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  1. Demand response through decentralized optimization in residential areas with wind and photovoltaics
    Erschienen: [2020]
    Verlag:  Karlsruher Institut für Technologie (KIT), Karlsruhe

    A paradigm shift has to be realized in future energy systems with high shares of renewable energy sources. The electrical demand has to react to the fluctuating electricity generation of renewable energy sources. To this end, flexible electrical... mehr

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    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 597
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    A paradigm shift has to be realized in future energy systems with high shares of renewable energy sources. The electrical demand has to react to the fluctuating electricity generation of renewable energy sources. To this end, flexible electrical loads like electric heating devices coupled with thermal storage or electric vehicles are necessary in combination with optimization approaches. In this paper, we develop a novel privacy-preserving approach for decentralized optimization to exploit load flexibility. This approach, which is based on a set of schedules, is referred to as SEPACO-IDA. The results show that our developed algorithm outperforms the other approaches for scheduling based decentralized optimization found in the literature. Furthermore, this paper clearly illustrates the suboptimal results for uncoordinated decentralized optimization and thus the strong need for coordination approaches. Another contribution of this paper is the development and evaluation of two methods for distributing a central wind power profile to the local optimization problem of distributed agents (Equal Distribution and Score-Rank-Proportional Distribution). These wind profile assignment methods are combined with different decentralized optimization approaches. The results reveal the dependency of the best wind profile assignment method on the used decentralized optimization approach.

     

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    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/215853
    Schriftenreihe: Working paper series in production and energy ; no. 42 (April 2020)
    Umfang: 1 Online-Ressource (circa 25 Seiten), Illustrationen
  2. A study on free-floating carsharing in Europe
    impacts of car2go and DriveNow on modal shift, vehicle ownership, vehicle kilometers traveled, and CO2 emissions in 11 European cities
    Erschienen: [2019]
    Verlag:  Karlsruher Institut für Technologie (KIT), Karlsruhe

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    Technische Informationsbibliothek (TIB) / Leibniz-Informationszentrum Technik und Naturwissenschaften und Universitätsbibliothek
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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/209622
    Schriftenreihe: Working paper series in production and energy ; no. 36 (December 2019)
    Umfang: 1 Online-Ressource (circa 32 Seiten), Illustrationen
  3. Die Rolle von Elektroautos in der Mobilität von morgen
    ambitionierte Flottenemissionsnormen und flankierende Politikinstrumente helfen, deutsche Klimaschutzziele zu erreichen
    Erschienen: Januar 2021
    Verlag:  Wuppertal Institut für Klima, Umwelt, Energie gGmbH, Wuppertal

    Im vergangenen Jahr waren die Zuwachszahlen im Bereich der Elektromobilität in Deutschland höher als jemals zuvor. Das enorme Wachstum ist vor allem der EU-Verordnung zur Flottenemissionsnorm zu verdanken. Die Elektromobilität hat damit einen... mehr

    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 364
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    Im vergangenen Jahr waren die Zuwachszahlen im Bereich der Elektromobilität in Deutschland höher als jemals zuvor. Das enorme Wachstum ist vor allem der EU-Verordnung zur Flottenemissionsnorm zu verdanken. Die Elektromobilität hat damit einen wichtigen Schritt gemacht und gezeigt, dass sie das Potenzial hat, den Verbrennungsmotor bald zu verdrängen. Doch allein ein sehr hoher Marktanteil an Elektroautos genügt nicht, um die mittelfristigen deutschen Klimaschutzziele zu erreichen. Dies ist eine der zentralen Aussagen der Autoren des vorliegenden Impulspapiers. Sie empfehlen, dass die Europäische Union Herstellern weiterhin ambitionierte Zielvorgaben für emissionsarme Pkw machen sollte, damit schon im Jahr 2030 annähernd alle neu zugelassenen Pkw elektrisch angetrieben werden. Autos mit Hybridantrieb sind auf diesem Weg maximal eine wichtige Übergangstechnologie. Zentrale Voraussetzung ist zudem, dass die derzeitigen Ladevorgänge erleichtert werden, damit der Umstieg auf Fahrzeuge mit alternativem Antriebskonzept deutlich attraktiver wird.

     

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    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/231404
    Schriftenreihe: Zukunftsimpuls ; 15 (Januar 2021)
    Schlagworte: Mobilität; Elektrofahrzeug; Hybridfahrzeug; Treibhausgas-Emissionen; Immissionsschutz; Klimapolitik; Szenariotechnik; Deutschland
    Umfang: 1 Online-Ressource (circa 23 Seiten), Illustrationen
  4. Ensuring an effective global stocktake with a sectoral perspective

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    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    Schriftenreihe: NDCAspects
    Umfang: 1 Online-Ressource (curca 21 Seiten), Illustrationen
  5. Can electric vehicle charging be carbon neutral?
    uniting smart charging and renewables
    Erschienen: [2023]
    Verlag:  Karlsruher Institut für Technologie (KIT), Karlsruhe

    Growing numbers of plug-in electric vehicles in Europe will have an increasing impact on the electricity system. Using the agent-based simulation model PowerACE for ten electricity markets in Central Europe, we analyze how different charging... mehr

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    DS 597
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    Growing numbers of plug-in electric vehicles in Europe will have an increasing impact on the electricity system. Using the agent-based simulation model PowerACE for ten electricity markets in Central Europe, we analyze how different charging strategies impact price levels and production- as well as consumption-based carbon emissions in France and Germany. The applied smart charging strategies consider spot market prices and/or real-time production from renewable energy sources. While total European carbon emissions do not change significantly in response to the charging strategy due to the comparatively small energy consumption of the electric vehicle fleet, our results show that all smart charging strategies reduce price levels on the spot market and lower total curtailment of renewables. Here, charging processes optimized according to hourly prices have the strongest effect. Furthermore, smart charging strategies reduce electricity purchasing costs for aggregators by about 10% compared to uncontrolled charging. In addition, the strategies allow aggregators to communicate near-zero allocated emissions for charging vehicles. An aggregator's charging strategy expanding classic electricity cost minimization by limiting total national PEV demand to 10% of available electricity production from renewable energy sources leads to the most favorable results in both metrics, purchasing costs and allocated emissions. Finally, aggregators and plug-in electric vehicle owners would benefit from the availability of national, real-time Guarantees of Origin and the respective scarcity signals for renewable production.

     

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    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/271091
    Schriftenreihe: Working paper series in production and energy ; no. 69 (February 2023)
    Schlagworte: Energy system analysis; Electric mobility; Smart charging; Electricity markets; CO2 emissions; Renewable energies
    Umfang: 1 Online-Ressource (circa 44 Seiten), Illustrationen
  6. On the road to an electric mobility mass market
    how can early adopters be characterized?
    Erschienen: [2015]
    Verlag:  Karlsruher Institut für Technologie, Karlsruhe

    Different field trials and corresponding acceptance studies with new technologies have been carried out between 2010 and 2013 at the Chair of Energy Economics at the Karlsruhe Institute of Technology (KIT). Those involved Electric Vehicle (EV) users,... mehr

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    DS 597 (8)
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    Different field trials and corresponding acceptance studies with new technologies have been carried out between 2010 and 2013 at the Chair of Energy Economics at the Karlsruhe Institute of Technology (KIT). Those involved Electric Vehicle (EV) users, Liquefied Petroleum Gas (LPG) and Compressed Natural Gas (CNG) vehicle users as well as persons with strong interest in EV and smart home technologies. In order to characterize early adopters the same item-sets con-cerning attitudes regarding climate change, prices and innovations as well as corresponding socio-demographic characteristics, were used throughout all these studies and have been joined now and analyzed together. Additionally, regression methods have been applied in order to characterize early EV adopters based on a subsample of EV company car users in the French-German context. A binary logit model explaining private EV purchase intention has been developed. According to this model, early private EV adopters are likely to have a higher level of income, to have a household equipped with two or more cars and to travel more than 50 kilometers a day, not necessarily by car. This model additionally shows that possi-bilities to experience EV (e.g. by test drives) are important leverages to support adoption of EV by private car buyers. Respondents who already decided to pri-vately purchase an EV show significantly lower general price sensitivities than the LPG and CNG vehicle users.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Konferenzschrift
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/176734
    Körperschaften/Kongresse: Workshop “Future Mobility - Markets and Policy Measures in the Evolution of Electric Mobility“ (2013, Oldenburg)
    Schriftenreihe: Working paper series in production and energy ; no. 8 (May 2015)
    Umfang: 1 Online-Ressource (circa 34 Seiten), Illustrationen
  7. Öffentliche Ladeinfrastruktur für Elektrofahrzeuge
    Ergebnisse der Profilregion Mobilitätssysteme Karlsruhe
    Erschienen: Dezember 2017
    Verlag:  Fraunhofer-Institut für System- und Innovationsforschung ISI, Karlsruhe

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    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    C 280041
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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    Schlagworte: Elektrofahrzeug; Tankstelle; Infrastruktur; Deutschland; Baden-Württemberg
    Umfang: 25 Seiten, 3 ungezählte Seiten, Illustrationen, Diagramme, Karten
  8. Potentials for electric vehicles in France, Germany, and India
    a comparison of the three markets
    Erschienen: [2014]
    Verlag:  Karlsruher Institut für Technologie, Karlsruhe

    As road transport is responsible for a major part of greenhouse gas emissions, broad diffusion of electric vehicles (EV), in combination with electricity generated from "clean" energy sources, can contribute to reducing overall CO2 emissions... mehr

    Technische Informationsbibliothek (TIB) / Leibniz-Informationszentrum Technik und Naturwissenschaften und Universitätsbibliothek
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    DS 597 (5)
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    As road transport is responsible for a major part of greenhouse gas emissions, broad diffusion of electric vehicles (EV), in combination with electricity generated from "clean" energy sources, can contribute to reducing overall CO2 emissions significantly. EV include plug-in hybrid electric vehicles (PHEV) and range-extended electric vehicles (REEV) which still contain a combustion engine and, hence, do not restrict the user compared to conventional vehicles, as well as pure battery electric vehicles (BEV). BEV will be focused in this article, as the user behavior is affected considerably by a limited range and longer "refueling" times. However, with a current market penetration below 1 %, the impact of BEV is marginal. Although the sales figures of BEV are low all over the world, it will be pointed out in this article that the potential for diffusion and take-off of this new technology varies in different countries depending on some framework conditions like infrastructure and energy generation as well as on individual factors measured by surveys in the different countries. Hence, this study tries to compare market potentials for BEV in different countries in order to improve the knowledge basis for decisions of policy makers. Two Western countries, France and Germany, and one rapidly growing developing country, India, have been chosen. In the first step of our analysis, framework conditions are analyzed and compared, which influence societies' strategies as regards future developments of national passenger transport systems determining the future role of BEV. This step focuses on economic differences, greenhouse gas emissions, national EV promotion programs, differences in the underlying electric power system, as well as passenger car stock and vehicle (including motorized two-wheeler) registrations. The second step concentrates on the differences in user acceptance of BEV in the three different nations. Therefore, consumers' responses to internet questionnaires relating to BEV acceptance which were distributed in France, Germany and India were compared. With the help of variance analysis statistical differences of consumers' statements in the three countries are determined. The main result of the two-step analysis is that France currently has the biggest market potential for BEV, since the economic conditions and acceptance patterns in society are more beneficial for BEV than they are in Germany and India. While the individuals' BEV acceptance level seems to be comparably lower in Germany, Indian framework conditions negatively influence the diffusion of BEV. Thus, it seems advantageous to start promoting BEV in France, to focus on REEV and PHEV in Germany, and to neglect promoting policies for (four-wheel) EV in India in the next years. However, it seems necessary to support long-term diffusion of EV in India, considering the increasing sales figures of new vehicles and the corresponding challenges in Indian megacities.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/176731
    Schriftenreihe: Working paper series in production and energy ; no. 5 (October 2014)
    Umfang: 1 Online-Ressource (circa 39 Seiten), Illustrationen
  9. Szenarien für ein klimaneutrales Deutschland
    Technologieumbau, Verbrauchsreduktion und Kohlenstoffmanagement
    Erschienen: Februar 2023
    Verlag:  acatech - Deutsche Akademie der Technikwissenschaften, München ; Deutsche Akademie der Naturforscher Leopoldina, Halle (Saale) ; Union der deutschen Akademien der Wissenschaften, Mainz

    Zugang:
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    Deutsches Institut für Urbanistik gGmbH, Bibliothek
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    Fachinformationsverbund Internationale Beziehungen und Länderkunde
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    Stiftung Wissenschaft und Politik (SWP), Bibliothek
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    Universitätsbibliothek Braunschweig
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    Universitätsbibliothek Clausthal
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    Fachhochschule Erfurt, Hochschulbibliothek
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    Technische Universität Bergakademie Freiberg, Bibliothek 'Georgius Agricola'
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    Niedersächsische Staats- und Universitätsbibliothek Göttingen
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    Universitäts- und Landesbibliothek Sachsen-Anhalt / Zentrale
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    Helmut-Schmidt-Universität, Universität der Bundeswehr Hamburg, Universitätsbibliothek
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    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
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    Technische Universität Hamburg, Universitätsbibliothek
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    Bibliothek der Hochschule Hannover
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    Niedersächsischer Landtag, Bibliothek
    E-Dok M 2023
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    Technische Informationsbibliothek (TIB) / Leibniz-Informationszentrum Technik und Naturwissenschaften und Universitätsbibliothek
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    Thüringer Universitäts- und Landesbibliothek
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    Helmholtz-Zentrum für Ozeanforschung Kiel (GEOMAR), Bibliothek
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    Universitätsbibliothek Kiel, Zentralbibliothek
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    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
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    Leuphana Universität Lüneburg, Medien- und Informationszentrum, Universitätsbibliothek
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    Bibliotheks-und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg (BIS)
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    Jade Hochschule Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth, Campus Oldenburg, Bibliothek
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    Jade Hochschule Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth, Campus Elsfleth, Bibliothek
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    Hochschule Osnabrück, Bibliothek Campus Westerberg
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    Hochschule Albstadt-Sigmaringen, Bibliothek Sigmaringen
    FbTIB
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    UB Weimar
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    Jade Hochschule Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth, Campus Wilhelmshaven, Bibliothek
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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Ebook
    Format: Online
    ISBN: 9783982005355
    Weitere Identifier:
    03EDZ2016
    Schriftenreihe: Array
    Schlagworte: Klimaneutralität; Energieversorgung; Industrieproduktion; Szenariotechnik; Deutschland; Klimaschutz; Umweltbezogenes Management; Umweltfaktor; Umweltschutzmarkt; Konflikt; Ökologie; Umweltökonomie; Technologie; Kooperation; Umwelttechnik; Umweltbilanz; Ökologisches Gleichgewicht; Biotechnologie; Planungsprozess; Ökologischer Fußabdruck; Kohlenstoff; Carbon dioxide capture and storage
    Umfang: 1 Online-Ressource (224 Seiten, 12,81 MB), Diagramme, Illustrationen
    Bemerkung(en):

    Förderkennzeichen BMBF 03EDZ2016

    Projektlaufzeit: 03/2016 bis 12/2023

    Literaturverzeichnis: Seite 208-216

    Volltext: PDF

    Glossar: Seite 8-11

  10. Two-stage stochastic program optimizing the total cost of ownership of electric vehicles in commercial fleets
    Erschienen: [2020]
    Verlag:  Karlsruher Institut für Technologie (KIT), Karlsruhe

    The possibility of electric vehicles to technically replace internal combustion engine vehicles and to deliver economic benefits mainly depends on the battery and the charging infrastructure as well as on annual mileage (utilizing the lower variable... mehr

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    Verlag (kostenfrei)
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    Technische Informationsbibliothek (TIB) / Leibniz-Informationszentrum Technik und Naturwissenschaften und Universitätsbibliothek
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    Karlsruher Institut für Technologie, KIT-Bibliothek
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    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 597
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    The possibility of electric vehicles to technically replace internal combustion engine vehicles and to deliver economic benefits mainly depends on the battery and the charging infrastructure as well as on annual mileage (utilizing the lower variable costs of electric vehicles). Current studies on electric vehicles' total cost of ownership often neglect two important factors that influence the investment decision and operational costs: firstly, the trade-off between battery and charging capacity; secondly the uncertainty in energy consumption. This paper proposes a two-stage stochastic program that minimizes the total cost of ownership of a commercial electric vehicle under uncertain energy consumption and available charging times induced by mobility patterns and outside temperature. The optimization program is solved by sample average approximation based on mobility and temperature scenarios. A hidden Markov model is introduced to predict mobility demand scenarios. Three scenario reduction heuristics are applied to reduce computational effort while keeping a high-quality approximation. The proposed framework is tested in a case study of the home nursing service. The results show the large influence of the uncertain mobility patterns on the optimal solution. In the case study, the total cost of ownership can be reduced by up to 3.9% by including the trade-off between battery and charging capacity. The introduction of variable energy prices can lower energy costs by 31.6% but does not influence the investment decision in this case study. Overall, this study provides valuable insights for real applications to determine the techno-economic optimal electric vehicle and charging infrastructure configuration.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/227751
    Schriftenreihe: Working paper series in production and energy ; no. 50 (November 2020)
    Umfang: 1 Online-Ressource (circa 40 Seiten), Illustrationen
  11. Exploring the factors driving automotive exports in OECD countries
    Erschienen: 2011
    Verlag:  ISI, Karlsruhe

    Based on data for eight OECD countries this paper empirically explores the factors driving exports in the automotive sector between 1991 and 2008. The factors considered explicitly account for possible lead market effects which have recently been... mehr

    Fachhochschule Erfurt, Hochschulbibliothek
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    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 224 (2011,4)
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    Based on data for eight OECD countries this paper empirically explores the factors driving exports in the automotive sector between 1991 and 2008. The factors considered explicitly account for possible lead market effects which have recently been identified in the literature as relevant factors in studying the export potentials of certain technologies. Econometric results suggest that exports in the automotive sector are positively related to the general strength of a country in terms of exports, to higher GDP per capita and to a lower labour cost share in the automotive sector. However, domestic market size and R&D in the automotive sector appear to have no effect on exports. Hence, the results provide only limited rationale for policy intervention. -- Lead markets ; export potentials ; automotive industry

     

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    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/48663
    Schriftenreihe: Working paper sustainability and innovation ; S4/2011
    Schlagworte: Kfz-Industrie; Exportwirtschaft; Schlüsselindustrie; OECD-Staaten
    Umfang: Online-Ressource (PDF-Datei: 19 S., 203,07 KB ), graph. Darst.
  12. Exploring the drivers behind automotive exports in OECD countries
    an empirical analysis
    Erschienen: 2012
    Verlag:  Fraunhofer ISI, Karlsruhe

    The conceptual part of this paper ties the recently developed Lead Market concept to the international trade theory literature including neoclassical trade theory, new trade theory, neotechnological approaches and systems of innovation concepts. The... mehr

    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 224 (2012,3)
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    The conceptual part of this paper ties the recently developed Lead Market concept to the international trade theory literature including neoclassical trade theory, new trade theory, neotechnological approaches and systems of innovation concepts. The empirical part explores the factors driving exports in the automotive sector in eight OECD countries between 1991 and 2008, explicitly accounting for possible Lead Market factors. Econometric results suggest that exports in the automotive sector are positively related to the general strength of a country in terms of exports, to higher GDP per capita and to a lower labour cost share in the automotive sector. However, domestic market size and R&D in the automotive sector do not exhibit statistically significant effects on exports. -- Lead markets ; international trade ; export potential ; automotive industry

     

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    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/55520
    Auflage/Ausgabe: Rev. version
    Schriftenreihe: Working paper sustainability and innovation ; S3/2012
    Schlagworte: Kfz-Industrie; Exportwirtschaft; Schlüsselindustrie; OECD-Staaten
    Umfang: Online-Ressource (PDF-Datei: 25 S., 419,45 KB ), graph. Darst.
  13. Eine netnografische Analyse der Nutzererfahrungen mit E-Rollern
    Erschienen: [2013]
    Verlag:  Karlsruher Institut für Technologie, Karlsruhe

    Die Verbreitung der Elektromobilität im Individualverkehr wird derzeit politisch gefördert, da sie als eine Maßnahme zur Senkung der Treibhausgasemissionen gesehen wird. Neben elektrisch angetriebenen Pkw bringen Automobilhersteller zunehmend auch... mehr

    Technische Informationsbibliothek (TIB) / Leibniz-Informationszentrum Technik und Naturwissenschaften und Universitätsbibliothek
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    DS 597 (1)
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    Die Verbreitung der Elektromobilität im Individualverkehr wird derzeit politisch gefördert, da sie als eine Maßnahme zur Senkung der Treibhausgasemissionen gesehen wird. Neben elektrisch angetriebenen Pkw bringen Automobilhersteller zunehmend auch elektrische Zweiräder auf den Markt. Diese haben in den vergangenen Jahren zunehmenden Absatz erfahren, so dass schätzungsweise fast 60.000 elektrische angetriebene Roller (Klein-/Leicht-/Krafträder) auf Deutschlands Straßen fahren. Zur Analyse der Nutzererfahrungen mit E-Rollern ist im Sommer 2011 eine netnografische Analyse in Online-Foren durchgeführt worden. Es zeigt sich, dass die Nutzer mit ihrer Kaufentscheidung zufrieden sind und ihre ERoller vor allem zum Berufspendeln einsetzen. Im Schnitt werden Reichweiten von etwa 50 km zurückgelegt. Gerade bei kalter oder nasser Witterung erreicht aber nicht jeder Fahrzeug-Akku die gewünschte Reichweite. Den Erfahrungen nach sind von diesen technischen Einbußen insbesondere importierte E-Roller aus China betroffen, weswegen den Interessenten in den Foren geraten wird, den Kauf bei einem Händler vor Ort zu tätigen. Scheinbar ist das Händlernetz noch nicht dicht genug, was auch ein Grund für die -mit Fahrrädern mit elektrischer Tretunterstützung (Pedelecs) vergleichsweise - geringe Verbreitung von ERollern im Markt sein kann

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/176727
    Schriftenreihe: Working paper series in production and energy ; no. 1 (Juni 2013)
    Schlagworte: Fahrrad; Elektrofahrzeug; Nutzererfahrung; Kaufentscheidung; Deutschland
    Umfang: 1 Online-Ressource (circa 16 Seiten), Illustrationen
  14. How to integrate electric vehicles in the future energy system?
    Erschienen: [2013]
    Verlag:  Karlsruher Institut für Technologie, Karlsruhe

    Main challenges within the energy system of tomorrow are more volatile, less controllable and at the same time more decentralized electricity generation. Furthermore, the increasing research and development activities on electric vehicles (EV) make a... mehr

    Technische Informationsbibliothek (TIB) / Leibniz-Informationszentrum Technik und Naturwissenschaften und Universitätsbibliothek
    keine Fernleihe
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 597 (3)
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    Main challenges within the energy system of tomorrow are more volatile, less controllable and at the same time more decentralized electricity generation. Furthermore, the increasing research and development activities on electric vehicles (EV) make a significant share of electric vehicles within the passenger car fleet in 2030 more and more likely. This will lead to a further increase of power demand during peak hours. Answers to these challenges are seen, besides measures on the electricity supply side (e. g. investing in more flexible power plants or storage plants), in (1) grid extensions, which are expensive and time consuming due to local acceptance, and in (2) influencing electricity demand by different demand side management (DSM) approaches. Automatic delayed charging of electric vehicles as one demand side management approach can help to avoid peaks in household load curves and, even more, increase the low electricity demand during the night. This facilitates integrating more volatile regenerative power sources, too. Bidirectional charging (V2G) and storing of electricity extends the possibilities to integrate electric vehicles into the grid. But, comparing electricity storage costs and availability of electric vehicles with costs and technical conditions of other technologies leads to the conclusion, that vehicle to grid (V2G) is currently not competitive - but might be competitive in the future, e. g. within the electricity reserve market. In summary, the paper gives an overview of the future electricity market with the focus on electric vehicles and argues for automatic delayed charging of electric vehicles due to economic and technical reasons.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/176729
    Schriftenreihe: Working paper series in production and energy ; no. 3 (June 2013)
    Schlagworte: Elektrofahrzeug; Elektrizitätsversorgung; Energiemarkt; Energiemanagement; Lastmanagement; Deutschland
    Umfang: 1 Online-Ressource (circa 25 Seiten), Illustrationen
    Bemerkung(en):

    "This paper has been prepared for the "final conference of the socio-economic research of the 'Model region Electric Mobility Bremen/Oldenburg'", 18th and 19th August 2011 at Jacobs University in Bremen"

  15. Real-world fuel economy and CO2 emissions of plug-in hybrid electric vehicles
    Erschienen: 2015
    Verlag:  Fraunhofer ISI, Karlsruhe

    Plug-in hybrid electric vehicles (PHEV) combine electric propulsion with an internal combustion engine. Their potential to reduce transport related green-house gas emissions highly depends on their actual usage and electricity provision. Various... mehr

    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 224 (2015,1)
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    Plug-in hybrid electric vehicles (PHEV) combine electric propulsion with an internal combustion engine. Their potential to reduce transport related green-house gas emissions highly depends on their actual usage and electricity provision. Various studies underline their environmental and economic advantages, but are based on standardised driving cycles, simulations or small PHEV fleets. Here, we analyse real-world fuel economy of PHEV and the factors influencing it based on about 2,000 actual PHEV that have been observed over more than a year in the U.S. and Germany. We find that real-world fuel economy of PHEV differ widely among users. The main factors explaining this variation are the annual mileage, the regularity of daily driving, and the likelihood of long-distance trips. Current test cycle fuel economy ratings neglect these factors. Despite the broad range of PHEV fuel economies, the test cycle fuel economy ratings can be close to empiric PHEV fleet averages if the average annual mileage is about 17,000 km. For the largest group of PHEV in our data, the Chevrolet Volt, we find the average fuel economy to be 1.45 litres/100 km at an average electric driving share of 78%. The resulting real-world tank-to-wheel CO2 emissions of these PHEV are 42 gCO2/km and the annual CO2 savings in the U.S. amount to about 50 Mt. In conclusion, the variance of empirical PHEV fuel economy is considerably higher than of conventional vehicles. This should be taken into account by future test cycles and high electric driving shares should be incentivised.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/106656
    Schriftenreihe: Working paper sustainability and innovation ; S1/2015
    Umfang: Online-Ressource (26 S.), graph. Darst.
  16. Cross-border Mobility for Electric Vehicles
    selected results from one of the first cross-border field tests in Europe
    Beteiligt: Schäuble, Johannes (HerausgeberIn); Jochem, Patrick (HerausgeberIn); Fichtner, Wolf (HerausgeberIn)
    Erschienen: [2016]
    Verlag:  KIT Scientific Publishing, Karlsruhe

    This book provides selected results from the accompanying research of the project CROME. The vision of the project was to create and test a safe, seamless, user-friendly and reliable mobility with electric vehicles between France and Germany as a... mehr

    Staats- und Universitätsbibliothek Hamburg Carl von Ossietzky
    A 2016/8347
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Technische Informationsbibliothek (TIB) / Leibniz-Informationszentrum Technik und Naturwissenschaften und Universitätsbibliothek
    F 16 B 1841
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    Karlsruher Institut für Technologie, KIT-Bibliothek
    2016 A 1843
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe
    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    A 271886
    uneingeschränkte Fernleihe, Kopie und Ausleihe

     

    This book provides selected results from the accompanying research of the project CROME. The vision of the project was to create and test a safe, seamless, user-friendly and reliable mobility with electric vehicles between France and Germany as a prefiguration of a pan-European electric mobility system. Major aims were contributions to the European standardisation process of charging infrastructure for electric mobility and corresponding services, and to provide an early customer feedback.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Beteiligt: Schäuble, Johannes (HerausgeberIn); Jochem, Patrick (HerausgeberIn); Fichtner, Wolf (HerausgeberIn)
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Druck
    ISBN: 3731504928; 9783731504924
    Weitere Identifier:
    9783731504924
    01MX12043
    01108125
    Schlagworte: Elektrofahrzeug; Grenzüberschreitender Verkehr; Batterie; Tankstelle; Standardisierung; EU-Staaten; Deutschland; Frankreich
    Umfang: xvii, 207 Seiten, Illustrationen, Diagramme, Karten, 21 cm x 14.8 cm, 429 g
    Bemerkung(en):

    Förderkennzeichen BMWi 01MX12043. - Verbund-Nummer 01108125

    Enthält 10 Beiträge

  17. Metaheuristics for online drive train efficiency optimization in electric vehicles
    Erschienen: [2016]
    Verlag:  Karlsruher Institut für Technologie (KIT), Karlsruhe

    Utilization of electric vehicles provides a solution to several challenges in today’s individual mobility. However, ensuring maximum efficient operation of electric vehicles is required in order to overcome their greatest weakness: the limited range.... mehr

    Technische Informationsbibliothek (TIB) / Leibniz-Informationszentrum Technik und Naturwissenschaften und Universitätsbibliothek
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    ZBW - Leibniz-Informationszentrum Wirtschaft, Standort Kiel
    DS 597 (17)
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    Utilization of electric vehicles provides a solution to several challenges in today’s individual mobility. However, ensuring maximum efficient operation of electric vehicles is required in order to overcome their greatest weakness: the limited range. Even though the overall efficiency is already high, incorporating DC/DC converter into the electric drivetrain improves the efficiency level further. This inclusion enables the dynamic optimization of the intermediate voltage level subject to the current driving demand (operating point) of the drivetrain. Moreover, the overall drivetrain efficiency depends on the setup of other drivetrain components’ electric parameters. Solving this complex problem for different drivetrain parameter setups subject to the current driving demand needs considerable computing time for conventional solvers and cannot be delivered in real-time. Therefore, basic metaheuristics are identified and applied in order to assure the optimization process during driving. In order to compare the performance of metaheuristics for this task, we adjust and compare the performance of different basic metaheuristics (i.e. Monte-Carlo, Evolutionary Algorithms, Simulated Annealing and Particle Swarm Optimization). The results are statistically analyzed and based on a developed simulation model of an electric drivetrain. By applying the bestperforming metaheuristic, the efficiency of the drivetrain could be improved by up to 30% compared to an electric vehicle without the DC/DC- converter. The difference between computing times vary between 30 minutes (for the Exhaustive Search Algorithm) to about 0.2 seconds (Particle Swarm) per operating point. It is shown, that the Particle Swarm Optimization as well as the Evolutionary Algorithm procedures are the best-performing methods on this optimization problem. All in all, the results support the idea that online efficiency optimization in electric vehicles is possible with regard to computing time and success probability.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Englisch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/176743
    Schriftenreihe: Working paper series in production and energy ; no. 17 (December 2016)
    Umfang: 1 Online-Ressource (36 Seiten), Illustrationen
  18. Vergleichsstudie von Systemansätzen für das Schnellladen von Elektrofahrzeugen

    One of the major challenges for a global success of electric vehicles is to meet customer's expectations to a user–friendly charging infrastructure. The technology of fast charging of electric vehicles offers electric vehicle users the opportunity to... mehr

    Technische Informationsbibliothek (TIB) / Leibniz-Informationszentrum Technik und Naturwissenschaften und Universitätsbibliothek
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    DS 597 (13)
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    One of the major challenges for a global success of electric vehicles is to meet customer's expectations to a user–friendly charging infrastructure. The technology of fast charging of electric vehicles offers electric vehicle users the opportunity to travel in excess of the car’s range. Therefore, various system approaches and standards for fast charging of electric vehicles have been developed in several countries and by different manufacturers. Within the scope of this study existing approaches of system designs for fast charging of electric vehicles in different regions (China/Europe/USA/Japan) have been analyzed in terms of their technical, economical and legal feasibility. For this purpose the general system for fast charging has been defined and several evaluation criterions have been determined. Based on the system, the regarded system approaches have been compared due to their different features and abilities. To expedite the comprehensive implementation of the fast charging technology, it is recommended that the proponents of the different system approaches will work together to benefit from their respective experience. Consequently, they are able to accelerate the joint use of the large technically and economically useful potential of fast charging.

     

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    Quelle: Verbundkataloge
    Sprache: Deutsch
    Medientyp: Buch (Monographie)
    Format: Online
    Weitere Identifier:
    hdl: 10419/176739
    Schriftenreihe: Working paper series in production and energy ; no. 13 (March 2016)
    Schlagworte: Elektrofahrzeug; Tankstelle; Infrastruktur; Vergleich; China; Europa; USA; Japan
    Umfang: 1 Online-Ressource (164 Seiten), Illustrationen