomes among non-university-bound students. However, critics fear this could divert other students from more profitable academic education. We study labour market returns to vocational education in England, where until recently students chose between a vocational track, an academic track and quitting education at age 16. Identification is challenging because self-selection is strong and because students’ next-best alternatives are unknown. Against this back- drop, we leverage multiple instrumental variables to estimate margin-specific treatment effects, i.e., causal returns to vocational education for students at the margin with academic education and, separately, for students at the margin with quitting education. Identification comes from variation in distance to the nearest vocational provider conditional on distance to the nearest academic provider (and vice-versa), while controlling for granular student, school and neighbourhood characteristics. The analysis is based on population-wide administrative education data linked to tax records. We find that the vast majority of marginal vocational students are indifferent be- tween vocational and academic education. For them, vocational enrolment substantially decreases earnings at age 30. This earnings penalty grows with age and is due to wages, not employment. However, consistent with comparative advantage, the penalty is smaller for students with higher revealed preferences for the vocational track. For the few students at the margin with no further education, we find merely tentative evidence of increased employment and earnings from vocational enrolment

  7. Stellungnahme aus dem Verein für Socialpolitik
    für besseren Datenzugang im Bereich Bildung
    Erschienen: [2024]
    Verlag:  RWI - Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung, Essen, Germany

    Evidenzbasierte Bildungspolitik benötigt umfassende Daten. Bildungsökonominnen und -ökonomen des Vereins für Socialpolitik fordern die Umsetzung eines Bildungsverlaufsregisters über alle Stufen formaler Bildung sowie den regelhaften Zugang der... mehr

    Zugang:
    Verlag (kostenfrei)
    Verlag (kostenfrei)
    Resolving-System (kostenfrei)
    DIE-Bibliothek
    keine Fernleihe
    Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung Halle, Bibliothek
    keine Fernleihe
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 293
    keine Fernleihe

     

    Evidenzbasierte Bildungspolitik benötigt umfassende Daten. Bildungsökonominnen und -ökonomen des Vereins für Socialpolitik fordern die Umsetzung eines Bildungsverlaufsregisters über alle Stufen formaler Bildung sowie den regelhaften Zugang der Forschung zu diesen Daten. International würde Deutschland mit einem derartig verknüpfbaren Bildungsverlaufsregister an die Standards anderer europäischer Staaten aufschließen und es ermöglichen, die komplexen Zusammenhänge der Bildungssysteme besser zu verstehen. Das Bildungsverlaufsregister sollte alle Ebenen der formalen Bildung abdecken und perspektivisch mit weiteren Datenquellen beispielsweise aus den Bereichen Arbeitsmarkt, Steuern und Gesundheit verknüpfbar sein, um auch langfristige Effekte von Bildung analysieren zu können. Evidence-based education policy needs comprehensive data. Education economists of the Verein für Socialpolitik call for the implementation of a longitudinal education register in Germany to understand the complex interrelationships of education systems. The education register should cover all levels of formal education and include data on student performance in order to close a serious data gap in Germany. The statement also calls for regular access to this data for independent research. Once implemented, the education register should enable linking with other data sources, for example from the labor market, tax and health records, in order to be able to analyze the long-term effects of education. By establishing a longitudinal education register, Germany would finally catch up with established standards of other European countries, creating a resource where education register data not only exists, but are available for researchers and can be linked with other data.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783969732335
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/282994
    Schriftenreihe: RWI Materialien ; Heft 159
    Schlagworte: Bildungspolitik; Bildungssystem; Datenerhebung; Bildungsgang; Datenauswertung; Kompetenz; Bildungsdaten; Bildungsverlaufsregister; Datenzugang; Kompetenzen
    Umfang: 1 Online-Ressource (circa 19 Seiten)
  8. Für einen besseren Datenzugang im Bereich Bildungsdaten
    Stellungnahme aus dem Verein für Socialpolitik
    Erschienen: Dezember 2023
    Verlag:  Rat für Sozial- und Wirtschaftsdaten (RatSWD), Berlin

    Die Stellungnahme der Arbeitsgruppe "Bildungsdaten" zeigt die gravierenden Datenmängel im Bereich der Verfügbarkeit und Verknüpfbarkeit von Bildungsdaten in Deutschland auf. Sie fordert die Umsetzung eines Bildungsverlaufsregisters über alle Stufen... mehr

    Zugang:
    Verlag (kostenfrei)
    Resolving-System (kostenfrei)
    Resolving-System (kostenfrei)
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 220
    keine Fernleihe

     

    Die Stellungnahme der Arbeitsgruppe "Bildungsdaten" zeigt die gravierenden Datenmängel im Bereich der Verfügbarkeit und Verknüpfbarkeit von Bildungsdaten in Deutschland auf. Sie fordert die Umsetzung eines Bildungsverlaufsregisters über alle Stufen formaler Bildung sowie den regelhaften Zugang der Forschung zu diesen Daten. International würde Deutschland mit einem derartig verknüpfbaren Bildungsverlaufsregister an die Standards anderer europäischer Staaten aufschließen.

     

    Export in Literaturverwaltung   RIS-Format
      BibTeX-Format
    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/283928
    Schriftenreihe: RatSWD working paper series ; 282
    Schlagworte: Datenzugang; Bildungsdaten
    Umfang: 1 Online-Ressource (circa 20 Seiten)